'Ondernemen is leuk, dat stralen we uit' interview 21 üQndefnemer latfl emer fc. ^)ndörneméi mdernemer ïrnemer Foto: Kees Bennema Ondernemers. den Kieboom (links) en Jos van Dongen boven een tï Tien jaar geleden waren West-Brabantse ondernemers globaal ge sproken minder tevreden dan nu. Er kwam weinig over hen in de krant en als er al over hen werd geschreven hadden de stukjes vaak een wat zure invalshoek. Dat kon anders, vonden zowel Johan van den Kieboom als Jos van Dongen, beiden werkzaam bij BN/De Stem. En dat moest ook anders. Business to business moest op de kaart worden gezet, beter en positiever dan het ooit was gedaan. De Ondernemer werd geboren. door Ad van Biadel BREDA - Nadat ze even in andere functies binnen het concern werk zaam zijn geweest, strijken ze per 1 ja nuari weer neer op het oude Onder nemersnest. Johan van den Kieboom als gedelegeerd uitgever, Jos van Don gen als key-accountmanager. Jos van Dongen: 'Ik had indertijd gro te moeite met het feit hoe er over on dernemingen en ondernemers werd geschreven. Toen ik uiteindelijk met Johan van den 'Kieboom in contact kwam bleek al snel hoe onze ideeën op dat vlak met elkaar overeen kwa men. Dat was heel prettig om te mer ken.' Johan van den Kieboom: 'Ik had inmiddels eigenlijk ongeveer het zelfde gemerkt en wist dat elders in het concern een pilot liep met betrek king tot een ondernemerskrant. Toen ik daar gekeken had, ontwikkelde ik er al snel mijn eigen denkbeelden over. "En die kwamen overeen met die van Jos. Zo werd een hecht team gevormd dat ideeën had die strookten met hoe er in de wereld van onderne mers tegenaan werd gekeken.' Inhoud Jos van Dongen: 'Wij vonden dat het ondernemerschap meer en beter ge- personaliseerd moest worden. Elke pa gina van de krant moest een gezicht hebben, een goede uitstraling. In het begin was het natuurlijk zoeken,, zo gaat dat in het begin. Maar we bleken de juiste toon al wel snel te pakken te hebben. In het algemeen, door de ideëën van Johan, en op commercieel gebied doordat ik in de jaren ervoor een enorm ondernemersnetwerk had opgebouwd. Die twee samen bleken een gouden greep te zijn.' Johan van den Kieboom: 'Wat toen belangrijk was voor De Ondernemer, is dat eigenlijk nog steeds. De bood schap is: ondernemen is leuk. Als je haar de inhoud kijkt, moeten de verha len dat ook steeds uitstralen. Doordat We eens per maand verschijnen kunnen we geen echte actualiteit brengen en bewegen de verhalen zich meer op de achtergrond, die overi gens vaak zeker niet minder interes sant is. Vanaf het begin af aan hebben we ons sterk gemaakt voor een goede samenwerking met het bedrijfsleven en de overheid. Doordat de directie achter ons stond kregen we vanaf het begin af aan al veel vrijheid. Boven dien, en dat is heel belangrijk, waren zowel Jos als ik, degenen met wie direct zaken konden worden gedaan. Wij waren zelf handelingsbevoegd en dat maakte een adequate manier van commercie bedrijven mogelijk. De di rectie had voldoende vertrouwen en op die manier hoefden we eigenlijk vooraf aan niemand verantwoording af te leggen. Vanaf het begin af aan konden we op die manier heel goed samenwerken met gemeenten en be drijfsleven terwijl we ook organisaties als Rewin en de Kamer van Koophan del voor ons konden winnen.' Redactiemanager Jos-van Dongen: 'Dat zijn belangrijke kwesties geweest. Ook belangrijk was, een aantal jaren naderhand, de komst van Ron Gregoor als redactie- manager. Ook hij bracht gelukkig een ;schat aan tpryjirihgeri zijn eigen netwerk mee.' Johan van den Kie boom valt hem bij: 'Ja, Ron Gregoor past heel goed binnen de mindsetdng die is ontstaan. Hij is degene die op re dactioneel gebied de bladformule be waakt en de verhalen uitzet bij de journalisten. En dat doet-ie op een ontzettend goede manier. Qua in houd is de Ondernemer altijd kritisch maar nooit zuur. We schrijven hoe de werkelijkheid is, en daar mag - en moet misschien wel - best eens een kritische noot tussen zitten. Dat is ook goed en bevestigt de onafhanke lijkheid die we altijd hebben nage streefd.' Jos van Dongen: 'Al met al hebben we vanaf het begin tot nu een enor me kwaliteitsslag gemaakt. De markt ziet De Ondernemer nu echt als een partner met wie het goed zakendoen is. Het is en blijft een volstrekt eigen titel met een origineel gezicht en be trouwbare inhoud. Dat is belangrijk om als communicatiepartner serieus genomen te worden. En dat is zeker het geval. We krijgen de erkenning die we -"mijns inziens - als mediapart ner verdienen. Als beste en grootste blad op dit gebied zijn we ook zeer ac tief als partner bij grote bedrijfsbeur- zen. Dat geeft vertrouwen en het be vestigt ons eigen gezicht. Een en an der betekent in de praktijk dat we qua inhoud van het blad lang niet zo hard meer aan het vliegwiel hoeven draaien als ik het begin. Er is zoveel nieuws, en er wordr ons ook zo veel aangeboden, dat het blad zich als het ware vanzelf vult. Daarbij choqueren we niet, maar blijven kritisch en reëel.' Online De Ondernemer West-Brabant - en naderhand Zeeland - zijn binnen het Wegenerconcern veelvuldig als voor beeld gesteld van hoe je een dergelijk blad zou kunnen en moeten opzetten en in stand houden. Naar de toe komst toe staat een onlineversie van De Ondernemer op stapel. Johan van den Kieboom: 'Onder de naam: deondememerzwn.nl is inmid dels een onlineversie van het blad de lucht in gegaan. De bedoeling ervan is echt regionaal nieuws te brengen. Het wil een aanvulling zijn op de printversie en draagt een eigen identi teit uit. Hiermee moet ook de jonge re ondernemer worden bereikt. Cross- mediaal is het heilige woord en natuurlijk gaan wij daarin mee, ster ker nog, willen ermee voorop lopen. De visie ervan is duidelijk, we zijn nu bezig dat gegeven verder in te vullen. Heel erg leuk, want zo begint het he le avontuur eigenlijk van voren af aan. Net als tien jaar geleden, maar dan in een hedendaags jasje.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 133