Kleumen bij de halte i8l Drie gewonden b| ongeluk door gladheid iorsele hoeft voormalig inwoner niet te betalen PvdA inventariseert weer klachten Betonbedrijf vraagt niet bouw stoü te [leggen, wel procedure te schorsen Herbenoeming burgemeester Jan Huisman Scholieren in Hansweert hebben te kampen met te kleine bussen, volle bussen of gewoon geen bussen. De PZC ging een ochtendje bij de halte staan om de problemen op te tekenen. Stadsveste donderdag 16 december 2010 't Hommeltje Antiek s|lnterieur Donderdagavo|jfcJ hebben wij weer een ièzellige KERSTGLLTHWEIN- AVOND! Déze week krijgt \j op al uw aankopen'. 10% KORTING, een gluhweintje of een kop koffie. Tevens exposeert Ingrid Bom en Frida van Overbeeke met beeldende kunst. Graag tot ziens! Beestenmarkt 16, Goes T(0113) 506063 KRU1NBNGEN - De Reimerswaalse burgemeester Jan Huisman (CDA) is door de gemeenteraad unaniem herbenoemd voor een nieuwe pe riode. Huisman (61) is sinds mei 2005 burgemeester van Reimerswaal. Voor hij naar Zeeland kwam, was hij wethouder in het Groningse Delfzijl. Hij wil 'in principe' nog een nieuwe termijn van zes jaar volmaken, maar heeft ook de mo gelijkheid opengehouden om te stoppen als hij 65 wordt. De commissaris van de koningin en de minister van Binnenlandse Zaken moeten ook nog akkoord gaan met de herbenoeming, maar dat is niet meer dan een formali teit. GOES - Door de gladheid hebben zich gisterochtend enkele ongeluk ken voorgedaan. Drie mensen raak ten gewond. Bij een aanrijding op de Deltaweg om 05.30 uur liepen twee auto's zware schade op. De bestuurders kwamen van de A58 en namen de afslag Goes. Dit stuk weg bleek erg glad te zijn. De eerste bestuurder reed door de gladheid tegen de vangrail. Hij zag kans zijn auto naar de vluchtstrook te sturen en stapte uit om de schade te bekij ken. Op het moment dat wij weer in zijn auto stapte, klapte een tweede automobilist op de achter kant van zijn auto. Beide bestuur- door Rob Paardekam HEINKENSZAND - De gemeente Bor- sele hoeft geen schadeclaim van ruim een miljoen euro te betalen aan een oud-inwoner, die vindt dat hij onrechtmatig is behandeld. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag bepaald. De man bouwde in 1995 een veld- schuur in 's-Heer Abtskerke om tot woning, maar dat was volgens de gemeente niet toegestaan vol gens het bestemmingsplan. Daar om werd een dwangsom van maxi maal 100.000 gulden opgelegd om de man te dwingen de woonele- menten uit de schuur te verdwijde ren. Dat deed hij niet. In het voor jaar van 2000 in hij vertrokken uit de gemeente Borsele. De man heeft in 2006 een schade claim van ruim 1,1 miljoen euro neergelegd, omdat hij vind dat hij door de gemeente onrechtmatig is behandeld. In 2008 bepaalde de rechtbank in Middelburg al dat de gemeente dat bedrag niet hoefde te betalen. Het gerechtshof in Den Haag komt nu tot dezelfde conclu sie. Wethouder Jan Zandee is blij met die uitspraak. „Dit betekent mogelijk het einde van een zaak die al vijftien jaar duurt." De oud-inwoner kan overigens nog in beroep bij de Hoge Raad. PROBLEMEN BUSVERVOER door Luc Oggei ders, een 66-jarige man uit de ge meente Vlissingen en een 20-jari- ge man uit de gemeente Middel burg, bleven ongedeerd. De auto's moesten worden weggetakeld. De afslag Goes is enige tijd afgesloten geweest in verband met het weg slepen van de voertuigen en het dubbel strooien door de wegbe- heerder. Een busje met drie inzittenden bostste door gladheid omstreeks 06.15 uur tegen een