261 zeeland Nog zwakke plekken Angst voor loodstarieven Storing in alarmsirenes door computerfout Ontslagen Vlissingse bootlieden ingetrokken De wijk Nieuw-Middelburg is grondig aangepakt. KUSTVERSTERKING Het Waterschap Scheldestromen heeft 50 tot 100 miljoen euro extra nodig om de waterkeringen naar rijksnormen veilig te maken. Daarvoor heeft het geen budget. Tegenvaller schap van 50 tot 100 miljoen euro - s7i woensdag 22 december 2010 De PZC volgde dit op de voet: www.vernieuwdmiddelburg.nl door Marcel Modde MIDDELBURG - De storing in de alarmsirenes op de eerste maan dag van deze maand is veroor zaakt door een fout in de kabelver binding van het netwerk. Onder zoek heeft uitgewezen dat het sig naal tussen de zender in de meld kamers en de ontvanger van diver se palen in zeker vijf regio's niet is doorgekomen. KPN heeft vorige maand in op dracht van de beheerder van het si renestelsel (de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding) de oude kope ren kabels vervangen voor een snellere internetverbinding. Bij de omschakeling is in een aantal ge bieden een probleem ontstaan met de computersoftware, aldus Dianne Deurloo van de Veilig heidsregio Zeeland. „Daardoor kreeg de meldkamer ook geen sig naal retour dat er iets mis was. Dat MIDDELBURG - De tien weggestuur de werknemers van de Vlissingse Bootliedenwacht (VLB) kunnen weer aan de slag. De directie trok de ontslagen gisteren in na onder handelingen in de Middelburgse rechtbank, waar een kort geding over de kwestie zou worden be handeld. Het kort geding was aangespan nen door FNV Bondgenoten. Tot een inhoudelijke bespreking van de zaak kwam het niet door de overeenstemming die de bond en het bedrijf op aandrang van de rechter onderling bereikten. De ruim twintig VLB-werknemers met aanhang die naar de recht bank in Middelburg waren geko men, konden in de zittingszaal de ondertekening meemaken van het proces-verbaal, waarin de afspra ken tussen bond en bedrijf waren vastgelegd. De 29 werknemers van VLB me ren en ontmeren zeeschepen, brengen mensen, materiaal en pro viand naar schepen en verrichten allerlei andere diensten in de ha ven. Dat gebeurt in een volcontinu ploegenschema. Het draaide in het conflict om het rooster dat daar voor geldt. De manier waarop tot vorig jaar werd gewerkt, bleek in hoort altijd wel te gebeuren in zo'n geval, maar alles leek nu ge woon te werken. Dat moeten we niet hebben." Door het uitblijven van een sto ringsmelding is het volgens Deur loo ook lastig uitpluizen waar het probleem zich precies heeft voorge daan. Voor zover bekend bleven op 6 december in Zeeland alleen rond Rilland en Terneuzen de sire nes om 12.00 uur stil. Ook in Bra bant-Noord, de Gooi- en Vecht streek, de Noord-West Veluwe en rondom Beuningen bleef het test alarm op diverse plaatsen uit. KPN heeft de softwarefout inmid dels hersteld. Het alarm is de afge lopen weken onderworpen aan een stille test. „We weten nu zeker dat het allemaal wel weer werkt", zegt Deurloo. De kans dat hetzelf de probleem volgende maand op nieuw de kop opsteekt, is volgens haar uitgesloten. strijd met de Arbeidstijdenwet. Overleg tussen VLB en FNV Bond genoten over een nieuw rooster le verde geen resultaatop. Daarop kwam de directie in november met een rooster. Wie daar niet voor wilde tekenen, gaf volgens VLB te kennen niet langer bij het bedrijf te willen werken. Tegen deze dwang en tegen het eenzijdig door de directie vastge stelde rooster kwam de vakbond in het geweer. Het nieuwe rooster voldeed misschien wel aan de Ar beidstijdenwet, maar de werkne mers moesten veel meer uren be schikbaar zijn en vaker in liet weekeinde werken. Het cao-personeel besloot, ge steund door de vakbond, volgens het oude, aangepaste rooster te blij ven werken en dat vatte de direc tie op als werkweigering, waarna ontslagen volgden. Joost van der Lecq van FNV Bond genoten is blij dat de kwestie van het rooster nu weer ligt op de plaats waar het hoort: de onder handelingstafel. „Dat is de plek om dit soort dingen te bespreken; niet bij de rechtbank. Maar we moesten er wel voor zorgen dat die ontslagen werden terugge draaid." door Edith Ramakers Nog 117 kilometer van de Zeeuwse dijken en duinen voldoet niet aan de strenge veiligheidsnorm te gen overstromingen. Een aantal ki lometers kan 'meeliften' met kust- versterkingsprojecten, maar voor 13 kilometer heeft Waterschap Scheldestromen geen financier ge vonden. „En dan spreken we toch over 50 tot 100 miljoen euro", zei dijkgraaf Toine Poppelaars gisteren bij de presentatie van de veilig- heidstoets van de Zeeuwse water keringen. „De trend is dat het Rijk hiervoor geen geld meer heeft. Dat zullen de waterschappen dus zelf op moeten brengen." Alle dijken in Nederland moeten een superstorm kunnen trotseren die een keer in de vierduizend jaar voorkomt. Bij deze rijksnormen horen geregelde controles. Vanaf 2000 worden de dijken, duinen en vooroevers om de vijfjaar getoetst. In dit jongste onderzoek werden ook de gemalen, sluizen en afsluit bare dijkdoorgangen gecontro leerd. Twee voldoen niet aan de norm, 66 wel en 11 moeten nader onderzocht worden. Poppelaars: „De Vissershaven in het centrum van Vlissingen en het gemaal in Cadzand moeten veiliger gemaakt worden." Volgens het waterschap 117 kilometer van de 491 kilome ter voldoet niet aan de norm 78 kilometer wordt versterkt via lo pende projecten. 