Fiat 500 Twin Air 85 versus Fiat Punto Evo Peugeot RCZ 2.0 HDiF: Franse lefgozer Skoda Superb Combi 2.0 Superbe combi onderweg 41 Stel: je hebt rond 15.000 euro (inclusief belastingen) te be steden voor een compact handig wagentje, wilt niet teveel (of lie ver geen) belasting betalen en ge nieten van een lage kilometer- prijs. Fiat heeft op dat vlak (min stens) twee auto's in haar pro gramma die aan beide karakteris tieken voldoen. De 500 met gloed nieuwe Twin Air 85 motor, of de Punto Evo, met ultrazuinig diesel- blok. door Ad van Bladel BREDA - Het is erg lang geleden dat een autofabrikant het waagde om een auto op de markt te brengen met een tweecilindermotor. Zelfs tegen drieci lindertjes werd lang wat meewarig aangekeken, maar nu de downsize trend in volle omvang is losgebarsten is ook die beer weer los. Fiat is natuur lijk een merk dat bekend is om de fa bricage van kleinere auto's en - tegen woordig - een stevige deun meeblaast als het om revolutionaire techniek gaat. De nieuwe tweecilinder motor die je in de 500 kunt bestellen brengt maximaal 85 paarden op de been. La ter komen daar'nog varianten bij die zowel meer, als minder pk's bieden. Op het kekke dashboard, geheel in het teken van het oorspronkelijke rug zakje, zit een druktoets waarmee je zelf het vemiogen kunt knijpen'naar maximaal 75 pk. Allemaal wat minder snel dan, maar wel nog zuiniger. De Fiat Punto Evo is uit wat ander hout gesneden. Dit Fiatmodel is al wat langer op de markt en ziet er wel iswaar vlot, maar wel iets minder kek uit dan de spectaculair ogende 500. Zeker als je die in een hippe kleur be stelt. Toch heeft deze Punto Evo de nodi ge voordelen boven de 500. Niet al leen is de carrosserie runner, ook het dashboard oogt wat volwassener en de auto is, met de huidige belasting voordelen in ogenschouw genomen, nog weer voordeliger dan de 500 Twin Air 85. Dat gegeven heeft voor namelijk te maken met het feit dat Fiat er een dieselmotor in lepelt die zijn gelijke op verbruiksniveau eigen lijk nauwelijks kent. Een verbruik van 1:26 moet in de dagelijkse prak tijk zeker haalbaar zijn. Daarbij is het een redelijk stille motor die vlot uit de veren komt en een heel ander ka rakter heeft dan het toch wat prutte lende tweepittertje van de 500. Eigen lijk prettiger. En hoewel de 500 met tweepitter ook slechts brandstof nipt, haalt-ie de cijfers van de Punto Evo toch niet. Bovendien is dieselolie al tijd nog behoorlijk wat voordeliger dan euro95. In de praktijk komt de keuze daarom neer op het feit of je kiest voor een charmant autootje als de 500 of wat meer gebruiksgemak en nog betere verbruikscijfers van de Punto Evo. Ik persoonlijk zou genieten van het zicht de vele 500'tjcs die al rondrij den maar zelf een Punto Evo riemen, vanwege de ruimte en het kostenplaat je- Peugeot is per definitie een merk dat doorgaans meer in zet op kwaliteit dan op progressie ve ontwerpen. Daarom is het des te opmerkelijker dat het merk uit Sochaux met de RCZ kwam. Een beeld van een wagen naar de mo dernste inzichten op het gebied van Europese ontwerptechniek. Een strak gesneden jas met ge welfd dak die hem direct tot een koppendraaier van jewelste maakt. door Ad van Bladel BREDA- de Ondernemer reed versie met de tweeliter dieselmotor. Waar je met de RCZ komt, heb je be kijks en krijg je commentaar. In die zin m het een heel sociale auto. Met zijn lage gestrekte lijn en contrasteren de stijlen is hij voor velen het prototy pe van een sportwagen. Eigenlijk zijn er in dit segment niet veel van dit soort auto's. Oké, je hebt de Audi TT, maar die is weer een stuk prijzi ger, om het over een Porsche Cay man maar niet te hebben. De markt is klein, maar voor Peugeot is het de ul tieme auto om als boegbeeld voor de firma te dienen. Wie de auto bekijkt zou niet