261 zeeland
Nog zwakke plekken
Angst voor loodstarieven
Storing in alarmsirenes
door computerfout
Ontslagen Vlissingse
bootlieden ingetrokken
Het Waterschap Scheldestromen heeft 50 tot 100 miljoen
euro extra nodig om de waterkeringen naar rijksnormen
veilig te maken. Daarvoor heeft het geen budget.
Tegenvaller schap van 50 tot 100 miljoen euro
woensdag 22 december 2010
De wijk Nieuw-Middelburg is grondig aangepakt.
De PZC volgde dit op de voet: www.vernieuwdmiddelburg.nl
KUSTVERSTERKING
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De storing in de
alarmsirenes op de eerste maan
dag van deze maand is veroor
zaakt door een fout in de kabelver
binding van het netwerk. Onder
zoek heeft uitgewezen dat het sig
naal tussen de zender in de meld
kamers en de ontvanger van diver
se palen in zeker vijf regio's niet is
doorgekomen.
KPN heeft vorige maand in op
dracht van de beheerder van het si
renestelsel (de Landelijke Faciliteit
Rampenbestrijding) de oude kope
ren kabels vervangen voor een
snellere internetverbinding. Bij de
omschakeling is in een aantal ge
bieden een probleem ontstaan
met de computersoftware, aldus
Dianne Deurloo van de Veilig
heidsregio Zeeland. „Daardoor
kreeg de meldkamer ook geen sig
naal retour dat er iets mis was. Dat
MIDDELBURG - De tien weggestuur
de werknemers van de Vlissingse
Bootliedenwacht (VLB) kunnen
weer aan de slag. De directie trok
de ontslagen gisteren in na onder
handelingen in de Middelburgse
rechtbank, waar een kort geding
over de kwestie zou worden be
handeld.
Het- kort geding was aangespan
nen door FNV Bondgenoten. Tot
een inhoudelijke bespreking van
de zaak kwam het niet door de
overeenstemming die de bond en
het bedrijf op aandrang van de
rechter onderling bereikten. De
ruim twintig VLB-werknemers
met aanhang die naar de recht
bank in Middelburg waren geko
men, konden in de zittingszaal de
ondertekening meemaken van het
proces-verbaal, waarin de afspra
ken tussen bond en bedrijf waren
vastgelegd.
De 29 werknemers van VLB me
ren en ontmeren zeeschepen,
brengen mensen, materiaal en pro
viand naar schepen en verrichten
allerlei andere diensten in de ha
ven. Dat gebeurt in een volcontinu
ploegenschema. Het draaide in het
conflict om het rooster dat daar
voor geldt. De manier waarop tot
vorig jaar werd gewerkt, bleek in
hoort altijd wel te gebeuren in
zon geval, maar alles leek nu ge
woon te werken. Dat moeten we
niet hebben."
Door het uitblijven van een sto
ringsmelding is het volgens Deur
loo ook lastig uitpluizen waar het
probleem zich precies heeft voorge
daan. Voor zover bekend bleven
op 6 december in Zeeland alleen
rond Rilland en Terneuzen de sire
nes om 12.00 uur stil. Ook in Bra
bant-Noord, de Gooi- en Vecht
streek, de Noord-West Veluwe en
rondom Beuningen bleef het test
alarm op diverse plaatsen uit.
KPN heeft de softwarefout inmid
dels hersteld. Het alarm is de afge
lopen weken onderworpen aan
een stille test. „We weten nu zeker
dat het allemaal wel weer werkt",
zegt Deurloo. De kans dat hetzelf
de probleem volgende maand op
nieuw de kop opsteekt, is volgens
haar uitgesloten.
strijd met de Arbeidstijdenwet.
Overleg tussen VLB en FNV Bond
genoten over een nieuw rooster le
verde geen resultaat op. Daarop
kwam de directie in november
met een rooster. Wie daar niet
voor wilde tekenen, gaf volgens
VLB te kennen niet langer bij het
bedrijf te willen werken.
Tegen deze dwang en tegen het
eenzijdig door de directie vastge
stelde rooster kwam de vakbond
in het geweer. Het nieuwe rooster
voldeed misschien wel aan de Ar
beidstijdenwet, maar de werkne
mers moesten veel meer uren be
schikbaar zijn en vaker in het
weekeinde werken.
Het cao-personeel besloot, ge
steund door de vakbond, volgens
het oude, aangepaste rooster te blij
ven werken en dat vatte de direc
tie op als werkweigering, waarna
ontslagen volgden.
Joost van der Lecq van FNV Bond
genoten is blij dat de kwestie van
het rooster nu weer ligt op de
plaats waar het hoort: de onder
handelingstafel. „Dat is de plek
om dit soort dingen te bespreken;
niet bij de rechtbank. Maar we
moesten er wel voor zorgen dat
die ontslagen werden terugge
draaid."
door Edith Ramakers
Nog 117 kilometer van
de Zeeuwse dijken
en duinen voldoet
niet aan de strenge
veiligheidsnorm te
gen overstromingen. Een aantal ki
lometers kan 'meeliften' met kust-
versterkingsprojecten, maar voor
13 kilometer heeft Waterschap
Scheldestromen geen financier ge
vonden. „En dan spreken we toch
over 50 tot 100 miljoen euro", zei
dijkgraaf Toine Poppelaars gisteren
bij de presentatie van de veilig-
heidstoets van de Zeeuwse water
keringen. „De trend is dat het Rijk
hiervoor geen geld meer heeft. Dat
zullen de waterschappen dus zelf
op moeten brengen."
