Boerenpad is ook van asfalt 21 zeeland 'Bleker zet Kamer op verkeerde been' Flapdrol vrijdag Nederland krijgt ook rijbewijs voor landbouwvoertuigen vrijdag 10 december 2010 door Ondine van der Vleuten Ik had net een bemost kind uit de struiken gehaald, toen er een heel verdrietig meisje naar me toekwam. Mijn over- blijfmoederhart kromp ineen. „Wat is er, kind?" vroeg ik meele vend. Haar mondhoeken gingen nog een beetje verder naar bene den. Ze wees naar de andere kant van het schoolplein. „Hij heeft me uit gescholden voor lesbi", pruilde ze. „En dat ben je niet?", vroeg ik voor de zekerheid. Sommige men sen weten het al heel vroeg, schijnt het. Ze schudde heftig haar hoofd. Nee dus. Ik nam haar hand. „Kom, dan gaan we even op zoek naar de jon gen die jou een lesbi genoemd heeft Want nou ben ik toch wel benieuwd of hij weet wat dat bete kent." Het jongetje was wild aan het spe len toen ik hem aan zijn jas trok. „Heb jij haar een lesbi genoemd?" Hij sprong onmiddellijk in de ver dediging. „Ja, en toen schold zij mij uit voor homo!" „Weten jullie eigenlijk wel wat dat betekent?", vroeg ik weer. Ja, dat wisten ze. „Ik val alleen op meisjes!", riep de jongen. „En ik al leen op jongens!" zei het achtjari ge meisje verontwaardigd. „Ik heb al heel veel vriendjes gehad!" Ik knikte bewonderend. „Dus", zei ik tegen de jongen, „Waarom heb jij haar een lesbi ge noemd?" „Zij zei dat ik later een moordenaar wilde worden!", riep hij. „Niet waar!", repliceerde het meisje. „Ik zei: hij wil later misschien een moordenaar worden!" Dat leek me niet minder veront rustend, maar ik zei sussend: „Moordenaar of misschien een moordenaar, wat maakt het uit. Laten we afspreken dat jullie ande re scheldwoorden bedenken, want lesbi en homo zijn geen scheldwoorden. Stel je voor dat je er straks, als je groot bent, achter komt dat je er zelf een bent? Daar kun je toch niks aan doen? Verzin maar iets anders. Rotjongen. Drie dubbel overgehaalde flapdrol. Kniesoor. Of zoiets." Ze keken elkaar donker in de ogen. „Kutkind", zei de jongen. COLOFON pzc Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118-43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145,4530 AC Terneuzen T. 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel. 088- 013 9910 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 25,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95) Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie óok het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P3) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 m/v Telefoonnummer Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens. In hol colofon treft u nadere informatie aa door Jeffrey Kutterink den haag - Staatssecretaris Bleker heeft de TVveede Kamer op het ver keerde been gezet. In plaats van een literatuurstudie te laten doen naar mogelijke alternatieven voor ontpoldering, voert hij een geheel nieuw onderzoek uit. Dat zegt Kamerlid Esther Ouwe hand (Partij voor de Dieren). Ze heeft gisteravond Bleker ophelde ring gevraagd naar aanleiding van zijn uitspraken in deze krant. Ble ker zei dat Deltares het door .de Zeeuwse waterschappen aangedra gen alternatief verder gaat uitwer ken. „Dat onderzoek is helemaal niet nodig", zegt Ouwehand. „De staatssecretaris heeft tijdens de be grotingsbehandeling over natuur in de Kamer gezegd dat er geen nieuw onderzoek zal komen. Hij zou alleen bestaande stukken met een andere politieke bril op bekij ken. We hebben hem nog ge vraagd wat dat zou gaan kosten. Want in de begroting 2011 is geen bedrag opgenomen voor onder zoek. Hij verzekerde dat kosten louter en alleen zouden bestaan uit de inzet van mensen op betrok ken departementen. Het is vreemd dat de Kamer uit de krant iets anders moet vernemen." Ouwehand gelooft niet dat