Kenniscentrum: Beter worden in goed zijn Panorama Walcheren méér dan droom toerisme Voor het tweede achtereenvolgende jaar houdt het Kenniscentrum (Kust)toerisme de succesvolle training 'Gastvrijheid in Toerisme Recreatie' voor iedereen die werkzaam is in de toeristisch-recreatie- ve sector. De diverse modules waaruit deze praktijkgerichte training is opgebouwd, worden begin 2011 gegeven op de Hogeschool Zeeland in Vlissingen, vóór de start van het toeristenseizoen. door Loes van der Hoeven VLISSINGEN - Toerisme is een van de economische pijlers van Zeeland. Na jaren van stijging is er nu sprake van een stabilisatie of zelfs een daling van het aantal bezoekers. Daaraan kunnen diverse oorzaken ten grond slag liggen. Gastvrijheid speelt een es sentiële rol in de wijze waarop consu menten hun vakantiebestemming er varen. Een hoge waardering van de gasten zorgt voor herhalingsbezoe- ken. Bovendien kan goede informatie aanzetten tot extra bestedingen, wat de Zeeuwse economie ten goede komt. "Elke bezoeker wil tegenwoor dig als een bijzondere gast worden ontvangen. De ingrediënten daarvoor zijn dienstverlening, kennis, informa tie én gastvrijheid. Die liggen heel dicht bij elkaar en vragen om een ide ale mix: de optimalisering van het Zeeuwse gastheerschap! Of anders ge zegd: wij moeten beter worden, waar wij al goed in zijn. Daarmee is zowel de bezoeker als de aanbieder van het toeristische product gebaat", licht Margot Tempelman toe. Zij is coördi nator van het Kenniscentrum (Kusttoerisme. "Mede dankzij de steun van de Provincie Zeeland heb ben wij daarvoor de training "Gast vrijheid in Toerisme &i Recreatie" kunnen ontwikkelen. In tegenstelling tot de. toeristische opleidingen die Ho geschool Zeeland verzorgt, zijn wij bij deze training uitgegaan van de vraag van de markt; wij kijken als het ware door de bril van de onderne mer. De training 'Gastvrijheid in Toe risme Recreatie' is opgebouwd uit vijf modules op le jaars HBO-ni- veau. Deelnemers die alle modules met succes hebben afgerond, ontvan gen een eindcertificaat dat samen met hun praktijkervaring studiepunten op levert voor het algemeen erkende EVC ervaringscertificaat (Erkenning van Verworven Competenties)." De training wordt gegeven door ervaren docenten van de opleidingen Hotel Management, Facility Management en Tourguide van NHTV internatio naal hoger onderwijs Breda. Modules De training is ontwikkeld voor ieder een die werkzaam is in de toeris- tisch-recreatieve sector, zoals horeca- medewerkers, recreatiemedewerkers* receptionisten, VW-medewerkers Rosa van Roosendaal en stads- en regiogidsen. De deelne mers kunnen kiezen uit de volgende modules: Module 1: Basistraining: Gastgericht willen zijn. In deze module staan de kennismaking, persoonlijke leerdoe len en de bewustwording van de ver andering centraal. Module 2: Imagineering: optimaal gastgericht werken vanuit het bele vingsperspectief. Deze module behandelt de beroepshouding naast de persoonlijke presentatie en het bewustzijn van non-verbale commu nicatie. Margot Tempelman Module 3: Je rol als gastvrouw of gastheer. De focus ligt in deze modu le op het samenwerken, presenteren en het geven van feedback. Module 4: Klachten zijn kansen. De deelnemers leren ervoor te zorgen dat een gast met een klacht méér tevre den wordt dan een gast zonder klach ten. Module 5: Introductie cultureel pro duct. Gastvrijheid gaat verder dan ie mand met een glimlach te woord staan. Het culturele product bekijken door de ogen van de bezoeker staat in deze module centraal. De kosten van de gehele training (mo dules 1 t/m 5) bedragen *475 per per soon, inclusief lunch, koffie/thee, les materiaal en het eipdcertificaat. BTW wordt niet in rekening gebracht. In overleg met de organisatie is het ook mogelijk losse modules ad 95 per stuk te volgen. Margot Tempelman: "De modules 1 t/m 3 vormen de basistraining. Even als vorig jaar heeft de gemeente Veere in samenwerking