boom op de Stadseweg richting Wolphaarts- dijlc. De 20-jarige bestuurder en twee vrouwen, van 20 en 18, allen uit de gemeente Borsele, raakten daarbij gewond. Bij de bushalte aan de Boomdijk in Hans- weert staat woensda gochtend rond 08.15 uur een groepje van zo'n twaalf scholieren te kleumen. Ze wachten op de bus van 08.32 uur, lijn 28. Op dat tijdstip komt er eerst een achtpersoonsbusje, vijf minuten later gevolgd door een normale bus. Maar dat is geen ze kerheid, is al regelmatig gebleken. Vraag de scholieren naar de proble men met het busvervoer en er wordt instemmend gereageerd. Ge laten bijna. „Het is eigenlijk nooit goed geweest", zegt Vera van Zut- phen (16). Ze heeft het eerste uur vrij en dat is bijna een voorwaarde om nog een beetje fatsoenlijk met de bus in Goes te komen, vertelt ze. „In de bus van kwart voor acht zit heel Reimerswaal. Die van half negen is de enige waar je normaal in kan." Maar dan moet-ie wel komen. „Het gebeurt regelmatig dat we hier tot half tien staan", verzucht Vera. Of ze al eens geklaagd heeft? „Natuurlijk. Er zijn niet genoeg bussen, zegt de chauffeur dan". Connexxion stemt de inzet van het materieel af op het aantal reizi gers. Volgens het bedrijf zou de huidige capaciteit voor Hansweert voldoende moeten zijn. Daar den ken de scholieren anders over. „Reizen met het openbaar vervoer wordt gestimuleerd, maar ja, welk openbaar vervoer", zegt Vera cy nisch. Want niet alleen naar Goes is het een probleem, ook terug is het vaak lastig. In de nieuwe dienstregeling die sinds maandag van kracht is, is lijn 39 van 15.40 uur geschrapt. Dat betekent dat je tot half vier nog in Hansweert kunt komen. „Dus als je om vier uur uit bent heb je een probleem, dan moet je een uur wachten", zegt één van de scholieren. Daar komt nog bij dat er op die tijdstip pen alleen kleine busjes voor acht personen rijden. „Sta je met z'n negenen te wachten, dan heeft er dus één pech." Om half negen arriveert het taxibusje. Een paar scholieren stappen in, de rest wacht op de grote bus. Als die er na tien minuten nog niet is, voe len de meesten al nattigheid. Om negen uur geven ze de hoop op. De bus komt niet, dat betekent wachten tot half tien. De scholie ren druipen af, terug naar huis. „Als het niet zo glad was, zou ik op. de scooter gaan", zegt Carla van Anrooy (16). „Je kunt gewoon niet op die bus vertrouwen. Maar als je steeds te laat komt, mis je een belangrijk deel van de lessen. Als je bijvoorbeeld in je examen jaar zit, is dat niet echt handig." Fietsen is voor de scholieren geen optie. De meesten hebben een duur abonnenment, juist voor de winterperiode. Vera van Zutphen heeft geen zin om wéér aan haar oma te vragen of die haar wil brengen. „Dat doe ik bijna elke week, zij wordt er ook gek van." Vervoerskundige Jaap Jansen van Connexxion laat weten dat er 'ei genlijk geen probleem zou moeten zijn'. „Net als vorig jaar laten we in de wintermaanden 's-ochtends om kwart voor acht een extra bus rijden vanuit Hansweert. Om half negen bleek er ook een probleem te zijn, daarom zetten we op dat tijdstip een grote bus in. Dan moet die natuurlijk wel komen, an ders houdt het op." Jansen denkt dat de perikelen rond de Vlaketun- nel en. het winterse weer mogelijk een oorzaak zijn voor vertraging. „Maar dat mag geen half uur zijn. Dan was er iets anders aan de hand." Hij wijst er op dat er in de regel wel altijd een extra bus wordt gestuurd als blijkt dat er mensen blijven staan. „Het duurt even voordat