spectrum 2 Willem Ruys in cijfers 'mm Zaterdag 18 december 2010 Willem Ruys levert Bouw op de werf van de Koninklijke Maat schappij De Schelde Vlissingen 1939-1947 Bouwnummer: 214 Tonnage 1947: 21.119 brt: 1963: 23.629 brt Passagiers: 1e klasse 334, 2e klasse 320, 3e klasse 131877: na 1959: 1167 Lengte: 192,8 meter Breedte: 25,1 meter Diepgang: 8,9 meter Voortstuwing en vermogen: 8 dieselmotoren, dieseleiektrisch, 2 schroeven Snelheid: 22 knopen Naamgeving: 1 juli 1946 gedoopt ms Willem Ruys, naar de tijdens de bezetting gefusilleer de Lloyd-directeur Willem Ruys (1894-1942). In 1964 herdoopt: ms Achille Lauro, naar de toen al omstreden Italiaanse politicus; Achille Lauro was oprichter van de naar hem genoem de rederij. Eigenaren: 1947-1964 Koninklijke Rotterdam- sche Lloyd; 1964-1994 Flotta Laura Italië 1 Pi'*- De Willem Ruys op een schilderij van Stephen Card. gelen moeten nemen. Op basis van deze feiten stelt de onderzoekscommis sie vast dat er bij het ongeluk van de Achille Lauro van schuldig verzuim kan worden gesproken." (pag. 641) Daar is geen woord Chinees bij. Alle spe culaties, dat de rederij het schip liet zin ken om de verzekeringspenningen te kunnen innen, lijken op die manier extra te worden gevoed. Toch wil auteur Nico Guns daarin niet meegaan. „In de laatste zin van ons boek zeggen we over de brand en de ondergang, dat het wel altijd in het ongewisse zal blijven of er sprake is geweest van toeval of juist van opzet. Daar hebben we heel lang over nagedacht. Er zijn ongelooflijke fouten gemaakt, maar je mag niet zeggen dat het schip met opzet in de fik is gesto ken." La Grande Nave Blu, zoals de Achille Lauro door Italianen werd genoemd, verkeerde in een erbarmelijke staat. In het boek worden passagiers aangehaald, die zich de dagen voor het ontstaan van de brand in de machinekamer verbaas den over de enorme hoeveelheid roet uit de schoorstenen. „De roetuitstoot werd zelfs zo erg, dat de kapitein be sloot om overdag een zigzagkoers te gaan varen, opdat de passagiers minder last van de roetneerslag zouden heb ben" (pag. 614). Jan en Joke van Kalkeren uit Vlissingen maakten de ondergang van de Achille Lauro zelf mee. Jan - nu 76 jaar, geboren in Oost-Souburg, tot zijn pensioen werk zaam als werktuigkundige - zag in zijn jonge jaren de Willem Ruys boven Vlis singen uittorenen. In 1993 maakte hij met zijn vrouw een eerste, 16-daagse Middellandse Zee-cruise op de Achille Lauro. De foto's die hij toen van de met olie besmeurde machinekamer maakte, staan in het nieuwe boek. Hij herinnert zich: „De kapitein nodigde Nederlandse opvarenden uit in zijn hut. Daar vertel de hij dat het schip tijdens de oorlog in Vlissingen op het strand onder het zand De Willem Ruys blijft spraakmakend. Nu omdat Nico Guns en Frans Luidinga hun monumentale tweede deel (664 pagina's) over het in 1994 gezonken schip hebben afgerond. Zij verankeren daarmee het ms Willem Ruys voor altijd in het nationale geheugen. door Jan van Damme Drie jaar geleden was er al tromgeroffel. Het eerste deel over ontwerp en bouw van het passagiers schip de Willem Ruys in Vlissingen was indrukwekkend. Nog nooit waren er zoveel originele docu menten uit het archief van de Koninklij ke Scheldegroep in Vlissingen en de Rot terdamse Lloyd in een boek verwerkt. Voor het tweede deel hebben de au teurs Nico Guns (1948) en Frans Luidin ga (1934) die werkwijze gehandhaafd. Aangevuld met een groot aantal foto's uit verzamelingen van reizigers, laten de schrijvers de vaak officiële documenten spreken. Saai, zou je in eerste instantie denken. Maar niets is minder waar. Ver bouwingen, officiële ontvangsten, een aanvaring, een kaping - gevat in ambte lijke taal worden alle gebeurtenissen extra luisterrijk. En dramatisch. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het verslag van de Italiaanse commissie, die de ondergang van het passagiersschip in 1994 onder zocht: „De brand is waarschijnlijk ont staan door het breken van een hogedruk olieleiding in de motor of het loskomen van een verbindingsstuk. Beide situaties hadden voorkomen kunnen en moeten worden. Na een aantal eerdere repara ties voldeed het schip weliswaar aan de veiligheidsnormen, maar de eigenaar StarLauro en/of de kapitein hadden voor zo'n oud schip bijzondere maatre- Scheepsbel van de Willem Ruys. Jan en Joke van Kalkeren met een maquette van de Willem Ruys. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 70