met de oriderne- mersmanager voor bedrijven, die met minimaal één persoon deze drie mo dules succesvol hebben afgerond, een stimuleringssubsidie van 100 beschik baar gesteld. Als organisatie hebben wij de overige Zeeuwse gemeenten uitgenodigd eveneens een dergelijk royaal gebaar op te nemen in hun sub sidiebeleid." "Speciaal voor de stads- en regiogid sen hebben wij de tweedaagse modu le 'Storytelling, de kunst van het ver tellen' ontwikkeld (Module 6), vult projectmedewerker Rosa van Roosendaal van het Kenniscentrum (Kust)toerisme aan. "Het doel van de ze module is op een meer beeldende manier een stads- of regioverhaal on der de aandacht van de gast te breng en en daardoor de beleving van een gebied te vergroten." mini', kenniscentnimt0erisnic.nl gastvrijheid Er wordt nog hard gewerkt aan Panorama Walcheren. Foto: Marijke Folkertsma In de voormalige Zware Plaat werkerij van scheepswerf de Schelde in Vlissingen wordt mo menteel het Panorama Walche ren geschilderd. Als het circa 350 meter lange en 2,5 meter hoge ex centrische panorama gereed is, wandel je als het ware langs de vloedlijn van Fort Rammekens tot en met Veere. Daarbinnen komt een 14 meter hoog cen trisch Panorama Walcheren met een diameter van 21 meter: het ei land gezien vanaf een hoog punt, bijvoorbeeld de Lange Jan in Mid delburg. door Loes van der Hoeven VLISSINGEN - De inspiratiebron van dit schilderstuk is het Panorama Mesdag, het wereldberoemde cilinder vormige eind negentiende eeuwse vergezicht van Hendrik Willem Mes dag op de Noordzee, de duinen. Den Haag en Scheveningen. Ook al woont en werkt hij al bijna veertig jaar als opticien in Zeeland, toch stond het voor de geboren Schevenin- ger Dik Hulshof vast: Walcheren ver dient een soortgelijk panorama. Zijn droom wordt nu werkelijkheid! Om dit miljoenenproject te kunnen j realiseren en exploiteren is de Stich ting Panorama Walcheren opgericht. Het stichtingsbestuur werkt momen teel naaistig aan een businessplan dat zij nog dit jaar gaat presenteren aan ondernemend Zeeland. Daarmee wil zij de benodigde fondsen en materia len verwelven om het panorama vóór 2015 gerealiseerd te krijgen. Tot dat jaar mag de voormalige plaatwerkerij voor dit doel worden gebruikt van de eigenaar, de gemeente Vlissingen. Voordat de kunstenaar aan de slag kon gaan, heeft de stichting in de im mense hal een atelier gebouwd, dat verwarmd kan worden. Daarin zijn in middels diverse 5 meter brede pane len van het panorama gerealiseerd. Om de deadline van 2015 te kunnen halen, betrekt Jo Dumon Tak verschil lende gastschilders bij het project, die ieder hun eigen specialiteit hebben. Zo schildert de een waterpartijen, de ander lucht en weer een ander de be bouwing." Experience Panorama Walcheren krijgt ook edu catieve en wetenschappelijke waarde. Het wordt geen statisch panorama, maar een interactieve 'experience', die de geschiedenis zal doen herle ven. Zo zal het mogelijk zijn om ge zonken schepen boven water te halen en schepen de Westerschelde binnen te laten varen. En dat alles in de vorm van beschilderde panelen. Het is de bedoeling dat het atelier al tijdens de vervaardiging van het Panorama Wal cheren regelmatig voor publiek wordt opengesteld, opdat bezoekers kunnen 'meegroeien' met het pro ject. Dat zal de 'beleving' ervan onge twijfeld ten goede komen. Het gemeentebestuur van Vlissingen omarmt het plan voor een Panorama H Walcheren, maar wil er niet meer geld in stoppen dan het tot nu toe heeft gedaan met het opknappen van de Zware Plaatwerkerij. Evenmin laat de gemeente zich vastpinnen op een definitieve locatie. "Geld voor nieuw bouw zullen wij niet kunnen verwer ven, maar het moet lukken om op Walcheren een geschikte bestaande lo- catie te vinden. De verwachting is dat het kunstwerk 150.000 bezoekers per jaar al trekken. Die zullen na hun be zoek aan de 'experience' ook de stad in gaan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 143