Fiat 500 Twin Air 85 versus Fiat Punto Evo
Peugeot RCZ 2.0 HDiF: Franse lefgozer
Skoda Superb Combi 2.0 Superbe combi
onderweg
41
Stel: je hebt rond 15.000 euro
(inclusief belastingen) te be
steden voor een compact handig
wagentje, wilt niet teveel (of lie
ver geen) belasting betalen en ge
nieten van een lage kilometer-
prijs. Fiat heeft op dat vlak (min
stens) twee auto's in haar pro
gramma die aan beide karakteris
tieken voldoen. De 500 met gloed
nieuwe Twin Air 85 motor, of de
Punto Evo, met ultrazuinig diesel-
blok.
door Ad van Bladel
BREDA - Het is erg lang geleden dat
een autofabrikant het waagde om een
auto op de markt te brengen met een
tweecilindermotor. Zelfs tegen drieci
lindertjes werd lang wat meewarig
aangekeken, maar nu de downsize
trend in volle omvang is losgebarsten
is ook die beer weer los. Fiat is natuur
lijk een merk dat bekend is om de fa
bricage van kleinere auto's en - tegen
woordig - een stevige deun meeblaast
als het om revolutionaire techniek
gaat. De nieuwe tweecilinder motor
die je in de 500 kunt bestellen brengt
maximaal 85 paarden op de been. La
ter komen daar'nog varianten bij die
zowel meer, als minder pk's bieden.
Op het kekke dashboard, geheel in
het teken van het oorspronkelijke rug
zakje, zit een druktoets waarmee je
zelf het vemiogen kunt knijpen'naar
maximaal 75 pk. Allemaal wat minder
snel dan, maar wel nog zuiniger.
De Fiat Punto Evo is uit wat ander
hout gesneden. Dit Fiatmodel is al
wat langer op de markt en ziet er wel
iswaar vlot, maar wel iets minder kek
uit dan de spectaculair ogende 500.
Zeker als je die in een hippe kleur be
stelt.
Toch heeft deze Punto Evo de nodi
ge voordelen boven de 500. Niet al
leen is de carrosserie runner, ook het
dashboard oogt wat volwassener en
de auto is, met de huidige belasting
voordelen in ogenschouw genomen,
nog weer voordeliger dan de 500
Twin Air 85. Dat gegeven heeft voor
namelijk te maken met het feit dat
Fiat er een dieselmotor in lepelt die
zijn gelijke op verbruiksniveau eigen
lijk nauwelijks kent. Een verbruik
van 1:26 moet in de dagelijkse prak
tijk zeker haalbaar zijn. Daarbij is het
een redelijk stille motor die vlot uit
de veren komt en een heel ander ka
rakter heeft dan het toch wat prutte
lende tweepittertje van de 500. Eigen
lijk prettiger. En hoewel de 500 met
tweepitter ook slechts brandstof nipt,
haalt-ie de cijfers van de Punto Evo
toch niet. Bovendien is dieselolie al
tijd nog behoorlijk wat voordeliger
dan euro95.
In de praktijk komt de keuze daarom
neer op het feit of je kiest voor een
charmant autootje als de 500 of wat
meer gebruiksgemak en nog betere
verbruikscijfers van de Punto Evo. Ik
persoonlijk zou genieten van het
zicht de vele 500'tjcs die al rondrij
den maar zelf een Punto Evo riemen,
vanwege de ruimte en het kostenplaat
je-
Peugeot is per definitie een
merk dat doorgaans meer in
zet op kwaliteit dan op progressie
ve ontwerpen. Daarom is het des
te opmerkelijker dat het merk uit
Sochaux met de RCZ kwam. Een
beeld van een wagen naar de mo
dernste inzichten op het gebied
van Europese ontwerptechniek.
Een strak gesneden jas met ge
welfd dak die hem direct tot
een koppendraaier van jewelste
maakt.
door Ad van Bladel
BREDA- de Ondernemer reed versie
met de tweeliter dieselmotor.
Waar je met de RCZ komt, heb je be
kijks en krijg je commentaar. In die
zin m het een heel sociale auto. Met
zijn lage gestrekte lijn en contrasteren
de stijlen is hij voor velen het prototy
pe van een sportwagen. Eigenlijk zijn
er in dit segment niet veel van dit
soort auto's. Oké, je hebt de Audi
TT, maar die is weer een stuk prijzi
ger, om het over een Porsche Cay
man maar niet te hebben. De markt is
klein, maar voor Peugeot is het de ul
tieme auto om als boegbeeld voor de
firma te dienen.
