Seaports houdt vertrouwen in WCT wet 29 De havenactiviteiten trekken weer fors aan. Zeeland Seaports behoudt het vertrouwen in de komst van de Westerschelde Container Terminal (WCT). De havenauto riteit heeft goed hoop op een ge schikte gegadigde voor de exploi tatie van de containerkade nadat de economie en de container- markt verder zijn hersteld. Beoogde uitbater PSA heeft zich onlangs teruggetrokken. De marktverkenning die Zeeland Seaports vervolgens heeft uitge voerd, heeft volgens het ha venschap aangetoond dat Europe se en Aziatische exploitanten van containerterminals de WCT als een kansrijke locatie zien. Het woord is nu aan Provinciale Sta ten van Zeeland. door Henk van de Voorde VLISSINGEN-OOST - De Wester schelde Con tain erterminal is de nieuwste en tegelijk laatste, ruimtelij ke uitbreiding van de haven in Vlissin- gen-Oost. Deze nieuwe kade komt buitendijks, in de Westerschelde, op de grens van zout en zoet water. De aanleg van WCT zal een enorme impuls betekenen voor economie en werkgelegenheid in Zeeland. Het we reldwijde vervoer van goederen in containers is de afgelopen jaren specta culair gestegen. De verwachting is dat deze groei zich in de komende jaren doorzet, zeker nu de economie weer aan het opkrabbelen is. Mondiaal wordt de helft van alle goederen in middels per container vervoerd, maar in de Zeeuwse havens is de container overslag vooralsnog slechts zeer be perkt. Marktconsultatie leidt tot diverse con tacten met marktpartijen voor de WCT. Diverse internationale markt partijen onderkennen de, thans nog ongebruikte, potentie van Vlissingen als unieke aanloophaven voor de grootste containerschepen. Het diepe vaarwater met directe toegang tot open zee wordt als zeer waardevol ge zien. De goede nautische toegankelijk heid stelt de haven in staat om de voortgaande schaalvergroting in de containerindustrie te faciliteren. Sa Hier moet het allemaal komen. men met de beschikbare achterland verbindingen geeft dit Vlissingen een uitstekende uitgangspositie. In gesprekken met diverse container- terminalexploitanten heeft Zeeland Seaports te horen gekregen dat meer dere partijen serieus geïnteresseerd zijn in exploitatie van de. WCT maar dat zij eerst het prille herstel van de containermarkt verder willen afwach ten voordat tot nieuwe investeringen wordt overgegaan. Centrum Uit de consultatie en uit eerdere on derzoeken is ook naar voren geko men dat Europese en Aziatische con- tainerterminalexploitanten het Rijn-Scheldebekken als belangrijkste centrum zien voor de verdere ontwik keling van grootschalige containeracti viteiten. Te midden van de machts concentraties van containerterminals in Nederland en België, wordt Vlissin gen als kansrijke locatie gezien. Er be staat een groep van partijen die graag een belangrijke positie op de Europe se containermarkt wil verwerven. Zij zien de grote potentie van de haven van Vlissingen, met haar binnenvaart- verbindingen, om het Europese ach terland op een duurzame en mul- ti-modalë manier te bedienen. Rederijen Gesteund door de gunstige ontwikke lingen in 2010 en de verwachtingen voor de komende decennia bestellen rederijen al weer nieuwe ultra large container ships en het aantal aanloop havens in Noordwest Europa, dat daarvoor geschikt is, is beperkt. Bo vendien zal de containermarkt verder groeien. De capaciteit in de omliggen de havengebieden zal niet voldoende zijn om deze marktgroei te kunnen fa ciliteren. Dit biedt uitstekende moge lijkheden voor de ontwikkeling van de Westerschelde Container Termi nal. Op basis van de huidige contacten met containerterminalexploitanten heeft Zeeland Seaports onlangs de provincie dan ook verzocht de Milieu Effect Rapportage (MER) en de in passingsprocedure die in mei zijn stop gezet, weer in gang te zetten op het moment dat de feitelijke contracte ring van een nieuwe klant aan de or de is. Strategisch Zeeland Seaports is als Zeeuws haven bedrijf verantwoordelijk voor de ont wikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de havens van Vlis singen en Terneuzen. Het havenge bied ligt strategisch tussen de main- ports Rotterdam en Antwerpen aan de monding van de Westerschelde. Het diepe vaarwater en het ontbre ken van sluizen bij de zeehavens van Zeeland Seaports tekenen voor een uitstekende nautische toegankelijk heid. En dankzij een goed functione rend netwerk van (spoor)wegen, bin- nenvaartroutes en pijpleidingen kent Zeeland Seaports uitstekende verbin dingen met het Europese achterland. Door deze strategische ligging en het hoge arbeidsmoraal in dit gebied heb ben de Zeeuwse havens zich in de af gelopen veertig jaar ontwikkeld tot derde zeehaven van Nederland en sinds 1980 behoort het zelfs tot één van de snelstgroeiende havengebie den van Europa. Het gebied is ruim 4500 hectare groot en beslaat daar mee 18 procent van het totale grond oppervlak aan zeehaven terreinen in Nederland. Voor de regionale econo mie speelt Zeeland Seaports een be langrijke rol. In het havengebied zijn zo'n 250 bedrijven gevestigd en ruim 15.000 mensen hebben een baan bij één van deze bedrijven. De havens zorgen tegelijkertijd voor werkgele genheid bij veel bedrijven elders in dc^ provincie Zeeland, die producten en diensten leveren aan bedrijven in het havengebied. Op die manier verdie nen in totaal zo'n dertigduizend men sen de kost dankzij de havens. De leuze 'Zonder de WCT telt Zee land niet meer mee' is ietwat gechar geerd, maar bezit wel een grote kern van werkelijkheid- Zonder adequate* containerfaciliteiten zullen ook be staande havenactiviteiten teruglopen. De Zeeuwse havens kunnen met de bestaande voorzieningen slechts maxi maal drie procent per jaar groeien, ter wijl de wereldhandel op een veel ho gere jaarlijkse groei komt zoals te zien is in de havens van Rotterdam, Ant werpen en Zeebrugge. Havenautori> teiten en bedrijfsleven hebben volledi ge consensus over de noodzaak van geschikte containerfaciliteiten in de Zeeuwse havens, om letterlijk en fi guurlijk de boot niet te missen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 141