Beste onthult 81 uit donderdag 23 december 2010 de vloer. De schilderijen, tekenin gen, de grafiek en beelden hebben allemaal esthetische kwaliteiten. Anders gezegd het is mooi werk: vorm, materiaal en techniek wor den effectief gebruikt. De kunste naars maken waar wat ze pretende ren en dat is een verdienste. Wat is de noodzaak die de kunstenaars aanzet tot werken? Die ligt over het algemeen in het metier zelf. Je ziet het plezier in het ont dekken, het handschrift, het com bineren van vormen en kleuren, het de dingen op de juiste plaats zetten, het recht doen aan het ma teriaal. Dat gebeurt meestal bin nen de grenzen die de modernen in de eerste decennia van de vori ge eeuw hebben getrokken en die vlak na de Tweede Wereldoorlog verder zijn ontwikkeld. Daarbin nen is ruimte voor een persoonlij ke invulling, een eigen taal. Een tentoonstelling als deze biedt bij uitstek de gelegenheid te verge lijken. Dan zie ik een goede verte genwoordiging van de abstracte be nadering. Adrie Geelhoed zette de stap van landschap naar abstractie. Nog steeds bouwt hij zijn composi ties op uit kleurvlakken op een donkere ondergrond. Maar er is nu meer ruimte voor visuele ver rassingen en Geelhoed speelt dat prima uit. Nieuwkomer Peter A. van de Kreeke verrast met jazzy schriftu ren die zowel plattegronden en verbindingen kunnen zijn als tali ge tekens in een oneindige ruimte. En Jan de Heer blijft overtuigen door de combinatie van subtiele vlekken en lijntjes waarmee hij tas tend introverte levenstekens in de leegte van het vlak plaatst. De composities van Ben Game roe pen juist extraverte levenskracht op, verbinden zichtbare en on zichtbare vormen van beweging in een ritmische schriftuur. En hoe wel de landschappen van Jorien Brugmans en van Leen van Dui- Willem Behr Willem Behr geeft expressief vorm aan thema's als urbanisatie, loze normen en waarden, de aard van de werkelijkheid en existentiële twijfels. Dat krijgt vorm in snel ge schilderde voorstellingen die zich concentreren op de symbolische la ding van het beeld. T/m 30/1. Tijdelijke galerie De Ouverture 2, Boulevard de Wielingen 64, Cadzand Bad. Do. t/m zo. 13-17 uur, 27 t/m 30/12 ook 14-18 uur. heid, want op een paar afwezigen en een enkele nieuweling na is het ensemble van leden en hun werk gelijk aan dat van eind 2009. De in valshoeken die ik toen noteerde zie ik weer terug: de mens, de na tuur en het spel met beeld, werke lijkheid en illusie. Wie er vorig jaar bij was, bouwt meestal voort op wat ik toen zag en dat is lo gisch. De tentoonstelling is door Nanky de Vreeze mooi en rustig inge richt, met de blokken op de mid- denas van de hal, werk in en bo ven de nissen en af en toe ook op Saskia Eggink: Ballenverzameling. Armeen Casparian Armeen Gasparian combineert rea listische personages en beelden met symbolische sferen en situa ties. Zo ontstaan dromerige voor stellingen, waarin parallelle werke lijkheden elkaar ontmoeten. Er waart magie door zijn werk, dat zich op persoonlijke wijze verstaat met de kunst van oudheid en re- naisance. 26/12-2/1. Duingalerie, Badhuisweg 2, Domburg. Vr. t/m zo. 12 17 uur. Wil Lof Wil Lof is oorspronkelijk dessin ontwerpster. Dat sluit aan bij de subtiele kleurschakeringen die in haar schilderijen met vrouwenge stalten sferen en emoties oproe pen van vreugde, verdriet, liefde en eenzaamheid. Door haar schil derdoek te beplakken met bewerkt Japans papier weet Lof haar com posities levendig te houden. T/m 6/1. Post Art, 's Gravenhofplein 21, Hulst. Vr. t/m zo. 13-17 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Een stuk over Blokken 3, de eindejaarsexpositie van de Zeeuwse Kunst kring is onontkoombaar in deze tijd van het jaar. Het is de enige tentoonstelling in Zee land waar je alle dagen terecht kunt en er is altijd veel te zien. Ik was er afgelopen maandag, toen