Er groeit iets moois in Zeeland interview Wat merkt de provincie Zeeland van de crisis, komen wij er met zijn allen zo langzamerhand een beetje bovenop, wat gebeurt er allemaal voor moois in Zeeland, hoe staat het met de ambities om biobased economy regio nummer één van Europa te worden en hoe fijn is het eigenlijk om in Zeeland te wonen, werken en recreëren. Zee land is een provincie met toekomst. Veel kwalitatief hoogstaande werkgelegenheid genereren, en daarmee veel mensen naar de provin cie halen die in het moderne Zeeland willen werken. Daarvoor is een goed woon- en werkklimaat noodzakelijk. Commissaris van de Konin gin Karla Peijs en gedeputeerde Martin Wiersma van onder meer eco nomische zaken spreken over de nieuwste ontwikkelingen in Zeeland. Een terug-, maar vooral vooruitblik. door Ron Gregoor MIDDELBURG - "De allereerste vraag in het allereerste interview dat ik gaf als Commissaris van de Konin gin in deze provincie luidde: 'Vind u Zeeland ook zo oubollig?' Ik wist niet wat ik hoorde. Zeeland oubollig? Volgens mij is'Zeeland altijd een pro vincie geweest waar op alle gebied heel veel gebeurt. Zeeuwen zelf heb ben de neiging om niet te koop te lo pen met wat zij allemaal presteren, maar neem van mij aan: er gebeuren hier mooie dingen", zegt Karla Peijs met nog steeds een klank van veront waardiging in haar stem. Marten "Wiersma vult aan: "Er gebeuren hier inderdaad spectaculaire dingen. Wie tien jaar geleden gezegd zou hebben dat er op land vis gekweekt kon wor den, zou hem voor gek verklaren. Hier gebeurt het allemaal." WIERSMA: Gelet op de discussie in de Tweede kamer over belangrijke en sterke regionale regio's heeft Zee land gekozen voor de Kanaalzone. Zeeuws-Vlaanderen en een Bio Ba sed Economy, waar de provincie gro te mogelijkheden ziet. Voor 1 mei 2011 zorgt de provincie dat er twee businesscases liggen bij het kabinet. Onlangs heeft de provincie een lob byist aangesteld die Zeeland op de kaart moet houden, zeker voor wat betreft deze belangrijke ontwikkelin- gen. Er is geen enkele reden voor de Zeeuwen om de Calimero van ons land te spelen. PEIJS: De Kanaalzone wordt binnen tien jaar een van de belangrijkste industriegebieden van ons land. We profiteren daar van de verbinding van af Tenieuzen via Gent naar Parijs. Als die straks klaar is, zal Parijs voor de eerste keer in de historie over het wa ter bevoorraad kunnen worden vauit het noorden. Dat biedt gigantische mogelijkheden. Maar ook voor de be drijvigheid langs die verbinding, de Kanaalzone dus. De Kanaalzone was het eerste grote industriegebied in Ne derland, destijds onder Koning Wil lem I. Het wordt nu over tien jaar het nieuwste grootschalige industrieter rein onder Koning Willem IV. WIERSMA: Dat wordt een duur zaam bedrijvengebied, dat zijn weer ga niet kent. Alle-bedrijven hebben hun medewerking toegezegd. PEIJS: De ontwikkeling van de Ka naalzone staat niet op zich. We gaan ook heel veel aandacht besteden aan het landschapsplan daar. Wonen en werken in deze regio moet een perfec te balans vinden. Mensen moeten het een genot vinden daar te wonen en te werken. WIERSMA: Dat maakt het gebied ook aantrekkelijker voor nieuwko mers. We hebben straks veel mensen nodig. Aan de ene kant komt hier veel werkgelegenheid, aan de andere kant vergrijst de provincie. Dat bete kent dat we mensen nodig hebben. Ook weer via onze nieuwe promotie- aanpak proberen wc nieuwkomers aan Zeeland te binden. In Zeeuws- Vlaanderen wordt daar erg veel aan dacht aan besteed. Studenten hier een stageplaats bieden is een van de moge lijkheden. Maar er zijn er meer. PEIJS: Dat zal allemaal geen lange Het DNA van Zeeland Bedrijfsleven, bestuurders, provin cie, instellingen en het onderwijs gaan Zeeland op een andere, meer