DE STOEL de stoel Wat is er zo bijzonder aan uw stoel? Het aantrekkelijke aan dit werk bin nen deze branche en aan het werk binnen mijn bedrijf, is het gegeven dat we in deze sector altijd in bewe ging zijn. De vele persoonlijke con tacten en de talrijke ontmoetingen op de vele reizen die we zelf ma ken. De vele reizen bezorgen ons vanzelfsprekend niet alleen een ver ruimende wijde, maar ook een con fronterende en relativerende blik op de wereld om ons heen in al zijn fa cetten. Maar ook een vak dat altijd in beweging is dwingt je tot alert heid en inventiviteit. En ook dat is een uitdaging, die vaak véél bevredi ging geeft. Op welke stoelen heeft u hier voor gezeten? Geboren op Aruba ben ik op 19 jari ge leeftijd naar Nederland gekomen om hier de studie S.P.D. te volgen in Den Haag. Na mijn afstuderen ben ik verhuisd naar Goes en ben ik bij een reisbureau als administratrice gaan werken. Vrijwel direct gefasci neerd door de reiswereld ben ik be gonnen met de specifieke vakoplei ding tot reisadviseur en heb ik mijn back office functie verruild voor die van front office reisadviseur, wat ik vanaf 1975 full time heb gedaan. An ticiperend op datgene wat mij uit eindelijk voor ogen stond, het begin nen van een eigen reisbureau heb ik, om de noodzakelijke praktische kennis te vergaren, in deze periode heel veel gereisd, evenals via een avondstudie de 4 jarige MEAO-op- leiding gevolgd en met succes afge rond. Hoe bent u bij het bedrijf te rechtgekomen? In november 1987 heb ik mijn gro te wens in vervulling kunnen laten gaan en heb ik mijn eerste eigen reis bureau onder de naam Reisbureau Rosa aan de Klokstraat in Goes ge opend. Waarom in Goes en waarom in Zeeland? Omdat ik via mijn baan tot dan toe al vele mensen in deze branche, professionals én potentiële clientèle, uit Goes e.o. persoonlijk kende, én "omdat Zeeland en de Zeeuwen voor mij inmiddels gewor den waren tot een tweede Aruba, vanzelfsprekend niet wat liet kli maat betreft, maar wel voor wat be treft de aard van haar bewoners, zo als ik ze inmiddels had leren kennen en waarderen: eerlijk, trouw en be trouwbaar. Wat betekent het bedrijf voor u? Mijn bedrijf betekent heel veel voor mij. Helaas zelf kinderloos heb ik mijn bedrijf steeds beschouwd, voor zover dat uiteraard mogelijk is, als een gedeeltelijke remplacant daar voor, waarin ik altijd heel veel ener gie heb gestopt, wat ik als mijn le venswerk beschouw, waar ik uiter mate trots op ben en waarvoor ik be reid ben te blijven knokken. Is er in 23 jaar veel veranderd op het gebied van toerisme? De meest relevante veranderingen met de grootste impact voor de reis branche, evenals dat natuurlijk geldt voor vele andere sectoren, zijn de in voering van de euro en de enonne ontwikkelingen in de automatise ring. ICT, Internet en websites, e - commerce en multi-channeling, e-mail en e - learning zijn ook bij ons niet meer weg te denken en hebben de meer traditionele instru menten geleidelijk aan verdrongen. Denk hierbij aan de mogelijkheid die het Internet biedt om reizen on line te boeken. Enerzijds voor ons als reisbureau een bedreiging, ander zijds een uitdaging die ook weer nieuwe kansen biedt. Wie niet mee doet, mist de boot en loopt bij voor baat een verloren race. Wat is de populairste reisbestem- ming bij u? De populairste reisbestemmingen die bij ons geboekt worden, zijn de verre reizen zoals bijvoorbeeld Au stralië Nieuw Zeeland, India, het Verre Oosten, Zuid- Afrika en het Caribische gebied, waarvoor onze reisadviseurs, allen met een eigen be- sternmingsspecialisatie, voor de indi viduele klant middels dynamic packaging of maatwerk een geheel eigen op de persoonlijke wensen toegesneden reis samenstellen en boeken. Maar vanzelfsprekend is