PRINCESS aad oudborg 39 Verder zonder huishoudelijke artikelen Hij maakte het nieuws zelf. Niet in laatste instantie omdat hij zich wist te verzekeren van de medewerking van bekende Nederlanders. Topartiesten, chef- koks van het hoogste niveau. "Ondernemen is entertainen heb ik al tijd gezegd. Ondernemen is een feest!!" Lady Di Dat begon eigenlijk al met het zoe ken van de naam van zijn bedrijf: Princess. Dat leek hem een perfecte naam voor zijn nieuw bedrijf. Maar die was verbonden aan het Engelse koningshuis. Hij schreef dat aan, vroeg en kreeg toestemming. "Bij de introductie van het bedrijf in 1994 in Oisterwijk hadden we een look-a-li- ke van Lady Di, de echte Princess dus Ze leek zo op de echte prinses, dat ie dereen ervan overtuigd was dat de echte Di was gekomen. Ze kwam sa men met Cas Spijkers, toen al de bes te chef- kok die Nederland rijk was. Want als je keukenproducten gaat ver kopen, moetje meteen ook de beste ambassadeur hebben die je op dat ge bied kunt krijgen." In de loop der jaren heeft heel be kend Nederland zich aan de zijde van Ouborg geschaard. Patricia Paaij was de eerste artiest, toen bekend met haar Starsisters. De Dolly Dols, Ouborg organiseerde hun eerste en ook hun afscheidsconcert. René Fro ger uit de tijd van 'Winter in Ameri ca'. Toen Babyliss tien jaar bestond gaf Ouborg een groot feest in tenten van het Russisch Staatscircus. Drie feesttenten en in een trad Paul de Leeuw op, in de andere tenten Rene Froger en nog vele andere toparties ten. Tony Eyk, een van Nederlands beste componisten, pianist en entertai ner is officieel ambassadeur van Prin cess. Overal in de wereld waar het be drijf zich presenteerde, was hij te vin den. Net als Cas Spijkers, nog zo'n man van het eerste uur. Bij presenta ties van nieuwe producten van Baby liss en Princess was de hele Nederland se amusementswereld te vinden. Van Ron Brandsteder tot Karin Bloemen, van Belle Perez tot Willeke Alberti, van Gordon tot Rene Froger. Die beken- de Nederlan- ders zal Ouborg altijd wel aan zich blijven bin den. "Ik weet niet hoe dat komt. Toen Patricia Paaij op het toppunt van haar roem stond met de Star Sis ters wist ik niet hoe ik haar kon bena deren. Totdat ik erachter kwam dat mijn schilder ook met haar huis bezig was. Via hem is het contact gelegd. Hot klikte meteen, zij was enthou siast." En de Dolly Dots, toch een gigan tisch populaire groep in de jaren ze ventig en tachtig, wilden graag met Ouborg in zee. "En als je eenmaal be kende artiesten aan je hebt weten te binden, komt de i-est vanzelf. Dat is gek, maar als je ineens de besten bin nen kunt halen, dan willen anderen graag. Toch is het allerbelangrijkste dat succes pas succes is als je het sa men kunt delen. Dat heb ik altijd ge daan. Daarom kon ik de artiesten aan me binden, zij werden er uiteindelijk ook beter van!" China Het merk Princess is de hele wereld overgegaan. Overal heeft Princess ves tigingen. Een tweede thuis is voor Ouborg Hongkong. Princess zit er al jaren en was een van de eerste bedrij ven die inzag dat het allemaal gaat ge beuren in China. "Dat wordt echt de grote wereldmacht, dat duurt niet lang meer. Als je ziet wat er nu in dat gigantische land gebeurt, daar kunnen, wij in het westen niet tegenop. De productie is al tijden geleden verhuisd naar China. Nu zie je dat ook de know how- naar China vertrekt. En dat is voor de westerse wereld. Euro pa en de Verenigde Staten, erg gevaar lijk. Ik denk, ik weet eigenlijk wel ze ker. dat binnen nu en tien jaar China zegt: er wordt helemaal niets meer g e x p o r - teerd, we hebben alles zelf nodig. De VS en EU moeten zich daar tegen wapenen. Dat gebeurt te weinig nu. Zorgen datje de ken nis, en ook de producten waar moge lijk hier houdt is van essentieel be lang." Aad Ouborg is niet meer dag en nacht onderweg voor zijn bedrijf. Maar om nu te zeggen dat hij op zijn louweren rust? Nee. "Het lijkt wel of ik het steeds drukker krijg. Ik was van plan om met samen met mijn assisten te de activiteiten van de Ouborg Group voort te zetten. Maar intussen heb ik al weer zes mensen in dienst en lijkt de ruimte hier op de Baronie laan te klein te worden. Ik moet op passen." De Ouborg Group is veel meer dan Princess Huis houdelijke Artikelen. Enter tainment, vastgoed, sport en hotels, allemaal nog steeds on der het merk Princess. "Denk niet dat ik nu hele dagen aan het golfen ben, ik heb het druk genoeg", laat Aad Ouborg weten. Ook komen er de laatste maanden tiental len verzoeken binnen, verzoe ken om te participeren, be drijven over te nemen, com missariaten en noem verder maar