Kleumen bij de halte
i8l
Drie gewonden b|
ongeluk door gladheid
iorsele hoeft voormalig
inwoner niet te betalen
PvdA inventariseert weer klachten
Betonbedrijf vraagt niet bouw stoü
te [leggen, wel procedure te schorsen
Herbenoeming
burgemeester
Jan Huisman
Scholieren in Hansweert hebben te kampen met te kleine
bussen, volle bussen of gewoon geen bussen. De PZC ging een
ochtendje bij de halte staan om de problemen op te tekenen.
Stadsveste
donderdag 16 december 2010
't Hommeltje
Antiek s|lnterieur
Donderdagavo|jfcJ hebben wij
weer een ièzellige
KERSTGLLTHWEIN-
AVOND!
Déze week krijgt \j op al uw
aankopen'.
10% KORTING,
een gluhweintje
of een kop koffie.
Tevens exposeert
Ingrid Bom en
Frida van Overbeeke
met beeldende kunst.
Graag tot ziens!
Beestenmarkt 16, Goes
T(0113) 506063
KRU1NBNGEN - De Reimerswaalse
burgemeester Jan Huisman (CDA)
is door de gemeenteraad unaniem
herbenoemd voor een nieuwe pe
riode.
Huisman (61) is sinds mei 2005
burgemeester van Reimerswaal.
Voor hij naar Zeeland kwam, was
hij wethouder in het Groningse
Delfzijl. Hij wil 'in principe' nog
een nieuwe termijn van zes jaar
volmaken, maar heeft ook de mo
gelijkheid opengehouden om te
stoppen als hij 65 wordt.
De commissaris van de koningin
en de minister van Binnenlandse
Zaken moeten ook nog akkoord
gaan met de herbenoeming, maar
dat is niet meer dan een formali
teit.
GOES - Door de gladheid hebben
zich gisterochtend enkele ongeluk
ken voorgedaan. Drie mensen raak
ten gewond.
Bij een aanrijding op de Deltaweg
om 05.30 uur liepen twee auto's
zware schade op. De bestuurders
kwamen van de A58 en namen de
afslag Goes. Dit stuk weg bleek erg
glad te zijn. De eerste bestuurder
reed door de gladheid tegen de
vangrail. Hij zag kans zijn auto
naar de vluchtstrook te sturen en
stapte uit om de schade te bekij
ken. Op het moment dat wij weer
in zijn auto stapte, klapte een
tweede automobilist op de achter
kant van zijn auto. Beide bestuur-
door Rob Paardekam
HEINKENSZAND - De gemeente Bor-
sele hoeft geen schadeclaim van
ruim een miljoen euro te betalen
aan een oud-inwoner, die vindt
dat hij onrechtmatig is behandeld.
Dat heeft het gerechtshof in Den
Haag bepaald.
De man bouwde in 1995 een veld-
schuur in 's-Heer Abtskerke om
tot woning, maar dat was volgens
de gemeente niet toegestaan vol
gens het bestemmingsplan. Daar
om werd een dwangsom van maxi
maal 100.000 gulden opgelegd om
de man te dwingen de woonele-
menten uit de schuur te verdwijde
ren. Dat deed hij niet. In het voor
jaar van 2000 in hij vertrokken uit
de gemeente Borsele.
De man heeft in 2006 een schade
claim van ruim 1,1 miljoen euro
neergelegd, omdat hij vind dat hij
door de gemeente onrechtmatig is
behandeld. In 2008 bepaalde de
rechtbank in Middelburg al dat de
gemeente dat bedrag niet hoefde
te betalen. Het gerechtshof in Den
Haag komt nu tot dezelfde conclu
sie. Wethouder Jan Zandee is blij
met die uitspraak. „Dit betekent
mogelijk het einde van een zaak
die al vijftien jaar duurt."
De oud-inwoner kan overigens
nog in beroep bij de Hoge Raad.
PROBLEMEN BUSVERVOER
door Luc Oggei
ders, een 66-jarige man uit de ge
meente Vlissingen en een 20-jari-
ge man uit de gemeente Middel
burg, bleven ongedeerd. De auto's
moesten worden weggetakeld. De
afslag Goes is enige tijd afgesloten
geweest in verband met het weg
slepen van de voertuigen en het
dubbel strooien door de wegbe-
heerder.