vrijwel elke reis naar elke bestem ming bij ons boekbaar. De wereld is binnen handbereik. Waar zou u de mensen per se niet naar toe sturen? Landen of regio's waarvoor ten ge volge van politieke onrust of natuur geweld een negatief reisadvies geldt. De wereld binnen handbereik bete kent óók dat bij elk reisadvies de af weging gemaakt moet worden of de medische voorzieningen ter plekke toereikend zijn in relatie tot het eventuele risico wat de individuele reiziger loopt. Reisbureau van het jaar? Ook dit jaar doen we weer mee met de Verkiezing Reisbureau van het Jaar, een contest bestaande uit 5 ronden tijdens welke de meest uit eenlopende aspecten van onze be drijfsvoering door een onafhankelij ke organisatie worden doorgelicht en beoordeeld. Winnen of een po diumplaats is natuurlijk uitermate plezierig, maar ook hier is de Olym pische gedachte dat meedoen en ge toetst worden minstens zo belang rijk zijn, omdat in een uitvoerig ver slag daarvan je sterke en zwakke punten worden geanalyseerd waar aan men zelf verbeterpunten kan ontlenen Lijdt u onder de recessie? Ik ben er van overtuigd dat iemand die zegt dat hij of zij niet te lijden heeft gehad of nóg lijdt onder de re cessie, een diefis van zijn eigen por temonnee. En natuurlijk heeft een conjunctuur gevoelige sector als het toerisme daar óók onder te lijden. Vorig jaar 2009 was een moeilijk jaar. Maar dit jaar gaat het gelukkig weer een heel stuk beter. Op het moment dat de media positiever be richten over het aantrekken van de eqonomie, reageert de klant nave nant. Wanneer komen we uit deze cri sis? Ik ga er van uit dat we het dal wat 2009 voor de economie en voor re cessie gevoelige onder-nemingen en bedrijven, onmiskenbaar is geweest weer aan het verlaten zijn en dat het weer crescendo gaat. Maar in mijn optimisme houd ik wel een slag om de ami. In onze voor calami teiten gevoelige branche die direct negatieve crisisachtige effecten kun nen oproepen Wanneer bent u het meest in uw element? Het meest in mijn element ben ik als het goed gaat met datgene wat toch ieders kostbaarste bezit is, mijn gezondheid. Als het goed gaat met iedereen waar ik van hou. En na tuurlijk als het goed gaat met mijn bedrijf en daarbinnen vooral met het welbevinden van al mijn mede werkers. Waar gaat u zelf op vakantie? Mijn eigen vakantie voorkeuren zijn velerlei. Rondreizen door exoti sche oorden. Zon tanken op de An tillen. Stedentrips om cultuur te snuiven. We doen het allemaal. En wat mij daarbij opvalt, is dat een tweede bezoek veel indringender is dan de eerste keer. Waar krijgen ze u deze stoel voor uit? Hoewel deze stoel mij bijzonder wel past en Jieel comfortabel zit, krij gen ze mij er wel uit Voor een paar andere mij zeer geliefde bezighe den, Zoals: een mooie rondreis, bij voorkeur door Chili en Zuid- Afri ka, golfen, ook in verre oorden, le zen, ontvangen van, en zelf koken voor familie en vrienden, en last but not least, onze nieuwe passie, gerela teerd aan ons reisgedrag onze ver dieping in de geschiedenis van de kunst. Tekst: Ron Gregoor Foto: Marijke Folkertsma Naam: Rosa Croes (61) geboren op Aruba. Functie: Eigenaar - directeur van VakantieXperts Reisbureau Ro sa, met vestigingen In Goes, Middelburg, Kapelle en Heinkens- zand. Bedrijf: VakantieXperts heeft twee poten: een Leisure afdeling, een reisbureau in hout en steen, een reisagentuur, waar het bedrijf particuliere klanten helpt en adviseert in hun zoektocht naar de voor hen ideale vakantie.Anderzijds participeert het bedrijf in een Business Travel afdeling voor zakelijke reizigers. Bijzonderheden: Bij de leisure- afdeling, verdeeld over de ver schillende locaties, zijn 21 mensen in dienst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 120