snel zeg gen dat het hier om een heuse 2+2 gaat. Het is niet zo makkelijk maar achterin is nog plaats voor twee kinde ren, mits ze niet te groot zijn uiter aard. Voor korte ritjes kan het net. Peugeot heeft veel werk gemaakt van het dashboard dat er fantastisch uit ziet. Grote duidelijke klokken en een navigatiesysteem op de enig juiste plek, hoog op het dashboard. Het ge heel is opgebouwd uit hoogwaardige materialen en zit kloek en stevig in el kaar. Geen rammeltje wordt er aan onttrokken. Ook de stoelen hebben een ferme zit en voelen heerlijk aan. De optionele stoelverwarming wordt minder warm dan bij de Duitse tegenstrevers, maar je komt er niet met verkeerde plooien in je broek gestieken uit. Ook wel weer een voordeel. Peugeot geeft kopers de keuze tussen een aantal verschillende motoren en de keuze voor een diesel is toch wel een bijzondere in dit segment. Fran sen zijn per definitie dieselfans en dus werd ook deze nieuwe motor met 163 pk erin gelepeld. De combinatie is fantastisch. Peugeot maakt geweldi ge dieselblokken en deze tweeliter is er geen uitzondering op. Hij is stil ge noeg, en biedt over de hele linie bui tengewoon veel kracht. Voor diege nen die van plan zijn flink te gaan toe ren is dit absoluut een juiste keuze. Je zult geen moment aan kracht tekort komen. Eenmaal op weg blijkt de RCZ ook een heerlijke auto. De testwagen stond overigens op zeer lage banden wat de wegligging enigszins beïn vloedt maar de RCZ ligt als het spreekwoordelijke blok op de weg. Bochten kunnen met hoge snelheid worden genomen, eigenlijk helemaal in de lijn zoals je door het 'snelle' koetswerk zou verwachten. Ook op dat punt stelt de RCZ geen seconde teleur. Dan, tot slot, ander goed nieuws. De RCZ is van de auto's in dit segment veruit de minst dure. Hij heeft een vanafprijs van 31.900 euro, inclusief belastingen. Was het vorige model van de Skoda Superb nog een aangepaste versie van een Volks wagen Passat, voor de meest re cente Superb (en dus ook voor de Combi) liet Skoda de wind uit een andere hoek waaien. door Ad van Bladel BREDA - Skoda is het budgetmerk van het Volkswagen concern maar als je naar zaken als afwerking en gebruik te materialen kijkt, begrijp je op welk niveau de andere merken van de groep zich bewegen. Top of the bill dus... De Superb is het vlaggenschip van Skoda en met de Combi die on langs werd geïntroduceerd voorziet het merk in een stationwagon die qua ruimteaanbod zijn gelijke niet kent; zeker niet in het marktsegment waar in hij zich beweegt. Skoda heeft de laatste jaren een enor me kwaliteitsslag gemaakt en dat gege ven zie je terug op de weg. Het merk heeft het vertrouwen van de consu ment helemaal gewonnen en je ziet ze dan ook echt veel rijden. Terecht naar blijkt, want zowel qua exterieur als interieur is de Superb Combi een chique, ingetogen verschijning. Toe7 gepaste materialen zijn allemaal bo ven alle twijfel' verheven en het ge heel maakt een rustige en afgewogen indruk. De tweeliter dieselmotor is een bekende en staat bekend om zijn rustige loop, pittige prestaties en be scheiden inname van dieselbrandstof. Maar het allerbelangrijkste van deze Superb Combi is toch wel het feno menale ruimteaanbod. Niet alleen de achterbak geeft toegang tot een bal zaal van Koninklijke omvang, ook het ruimteaanbod op de achterbank biedt meer ruimte dan menig verleng de limousine kan bieden. Gasten-die op de achterbank plaatsnemen zullen vrijwel altijd verrast zijn zoveel ruim te ter beschikking te hebben. Tenzij ze zelf normaliter achterin een May- bach 62 reizen natuurlijk. Voor gewo nere stervelingen is deze grote Tsjech een auto om van te smullen. De Superb Combi met 2.0 TDi mo tor is leverbaar vanaf 34.550 euro, in clusief alle belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 153