Met vuurwerk io uit n donderdag 9 december 2010 Nico Out gaat elke week Of zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. ook met expressief uitgevoerde co- mic-achtige personages die zich soms heftig bezighouden met het kijken naar kunst. De staalkaart aan benaderingen is raak en met plezier geschilderd. Het geheel roept naast visueel genoegen ook gedachten op over kunst, kunst waardering en museumpraktijk. De denkbeeldige explosie heeft 'de' ordening doorbroken. In een groter perspectief dan dat van het hier en nu vallen de verschillen weg en vervagen geijkte waarderin gen. Je kunt de presentatie ook zien als een vraag: wat is (blij vend) van waarde? Daarin kiezen Knoote en Van der Schoor in mijn ogen niet voor een nihilistisch standpunt. Het laddertje immers kan wijzen op de moeite die je kunt doen om op te stijgen in je zoektocht naar betekenis en zinge ving. Dat vraagt in hun ogen blijk baar een jezelf losmaken van je vas te plek. Een prikkelende visie. Ook Sebastiaan Spit (1958) put uit de kunsthistorie in zijn 'Encyclope die van het landschap', een collage van schilderijen waarbij hij wél de wanden gebruikt. Nageschilderde landschappen uit alle tijden brengt hij (soms letterlijk) samen met dito naakten. Je kunt Ruys- dael herkennen, Botticelli, Ingres en Courbet. Er zijn ook abstract ex pressionistische composities, colla ges met 19e eeuws aandoend be hang én de subtiele wolkenschilde rijen die Spits handelsmerk zijn. Ook hij verlaat door zijn presenta tie de vaste kaders. Ie zou de expo sitie kunnen zien als een verzame ling verwijzingen naar schilderkun stige benaderingen die uiteindelijk op hetzelfde neerkomen: het zoe ken naar schoonheid, het zoeken naar een overstijgend beeld. Je ziet in enkele kleine, mooie tekenin gen dat Spit het naakt net zo neer zet als het landschap. Spit creëert net als zijn voorgangers een eigen werkelijkheid. Daarbij kun je met hem de vraag stellen wat meer 'waar' is: de 'échte' of de geschil derde werkelijkheid? Hij neigt zo lijkt het naar het laatste. Ik zou daar vrede mee hebben onder één voorwaarde waaraan door zijn voorbeelden wél, maar door Spit niet wordt voldaan: 'natura artis magistra', 'de natuur is de leer meester van de kunst'. Dat vraagt niet alleen een investering in de vi sie, maar ook in het handwerk, het schilderen zelf. En hoewel Spit in enkele werken laat zien dat hij kan schilderen, doet hij dat vaker niet dan wel. Daarom blijven de meeste schilderijen vlak gepenseel de plaatjes en daarmee doet hij geen recht aan zijn visie noch aan die van zijn voorgangers. Maartje Korstanje (1982) exposeer de vorig jaar op uitnodiging van Stichting Ik in Oost-Souburg en nu in de Bewaerschole en in het Zeeuws Museum. Op die presenta tie kom ik in 2011 terug, maar vóór de kerst wil ik graag haar tentoon stelling in Burgh-Haamstede on der de aandacht brengen. Er is niet meer dan één beeld te zien, maar dat heeft door het formaat en de vorm een grote kracht. Het is een gedrocht van 6 meter lang, van kar ton, epoxyhars en polyester, dat aan touwen hangt. Het lijkt een ontwortelde en halfvergane boom, maar kan ook een deel zijn van een nog reusachtiger ooit levend wezen. Een vreemd element is de verzameling vuurwerkpijpjes die in de sculptuur is verwerkt en zelfs de aanleiding zou zijn ge weest het beeld te maken. Vuur werk is van oudsher bedoeld om demonen te verdrijven en vanuit die associatie kan ik me de keuze voorstellen. Het beeld is angstwek kend. Maar het roept ook medelij den op, zoals het daar machteloos hangt als trofee van een plunder tocht over de aarde. Ik noemde haar beelden eerder archetypen van het verlangen en de noodzaak je als mens een plaats te verwer ven in een wereld die vol gevaren is. Het zijn ook mentale beelden heeft gerukt. De tijd is even stilge zet. Er hangt een laddertje tussen de bonte verzameling doeken; een laddertje voor je gedachten, want het zweeft ook en je kunt er dus niet opklimmen. Het is een speels surrealistische situatie. De schilde rijen, op doek - dat zweeft makke lijk - tonen uiteenlopende voorstel lingen. Ik zie vlot gepenseelde in terpretaties van 'De Schreeuw' van Munch, een stilleven naar Cezan ne en gestileerde mensfiguren die doen denken aan Malevich en de Russische constructivisten. Ze wor den gecombineerd met subtiele se- mi-abstracte composities maar Schilderijen van Sebastiaan Spit. die de angst en onzekerheid van mensen van nu verbeelden in een taal die ons verbindt met onze voorouders. Dit beeld voegt daar aan iets wezenlijks toe: het is ook een indrukwekkende aanklacht te gen de ontkenning van de natuur door de mens. Eric Knoote, Rob van der Schoor: Kunstruimte DeWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. T/m 9/1. Wo. t/m zo. 11.00- 17.00 uur. Gesloten van 24/12 t/m 02/1/2011. Maartje Korstanje: Bewaerschole, Weststraat 18, Haamstede. T/m 24/12. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. 12/12 van 14.00 - 16.00 uur geeft Maartje Korstanje een workshop voor iedereen van 7 tot 100 jaar. Deze week bezocht ik exposities in DeWil- lem3, Vlissingen en in de Bewaerschole, Burgh-Haamstede. Werk van Maartje Korstanje in de Bewaerschole in Burgh-Haamstede. Ik schreef al eerder over de con fronterende schilderijen die Pascal- le Mansvelders in DeWillem3 toont. Haar werk is geladen met ethische vragen. De beide andere exposities lijken in eerste instantie meer kunst- dan maatschappijge richt, maar zijn zeker zo opval lend. Eric Knoote (1953) en Rob van der Schoor (1952) maken naar een idee Leo Kogan (1974) sinds 2004 af en toe samen tentoonstel lingen onder de naam 'Museum Explosion'. In plaats van hun schil derijen keurig geordend aan de wand te hangen, bevestigen zij ze in een schijnbare wanorde met draden aan het plafond. Daardoor lijkt het alsof ze zweven, nadat een ontploffing ze van hun plaats Ingrid van der Hoeven Harry VandeVliet De beelden van Ingrid van der Hoeven zijn als het ware zelfpor tretten waarin het ontbreken van de ogen erop wijst dat identiteit vooral wordt bepaald door de blik van de ander. Katinka Lampe schil dert 'portretten' van kinderen waarin de ogen opvallen. T/m 11/12: 'Look at me. Look into my eyes', Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do t/m za 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. Harry VandeVliet transformeerde de intieme tentoonstellingsruimte tot een spannende plek waar on der het toeziend oog van Marcel Duchamp het beeld, het denken en de bezoeker met elkaar in ge sprek kunnen gaan. Met lege con soles, steen, glaswol en glasplaten verwijst VandeVliet naar de waar de van het denken en de dialoog. T/m 12/12. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Alleen zo. 13-17 uur. Kleintje Kunst 1 In de Kunstuitleen Terneuzen ex poseert een tiental kunstenaars. Elk toont één of meer grotere wer ken en vijf kleinere. Alle genres zijn aanwezig, van de afgebeelde fietser van Jean Kamps tot de ma teriaalexperimenten van Roger Walschots, die voorwerpen inpakt in draden van schilderslinnen. T/m 22/12: Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a, Terneuzen. Di t/m vrij. 13.00 - 17.00 uur, za. 10-14 uur. Kleintje Kunst 2 Kunstuitleen De Bevelanden toont gevarieerd werk van vijftien Zeeuwse kunstenaars. Met onder andere fraaie abstracte landschap simpressies van Wim Bakker, Glenn Priester en Janneke Rottier, intrigerende etsen van Erlend Stei- ner Lovisa, verrassende keramiek van Betsy de Jonge. T/m 5/1: Kunstuitleen De Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo t/m za 13-17 uur. Kerstsluiting: 23/12-3/1 2011. Susan de Kruiff Susan de Kruiff wil in haar foto's via het aanwezige zichtbaar maken wat je niet ziet, maar voelt. Subtie le sporen van menselijke aanwezig heid in cultuur en natuur scheme ren door haar verstilde foto's. Daar naast toont zij het drieluik 'Happi ness', een serie foto's, die voort komt uit de samenwerking met schilder Rineke Kop. T/m 21/1: Pand 3, Gentsebreedstraat 3, Philippine. Wo t/m vr. 13-16.30 u.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 82