Boerenpad is
ook van asfalt
21 zeeland
'Bleker zet Kamer op verkeerde been'
Flapdrol
vrijdag
Nederland krijgt
ook rijbewijs voor
landbouwvoertuigen
vrijdag 10 december 2010
door Ondine van der Vleuten
Ik had net een bemost kind
uit de struiken gehaald, toen
er een heel verdrietig meisje
naar me toekwam. Mijn over-
blijfmoederhart kromp ineen.
„Wat is er, kind?" vroeg ik meele
vend. Haar mondhoeken gingen
nog een beetje verder naar bene
den.
Ze wees naar de andere kant van
het schoolplein. „Hij heeft me uit
gescholden voor lesbi", pruilde
ze. „En dat ben je niet?", vroeg ik
voor de zekerheid. Sommige men
sen weten het al heel vroeg,
schijnt het. Ze schudde heftig
haar hoofd. Nee dus.
Ik nam haar hand. „Kom, dan
gaan we even op zoek naar de jon
gen die jou een lesbi genoemd
heeft Want nou ben ik toch wel
benieuwd of hij weet wat dat bete
kent."
Het jongetje was wild aan het spe
len toen ik hem aan zijn jas trok.
„Heb jij haar een lesbi genoemd?"
Hij sprong onmiddellijk in de ver
dediging. „Ja, en toen schold zij
mij uit voor homo!"
„Weten jullie eigenlijk wel wat
dat betekent?", vroeg ik weer.
Ja, dat wisten ze. „Ik val alleen op
meisjes!", riep de jongen. „En ik al
leen op jongens!" zei het achtjari
ge meisje verontwaardigd. „Ik
heb al heel veel vriendjes gehad!"
Ik knikte bewonderend.
„Dus", zei ik tegen de jongen,
„Waarom heb jij haar een lesbi ge
noemd?" „Zij zei dat ik later een
moordenaar wilde worden!", riep
hij. „Niet waar!", repliceerde het
meisje.
„Ik zei: hij wil later misschien een
moordenaar worden!"
Dat leek me niet minder veront
rustend, maar ik zei sussend:
„Moordenaar of misschien een
moordenaar, wat maakt het uit.
Laten we afspreken dat jullie ande
re scheldwoorden bedenken,
want lesbi en homo zijn geen
scheldwoorden. Stel je voor dat je
er straks, als je groot bent, achter
komt dat je er zelf een bent? Daar
kun je toch niks aan doen? Verzin
maar iets anders. Rotjongen. Drie
dubbel overgehaalde flapdrol.
Kniesoor. Of zoiets."
Ze keken elkaar donker in de
ogen.
„Kutkind", zei de jongen.
COLOFON
pzc
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118-43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145,4530 AC Terneuzen
T. 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111- 45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel. 088- 013 9910
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 25,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95)
Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie óok het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam)
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P3)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 9910
m/v
Telefoonnummer
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens. In hol colofon treft u nadere informatie aa
door Jeffrey Kutterink
den haag - Staatssecretaris Bleker
heeft de TVveede Kamer op het ver
keerde been gezet. In plaats van
een literatuurstudie te laten doen
naar mogelijke alternatieven voor
ontpoldering, voert hij een geheel
nieuw onderzoek uit.
Dat zegt Kamerlid Esther Ouwe
hand (Partij voor de Dieren). Ze
heeft gisteravond Bleker ophelde
ring gevraagd naar aanleiding van
zijn uitspraken in deze krant. Ble
ker zei dat Deltares het door .de
Zeeuwse waterschappen aangedra
gen alternatief verder gaat uitwer
ken. „Dat onderzoek is helemaal
niet nodig", zegt Ouwehand. „De
staatssecretaris heeft tijdens de be
grotingsbehandeling over natuur
in de Kamer gezegd dat er geen
nieuw onderzoek zal komen. Hij
zou alleen bestaande stukken met
een andere politieke bril op bekij
ken. We hebben hem nog ge
vraagd wat dat zou gaan kosten.
Want in de begroting 2011 is geen
bedrag opgenomen voor onder
zoek. Hij verzekerde dat kosten
louter en alleen zouden bestaan
uit de inzet van mensen op betrok
ken departementen. Het is
vreemd dat de Kamer uit de krant
iets anders moet vernemen."
Ouwehand gelooft niet dat er een
alternatief is. „Alles is door com
missie Nijpels onderzocht. Ik heb
geen reden te twijfelen aan de con
clusies van die commissie. Ik vraag
de staatssecretaris of hij dat wel
doet."
