R00i)K00llö Koor neemt publiek mee iól De dokter redde mij Beeldopera Jacob ter Veldhuis Roemenen zetten de schijnwerper zeeland in de vorige eeuw ANÜNA Vermaard Iers ensemble treedt vandaag op in De Mythe in Goes maandag 13 december 2010 «ww 5*s: ife-SK ';r M In de rubriek raadkaart aandacht voor kleine gehuchten. Uit de serie kaarten van Hans Lindenbergh brengen we dorpen en buurtschappen in beeld. Onze vraag is: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgie rig naar de locatie en lezen al te graag anekdotes of verhalen over de plek, toen en nu. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden krijgen een waardebon. Als geboren en getogen Lamswaardenaar (1952) was de foto van 6 decem ber 2010 niet zo moeilijk te herken nen, schrijft Ewald Platjouw. „De raadkaart betreft een foto van de Jacobus de Waalstraat in Lams- waarde. De foto is gemaakt bij bin nenkomst van Lamswaarde vanaf de Boudeloodijk, ook wel Het Snaai genoemd. De rooms-katho- lieke Heilige Corneliuskerk springt het meest in het oog, deze is trou wens pas volledig gerestaureerd. In het huis rechtsmidden met de twee schoorsteentjes heeft familie De Deijn jarenlang gewoond. Daar zat een café en smederij." Peter de Rooij uit Kloetinge meldt dat de Corneliuskerk in 1873 is in gewijd door de deken van Hulst. Volgens Middelburger Kees Ste- vense was dat de deken Buys. „De kerk - een neogotische kruisbasi liek - is ontworpen door architect P. Soffers." Stevense is verrast over het aantal kroegen destijds in het dorp. „Er waren maar liefst der tien cafés: na afloop van de heilige mis hadden de kerkgangers dus een ruime keuze..!" Piet Scheer ders uit Hulst heeft het over de Dorpsstraat zoals de huidige Jaco bus de Waalstraat vroeger heette. „Gezien vanaf de watergang bij de hoeve Petrus en Paul'us. Links de woningen van toentertijd de wedu we Strobbe en de heer Hoefijzers. Later was daar de bakkerij van Blommaart. Het hoge pand mid den op de achtergrond was de Boe renleenbank." Daarvan was vol gens Ewald Platjouw Marie van den Eijnde de beheerster. De raadkaart doet Goesenaar Hans Blommaart herinneren aan be nauwde momenten die hij in Lamswaarde heeft beleefd. „In een van de eerste huizen aan de linker kant heeft mijn opa Piet Blom maart een bakkerij gehad. Ikzelf ben op zeer jonge leeftijd een keer in de watergang gevallen. De naast de sloot wonende dokter heeft mij toen het leven gered." Winnaars waardebonnen: Ewald Plat jouw uit Lamswaarde, familie v.d. Meu- len uit Oostburg en Piet Scheerders uit Hulst. door Ton Ouwehand Onder de noemer A Cel tic Christmas with Anüna trekken twaalf Ieren door ons land. Vanavond treedt het koor op in De Mythe in Goes Helemaal in het begin stopte muzi kaal leider Michael McGlynn al met fysiek dirigeren van het door hem opgerichte koor. Ten eerste omdat hij het niet kón, maar ook omdat toch geen van de koorleden naar zijn gezwaai keek. Ze hadden het te druk met de bladmuziek. We zijn 23 jaar verder. Volgens Mc Glynn is het stoppen met dirige ren een van de belangrijkste mo menten in de ontwikkeling van het koor gebleken. Want de Anüna is een uitermate succesvol vocaal ensemble. Met succes van Japan tot Zweden en van Nederland tot China. Een koor met drie Grammy's in de tro- feeënkast. Aan bladmuziek heb ben ze nooit meer gedaan. Alles gaat op gehoor. Ze creëren een ei gen klankwereld, gecomponeerd en gearrangeerd door McGlynn. „Ik was negentien toen ik het koor begon. Dat was ongebruikelijk. In Ierland wordt klassieke muziek ge zien als pure luxe. Het zijn vooral ouderen die zich ermee bezighou den. Maar ik was zo jong al geobse deerd door koormuziek. En ik was ook bezeten van de klassieke mu ziek van Ierland." Dat wilde McGlynn uitdragen. „Ik vond dat de Ieren hun eigen klas sieke koormuziek zouden moeten horen. Maar dirigeren kon ik niet. Wat ik zwaaide sloeg nergens op. Maar ik ben wel een goede zanger. Ik ben zeifin het koor gaan staan en ik dwong de koorleden daar mee naar elkaar te luisteren." Inmiddels zingt Anüna geen klas sieke muziek