komen de mensen op af 3 spectrum Zaterdag 11 december 2010 Boven en rechts: veilingdag. dat ene scheurtje nou precies is." Wie mee wil bieden op een kavel hoeft op de vei- lingdagen niet per se fysiek aanwezig te zijn. Het is ook mogelijk een telefoonlijn aan te vragen en daarnaast kan vooraf schriftelijk een bod worden uitgebracht. De Visser wijst op Robin Peters (22), taxa teur en de jongste veilingmeester van Ne derland, die druk doende is. „Hij is al de hele ochtend bezig biedingen uit zijn com puter te halen." Bij het Zeeuws Veilinghuis - met het Mid delburgs Veilinghuis van Ab Verhage als enige branchegenoot in de provincie - is het no cure, no pay. Wie iets waardevols aanbiedt, heeft pas kosten als het ook wordt verkocht. De spullen komen van particulieren. „Uit heel Nederland en België" zegt De Visser. „Inboedels zijn voor ons het belangrijk ste." Lang niet alles wat wordt aangebo den, komt ook onder de hamer. „We heb ben nu meer dan 2000 kavels, maar we hebben er wel 20.000 gezien." Bij inboe dels is het veilinghuis relatief soepel. „Dan nemen we vaak ook de mindere dingen mee, om de mensen niet teleur te stellen. Het prettige voor hen is juist dat ze er in één keer helemaal van af zijn." Ze horen bij de betere veilinghuizen van het land, zegt De Visser. „Je hebt zo'n der tig veilinghuizen, maar driekwart laat zich volrijden door de handel. Dat willen wij bewust niet. Handelaren proberen toch te slijten wat ze zelf niet kwijt kunnen. Wij houden van frisse handel, dingen die soms al jaren niet op de markt zijn geweest. Daar komen de mensen op af. Terwijl de bekende huizen Christie's en So theby's alleen zaken vanaf 10.000 euro vei len, richt het Zeeuws Veilinghuis zich op een breder publiek. Dé topper tot dusverre was een schilderij van Lee Man Fong, dat in 2007175.000 euro opbracht. De uiteindelijk hamerprijs laat zich niet al tijd goed voorspellen. „Het gaat toch om unieke objecten. Het is nu eenmaal geen Opel Astra", zoals De Visser het formu leert. Twee geïnteresseerden die bereid te zijn ver te gaan, kunnen voldoende zijn om een prijs flink op te drijven. Dinsdagmiddag. De zaal is op de eerste van drie veilingdagen met zo'n honderd belangstellenden be hoorlijk gevuld. De Vlaming Luc de Bak ker is ingehuurd als extra veilingmeester, vanwege het grote aanbod. Het is goed op letten. Het tempo ligt hoog. Mensen in de zaal - soms merkbaar gespannen - bieden nauwelijks waarneembaar, terwijl De Bak ker ook de schriftelijke biedingen in de ga ten moet houden. Veilingmedewerkers bel len ondertussen op het juiste moment de mensen die telefonisch willen meedingen. Alles wat de afgelopen tijd nauwgezet is voorbereid, valt hier naadloos op zijn plaats. Het is beheerste hectiek. Onvermoeibaar werkt De Bakker de kavels af Nummer 5146, bestaande uit vijf albums met oude ansichtkaarten. Daarvoor ook een commissienota en telefonische bieding. Ik ver trek met 130 euro op commissie, 140,150 op commissie, 160, commissie intussen vervallen, 170,180,180 euro..., 190. En 200, 220, 240 bij de 26, 260, 280. Ik heb 280 bij de 26... 300, 320,320 euro..., 340 bij de telefoon, 360 bij me neer 26.360..., 380. En ik heb 400 bij de 26, 400 euro. Niemand meer dan 400Iedereen goed nagedacht? 400 voor biednummer 26! En de hamer valt. Zo gaat het kavel na ka vel, uren achtereen. Donderdagavond, na drie dagen intensief veilen, kan René de Visser tevreden zijn. Driekwart van kavels is verkocht, met als topper een Chinees huisaltaar, waarvoor een bieder uit Shanghai 38.000 euro neer telt. In totaal is zo'n 800.000 euro omge zet. „Al met al een prima veiling. Wel is duidelijk dat de markt kritisch is. Goede kwaliteit brengt goede prijzen op, minder of matig werk is lastig te verkopen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 69