Seaports houdt vertrouwen in WCT
wet
29
De havenactiviteiten trekken weer fors aan.
Zeeland Seaports behoudt
het vertrouwen in de komst
van de Westerschelde Container
Terminal (WCT). De havenauto
riteit heeft goed hoop op een ge
schikte gegadigde voor de exploi
tatie van de containerkade nadat
de economie en de container-
markt verder zijn hersteld.
Beoogde uitbater PSA heeft zich
onlangs teruggetrokken. De
marktverkenning die Zeeland
Seaports vervolgens heeft uitge
voerd, heeft volgens het ha
venschap aangetoond dat Europe
se en Aziatische exploitanten van
containerterminals de WCT als
een kansrijke locatie zien. Het
woord is nu aan Provinciale Sta
ten van Zeeland.
door Henk van de Voorde
VLISSINGEN-OOST - De Wester
schelde Con tain erterminal is de
nieuwste en tegelijk laatste, ruimtelij
ke uitbreiding van de haven in Vlissin-
gen-Oost. Deze nieuwe kade komt
buitendijks, in de Westerschelde, op
de grens van zout en zoet water.
De aanleg van WCT zal een enorme
impuls betekenen voor economie en
werkgelegenheid in Zeeland. Het we
reldwijde vervoer van goederen in
containers is de afgelopen jaren specta
culair gestegen. De verwachting is dat
deze groei zich in de komende jaren
doorzet, zeker nu de economie weer
aan het opkrabbelen is. Mondiaal
wordt de helft van alle goederen in
middels per container vervoerd, maar
in de Zeeuwse havens is de container
overslag vooralsnog slechts zeer be
perkt.
Marktconsultatie leidt tot diverse con
tacten met marktpartijen voor de
WCT. Diverse internationale markt
partijen onderkennen de, thans nog
ongebruikte, potentie van Vlissingen
als unieke aanloophaven voor de
grootste containerschepen. Het diepe
vaarwater met directe toegang tot
open zee wordt als zeer waardevol ge
zien. De goede nautische toegankelijk
heid stelt de haven in staat om de
voortgaande schaalvergroting in de
containerindustrie te faciliteren. Sa
Hier moet het allemaal komen.
men met de beschikbare achterland
verbindingen geeft dit Vlissingen een
uitstekende uitgangspositie.
In gesprekken met diverse container-
terminalexploitanten heeft Zeeland
Seaports te horen gekregen dat meer
dere partijen serieus geïnteresseerd
zijn in exploitatie van de. WCT maar
dat zij eerst het prille herstel van de
containermarkt verder willen afwach
ten voordat tot nieuwe investeringen
wordt overgegaan.
Centrum
Uit de consultatie en uit eerdere on
derzoeken is ook naar voren geko
men dat Europese en Aziatische con-
tainerterminalexploitanten het
Rijn-Scheldebekken als belangrijkste
centrum zien voor de verdere ontwik
keling van grootschalige containeracti
viteiten. Te midden van de machts
concentraties van containerterminals
in Nederland en België, wordt Vlissin
gen als kansrijke locatie gezien. Er be
staat een groep van partijen die graag
een belangrijke positie op de Europe
se containermarkt wil verwerven. Zij
zien de grote potentie van de haven
van Vlissingen, met haar binnenvaart-
verbindingen, om het Europese ach
terland op een duurzame en mul-
ti-modalë manier te bedienen.
Rederijen
Gesteund door de gunstige ontwikke
lingen in 2010 en de verwachtingen
voor de komende decennia bestellen
rederijen al weer nieuwe ultra large
container ships en het aantal aanloop
havens in Noordwest Europa, dat
daarvoor geschikt is, is beperkt. Bo
vendien zal de containermarkt verder
groeien. De capaciteit in de omliggen
de havengebieden zal niet voldoende
zijn om deze marktgroei te kunnen fa
ciliteren. Dit biedt uitstekende moge
lijkheden voor de ontwikkeling van
de Westerschelde Container Termi
nal.
Op basis van de huidige contacten
met containerterminalexploitanten
heeft Zeeland Seaports onlangs de
provincie dan ook verzocht de Milieu
Effect Rapportage (MER) en de in
passingsprocedure die in mei zijn stop
gezet, weer in gang te zetten op het
moment dat de feitelijke contracte
ring van een nieuwe klant aan de or
de is.
Strategisch
Zeeland Seaports is als Zeeuws haven
bedrijf verantwoordelijk voor de ont
wikkeling, het beheer, onderhoud en
de exploitatie van de havens van Vlis
singen en Terneuzen. Het havenge
bied ligt strategisch tussen de main-
ports Rotterdam en Antwerpen aan
de monding van de Westerschelde.
Het diepe vaarwater en het ontbre
ken van sluizen bij de zeehavens van
Zeeland Seaports tekenen voor een
uitstekende nautische toegankelijk
heid. En dankzij een goed functione
rend netwerk van (spoor)wegen, bin-
nenvaartroutes en pijpleidingen kent
Zeeland Seaports uitstekende verbin
dingen met het Europese achterland.
Door deze strategische ligging en het
hoge arbeidsmoraal in dit gebied heb
ben de Zeeuwse havens zich in de af
gelopen veertig jaar ontwikkeld tot
derde zeehaven van Nederland en
sinds 1980 behoort het zelfs tot één
van de snelstgroeiende havengebie
den van Europa. Het gebied is ruim
4500 hectare groot en beslaat daar
mee 18 procent van het totale grond
oppervlak aan zeehaven terreinen in
Nederland. Voor de regionale econo
mie speelt Zeeland Seaports een be
langrijke rol. In het havengebied zijn
zo'n 250 bedrijven gevestigd en ruim
15.000 mensen hebben een baan bij
één van deze bedrijven. De havens
zorgen tegelijkertijd voor werkgele
genheid bij veel bedrijven elders in dc^
provincie Zeeland, die producten en
diensten leveren aan bedrijven in het
havengebied. Op die manier verdie
nen in totaal zo'n dertigduizend men
sen de kost dankzij de havens.
De leuze 'Zonder de WCT telt Zee
land niet meer mee' is ietwat gechar
geerd, maar bezit wel een grote kern
van werkelijkheid- Zonder adequate*
containerfaciliteiten zullen ook be
staande havenactiviteiten teruglopen.
De Zeeuwse havens kunnen met de
bestaande voorzieningen slechts maxi
maal drie procent per jaar groeien, ter
wijl de wereldhandel op een veel ho
gere jaarlijkse groei komt zoals te zien
is in de havens van Rotterdam, Ant
werpen en Zeebrugge. Havenautori>
teiten en bedrijfsleven hebben volledi
ge consensus over de noodzaak van
geschikte containerfaciliteiten in de
Zeeuwse havens, om letterlijk en fi
guurlijk de boot niet te missen.