m Neutraal, op het absurde af media The blue lagoon 39 Gerard Arninkhof maakt dinsdag zijn laatste Journaal-uitzending. Hij vindt zichzelf extreem neutraal. „Ik kan er mentaal niet bij als er zelfs op deze redactie gejuich opgaat als het Nederlands elftal in Zuid-Afrika scoort." door Paul van Liempt TERUGGESPOELD media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 11 december 2010 Voor collega's die ver baasd waren dat hij al op zijn 6ie stopt met werken, had hij een standaardgrapje: „Ik ben dankbaar dat jullie tot je 67e doorgaan om mij dit mogelijk te maken." Journalist en nieuwslezer van het NOS Journaal Gerard Arninkhof (61) maakt gebruik van een rege ling om met vervroegd pensioen te gaan en kijkt uit naar een leven van 'ongekende vrijheid', waar hij flink van wil genieten. Hij begint met een lange vakantie op Bali en gaat daarna veel tijd investeren in hobby's als roeien, cello spelen en koken voor vrienden. Nee, hij is niet van plan een boek te schrijven. Misschien stelt hij zijn kennis ter beschikking aan tv-stations in derdewereldlanden. Ooit verleende hij zijn diensten aan Democratie Voice of Birma, een ondergronds station dat uit veiligheidsoverwegingen was uitge weken naar Thailand. Arninkhof: „Daar vertelde ik hoe je een uitzen ding in elkaar moet zetten en hoe je een interview aan moet pakken. Op dat moment voelde ik me enorm nuttig. Ik kon echt iets bete kenen voor die mensen." Arninkhof werkte bijna dertig jaar voor het Journaal. Hij deed verslag geving in brandhaarden als Kosovo en Iran, was midden jaren negentig samen met Maria Henne- man verslaggever-presentator en behoorde in de jaren daarna tot de kern van vaste presentatoren van het Journaal. 'U brengt het allemaal zo saai', voegde iemand hem ooit toe. Waarop hij naar eigen zeggen in de verdediging schoot: „Dat vind ik een mooi compliment, want we zijn er niet voor het effectbejag." Hij is de boodschapper van het nieuws, die geloofwaardig moet zijn en voldoende bagage moet hebben. Arninkhof is saai en dege lijk. „In de positieve zin van het woord, hè", vult hij lachend aan. Werken bij het NOS Journaal past hem als een jas. Hij is neutraal, op het 'absurde af' Collega's hebben Arninkhof in al die jaren zelden met een vuist op tafel zien slaan. Hij noemt het 'een ingebakken re lativeringsvermogen'. Hij is er ook huiverig voor emoties toe te laten in zijn werk. Boos worden over nieuwsontwikkelingen is hem vreemd, hij wil meteen analyse ren. Hoe zit het precies in elkaar? Arninkhof: „Ik kan je verklappen dat ik daar wel eens in doorschiet. Ik kan er heel extreem in zijn." Ter illustratie verwijst hij naar gro te sportevenementen die 'de hele natie' in de greep houden. „Ik kan er mentaal niet bij als er zelfs op deze redactie gejuich opgaat als het Nederlands elftal in Zuid-Afri ka scoort. Daar begrijp ik he-le- maal niets van. Als journalist doe je dat niet. Alles wat riekt naar chauvinisme en nationalisme staat me tegen. Dat zijn in potentie heel gevaarlijke emoties. Maar ik weet Gerard Arninkhof: „Alles wat riekt naar chauvinisme en nationalisme staat me tegen. Dat zijn in potentie heel gevaarlijke emoties." foto GPD ook wel dat ik een uitzondering ben als ik niet juich voor het Ne derlands elftal, het is raar van me." Ook over primeurs heeft hij een hoogst particuliere mening, die nauw bij zijn karakter aansluit. Hij vindt primeurs niet 'het kwaliteits keurmerk voor een journalistieke organisatie'. Het maken van een toegankelijk, begrijpelijk en respec tabel programma is in zijn ogen van 'ontzaglijk veel meer belang'. Hij noemt scoren van primeurs 'een journalistieke afwijking'. Ar ninkhof: „Wat maakt het uit of iets eerst om half acht in het RTL Nieuws zit of een halfuur later in het NOS JournaalHet gaat erom of het goed is uitgezocht, of de sa menhang is aangetoond en of het In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Ongetwijfeld weet tegenwoordig iedere u-jarige jongen wat 'onge steld zijn' is. Maar in 1980 vlogen er nog geen Libresse's met vleu gels over het beeldscherm. Omdat moeders het 'mysterie van de maandelijkse bloe ding' alleen aan dochters vertelden, ver