261
De titel beste fietsprovincie
Hoe Haags geld ineens kan verdampen
Actie voor
biodivers
Zeeland
Hans van Duijn
gaat aan kop in
leraarverkiezing
Zeeland wil graag in de top vijf van de beste fietsprovincies
van Nederland komen. Maar aan die ranglijst blijkt
niet echt een gedegen onderzoek ten grondslag te liggen.
donderdag 9 december 2010
PZC-leraarverkiezing: Hans van Duijn ligt aan kop
Stem op een van de vijf leraren: www.pzc.nl/besteleraar
door Edith Ramakers
TERNEUZEN - Vijftien partijen ver
bonden zich gisteren in Terneuzen
aan de afspraak op te komen voor
biodiversiteit in Zeeland. De biodi
versiteit wordt ernstig bedreigd.'
Planten- en diersoorten verdwij
nen en de ecosystemen raken ver
stoord. Het doel van de jongste
coalitie is om de achterstand van
de soorten tot stilstand te brengen.
De provincie Zeeland heeft als ini
tiatiefnemer in korte tijd veel ver
tegenwoordigers van het bedrijfsle
ven, natuurorganisaties, overhe
den en belangengroeperingen bij
het project betrokken. Juist in een
tijd waarin het niet langer vanzelf
sprekend is om geld te geven aan
de natuur, is de betrokkenheid om
een extra stap te zetten voor biodi
versiteit 'onverwacht groot'. Het
Waterschap Scheldestromen was,
als grootste Zeeuwse terreinbeheer
der, de grote afwezige.
MIDDELBURG - Hans van Duijn gaat
aan kop in de PZC-verkiezing 'Bes
te leraar van Zeeland'.
De docent lichamelijke opvoeding
van het Calvijn College Goes kreeg
tot nu toe de helft van de 1100
stemmen. Hij ligt flink voor op de
andere finalisten: Johan Dhont
(De Rede Terneuzen), Jacqueline
Lupker (Nehalennia Middelburg),
Jurgen Vos (Ostrea Lyceum Goes)
en Ralph Zegers (Zelden-
rust-Steelant College Terneuzen).
Stemmen lean tot 16 december
12.00 uur. Stuur een e-mail met je
keuze naar leraar@pzc.nl, voorzien
van postcode en huisnummer, of
sms je keuze naar telefoonnum
mer 2121: PZCLERAAR (spatie) de
achternaam van je favoriete leraar
(spatie) jouw postcode (spatie)
jouw huisnummer. Onder de in
zenders wordt een iPod touch 32
GB verloot!
Kijk op www.pzc.nl/besteleraar
FIETSPROVSNCIE ZEELAND
door Reimé Schuier
De titel Fietsprovincie
van het jaar is in Ne
derland een felbe
geerde titel onder
provinciebestuur
ders. De laatste keer, in 2009, ging
de provincie Gelderland met die
eer lopen.
Zeeland komt niet in de rijtjes van
de populairste vijf fietsprovincies
voor. En dat is onder anderen com
missaris van de koningin Karla Pe-
ijs een doorn in het oog. Juist Zee
land. Daarom besloot deze provin
cie dit jaar eens flink in de bus te
blazen op fietsgebied.
Een nadere beschouwing van be
richten over die titel Fietsprovin
cie van het jaar, leert dat steeds de
website f1etsen.123.nl als bron ge
noemd wordt. Dat is de organisa
tor van de verkiezing Fietsprovin
cie van het jaar. En iedereen die
iets meldt over fietsprovincies
neemt die bron vrolijk over. De
website f1etsen.123.nl is eigendom
van Senior Publications Neder
land te Baarn. SPN is uitgever van
onder meer' Plus Magazine en an
dere commerciële sites. Daarnaast
is de uitgeverij actief op de markt
van gesponsorde tijdschriften. De
fietssite heeft een eigen redactie.
Die is dit jaar nog niet overgegaan
tot de verkiezing van een fietspro
vincie van het jaar, bevestigt redac
teur Thomas Perilc. Hij legt uit dat
bezoekers vari de site hun stem uit
kunnen brengen. Verder gelden cri
teria als welke zoekresultaten het
meest ingetikt worden en wat de
populairste fietsroutes zijn.
Dat is het wel zo'n beetje blijkt uit
de woorden van Perilc. Naar zaken
als fietsvoorzieningen, fietsveilig-
heid of bijvoorbeeld fietsenstallin
gen wordt niet gekeken, al vindt
hij het wel een suggestie. Trou
wens het is goed dat we bellen,
want dat is waar ook, f1ets.123.nl
zou die verkiezing eigenlijk dit jaar
nog wel moeten organiseren.