er een alternatief is. „Alles is door com missie Nijpels onderzocht. Ik heb geen reden te twijfelen aan de con clusies van die commissie. Ik vraag de staatssecretaris of hij dat wel doet." LANDBOUWVERKEER Zeeland gaat de hoofdroutes van het landbouwverkeer in kaart brengen. De doorstroming moet veiliger en beter. door Marcel Modde en Ondine van der Vleuten De motor van de gif groene Fendt protes teert met overtoeren tegen het uitblijven van een tijdige scha keling. Alle aandacht van de be stuurder richt zich op de versnel lingspook, die maar niet een tand je hoger wil. De tractor schudt en schokt onder het matige rijgedrag. En dat voor iemand met bijna der tig jaar ervaring in een luxe auto. De kleinere rode Fahr-D88 uit 1958 laat zich heel wat makkelijker bedienen. Desondanks mag ieder een met een autorijbewijs zo in een tractor de baan op. Toch gaat er wel wat veranderen, vertelt be leidsmedewerker Klaas Tenwolde van het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland. In 2012 wordt het trekkerrijbewijs inge voerd. Wie dan zestien jaar of ouder is en nog geen autorijbewijs heeft, moet verplicht op theorie- en praktijkles. Dat vervangt het certificaatje dat tot dusver volstaat, maar nauwelijks iets voorstelt, zegt landbouwer en ZLTO-bestuur der Frank Kuijpers uit Ossenisse. De bedoeling is de rijlessen in te bedden in het agrarisch onderwijs, aldus Tenwolde. „Zo wordt het met de jaren steeds een beetje veili ger op de weg." Het landbouwverkeer vormt vol gens Rijkswaterstaat een groeiend probleem. Niet alleen worden de voertuigen alsmaar groter en zwaarder, de afgelegde afstanden nemen eveneens toe. Kuijpers: „Vroeger zat je als boer zo'n beetje rond je percelen. Je kwam je land nauwelijks af. Maar het aantal be drijven neemt af, terwijl de grond beschikbaar blijft. Dus de boer die de verderweg gelegen percelen er bij koopt, moet daar wel naartoe." Om duidelijk in beeld te krijgen welke routes het landbouwverkeer rijdt en hoe druk het daarop is, is in opdracht van het ROVZ, de pro vincie, Rijkswaterstaat en het wa terschap een inventarisatie ge maakt. Die kaart is in eerste instan tie door de boeren zelf ingevuld. Het landbouwverkeer is in de laatste vijftig jaar flink veranderd. Voertuigen zijn groter geworden en ook wordt er verder mee gereden. Om te beginnen wordt in 2012 een rijbewijs voor landbouwvoertuigen ingevoerd. De smalle Zandweg tussen Zierikzee en Kerkwerve is het domein van fiet sers, landbouwvoertuigen en bestemmingsverkeer. foto Izaak Verkeste Dat heeft een blauwdruk met aller lei als zodanig ervaren knelpunten opgeleverd. Het concept wordt de komende maanden samen met de wegbeheerders tegen het licht ge houden. „Dat is in dit geval het unieke", zegt Tenwolde. „De erva ringen worden vanuit de praktijk aangedragen en alle wegbeheer ders denken mee. Zodat we niet de oplossing voor de één het pro bleem van de ander maken." In fe bruari worden de eerste resultaten gepresenteerd. Kuijpers: „Het liefst mengen wij ons zo min mogelijk met fietsers. Vooral groepen scholieren, die drie-breed rijden. Ze zijn zo on voorspelbaar." Tenwolde tempert al te optimistische gedachten dat de verkeerstromen in Zeeland over tien jaar gescheiden en in vol strekte harmonie naast elkaar zul len lopen. „Het meest ideale is dat we overal aparte fietspaden aanleg gen en landbouwvoertuigen ner gens meer op 8o-kilometer wegen hoeven te rijden, omdat ze een pa- rallelbaan hebben. Maar dat is een utopie; kost een vermogen. Maar waar mogelijk willen we daar in stapjes al wel mee gaan beginnen." Voor de boeren kan dat niet snel genoeg gaan, zegt Kuijpers. „Wij hebben er geen belang bij een au to op te houden, want we rijden zelf ook wel eens in een luxe wa gen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 2