meer. „Het is geen Ri- verdance of traditionele Ierse of Keltische muziek. Het is muziek die volkomen op zichzelf staat. Iets unieks, iets afwijkends. Ik denk dat we door dë jaren een ma nier hebben ontwikkeld waarmee we de mensen in onze wereld trek ken. Ook in kleding. De vrouwen dragen lange jurken, de mannen lijken zo uit een aflevering van Star Trek te zijn weggelopen. We dragen mantels, gebruiken kaar sen. De zangers moeten lopen tij dens het zingen. En erbij kijken of het allemaal heel simpel is." Anüna heeft zesendertig leden. Maar ze reizen met twaalf. Geen van de Anüna-zangers leeft van de groep. McGlynn zelf verdient zijn boterham met het componeren. „Het zijn allemaal professionele zangers en zangeressen, maar ie dereen heeft wel een beroep er naast." McGlynn is een serieus man, maar als de Ierse crisis ter sprake komt, slaat de ironie toe. „Bij de uitgang zetten we een collectebus neer. Dan kunnen mensen geld done ren voor Ierland. Maar goud, juwe len en horloges mogen ook." A Celtic Christman with Anüna, van avond in De Mythe In Goes. Aanvang: 20.00 uur. Het Ierse koor Anüna. door Mischa Beckers De muziek van de Neder landse componist Jacob ter Veldhuis (1951) laat zich niet eenvoudig labelen. Hij versmelt onder meer klassiek, mi nimalistische invloeden, rock, jazz en pop. Bijzonder is de integratie van bewerkte tekstsamples die hij gebruikt als melodische instrumen ten, en beeldmateriaal. Morgen wordt het stuk Cities chan ge the songs of birds van Ter Veld huis in Middelburg uitgevoerd. Dat is het eerste deel van een ze vendelige suite. In de energieke show interacteert, speelt en zingt een zevenkoppige band mee met een videospektakel. Het stuk weer spiegelt zijn fascinatie voor wereld gebeurtenissen en, in dit geval, Amerikaanse media. Men noemt Cities change the songs of birds wel een beeldopera. Voor de uiteindelijke uitwerking van het beeld zette Ter Veldhuis video kunstenaars in. Daar ging een se cuur proces aan vooraf. „Ik zocht eerst de soundbytes, toen de mu ziek en daarna de beelden erbij, met name tekstanimaties", legt Ter Veldhuis uit. Op het podium komen de leadvocalen - samenge steld uit de verzamelde soundby tes - uit de luidsprekers, maar de band speelt live. Dat is wat onge bruikelijk. Het is een afwijkende manier van muziek maken voor door Jeanette Vergouwen Vele componisten werden geïnspireerd door de per soon Maria. Dat bete kent dat er over deze vrouw eeuwenlang in verschillen de stijlperioden muziek gecompo neerd is. Ave Maria's tussen 1600 en 2000 werden vertolkt door het koor van de Roemeense Staatsphil- harmonie Iasi. Daarnaast stonden geestelijke werken en bekende in ternationale kerstliederen, vooral bekende Engelse carols, op het pro gramma. Wat onmiddellijk opvalt bij een optreden van een Oost-Europees gezelschap is de ijzeren discipline. De concertkleding is traditioneel, Ave Maria Maria en Kerstmuziek uit verschil lende landen. Door het koor van de Roemeense Staats Philharmo nic Moldova Iasi en solisten o.l.v. Doru Morariu. Gehoord zaterdag 11 december in het Scheldethea- ter in Terneuzen (werd ook uitge voerd zondag 12 december in Middelburg). de mannen in rokkostuum en de dames in het lang, de partituren keurig gebundeld in een map met op de kaft een foto van kaarseri. Volledig in stijl dus. De liederen werden gedisciplineerd gebracht. Het programma was een aaneen schakeling van (vooral) bekende composities die de schijnwerper zetten op Maria en kerst. Het Roe meense koor zong ook in de tradi tie van Oost-Europa: sonore bas partijen en knappe meerstemmige passages, maar ook met een groot vibrato en een stevig volume. Dirigent Morariu had een aantal bekende werken gearrangeerd zo dat zijn koor soms autonoom op trad en soms vocaal de solisten be geleidde. De instrumentale begelei ding was dun met enkele toetsin strumenten en af en toe de in breng door dwarsfluit of gitaar. Persoonlijk vond ik de invulling van de Ave Maria's van Schubert Lamsv/aarda DorpMt/sit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 44