Bruggenbouwer wint Gouden Gazelle prijs 36 '"7 VDS Staal- en Machinebouw uit Nieuwdorp legde onlangs beslag op de Gouden Gazelle vanwege het predicaat snelst groeiend be drijf van Zeeland in de categorie middelgroot. De FD Gouden Gazel len voor Zuidwest Nederland weiden in een tjokvol theater Diligentia in Den Haag uitgereikt. De Gouden Gazelle is een prijs van het Finan cieel Dagblad voor snelst groeiende ondernemingen. VDS had in 2009 een omzet van bijna 23 miljoen euro, een groei van 138 procent in de afgelopen driejaar; goed voor de award van het FD. door Henk van de Voorde NIEUWDORP - De onderneming .vervaardigt onder meer bruggen, ma chines en schepen. Dit jaar werkte VDS aan de grootste brug uit haar be staan: de Hannsenbrug, een "200 me ter lange fietsvoetbrug over het Hart- elkanaal bij Rotterdam. Dit grote pro ject leverde VDS een jaar werk op voor 52 medewerkers. VDS staat offi cieel voor het in 1918" opgerichte Van Der Schuit. Het bedrijf, inclusief de nodige schulden, is in 1997 overgeno men door Marcel van Hee. Onder zijn bezielende leiding is VDS flink opgestuwd in de vaart der volkeren, '■erst vanuit Middelburg en na de eeuwwisseling vanuit een strategisch gelegen locatie in Nieuwdorp. ,,Het behalen van de prijs, een oorkonde van de FD Gouden Gazelle, was geen doelstelling op zich maar ik ben er wel van gecharmeerd. Ik heb er veel positieve reacties op gekregen. Nee, wij hebben geen last gehad van de cri sis. Dat komt vooral doordat we op verschillende gebieden actief zijn. Er zit altijd wel ergens beweging in. An derzijds is het in 2011 vooralsnog veel rustiger qua projecten, hoewel ieder een roept dat de economie weer aan trekt. De afgelopen jaren hebben we het juist zeer druk gehad met projec ten", aldus Marcel van Hee. Sectiebouw Bij zijn bedrijf zijn een zestigtal vaste krachten werkzaam. Een van de kern activiteiten van VDS is sectiebouw voor scheepswerven als Damen Shi pyards en IHC. ,,Wij bouwen secties ofwel onderde len van een schip (romp) met een ge wicht tot 160 ton. Deze onderdelen zetten we met een eigen kraan op een ponton, waarop het naar de klant kan worden vervoerd." VDS verricht voor dertig procent bruggenbouw en voor een zelfde per centage scheepsbouw/reparatie en on derhoud. De overige tien procent is bestemd voor kleine werkzaamheden. VDS heeft eind november van dit jaar haar werkzaamheden voor het Carrasco-project opgeleverd: het fa briceren van een zestal brugdelen met ondersteuningen en leuningwerk voor het Carrascoplein in de gemeen te Amsterdam. Aan het stalen viaduct van 103 meter lang en 6,6 meter breed zijn trappen en een lift gereali seerd. Een ander groot project, een complete bulkcarrier van 200 meter lengte en 30 meter breedte, is in 2008 opgeleverd. Een groot vrachtschip is omgebouwd tot zelflosser. Het wordt gebruikt om stenen vanuit Noorwe gen naar de 2e Maasvlakte te breng en. ,Er is veel dynamiek in onze werk zaamheden. Onze activiteiten zijn heel divers, variërend van het bou wen van bruggen voor de overheid tot het bouwen van schepen voor ver schillende rederijen en offshore werk zaamheden voor bedrijven als Heere- ma. Ondernemen is een kwestie van eigen koers varen en niet luisteren naar het geklaag om je heen. Je moet je als ondernemer natuurlijk wel aan passen aan de wereldwijde marktsitua tie. Nederland moet zijn technologi sche en innovatieve voorsprong op la ge lonen landen zien vast te houden", verklaart Marcel van Hee. Eigen kade VDS beschikt over een eigen kade met een lengte van 250 meter en bedrijfshallen die elke constructieklus kunnen herbergen. Zo kan men ook grote constructies voor de kade RoRo-en. Een unieke locatie voor scheepsbouw en scheepsreparatie in al haar facetten: Sectiebouw, nieuwbouw, reparatie, luiken, mas ten, pontons en bordessen. VDS heeft de ervaring, kennis en kunde in huis. Deze onderneming werkt tevens als onderaannemer voor gerenommeer de grote scheepswerven. Dankzij een mobiele werkplaats én een 24-uurs service zijn reparaties op locatie moge lijk. Nederland en Zeeland in het bijzon der is van oudsher sterk op het gebied van scheepsbouw en scheepsreparatie, dat overigens twee verschillende disci plines zijn. Er komt veel handwerk en creativiteit aan te pas op een repara- tiewerf. Geen enkel schip is hetzelfde, geen enkel probleem is identiek. Er is ook geen enkele school waar geleerd wordt wat er op een repa.ratiewerf moet gebeuren. Bij nieuwbouw wordt alles getekend en als het niet ge schikt blijkt worden er bij wijze van spreken gewoon wat lijnen verplaatst. Bij een verbouwing van een schip moet veelal geïmproviseerd worden, moeten ter plekke oplossingen be dacht worden. Scheepsreparatie is ook minder conjunctuurgevoelig dan nieuwbouw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 148