Een busje met drie inzittenden
bostste door gladheid omstreeks
06.15 uur tegen een boom op de
Stadseweg richting Wolphaarts-
dijlc. De 20-jarige bestuurder en
twee vrouwen, van 20 en 18, allen
uit de gemeente Borsele, raakten
daarbij gewond.
Bij de bushalte aan de
Boomdijk in Hans-
weert staat woensda
gochtend rond 08.15
uur een groepje van
zo'n twaalf scholieren te kleumen.
Ze wachten op de bus van 08.32
uur, lijn 28. Op dat tijdstip komt er
eerst een achtpersoonsbusje, vijf
minuten later gevolgd door een
normale bus. Maar dat is geen ze
kerheid, is al regelmatig gebleken.
Vraag de scholieren naar de proble
men met het busvervoer en er
wordt instemmend gereageerd. Ge
laten bijna. „Het is eigenlijk nooit
goed geweest", zegt Vera van Zut-
phen (16). Ze heeft het eerste uur
vrij en dat is bijna een voorwaarde
om nog een beetje fatsoenlijk met
de bus in Goes te komen, vertelt
ze. „In de bus van kwart voor acht
zit heel Reimerswaal. Die van half
negen is de enige waar je normaal
in kan."
Maar dan moet-ie wel komen.
„Het gebeurt regelmatig dat we
hier tot half tien staan", verzucht
Vera. Of ze al eens geklaagd heeft?
„Natuurlijk. Er zijn niet genoeg
bussen, zegt de chauffeur dan".
Connexxion stemt de inzet van
het materieel af op het aantal reizi
gers. Volgens het bedrijf zou de
huidige capaciteit voor Hansweert
voldoende moeten zijn. Daar den
ken de scholieren anders over.
„Reizen met het openbaar vervoer
wordt gestimuleerd, maar ja, welk
openbaar vervoer", zegt Vera cy
nisch. Want niet alleen naar Goes
is het een probleem, ook terug is
het vaak lastig. In de nieuwe
dienstregeling die sinds maandag
van kracht is, is lijn 39 van 15.40
uur geschrapt. Dat betekent dat je
tot half vier nog in Hansweert
kunt komen. „Dus als je om vier
uur uit bent heb je een probleem,
dan moet je een uur wachten",
zegt één van de scholieren. Daar
komt nog bij dat er op die tijdstip
pen alleen kleine busjes voor acht
personen rijden. „Sta je met z'n
negenen te wachten, dan heeft er
dus één pech."
Om half negen arriveert
het taxibusje. Een paar
scholieren stappen in, de
rest wacht op de grote bus. Als die
er na tien minuten nog niet is, voe
len de meesten al nattigheid. Om
negen uur geven ze de hoop op.
De bus komt niet, dat betekent
wachten tot half tien. De scholie
ren druipen af, terug naar huis.
„Als het niet zo glad was, zou ik
op. de scooter gaan", zegt Carla
van Anrooy (16). „Je kunt gewoon
niet op die bus vertrouwen. Maar
als je steeds te laat komt, mis je
een belangrijk deel van de lessen.
Als je bijvoorbeeld in je examen
jaar zit, is dat niet echt handig."
Fietsen is voor de scholieren geen
optie. De meesten hebben een
duur abonnenment, juist voor de
winterperiode. Vera van Zutphen
heeft geen zin om wéér aan haar
oma te vragen of die haar wil
brengen. „Dat doe ik bijna elke
week, zij wordt er ook gek van."
Vervoerskundige Jaap Jansen van
Connexxion laat weten dat er 'ei
genlijk geen probleem zou moeten
zijn'. „Net als vorig jaar laten we in
de wintermaanden 's-ochtends
om kwart voor acht een extra bus
rijden vanuit Hansweert. Om half
negen bleek er ook een probleem
te zijn, daarom zetten we op dat
tijdstip een grote bus in. Dan
moet die natuurlijk wel komen, an
ders houdt het op." Jansen denkt
dat de perikelen rond de Vlaketun-
nel en. het winterse weer mogelijk
een oorzaak zijn voor vertraging.
„Maar dat mag geen half uur zijn.