Wie de auto bekijkt zou niet snel zeg
gen dat het hier om een heuse 2+2
gaat. Het is niet zo makkelijk maar
achterin is nog plaats voor twee kinde
ren, mits ze niet te groot zijn uiter
aard. Voor korte ritjes kan het net.
Peugeot heeft veel werk gemaakt van
het dashboard dat er fantastisch uit
ziet. Grote duidelijke klokken en een
navigatiesysteem op de enig juiste
plek, hoog op het dashboard. Het ge
heel is opgebouwd uit hoogwaardige
materialen en zit kloek en stevig in el
kaar. Geen rammeltje wordt er aan
onttrokken.
Ook de stoelen hebben een ferme zit
en voelen heerlijk aan. De optionele
stoelverwarming wordt minder warm
dan bij de Duitse tegenstrevers, maar
je komt er niet met verkeerde
plooien in je broek gestieken uit.
Ook wel weer een voordeel.
Peugeot geeft kopers de keuze tussen
een aantal verschillende motoren en
de keuze voor een diesel is toch wel
een bijzondere in dit segment. Fran
sen zijn per definitie dieselfans en dus
werd ook deze nieuwe motor met
163 pk erin gelepeld. De combinatie
is fantastisch. Peugeot maakt geweldi
ge dieselblokken en deze tweeliter is
er geen uitzondering op. Hij is stil ge
noeg, en biedt over de hele linie bui
tengewoon veel kracht. Voor diege
nen die van plan zijn flink te gaan toe
ren is dit absoluut een juiste keuze. Je
zult geen moment aan kracht tekort
komen.
Eenmaal op weg blijkt de RCZ ook
een heerlijke auto. De testwagen
stond overigens op zeer lage banden
wat de wegligging enigszins beïn
vloedt maar de RCZ ligt als het
spreekwoordelijke blok op de weg.
Bochten kunnen met hoge snelheid
worden genomen, eigenlijk helemaal
in de lijn zoals je door het 'snelle'
koetswerk zou verwachten. Ook op
dat punt stelt de RCZ geen seconde
teleur.
Dan, tot slot, ander goed nieuws. De
RCZ is van de auto's in dit segment
veruit de minst dure. Hij heeft een
vanafprijs van 31.900 euro, inclusief
belastingen.
Was het vorige model van
de Skoda Superb nog een
aangepaste versie van een Volks
wagen Passat, voor de meest re
cente Superb (en dus ook voor de
Combi) liet Skoda de wind uit
een andere hoek waaien.
door Ad van Bladel
BREDA - Skoda is het budgetmerk
van het Volkswagen concern maar als
je naar zaken als afwerking en gebruik
te materialen kijkt, begrijp je op welk
niveau de andere merken van de
groep zich bewegen. Top of the bill
dus... De Superb is het vlaggenschip
van Skoda en met de Combi die on
langs werd geïntroduceerd voorziet
het merk in een stationwagon die qua
ruimteaanbod zijn gelijke niet kent;
zeker niet in het marktsegment waar
in hij zich beweegt.
Skoda heeft de laatste jaren een enor
me kwaliteitsslag gemaakt en dat gege
ven zie je terug op de weg. Het merk
heeft het vertrouwen van de consu
ment helemaal gewonnen en je ziet
ze dan ook echt veel rijden. Terecht
naar blijkt, want zowel qua exterieur
als interieur is de Superb Combi een
chique, ingetogen verschijning. Toe7
gepaste materialen zijn allemaal bo
ven alle twijfel' verheven en het ge
heel maakt een rustige en afgewogen
indruk. De tweeliter dieselmotor is
een bekende en staat bekend om zijn
rustige loop, pittige prestaties en be
scheiden inname van dieselbrandstof.
Maar het allerbelangrijkste van deze
Superb Combi is toch wel het feno
menale ruimteaanbod. Niet alleen de
achterbak geeft toegang tot een bal
zaal van Koninklijke omvang, ook
het ruimteaanbod op de achterbank
biedt meer ruimte dan menig verleng
de limousine kan bieden. Gasten-die
op de achterbank plaatsnemen zullen
vrijwel altijd verrast zijn zoveel ruim
te ter beschikking te hebben. Tenzij
ze zelf normaliter achterin een May-
bach 62 reizen natuurlijk. Voor gewo
nere stervelingen is deze grote Tsjech
een auto om van te smullen.
De Superb Combi met 2.0 TDi mo
tor is leverbaar vanaf 34.550 euro, in
clusief alle belastingen.