keerden jongens in zalige onwetendheid. En toen draaide er die woensdagmiddag in de plaatselijke bioscoop 'The blue lagoon'. Een film over twee tieners die samen op groeien op een onbewoond eiland. Er was al zenuwachtig gegiecheld over de blote borstjes van Brooke Shields toen hét ge- door Ivar Hoekstra beurde. Mooie Brooke stond ergens onder een watervalletje hysterisch te gillen: ze bloedde tussen haar benen! Vriendje Chris topher Atkins, kwam al aanstormen met bloedstelpende berenklauw, maar werd door Brooke beschaamd weggestuurd. Wat was hier aan de hand? Een meisje dat 'tus sen haar benen bloedt', maar verzorging weigert? Het ging ons 11-jarige jongetjesver stand te boven. „Stommeriken! Ze is onge steld joh! Snappen jullie dat niet?", siste Bianca uit de zesde klas, die ook mee was. Bianca kon het weten, want zij was vol gens Dieuwke 'al eens ongesteld geweest'. De ongestelde Brooke Shields was één van de mysteries in 'The blue lagoon'. Het ande re was dat de twee kinderen die als kleu ters op het eiland aanspoelden, als pubers gevoelens voor elkaar kregen. Uiteraard was er veel kritiek op de film. Mocht de tere kinderziel wel worden bloot gesteld aan deze softe puber-erotiek? Maar degelijk is gebracht. Je moet niet overal hijgerig achteraan lopen. Journalisten maken elkaar gek in hun jacht op primeurs, toch?" De grootste schok in al die jaren kreeg hij rond het 'verschijnsel Pim Fortuyn', zegt hij. Net als het grootste deel van journalistiek Ne derland, moest de NOS volgens hem vaststellen dat 'we grote ont wikkelingen in de maatschappij hadden gemist'. Hij vindt het bi zar dat met de LPF, en later de PW, partijen verketterd werden, die aanhang kregen omdat veel mensen in het land ongerust zijn. En met die ongerustheid kennelijk nergens anders terecht kunnen. „Terwijl de Tweede Kamer aan het bekvechten was, werden die onge ruste mensen genegeerd. Daarom kozen we bij het Journaal voor meer straat en minder staat." Arninkhof houdt er niet van hoog hartig voorbij te gaan aan wat je niet bevalt of wat je niet kent. Als er onrust is in Culemborg rond Marokkanen en Molukkers moet je dat volgens hem serieus nemen. Ook de discussie rond de film Fit- na werd volgens hem van alle kan ten belicht. Intern was er vooral discussie over de voortdurende aandacht over het al dan niet uitko men van de film. Het Journaal be sloot na een lange vergadering er niets meer aan te doen tot de film af was. „Anders bleef je hangen in een aaneenschakeling van dinge tjes, dag in dag uit." Gerard Arninkhof keek sporadisch een uitzending terug ('ik vind het vreselijk mezelf terug te zien') en constateerde dan dat hij erbij keek of al het nieuws wel heel erg be langrijk en serieus was. Hij paste zijn mimiek aan omdat je in de huiskamer liever een vriendelijk ie mand ziet die je vertelt wat er ge beurd is dan een boze dominee. Spottend: „En zo strompelde ik al die jaren voorwaarts." igg Reageren? redactie.media@wegener.nl Verder dan halfnaakt zoenen gingen Brooke Shields en Christopher Atkins niet. verder dan halfnaakt zoenen gingen Brooke en Christopher niet. Wie de film nu ziet, kan zich niet voorstellen waarom er toen zo'n ophef was. Het is vooral sug gestie en nauwelijks actie. De film was een enorme hit, nu wordt ie met liefde belachelijk gemaakt Heb het met veertigers maar eens over 'The blue lagoon' en je wordt neergesabeld. Alsof we ons met terugwerkende kracht schamen voor bloedende Brooke en het broeierige sfeertje dat onze puberhormonen op hol deed slaan. Maar juist vanwege die giecheli ge schaamte van toen maakte de film veel indruk. Er kwam tien jaar later een ver volg, 'Return to the blue lagoon', maar zon der Brooke Shields was dat tot mislukken gedoemd. Want het was de schoonheid van Shields die pubers deed wegdromen. Jongens wilden haar hebben, meisjes wil de haar zijn. Dan kun je als jonge actrice niet meer stuk. Brooke Shields is ook als veertiger nog altijd een schoonheid. Wat er van Christopher Atkins is geworden, weet niemand. Waarschijnlijk rent hij met een verbanddoos nog steeds achter bloedende pubermeisjes aan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 93