LANDBOUWVERKEER
Zeeland gaat de hoofdroutes van het
landbouwverkeer in kaart brengen. De
doorstroming moet veiliger en beter.
door Marcel Modde en
Ondine van der Vleuten
De motor van de gif
groene Fendt protes
teert met overtoeren
tegen het uitblijven
van een tijdige scha
keling. Alle aandacht van de be
stuurder richt zich op de versnel
lingspook, die maar niet een tand
je hoger wil. De tractor schudt en
schokt onder het matige rijgedrag.
En dat voor iemand met bijna der
tig jaar ervaring in een luxe auto.
De kleinere rode Fahr-D88 uit
1958 laat zich heel wat makkelijker
bedienen. Desondanks mag ieder
een met een autorijbewijs zo in
een tractor de baan op. Toch gaat
er wel wat veranderen, vertelt be
leidsmedewerker Klaas Tenwolde
van het Regionaal Orgaan Ver
keersveiligheid Zeeland. In 2012
wordt het trekkerrijbewijs inge
voerd. Wie dan zestien jaar of
ouder is en nog geen autorijbewijs
heeft, moet verplicht op theorie-
en praktijkles. Dat vervangt het
certificaatje dat tot dusver volstaat,
maar nauwelijks iets voorstelt,
zegt landbouwer en ZLTO-bestuur
der Frank Kuijpers uit Ossenisse.
De bedoeling is de rijlessen in te
bedden in het agrarisch onderwijs,
aldus Tenwolde. „Zo wordt het
met de jaren steeds een beetje veili
ger op de weg."
Het landbouwverkeer vormt vol
gens Rijkswaterstaat een groeiend
probleem. Niet alleen worden de
voertuigen alsmaar groter en
zwaarder, de afgelegde afstanden
nemen eveneens toe. Kuijpers:
„Vroeger zat je als boer zo'n beetje
rond je percelen. Je kwam je land
nauwelijks af. Maar het aantal be
drijven neemt af, terwijl de grond
beschikbaar blijft. Dus de boer die
de verderweg gelegen percelen er
bij koopt, moet daar wel naartoe."
Om duidelijk in beeld te krijgen
welke routes het landbouwverkeer
rijdt en hoe druk het daarop is, is
in opdracht van het ROVZ, de pro
vincie, Rijkswaterstaat en het wa
terschap een inventarisatie ge
maakt. Die kaart is in eerste instan
tie door de boeren zelf ingevuld.
Het landbouwverkeer is in de
laatste vijftig jaar flink
veranderd. Voertuigen zijn
groter geworden en ook
wordt er verder mee gereden.
Om te beginnen wordt in
2012 een rijbewijs voor
landbouwvoertuigen
ingevoerd.
De smalle Zandweg tussen Zierikzee en Kerkwerve is het domein van fiet
sers, landbouwvoertuigen en bestemmingsverkeer. foto Izaak Verkeste
Dat heeft een blauwdruk met aller
lei als zodanig ervaren knelpunten
opgeleverd. Het concept wordt de
komende maanden samen met de
wegbeheerders tegen het licht ge
houden. „Dat is in dit geval het
unieke", zegt Tenwolde. „De erva
ringen worden vanuit de praktijk
aangedragen en alle wegbeheer
ders denken mee. Zodat we niet
de oplossing voor de één het pro
bleem van de ander maken." In fe
bruari worden de eerste resultaten
gepresenteerd.
Kuijpers: „Het liefst mengen wij
ons zo min mogelijk met fietsers.
Vooral groepen scholieren, die
drie-breed rijden. Ze zijn zo on
voorspelbaar." Tenwolde tempert
al te optimistische gedachten dat
de verkeerstromen in Zeeland
over tien jaar gescheiden en in vol
strekte harmonie naast elkaar zul
len lopen. „Het meest ideale is dat
we overal aparte fietspaden aanleg
gen en landbouwvoertuigen ner
gens meer op 8o-kilometer wegen
hoeven te rijden, omdat ze een pa-
rallelbaan hebben. Maar dat is een
utopie; kost een vermogen. Maar
waar mogelijk willen we daar in
stapjes al wel mee gaan beginnen."
Voor de boeren kan dat niet snel
genoeg gaan, zegt Kuijpers. „Wij
hebben er geen belang bij een au
to op te houden, want we rijden
zelf ook wel eens in een luxe wa
gen."