Dan was er iets anders aan de
hand." Hij wijst er op dat er in de
regel wel altijd een extra bus
wordt gestuurd als blijkt dat er
mensen blijven staan. „Het duurt
even voordat die er is." De tijd dat
je echt van het openbaar vervoer
op aan kon, is volgens Jansen voor
bij. „Dan zou het drie keer zo duur
moeten worden."
door Luc Oggel
De PvdA in Reimerswaal heeft inmiddels ook
aan de bel getrokken over de problemen met
de bus in Hansweert. „Het zijn soms Japanse
taferelen", weet raadslid Kees Verburg, zelf woonach
tig in het dorp. „Er zijn twee haltes, één aan het be
gin van het dorp en één in het midden. Sommige
scholieren lopen helemaal naar die eerste halte om ze
ker te zijn van een plekje." Volgens Verburg rijdt bus
39, die vanuit Rilland komt, na Kruiningen soms ge
woon door omdat hij dan al vol zit. De oplossing is
wat Verburg betreft echter simpel. „Laat gewoon de
hele dag 18-persoonsbussen rijden in plaats van die
kleine taxibusjes."
De partij heeft het probleem onlangs aangekaart bij
het Reimerswaalse college van burgemeester en wet
houders, met de bedoeling dat het actie onderneemt
richting de provincie, de opdrachtgever van Con
nexxion. De beantwoording viel Verburg enigszins te
gen. „De gemeente baseert zich op klachten die ze
zelf binnenkrijgt, dat zijn er dan één of twee. Maar ja,
als passagier ga je toch niet klagen bij de gemeente?
Dat doe je bij Connexxion."
De PvdA begint in januari met een actie om klachten
te verzamelen. Twee jaar geleden deed de partij dat
ook al eens, want toen speelde dezelfde problema
tiek. Destijds werden ook grotere bussen ingezet in
de spits. „Iedere passagier die blijft staan, is er ge
woon één te veel", zegt Verburg.
door Frank Balkenende
(Dmarsaki
RWS
stadJjzeeland
Voor meer informatie:
www.stadsveste-goes.nl
GOES - Haringman Betonwaren
heeft bij de Raad van State niet ge
vraagd de bouw van de eerste wo
ningen in Waterstad Goese Schans
stil te leggen, zoals de PZC woens
dag abusievelijk meldde, maar wel
verzocht een gedeeltelijke herzie
ning van het bestemmingsplan
voor het woningbouwproject te
schorsen.
Dat betekent dat de bouw van de
eerste van 112 woningen aan de
noordrand van de Goese Schans,
tegen het Goese Meer aan, voorlo
pig kan doorgaan. Haringman pro
beert met zijn verzoek om een
voorlopige voorziening wel te
voorkomen dat het bestemmings
plan in werking treedt. Als de
Raad van State de voorlopige voor
ziening toewijst, dan kan de ge
meente voorlopig geen nieuwe
bouwvergunningen afgeven en
raakt de voortgang van Waterstad
Goese Schans in het slop.
De gemeente is er alles aan gele
gen dat de gedeeltelijke herziening
van het bestemmingsplan van
kracht wordt. Volgens de gemeen
te betreft die herziening slechts
kleine aanpassingen op de scherf
Goese Diep, zoals het tachtig centi
meter opschuiven van de bebou
wing aan de noordkant.
De betonfabriek moet volgens het
plan Waterstad Goese Schans op
termijn - dat kan nog een aantal ja
ren duren - plaatsmaken voor wo
ningbouw. Haringman heeft aange
geven niet te willen verkassen en
stelt zijn bedrijfsbelangen zeker
door zich te verzetten tegen de
ruimtelijke procedures.
Overigens zoekt de provincie naar
stig-naar een plek waar een nat be
drijventerrein kan worden aange
legd voor watergebonden bedrij
ven die in de knel zitten of ko
men. De Goese watergebonden be
drijven op het havenindustrieter
rein, het gebied waar de woonwijk
verrijst, zouden daarheen kunnen.
Wonen aan de Westwal
Koopsom vanaf 224.000,- v.o.n,
Kom kijken naar ons
modelappartement aan de
Westwal, Kolven iershof 60
op: 18 december a.s.
van 10.00-12.00 uur.