authentieke manier promoten. Di versiteit, authenticiteit en kwaliteit zijn daarbij de sleutelwoorden. De •kracht en identiteit van Zeeland en haar diverse gemeenten en regio's zijn verwoord en verbeeld in DNA-materiaal. Verhalen en erva ringen van de mensen in Zeeland staan in de aanpak centraal. Zij zijn immers de meest geloofwaardige ambassadeurs van Zeeland. Er is een Waarmerk ontwikkeld, dat sa men met de woorden 'Zeeland echt waar' en het Zeeuwse Kleu renpalet voor samenhang moet zor gen bij de promotie van Zeeland. Laat zien dat u uit Zeeland komt, is de boodschap die de initiatiefne mers van de promotieaanpak de Zeeuw meegeven. Een traditionele campagne is het niet. "Echt waar, Zeeland" is ook geen slogan. Men zal dus geen borden of advertenties- tegenkomen met daarop de tekst Zeeland, echt waar", legt Commis saris van de Koningin Karla Peijs uit. Het concept is een uitnodiging aan gemeenten, ondernemers en andere Zeeuwen om Zeeland te la ten zien zoals het echt is. Met be hulp van het Zeeuws DNA kun nen zij in hun eigen promotiemid delen hun Zeeuwse roots tot uiting brengen. En vertellen wat Zeeland voor hen betekent of bijzonder maakt. Het Waarmerk en het Zeeuws Kleuren Palet dienen daar bij als verbindende visuele factor. De Zeeuwen wordt gevraagd hun ervaringen met anderen te delen. Laat iedereen weten hoe Zeeland is. De achtergronden van de aan pak staan beschreven in het Zee land DN A-boek. Daarin vindt men ook de kleuren, materialen, geuren, beelden, verhalen en woor den die de identiteit van Zeeland weerspiegelen. Bedrijven, instellin gen, iedereen die iets te melden heeft, zou dat DNA-boek moeten gebruiken bij het verzinnen van hun eigen leuze of boodschap. Een voorbeeld: Vrouwenpolder staat van oudsher bekend als gezellige fa miliebadplaats. Maar op de Noord zee en het Veerse Meer kun je spectaculaire watersporten beoefe nen als kitesurfen en parasailing. Om die kant beter te belichten, kiest de ondernemersvereniging voor de leus: 'Stoere mannensport in Vrouwenpolder. Echt waar.' Meer tips en promotie voorbeelden zijn te vinden op de website www.laatzeelandzien.nl/ ondernemers. Daar kunnen geïnte resseerde bedrijven ook de doos met PromotieWaar bestellen. Promotie vanuit een breed front dus is de aanpak, die heel Neder land en de aangrenzende buitenlan den moeten attenderen op al het moois dat Zeeland te bieden heeft. termijn werk worden. Het landschap splan moeten we onmiddellijk gaan invullen. Daarna gaan in samenwer king met de Belgen een bedrijven- plan voor de kanaalzone maken. Het is de eerste keer ooit datje vanuit het noorden met de binnenvaart Parijs kan bevoorraden. Dat biedt geweldi ge perspectieven voor Zeeland. Be drijven als Cargill spelen daarin een heel grote rol. Een goede waterverbinding tussen Terneuzen en Parijs. Rest dan nog een goede verbinding over de weg. Want de Kanaalzone, maar ook de rest van de provincie moet goed en snel bereikbaar zijn. PEIJS: Wij van onze kant hebben de plannen klaar om van de tweebaans vierbaanswegen te maken. Het is wachten op wat de Belgen doen. Zeeland wil heel graag een vooraan staande positie innemen in het produ ceren, onderzoeken en verhandelen van groene producten en energie in de economie, biobased economy Q wordt dat genoemd. Uiteindelijk doel: de meest groene regio van heel Europa te worden. Maar er zijn, ook j hier in Nederland, kapers op de kust. "WIERSMA: Er zijn in Nederland 1 drie regio's, die wat dat betreft aan de j weg timmeren. Groningen met ener- I gie, Rotterdam met havengerelateer- I de projecten en Zuidwest Nederland, vooral Zeeland en West- Brabant. Wij hebben zes speerpunten. Onlangs Marten Wiersma en js voor de kaart van Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 136