op. Entertainment Princess Entertainment maakte dvd's en cd's met onder meer Bel le Perez, Karin Bloemen, Gor don en de Dolly Dots. Ouborg produceerde twee musicals, An nie en de Dolly Dots musical, or ganiseerde optredens van Wille ke Alberti en de Dolly Dots, was associate producer van de beken de film en kaskraker Terug naar de Kust met Linda de Mol in de hoofdrol. En produceerde een film met Katja Schuurman. Het meest recent: op 7 december pre senteerde de Princess Entertain ment Group tijdens de jaarlijkse kerstborrel het Grote Frietboek. In 2012 wil Ouborg weer een fa miliemusical op de planken brengen Monumentaal Onroerend goed De tweede tak van de Ouborg Group is voornamelijk monu mentaal onroerend goed. Het meest sprekende voorbeeld is de restauratie en renovatie van de oude bioscoop aan het Van Coot- hplein. Een paar jaar geleden kocht Ouborg het leegstaande Grand Theatre in Breda, 101 jaar oud. Ouborg zag er een gouden toekomst in. "Een schitterend ge bouw, daar is iets moois van te maken. In vele opzichten een van de kroonjuwelen van Breda. Vergelijkbaar met Tuschinski in Amsterdam. Zoiets willen we er hier ook van maken. Het theater wordt in de oorspronkelijke om vang teruggebracht en geschikt gemaakt voor alle vormen van cultuur, maar ook voor evene menten, congressen en feesten. "Een prima gelegenheid bijvoor beeld voor het jazzfestival, maar ook voor een film- of fotofesti val. Amateurgezelschappen kun nen hier perfect hun uitvoering geven. Maar het is ook uitste kend geschikt voor allerlei soor ten feesten, trouwfeesten, con gressen. Een dergelijk theater van deze grootte is er niet in Breda. Breda heeft hier behoefte aan." Hotels Wat ook weieens vergeten wordt, is dat Princess hotels heeft. Het Princess Hotel Villa Phuket in Thailand bijvoorbeeld. "De meest schitterende plek op aarde", zo noemt Ouborg het weieens. Aan zee, naast een 18 holes golfbaan. Princess heeft hier de nieuwe hotelvorm uitge vonden: het villa hotel. De voor delen van een villa en een hotel. Vier slaapkamers, drie badka mers, een woonkamer en een eet kamer, een private zwembad. Volop privacy dus. Ouborg heeft grootse plannen in Thailand. De Ouborg Group be schikt over een superlocatie aan de kust in Thailand, ook weer bij Phuket. 40.000 vierkante meter aan zee. Daar wordt spoedig een plan voor ontwikkeld, bijvoor beeld een luxe villa met alle servi ce etc. "Ik heb eigenlijk nooit tijd gehad dit gebied te ontwikke len. Nu kan dat. Thailand, en ze ker deze superlocatie, is bijzon der geschikt voor hoogwaardig toerisme. Het Verre Oosten is 'booming', de rijken komen deze kant op. En die hebben behoefte aan vakantie." Hotel Princess Bergfrieden is ook zo'n superluxe hotel, in het Oos tenrijkse Seefcld (Tirol). "Zes jaar geleden, op eerste kerstdag, had ik niks te doen. Ik was op va kantie in Tirol en zag dit hotel. Ik heb het op die kerstdag met een gekocht. De vier muren zijn blijven staan, ik heb het verder compleet opnieuw opgetrokken. De Koninklijke familie logeeit er regelmatig. Maar ook wereldster ren. Ze worden hier niet lastig ge vallen door fans die op handteke ningen jagen of fotografen die achter de bosjes verscholen lig gen." In Curacao wil Ouborg ook een hotelvilla bouwen. Uiteraard ook Sport De Princess Sport Group is eigen lijk als grap begonnen tijdens de Olympische Spelen van Athene. Inge de Bruijn mocht niet met Princess reclame op haar badpak zwemmen Wel mocht er een sportmerk op haar kleding. Toen zei ik "dan begin ik toch een sportmerk." Ouborg, zelf geen onverdienstelijk hockeyer, was ja renlang manager vail' het Neder lands hockeyteam. Weet dus als geen ander wat hockeyers ver wachten van een goede stick. Ouborg had die gemaakt. Het was de bedoeling dat de nationa le ploeg die sticks mee zouden ne men naar Peking, waar de laatste Olympische Spelen werden ge houden. "We kregen een brief van het NOC dat er niet ge speeld mocht worden met onze sticks want zij vonden het verkap te reclame. Dat.is een rel gewor den. Het nieuws haalde Studio Sport, Pauw en Witteman en de landelijke kranten. Twee weken voor de Spelen hadden we nog steeds geen toestemming van het NOC binnen. We hebben het IOC benaderd, en die heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat er met onze sticks gespeeld kon worden en Princess werd geac cepteerd als sportmerk." Overi gens was het toch groot feest in Peking, want tijdens de Spelen vierde de Ouborg Group het zil veren jubileum. Intussen ver koopt Princess Sport meer dan al leen sticks, vooral sportkleding.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 151