we de hoop dat het goed zou komen' 'Helaas voel ik mijzelf vaak een roepende in de woestijn' 13 rra- tvv^jïv zaterdag 11 december 2010 Wolter Schaap, fraude-coördinator Kamer van Koophandel Boer en consorten. Er gaan geruch ten dat het een oplichtersbende is die niet terugdeinst voor bedrei ging en geweld. De Boer blijkt al op de korrel te worden genomen door een cura tor. Voor fraude met een partij schoenen. De website Kopersbelan- gen meldt: „Wees gewaarschuwd! Hans de Boer is een hele sluwe, ge mene oplichter." Billy's is in de zomer echter een goedlopende zaak geworden. 1 Desondanks ruikt het personeel onraad. De pinautomaat is bijna al tijd zogenaamd defect, waardoor klanten cash moeten betalen. Hulpjes van De Boer komen vaak geld uit de kluis halen, stelt een ex-personeelslid. Bestellingen bij leveranciers zijn doorgaans onverantwoord groot en de eerste aanmaningen van schuldeisers vallen op de mat. Le veranciers van vlees uit Blokzijl, Twello en Enschede gaan voor tienduizenden euro's het schip in. Schrale troost is dat zij zich in goed gezelschap bevinden, want ook de fiscus, Intrum Justitia (sa menwerkende gerechtsdeurwaar ders), KPN, Mercedes Benz, Canal Digital, Nuon en Wegener melden zich tevergeefs. Het valt op dat De Boer zich vaak van een vaste methode bedient. Met leveranciers en bedrijven spreekt hij graag af dat er per auto matische incasso wordt betaald. Het geld verschijnt op de rekening van het bedrijf dat er recht op heeft, maar twee dagen erna wordt het via een zogenaamde stornering weer teruggeboekt. „Om administratieve redenen", staat er steeds bij vermeld. Ondertussen plundert De Boer de zakelijke rekening van Billy's, blijkt uit onderzoek door deze krant. Hij neemt grote bedragen, soms ïo.ooo euro, per keer op. Met het terugboeken via internet rekt Hans de Boer kostbare tijd. Een van de leveranciers, die graag anoniem wil blijven: „Eerst denk je dat er een foutje is gemaakt met de stornering. )e gaat bellen, maar je krijgt geen contact. Als dat uit eindelijk dan wel lukt, dan ben je zo weer een paar weken verder. Ook al omdat er allerlei beloftes worden gedaan. Het geld zie je nooit. Het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig, maar toch onbegrijpe lijk dat dit soort figuren er steeds mee wegkomt." De Boer heeft een mooie deal met bierbrouwer Warsteiner gesloten en incasseert 25.000 euro als voor schot op een zogenaamde bierkor ting. Hij gelast een personeelslid op 17 augustus vroeg de deur van het restaurant te openen. Dan kan Warsteiner de nieuwe tapinstalla tie aanleggen. Het personeelslid is amper ter plekke als zich deur waarders namens de ING-bank melden. Ze leggen beslag wegens wanbetaling. Vrachtwagens rijden voor en een deel van de inventaris wordt afgevoerd. Drie dagen later stelt de Zwolse rechter pandeigenaar Ger van der Horst in het gelijk. Maar het pand is leeggeroofd en Hans de Boer en zijn directeur Anton van de Graaf zijn foetsie. Van der Horst is voor 60.000 euro het schip ingegaan. Het personeel heeft al lang geen loon meer ontvangen en vraagt het faillissement van Billy's aan. Op 26 oktober valt het doek. De curator heeft De Boer nu een ultimatum gesteld. Uiterlijk dit weekend moet hij met een vergoe ding over de brug komen. Zo niet, dan volgt aangifte wegens faillisse mentsfraude. De Boer wast zijn handen in on schuld. „Ik heb geprobeerd tot een akkoord te komen met de schuld eisers", zegt hij, „maar toen vroeg het personeel het faillissement aan. Logisch, zij wilden via het UWV hun achterstallig salaris vei lig stellen. Vervolgens kwam de zaak bij de curator en daar heb ik ieder dubbeltje verantwoord", al dus De Boer. Hij vervolgt: „Driekwart van de huurschuld was er al vóór mijn komst en vervolgens rolden er alle maal lijken uit de kast. Ineens stond de ING op de stoep vanwe ge een schuld van de vorige eige naar en die haalde de inventaris er uit. In kort geding werd de huur overeenkomst een paar dagen later door de rechter ongeldig ver klaard. Zonder pand en inventaris kun je geen restaurant runnen. Ik blijf erbij: mijn intentie was goed." De Boer zegt zich 'als bestuurder exact aan de wet te houden', ook al heeft hij al zo'n 25 mislukte on dernemingen op zijn naam staan. Is het juist dat hij gevangenisstraf heeft ondergaan vanwege fraude? Na een korte stilte: „Iedereen maakt fouten in zijn leven."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 13