39 kilometer blijft over, maar daar van kan 26 kilometer meeliften in de volgende kustversterkingsron- de van het project Zeeweringen en werk van het Rijk en het water schap zelf. Daarna moet toch nog 13 kilome ter versterkt worden. Waterschap is waakzaam bij storm totdat werk is uitgevoerd. door René Schrier MIDDELBURG - De Nationale Haven- raad heeft een brief geschreven aan de ministers van Infrastruc tuur en Milieu en van Economi sche Zaken waarin ervoor wordt gepleit om de loodsentarieven niet te hard te laten stijgen volgend jaar. De Nederlandse havens, waar onder Zeeland Seaports, zijn be zorgd over exorbitante stijgingen van die tarieven. Dat zou een gevolg kunnen zijn van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven op een hoger beroep dat de mede dingingsautoriteit NMa heeft inge steld over loodstarieven. De NMa is namelijk niet akkoord gegaan hoeven dat geen ingrijpende maat regelen te zijn. „Je kunt aan een schot denken om de waterwerken af te sluiten als een storm wordt aangekondigd." In het project Zwakke Schakels zijn enkele dijk- en duinlichamen in West-Zeeuws-Vlaanderen (van Breskens tot Cadzand) en Walche ren bij de Nolle-Westduin en Westkapelle al onder handen geno men. Hiervan is acht van de twaalf kilometer versterkt. Er moet nog vier kilometer in Zeeuws-Vlaanderen gebeuren. Vanuit het Hoogwaterbescher mingsprogramma (HWBP) zijn de dijkvakken bij de Zimmermanpol- der, de Veerhaven bij Kruiningen en de Kruiningenpolder en op Noord-Beveland de Onrustpolder op sterkte gebracht. In 2012 is het Noorderstrand op Schouwen-Dui- veland aan de beurt. Waterschap en Rijkswaterstaat werken vanaf 1997 samen in pro ject Zeeweringen. Volgens plan ning zal in 2015 325 kilometer steenbekleding verbeterd zijn. Een ander nog lopend rijksproject is de versterking van de onderwa- teroevers. Daarvoor wordt zand opgespoten om de kust steviger te maken. Nog zo'n 8 kilometer on derwateroevers moet worden aan gepakt. Waterschap Scheldestro men onderhoudt in totaal 491 kilo meter duinen en dijken. Waterschap heeft géén budget voor aanpak 13 kilometer. Extra kosten voor de kustversterking tus sen 50 en 100 miljoen euro. 6 Waterschap ziet de toets als een Al gemene Periodieke Keuring (APK). Dijkgraaf Poppelaars over veilig heid: primaire waterkeringen zijn nu zonder meer bestand tegen een storm zoals in 1953. O Zo'n februaristorm komt gemid deld één keer per 250 jaar voor. Rijkseis: pareren van storm die een keer in de 4000 jaar voorkomt. met de tarieven die de Nederland se loodsen voor de periode van 2009-2013 in rekening wilden brengen. De NMa vond die te hoog en vorderde miljoenen van de Nederlandse loodsencorpora- ties en het Loodswezen. De lood sen gingen daartegen in beroep en kregen in januari van de Rotter damse rechtbank gelijk. Vervol gens ging de NMa tegen die uit spraak in beroep, maar werd re cent in het ongelijk gesteld door het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Momenteel overlegt het Loodswe zen met de NMa over de tarieven voor 2011. Deze week wordt een uitslag verwacht. De Nederlandse havens zien dat met enige zorg aan. De loodsen doen weliswaar een voorstel over de tarieven, maar de NMa heeft daarover het laatste woord. Die kan bepalen dat tarieven te hoog zijn (is in het ver leden dus gebeurd) maar ook dat ze te laag zijn. En daar zijn de ha vens nu bang voor. Een woordvoerder van de Nationa le Havenraad legt uit dat hij bang is dat de NMa de inkomsten die ze nu moet missen als gevolg van de recente uitspraak, via een extra ver hoging van de tarieven terug wil hebben. En dat terwijl de havens juist in de crisis voorzichtig zijn ge weest met de tarieven om klanten niet af te schrikken. Op de hoogte van de loodstarieven hebben de havens zelf geen invloed. Werknemers van de Vlissingse Bootliedenwacht waren in de rechtbank bij het kort geding om de ontslagen ongedaan te maken. foto Rolf de Feijter «OUD f t) BE jOOCHf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 28