Alle dijken in Nederland moeten
een superstorm kunnen trotseren
die een keer in de vierduizend jaar
voorkomt. Bij deze rijksnormen
horen geregelde controles. Vanaf
2000 worden de dijken, duinen en
vooroevers om de vijf jaar getoetst.
In dit jongste onderzoek werden
ook de gemalen, sluizen en afsluit
bare dijkdoorgangen gecontro
leerd. Twee voldoen niet aan de
norm, 66 wel en 11 moeten nader
onderzocht worden. Poppelaars:
„De Vissershaven in het centrum
van Vlissingen en het gemaal in
Cadzand moeten veiliger gemaakt
worden." Volgens het waterschap
#117 kilometer van de 491 kilome
ter voldoet niet aan de norm
78 kilometer wordt versterkt via lo
pende projecten.
39 kilometer blijft over, maar daar
van kan 26 kilometer meeliften in
de volgende kustversterkingsron-
de van het project Zeeweringen en
werk van het Rijk en het water
schap zelf.
Daarna moet toch nog 13 kilome
ter versterkt worden. Waterschap
is waakzaam bij storm totdat werk
is uitgevoerd.
door René Schrier
MIDDELBURG - De Nationale Haven-
raad heeft een brief geschreven
aan de ministers van Infrastruc
tuur en Milieu en van Economi
sche Zaken waarin ervoor wordt
gepleit om de loodsentarieven niet
te hard te laten stijgen volgend
jaar. De Nederlandse havens, waar
onder Zeeland Seaports, zijn be
zorgd over exorbitante stijgingen
van die tarieven.
Dat zou een gevolg kunnen zijn
van een uitspraak van het College
van Beroep voor het bedrijfsleven
op een hoger beroep dat de mede
dingingsautoriteit NMa heeft inge
steld over loodstarieven. De NMa
is namelijk niet akkoord gegaan
hoeven dat geen ingrijpende maat
regelen te zijn. „Je kunt aan een
schot denken om de waterwerken
af te sluiten als een storm wordt
aangekondigd."
In het project Zwakke Schakels
zijn enkele dijk- en duinlichamen
in West-Zeeuws-Vlaanderen (van
Breskens tot Cadzand) en Walche
ren bij de Nolle-Westduin en
Westkapelle al onder handen geno
men. Hiervan is acht van de
twaalf kilometer versterkt. Er
moet nog vier kilometer in
Zeeuws-Vlaanderen gebeuren.
Vanuit het Hoogwaterbescher
mingsprogramma (HWBP) zijn de
dijkvakken bij de Zimmermanpol-
der, de Veerhaven bij Kruiningen
en de Kruiningenpolder en op
Noord-Beveland de Onrustpolder
op sterkte gebracht. In 2012 is het
Noorderstrand op Schouwen-Dui-
veland aan de beurt.
Waterschap en Rijkswaterstaat
werken vanaf 1997 samen in pro
ject Zeeweringen. Volgens plan
ning zal in 2015 325 kilometer
steenbekleding verbeterd zijn.
Een ander nog lopend rijksproject
is de versterking van de onderwa
teroevers. Daarvoor wordt zand
opgespoten om de kust steviger te
maken. Nog zo'n 8 kilometer on
derwateroevers moet worden aan
gepakt. Waterschap Scheldestro
men onderhoudt in totaal 491 kilo
meter duinen en dijken.
Waterschap heeft géén budget
voor aanpak 13 kilometer. Extra
kosten voor de kustversterking tus
sen 50 en 100 miljoen euro.
Waterschap ziet de toets als een Al
gemene Periodieke Keuring (APK).
Dijkgraaf Poppelaars over veilig
heid: primaire waterkeringen zijn
nu zonder meer bestand tegen een
storm zoals in 1953.
Zo'n februaristorm komt gemid
deld één keer per 250 jaar voor.
Rijkseis: pareren van storm die een
keer in de 4000 jaar voorkomt.
met de tarieven die de Nederland
se loodsen voor de periode van
2009-2013 in rekening wilden
brengen. De NMa vond die te
hoog en vorderde miljoenen van
de Nederlandse loodsencorpora-
ties en het Loodswezen. De lood
sen gingen daartegen in beroep en
kregen in januari van de Rotter
damse rechtbank gelijk. Vervol
gens ging de NMa tegen die uit
spraak in beroep, maar werd re
cent in het ongelijk gesteld door
het College van Beroep voor het
bedrijfsleven.
Momenteel overlegt het Loodswe
zen met de NMa over de tarieven
voor 2011. Deze week wordt een
uitslag verwacht. De Nederlandse
havens zien dat met enige zorg
aan. De loodsen doen weliswaar
een voorstel over de tarieven,
maar de NMa heeft daarover het
laatste woord. Die kan bepalen dat
tarieven te hoog zijn (is in het ver
leden dus gebeurd) maar ook dat
ze te laag zijn. En daar zijn de ha
vens nu bang voor.
Een woordvoerder van de Nationa
le Havenraad legt uit dat hij bang
is dat de NMa de inkomsten die ze
nu moet missen als gevolg van de
recente uitspraak, via een extra ver
hoging van de tarieven terug wil
hebben. En dat terwijl de havens
juist in de crisis voorzichtig zijn ge
weest met de tarieven om klanten
niet af te schrikken. Op de hoogte
van de loodstarieven hebben de
havens zelf geen invloed.
Werknemers van de Vlissingse Bootliedenwacht waren in de rechtbank bij
het kort geding om de ontslagen ongedaan te maken. foto Rolf de Feijter
WOUD
:o BE
i.'AOCKf