Een avontuurlijk paradijs vol met lege drankblikjes Kerstconcert Musica Cordis extra feestelijk uit 5 donderdag 23 december 2010 Lies Pauwels, Ellen Coemans en Manja Topper in Freetown van Dood Paard. de dubbele hekken van het vakan tiecomplex is het zuchten van de échte wereld te horen." Zo wordt een voor Europese toeristen ge bouwd resort in een West-Afri kaans land beschreven. Daar ont moeten drie vrouwen op zoek naar twee weken 'avontuurlijk pa radijs' elkaar. Hun gesprekken zijn - onder een dun laagje tijdelijke vrouwenvriendelijkheid - hard, cy nisch en ontnuchterend. (Tekst van de immer vlijmscherpe Rob de Graaf) Maar ze krijgen pas hun volle kracht in het decor, dat in zijn eenvoud 'schokkend' en 'kla- terkletterend' is. Heel het podium ligt vol met een halve meter hoge woestenij van lege drankblikjes, daartussen smetteloos witte (ter rasstoelen in twee keurige rijen. De actrices waden, wankelen, wroeten op en af. Het schrijnende in het kwadraat. Een fascinerende herwerking van de film Vers le Sud uit 2005. De twee citaten van de vorige ali nea mogen dan al wat ouder zijn, ze passen nog altijd naadloos en vlekkeloos op het werk van Dood Paard. Werk dat je niet onberoerd kan laten. De dichtstbijzijnde kan sen om het mee te maken zijn op 13 januari in de Rotterdamse Schouwburg, op 18 en 19 januari in de Monty in Antwerpen (0032-32389181). En dan natuurlijk De avon den, de toneelbewerking naar de legendarische ro man van Gerard Reve. Ik heb het niet altijd begrepen op dat soort bewerkingen. Maar deze (vorige weejin de Stadsschouwburg van Middelburg) was bijna onberispe lijk. Goed gecast, voor alle persona ges, maar natuurlijk vooral voor Frits (Thomas Cammaert). Een on grijpbaar mannetje met twee zie len in zijn borst, waar hij dan ook nog een adder aan koestert. 1\vee zielen, de een vertwijfeld, de an der kleinburgerlijk. Vechtend om voorrang, om een stem. Iemand die niet bij machte is om iets te le ren van het recente verleden (de Tweede Wereldoorlog is nog maar net voorbij, maar bijna zonder een spoor) en die (daarom?) geen toe komst voor zich ziet. Maar zo ie mand is desondanks toch niet leeg, er zit nog altijd van alles war rigs in zo'n hoofd. De roman vertelt het, en het to neelstuk laat zien wat er onder zo'n hoofd dan allemaal toch nog beweegt. (Knappe lichaamstaal!) Net als bij kortsluiting. Dat werkt foto Sanne Peper niet, maar geeft wel veel geknetter en vonken. Ook hier. verknipte en verstoorde personages. Genóten ook (vreemd genoeg) van de va der van Frits (Bas Keijzer), meege- leden met de moeder (Ma- rie-Christine de Both). Wat meteen opviel en een heel sterk effect had, was het feit dat al les helemaal vooraan op een on diep toneel speelde (in geen jaren meer gezien). Het maakte alles zo tweedimensionaal, zo bevreem dend daarom. Anekdotisch. Licht jes karikaturaal. Alsof alles wel be stond, maar toch niet kón bestaan. In tegenstelling tot wat Reve (van een eerdere versie) vond, niet 'bo ven plot en materie' maar juist een heel stuk ónder dat plot en die materie. Als dat bestaat, ten minste. En ik denk dat. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Na de lange lijst van aankomende podium kunst, mag de vooruit blik dit keer wat kor ter zijn. Volgende week gaat de ze rubriek op kerstreces. En dan is het alweer januari 2011. Dan ga ik (op de 13e en 14e) zeker in Gent naar de nieuwste voorstel ling van Ultima Thule, Ooster lengte. Welk klein Zeeuws thea tertje durft ze eens programme ren? Fabelachtig mooi poppen spel... Verder (al op 7 januari) in Vlissin- gen de nieuwste van cabaretier Jo- chen Otten, zijn vierde voorstel ling. Met zijn eersteling (In Leven den Lijve) kaapte hij in één theater seizoen prijzen weg op Cameret- ten en Holland Casino en werd hij finalist bij het Leids cabaretfesti val. Wat blijft er over als aanstor mend talent is uitgeraasd? Over durven programmeren ge sproken. Onlangs zag ik (buiten Zeeland dus) Freetown van Dood Paard, een Amsterdams toneelge zelschap. Een collectief zelfs, dat het al meer dan vijftien jaar vol houdt om voorstellingen te maken zonder regisseur en zonder vorm gever. Marijn van der Jagt be schreef hun werk in 2004 in Vrij Nederland in één frapperende zin: „Bij Dood Paard dringt de heden daagse buitenwereld zich op aan het publiek en aan de mensen op het podium." Een andere (van Chris Keulemans): „Dood Paard blinkt uit in verknipte en verstoor de personages." Met een van de mensen van het collectief stond ik na te praten. Ze zouden maar wat graag naar Zeeland komen... Maar niemand vraagt het hun. „Het eiland van vrijheid ligt in een oceaan van ellende en buiten Enkele leden van Musica Cordis repeteren voor het kerstconcert. De kerstconcerten van Vo caal Ensemble Musica Cor dis hebben dit jaar een extra feestelijk tintje. Het kamer koor uit Goes viert haar vijftienja rig bestaan. Vanavond treedt het koor op in de Blasiuskerk in Heinkenszand. Daar bij volgt het de Engelse traditie van het Festival of Lessons and Ca rols. Het programma omvat Once in royal David's city, Christmas night, O nata lux, Es ist ein Ros ent- sprungen, Cold December's winds were stilled, Greensleeves, Ding dong, merrily on high, God rest you merry, gentlemen, Simeon's song, The Lord bless you and keep you, Ni no Lindo, Jesus Child en O come, all ye faithful. Ter gelegenheid van het 15-jarig be staan is met de kinderen en klein kinderen van een aantal koorleden een jongeren/kinderkoor gefor meerd. Dat levert een belangrijke bijdrage aan het concert Kerstconcert Musica Cordis, vanavond in de Blasiuskerk in Heinkenszand. Aanvang: 20.00 uur. Musica Cordis en het jongeren/kinderkoor werken morgen ook mee aan de Kerstnachtdienst in de Oostkerk in Middelburg. Aanvang: 22.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 23