die er is." De tijd dat je echt van het openbaar vervoer op aan kon, is volgens Jansen voor bij. „Dan zou het drie keer zo duur moeten worden." door Luc Oggel De PvdA in Reimerswaal heeft inmiddels ook aan de bel getrokken over de problemen met de bus in Hansweert. „Het zijn soms Japanse taferelen", weet raadslid Kees Verburg, zelf woonach tig in het dorp. „Er zijn twee haltes, één aan het be gin van het dorp en één in het midden. Sommige scholieren lopen helemaal naar die eerste halte om ze ker te zijn van een plekje." Volgens Verburg rijdt bus 39, die vanuit Rilland komt, na Kruiningen soms ge woon door omdat hij dan al vol zit. De oplossing is wat Verburg betreft echter simpel. „Laat gewoon de hele dag 18-persoonsbussen rijden in plaats van die kleine taxibusjes." De partij heeft het probleem onlangs aangekaart bij het Reimerswaalse college van burgemeester en wet houders, met de bedoeling dat het actie onderneemt richting de provincie, de opdrachtgever van Con nexxion. De beantwoording viel Verburg enigszins te gen. „De gemeente baseert zich op klachten die ze zelf binnenkrijgt, dat zijn er dan één of twee. Maar ja, als passagier ga je toch niet klagen bij de gemeente? Dat doe je bij Connexxion." De PvdA begint in januari met een actie om klachten te verzamelen. Twee jaar geleden deed de partij dat ook al eens, want toen speelde dezelfde problema tiek. Destijds werden ook grotere bussen ingezet in de spits. „Iedere passagier die blijft staan, is er ge woon één te veel", zegt Verburg. door Frank Balkenende (Dmarsaki RWS stadJjzeeland Voor meer informatie: www.stadsveste-goes.nl GOES - Haringman Betonwaren heeft bij de Raad van State niet ge vraagd de bouw van de eerste wo ningen in Waterstad Goese Schans stil te leggen, zoals de PZC woens dag abusievelijk meldde, maar wel verzocht een gedeeltelijke herzie ning van het bestemmingsplan voor het woningbouwproject te schorsen. Dat betekent dat de bouw van de eerste van 112 woningen aan de noordrand van de Goese Schans, tegen het Goese Meer aan, voorlo pig kan doorgaan. Haringman pro beert met zijn verzoek om een voorlopige voorziening wel te voorkomen dat het bestemmings plan in werking treedt. Als de Raad van State de voorlopige voor ziening toewijst, dan kan de ge meente voorlopig geen nieuwe bouwvergunningen afgeven en raakt de voortgang van Waterstad Goese Schans in het slop. De gemeente is er alles aan gele gen dat de gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan van kracht wordt. Volgens de gemeen te betreft die herziening slechts kleine aanpassingen op de scherf Goese Diep, zoals het tachtig centi meter opschuiven van de bebou wing aan de noordkant. De betonfabriek moet volgens het plan Waterstad Goese Schans op termijn - dat kan nog een aantal ja ren duren - plaatsmaken voor wo ningbouw. Haringman heeft aange geven niet te willen verkassen en stelt zijn bedrijfsbelangen zeker door zich te verzetten tegen de ruimtelijke procedures. Overigens zoekt de provincie naar stig-naar een plek waar een nat be drijventerrein kan worden aange legd voor watergebonden bedrij ven die in de knel zitten of ko men. De Goese watergebonden be drijven op het havenindustrieter rein, het gebied waar de woonwijk verrijst, zouden daarheen kunnen. Wonen aan de Westwal Koopsom vanaf 224.000,- v.o.n, Kom kijken naar ons modelappartement aan de Westwal, Kolven iershof 60 op: 18 december a.s. van 10.00-12.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 50