Bruggenbouwer wint Gouden Gazelle
prijs
36
'"7
VDS Staal- en Machinebouw uit Nieuwdorp legde onlangs beslag
op de Gouden Gazelle vanwege het predicaat snelst groeiend be
drijf van Zeeland in de categorie middelgroot. De FD Gouden Gazel
len voor Zuidwest Nederland weiden in een tjokvol theater Diligentia
in Den Haag uitgereikt. De Gouden Gazelle is een prijs van het Finan
cieel Dagblad voor snelst groeiende ondernemingen. VDS had in 2009
een omzet van bijna 23 miljoen euro, een groei van 138 procent in de
afgelopen driejaar; goed voor de award van het FD.
door Henk van de Voorde
NIEUWDORP - De onderneming
.vervaardigt onder meer bruggen, ma
chines en schepen. Dit jaar werkte
VDS aan de grootste brug uit haar be
staan: de Hannsenbrug, een "200 me
ter lange fietsvoetbrug over het Hart-
elkanaal bij Rotterdam. Dit grote pro
ject leverde VDS een jaar werk op
voor 52 medewerkers. VDS staat offi
cieel voor het in 1918" opgerichte Van
Der Schuit. Het bedrijf, inclusief de
nodige schulden, is in 1997 overgeno
men door Marcel van Hee. Onder
zijn bezielende leiding is VDS flink
opgestuwd in de vaart der volkeren,
'■erst vanuit Middelburg en na de
eeuwwisseling vanuit een strategisch
gelegen locatie in Nieuwdorp. ,,Het
behalen van de prijs, een oorkonde
van de FD Gouden Gazelle, was geen
doelstelling op zich maar ik ben er
wel van gecharmeerd. Ik heb er veel
positieve reacties op gekregen. Nee,
wij hebben geen last gehad van de cri
sis. Dat komt vooral doordat we op
verschillende gebieden actief zijn. Er
zit altijd wel ergens beweging in. An
derzijds is het in 2011 vooralsnog veel
rustiger qua projecten, hoewel ieder
een roept dat de economie weer aan
trekt. De afgelopen jaren hebben we
het juist zeer druk gehad met projec
ten", aldus Marcel van Hee.
Sectiebouw
Bij zijn bedrijf zijn een zestigtal vaste
krachten werkzaam. Een van de kern
activiteiten van VDS is sectiebouw
voor scheepswerven als Damen Shi
pyards en IHC.
,,Wij bouwen secties ofwel onderde
len van een schip (romp) met een ge
wicht tot 160 ton. Deze onderdelen
zetten we met een eigen kraan op een
ponton, waarop het naar de klant kan
worden vervoerd."
VDS verricht voor dertig procent
bruggenbouw en voor een zelfde per
centage scheepsbouw/reparatie en on
derhoud. De overige tien procent is
bestemd voor kleine werkzaamheden.
VDS heeft eind november van dit
jaar haar werkzaamheden voor het
Carrasco-project opgeleverd: het fa
briceren van een zestal brugdelen met
ondersteuningen en leuningwerk
voor het Carrascoplein in de gemeen
te Amsterdam. Aan het stalen viaduct
van 103 meter lang en 6,6 meter
breed zijn trappen en een lift gereali
seerd. Een ander groot project, een
complete bulkcarrier van 200 meter
lengte en 30 meter breedte, is in 2008
opgeleverd. Een groot vrachtschip is
omgebouwd tot zelflosser. Het wordt
gebruikt om stenen vanuit Noorwe
gen naar de 2e Maasvlakte te breng
en.
,Er is veel dynamiek in onze werk
zaamheden. Onze activiteiten zijn
heel divers, variërend van het bou
wen van bruggen voor de overheid
tot het bouwen van schepen voor ver
schillende rederijen en offshore werk
zaamheden voor bedrijven als Heere-
ma. Ondernemen is een kwestie van
eigen koers varen en niet luisteren
naar het geklaag om je heen. Je moet
je als ondernemer natuurlijk wel aan
passen aan de wereldwijde marktsitua
tie. Nederland moet zijn technologi
sche en innovatieve voorsprong op la
ge lonen landen zien vast te houden",
verklaart Marcel van Hee.
Eigen kade
VDS beschikt over een eigen kade
met een lengte van 250 meter en
bedrijfshallen die elke constructieklus
kunnen herbergen. Zo kan men ook
grote constructies voor de kade
RoRo-en. Een unieke locatie voor
scheepsbouw en scheepsreparatie in al
haar facetten: Sectiebouw,
nieuwbouw, reparatie, luiken, mas
ten, pontons en bordessen. VDS heeft
de ervaring, kennis en kunde in huis.
Deze onderneming werkt tevens als
onderaannemer voor gerenommeer
de grote scheepswerven. Dankzij een
mobiele werkplaats én een 24-uurs
service zijn reparaties op locatie moge
lijk.
Nederland en Zeeland in het bijzon
der is van oudsher sterk op het gebied
van scheepsbouw en scheepsreparatie,
dat overigens twee verschillende disci
plines zijn. Er komt veel handwerk
en creativiteit aan te pas op een repara-
tiewerf. Geen enkel schip is hetzelfde,
geen enkel probleem is identiek. Er is
ook geen enkele school waar geleerd
wordt wat er op een repa.ratiewerf
moet gebeuren. Bij nieuwbouw
wordt alles getekend en als het niet ge
schikt blijkt worden er bij wijze van
spreken gewoon wat lijnen verplaatst.
Bij een verbouwing van een schip
moet veelal geïmproviseerd worden,
moeten ter plekke oplossingen be
dacht worden. Scheepsreparatie is
ook minder conjunctuurgevoelig dan
nieuwbouw.