de muziekzender 100% NL met glimmende auto's de Markt aan deed en een onvermijdelijk plat Amsterdams accent muzikale cli chés tot in de Vleeshal deed door dringen. Ik had heimwee naar vori ge week toen de meerstemmige etherische klanken van Zeeuwse zangers Schumanns Innere Stimme met de ruimte deden samensmel ten. En bedacht me dat de huidige tentoonstelling zich zonder schreeuwerig te zijn tussen die twee polen positioneert. Ik doel dan op de voorspelbaar vendijk figuratief zijn, zit hun kwa liteit juist in vorm- en materiaalbe handeling: bij Brugmans het ver fijnd schuiven met vlakken en bij Van Duivendijk de losse vlekjes en spetters die zich tot voren in de aarde of bladeren aan een boom vormen. De beste figuratieve kunst is eigen lijk abstract. Dat valt ook op bij de 'Ancient Images' van Rijnhard Schregardus, die prachtig op de grens van beide balanceren. In de non-figuratieve beelden zie je nog steeds de taal van Henry Moore te rug: in de liefdevol golvend gepo lijste rondingen van de sculpturen van Jan Kettelerij, die - heel an ders - ook een uit buizen opge bouwd beeld brengt, geïnspireerd op het gezelschapsspel mikado. Miems van Cittters laat zien dat zij op beidéfrónten uit de voeten kan. Zij toont een portret in brons, een 'Kieviet' en een geraffi neerde ruimtelijke constellatie van bruinvissen, maar ook een abstrac te 'Bron', een spannende combina tie van hout en staal. Een van aanknopingspunten voor kwaliteit is het onthou den van wat je zag. 'Beel den' die mij positief bijblijven kun nen tot de beste behoren, nadat ze een kritische evaluatie hebben doorstaan waarbij de mix van au thenticiteit, vakmanschap en origi naliteit leidend is. In dat gebied plaats ik naast het werk van Jan de Heer de eigenzin nige kleine tekeningen van kinde ren die Marja de Lange maakte. En de sterke en persoonlijke composi ties van Sjaak de Wit. 'Zwijgen' is raadselachtig, lijkt te gaan over keu zes maken of juist niet maken. Erlend Steiner Lovisa weet op het thema dat ik 'de menselijke staat' noem, steeds figuren te presente ren die blijven intrigeren. Dat komt enerzijds door het uitspelen van wat zijn personages verbergen en anderzijds door de knappe ma nier van weergeven. Machteld van der Wijst Machteld van der Wijst stelt de vraag 'Zeg mij hoe te leven' via 7 grote en 12 kleine schilderijen die geladen zijn met wanhoop en kwetsbaarheid. Een tere, elemen tair aangeduide gestalte bevindt zich in een verder leeg vlak, een huis lost op in het licht. Indringen de, sobere expositie. T/m 6/2. Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk 7, Middelburg. Di. t/m vr. 10-21 uur. za. 10-16 uur. - v-srv. yj* i ®T- T'. X_ Han Reijnhout Han Reijnhout is een autodidact met gouden handen. Zijn tekenin gen en beeldjes leggen haarscherp het leven aan en met het water vast. Daarnaast zet hij alledaagse momenten neer en tovert hij zo een expressief geschilderd ge strand schip uit zijn mouw. T/m 8/5 (verlengd). MuZeeum, Nieuwendijk 11, Vlissingen. Ma. t/m vr. 10-17 uur, za. en zo. en feestdagen 13-17 uur. 1/1 gesloten. Blokken 3, Zeeuwse Kunstkring, Vleeshal, Markt, Middelburg. T/m 2 januari 2011. Dagelijks 12.00-17.00 uur. Het gemeenschappelijke aan het werk dat ik als het beste zie is dat het zich niet in één keer onthult, waardoor het blijft boeien. Dat geldt ook voor de foto 'Infante and pokerplayer' van Hajo Hoffman en de breekbare stillevens van Els je van Ree. Daarnaast vermeld ik ook graag de 'Ballenverzameling' van Saskia Eg gink als ode aan het spel en 'Cand- letable' van Renee Mink, die over tuigend werkelijkheid en illusie met elkaar verbindt. Wie er nog meer exposeren? Cobi Boone, An neke Coppoolse, Paula Mosmans, Mira Peters, Robert Schilder, Con- ny Umbgrove, Goos Verwoest en Christel Wijland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 26