Toch maar eens met de laatste win
naar, Gelderland, gebeld.
Het begin van de vierde etappe van het fietsjaar op Neeltje Jans even voordat de Tour de France daar passeerde.
Dat evenement trok enorm vëel belangstelling. foto Ruben OreeS
Wat die hebben gedaan om op de
eerste plek te komen?
Beleidsmedewerker Minke Pron
ker legt uit dat de provincie wel
heeft meebetaald aan het fiets-
knooppuntennetwerk. Maar ver
der is vooral vanuit de toeristische
hoek veel aandacht op Gelderland
als mooie fietsprovincie gevestigd.
„We hebben geen campagne ge
voerd. Vooral de toeristenbureaus
hebben er sterk op ingezet dat het
hier leuk is om te fietsen. Specifie
ke middelen heeft de provincie
niet beschikbaar gesteld, was het
maar waar", geeft de beleidsmede
werkster aan.
Dus Gelderland heeft die titel als het
ware in de schoot geworpen gekre
gen? „Ik moet eerlijk bekennen dat
het wel zo is."
En Gelderland heeft de smaak te
pakken. Want gedeputeerde Marij
ke van Haaren, die ook voorzitter
is van de Fietsersbond, wil weer
dat haar provincie op de eerste
plaats komt.
Dat de verkiezing door de fietssi-
te.123.nl wordt georganiseerd was
niet bekend bij de provincie Zee
land, al kwam er af en toen wel
eens een verwijzing naar die site
voorbij.
*v i
Het kwam als een duveltje
uit een doosje: de Tweede
Kamer wilde 4 miljard ste
ken in aanleg van regionale
(spoor)wegen. Maar in een
flits was het geld weer weg.
Voor investeringen in aan-
leg van nieuwe
(spoor)wegen is tot 2028
nog ruim 20 miljard eu
ro beschikbaar. Minister Schultz
van Haegen (Infrastructuur) wil
het geld uitgeven aan die projec
ten die de ergste knelpunten in Ne
derland oplossen. Een meerder-
door Jeffrey Kutteraok
heid van de Tweede Kamer vrees
de dat het Rijk alleen nog oog
heeft voor de Randstad. Want op
lossen van files rond Goes is niet
van nationaal belang. Het oplos
sen van files in de Randstad wel.
Om te voorkomen dat de regio het
aflegt bij de verdeling van het geld
- komend voorjaar - diende
CDA-Kamerlid Sander de Rouwe
vorige week een wensenlijstje in
met 17 projecten. Daarin stonden
twee Zeeuwse: de goederenspoor
lijn Vlissingen-Antwerpen (Veza)
en de N57/N59 op Schouwen-Dui-
veland. Het CDA droeg het kabi
net bovendien op om vier miljard
euro te reserveren voor die projec
ten. Door steun van WD en PW
had de motie steun van een meer
derheid van de Kamer. Geregeld,
dacht het CDA.
Maar de motie viel totaal verkeerd
bij Christenunie, D66, Groen-
Links en PvdA. De oppositiepar
tijen weigerden deze week deel te
nemen aan een Kamerdebat zo
lang de motie niet van tafel werd
gehaald. De onderlinge sfeer was
verziekt. Belangrijk in een tijd dat
niet elk kabinetsvoorstel automa
tisch kan rekenen op een Kamer
meerderheid.
Ook de minister was niet blij met
de miljardenclaim op een toch al
niet ruim bemeten budget.
Het CDA zag zich gedwongen de
motie aan te passen. Hoewel de ge
wijzigde versie dinsdag door de Ka
mer is aangenomen, is het nu niet
meer dan een holle frase. De Ka
mer vraagt de regering om de aan
leg van goederenspoorlijn Veza en
N57/N59 op te nemen in het meer
jarenprogramma infrastructuur.
Maar de reservering van 4 miljard
euro staat er niet meer in.
Dat heeft grote consequenties
voor Zeeland. Minister Schultz
van Haegen wil in het voorjaar
van de provincies weten welke pro
jecten zij het liefst aangelegd zien.
Met de prioriteitenlijsten van alle
provincies in de hand weegt ze af
welke projecten knelpunten van
belang oplossen. Ook bepaalt ze
hoeveel geld het Rijk in die projec
ten gaat steken.
Op het wensenlijstje van de pro
vincie Zeeland staan 18 projecten:
van een afslag bij Goes, de aanleg
van Veza en de N57/N59, het be
strijden van de zandhonger in de
Oosterschelde tot aan de uitbrei
ding van de zeesluis bij Terneu
zen- Er is geen geld voor alle pro
jecten, zei Schultz deze week in de
Tweede Kamer. Zeeland staat voor
een lastige keuze.