Van een bedrijfsfilm naar een speelfilm filmbedrijf Een scène uit de film Flip a Coin. Foto: Thumbed Twee jonge, avontuurlijke ondernemers hebben veel succes met het maken van bedrijfsfilms. Maar ze willen meer. Ze willen hun eigen speelfilm draaien. De twee pakken hun camera en reizen af naar onder meer Australië en Thailand, de surfgolven achterna. Ze maken de film van hun leven. Met z'n tweetjes. De ene de regisseur, de ander de cameraman. Meer niet. Het zou een filmscript kunnen zijn, ware het niet dat het verhaal van Maarten Kempen en Henk van den Doel levensecht is. door Dennis Rijsbergen MIDDELBURG - Vanaf de zolder verdieping van een herenhuis aan de Dam in Middelburg bestieren Kem pen en Van den Doel hun bedrijf Thumbed. Na hun studie communica tie begonnen de twëe jonge onderne mers hun filmbedrijf. Intussen hebben ze een grote klantenkring met bedrij ven als Lamb Weston Meijer en Delta. Ook schoten ze de promo voor Woonpark Mortiere in Middelburg. Het is dan ook een enorme stap: frie ten filmen die in een Zeeuwse aardap pelfabriek van een lopende band rol len of vanuit een helikopter ergens in Australië spectaculaire stunts schieten. Henk van den Doel knikt. "Toch loop ik al lang rond met dat idee", zegt hij. "Ik heb ooit stage gelopen bij een windsurfshop. Daar kwamen veel sportvideo's langs. Maar dat wa ren stuk voor stuk films die niet ver der gingen dan spectaculaire beelden en de sport zelf. Altijd ontbrak er iets aan: het verhaal." Het idee heeft lange tijd in het brein van Van den Doel liggen sudderen. "Twee jaar geleden hebben we het Kempen en Van den Doel aan het werk uiteindelijk uitgewerkt", herinnert Van den Doel zich. "Ik moet zeggen dat we het verhaal ergens in het mid den zijn begonnen met een begin en een eind. Maar wat er nu precies er tussenin moest gebeuren?" Lachen Hoewel er nu een kwalitatief hoog staande en serieuze film uit de monta ge rolt, moeten Van den Doel en Kempen ook wel eens lachen om hun eigen aanpak. "We hebben niet Op een filmacademie gezeten of zo iets. Eigenlijk doen we alles achterste voren", lacht Van den Doel. "Nee, we volgen niet echt de regels van het filmmaken", vult Kempen aan. "Er is geen script, geen storyboard. Bij ons is de film eigenlijk ontwikkeld tijdens het schieten." Van den Doel: "Ja, het verhaal hangt ook van toeval aan el kaar. Dat heeft wel zo z'n charme. Want wat je in de film ziet, is ook echt gebeurd. Door deze manier van filmmaken ben je ook erg flexibel. Vooral als je surfbeelden wilt schieten dan kun je a la minute zeggen: 'Ja, de wind staat goed, we rijden naar de kust en gaan filmen'." Surfers In Flip a Coin volgt de kijker het ver haal van een surfer en een skiër. De hoofdrollen worden gespeeld door de Noorse skiër Thomas Borge Lie en Brabantse surfer Sven Akerboom. Die spelen zichzelf. Hoewel de film door spekt is met mooie sportbeelden is het weldegelijk een speelfilm met een verhaal. "Het gaat over vriendschap en liefde", houdt Kempen de clue van de film nog grotendeels geheim. De twee weten het zeker. Een film als Flip a Coin bestaat nog niet. "Men sen uit de ski- en surfwereld zullen het geweldig vinden, maar de film is zeker ook toegankelijk voor het grote publiek", stelt Van den Doel. Hoe ze het genre van hun film zouden type ren? Kempen denkt even na en grijnst dan: "Een reallife-fictie-ac- tie-sportfilm." Voor de speelfilm zijn de twee Mid delburgse filmmakers enkele malen naar Thailand en Australië gevlogen. Ook in Frankrijk schoten ze beelden en dichter bij huis aan de Zeeuwse kust. De twee hebben alleen al aan het reizen flink wat geld uitgegeven. "Bovendien kost het veel tijd, tijd die we niet in ons eigen bedrijf konden steken", knikt Van den Doel. Een ge waagde zet dus, want de film moet wel geld in het laatje brengen. Van den Doel moet lachen: "Op de film school leer je op dag één datje nooit moet investeren in je eigen filni. Ik moet bekennen dat ik wel eens 's nachts heb wakker gelegen en me af vroeg hoe we het allemaal aan elkaar moesten breien." Succes Toch hebben de twee er alle vertrou wen in dat Flip a Coin een succes wordt. "We zijn nog druk aan het monteren", vertelt Kempen. "In fe bruari is de film hopelijk af. We wil len de film gaan verkopen op dvd en blu-ray. Omdat hij in het Engels is en in de surf- en skiwereld vernieuwend is, gaat de film zichzelf wel verko pen." "Maar", vult Den Doel aan, "hij is ook voor een veel breder pu bliek aantrekkelijk. We hopen dat we de film op een festival kunnen laten draaien. Ook denken we aan televisie zenders en we spelen met de gedach te om een kinderversie van de film te maken voor de publieke omroep. Is Flip a Coin het begin van een nieu we carrière? Beiden ondernemers schudden meteen het hoofd. "Be drijfsfilms maken is wat we graag doen", zegt Kempen. "We hebben van dit project wel veel technische dingen geleerd die we bij het maken van bedrijfsfilms kunnen gebruiken." "We hebben het met Thumbed pri ma naar onze zin", zegt ook Van den Doel. "We hebben een heel leuke klantenkring waar we veel waarde aan hechten. Bedrijfsfilms maken, blijft onze basis. Daar is het allemaal mee begonnen." Kempen: "Dit was in principe een eenmalig project, we hebben niet de ambitie om fulltime filmmakers te worden." "Maar", houdt Van den Doel nog een slag om de arm, "moch ten we over een jaar of twee, drie weer een leuk idee hebben en Flip a Coin blijkt een succes, wie weet gaan we toch weer een speelfilm maken." HET ADRES VOOR VERKOOP- EN VERHUUR VAN SMOKING, JACQUET EN ROKKOSTUUM KIJK OOK OP Kanaalstraat 12,4388 BM Oost-Souburg. Tel. 0118 4621S8 v 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 154