De titel beste fietsprovincie Hoe Haags geld ineens kan verdampen 2.6 j Actie voor biodivers Zeeland PZC-leraarverkiezing: Hans van Duijn ligt aan kop FIETSPROVINCIE ZEELAND Zeeland wil graag in de top vijf van de beste fietsprovincies van Nederland komen. Maar aan die ranglijst blijkt niet echt een gedegen onderzoek ten grondslag te liggen. Hans van Duijn gaat aan kop in leraarverkiezing Stem op een van de vijf leraren: www.pzc.nl/besteleraar Het begin van de vierde etappe van het fïetsjaar op Neeltje Jans even voordat de Tour de France daar passeerde. Dat evenement trok enorm veel belangstelling. foto Ruben Oreel donderdag 9 december 2010 door Edith Ramakers TERNEUZEN - Vijftien partijen ver bonden zich gisteren in Terneuzen aan de afspraak op te komen voor biodiversiteit in Zeeland. De biodi versiteit wordt ernstig bedreigd. Planten- en diersoorten verdwij nen en de ecosystemen raken ver stoord. Het doel van de jongste coalitie is om de achterstand van de soorten tot stilstand te brengen. De provincie Zeeland heeft als ini tiatiefnemer in korte tijd veel ver tegenwoordigers van het bedrijfsle ven, natuurorganisaties, overhe den en belangengroeperingen bij het project betrokken. Juist in een tijd waarin het niet langer vanzelf sprekend is om geld te geven aan de natuur, is de betrokkenheid om een extra stap te zetten voor biodi versiteit 'onverwacht groot'. Het Waterschap Scheldestromen was, als grootste Zeeuwse terreinbeheer der, de grote afwezige. MIDDELBURG - Hans van Duijn gaat aan kop in de PZC-verkiezing 'Bes te leraar van Zeeland'. De docent lichamelijke opvoeding van het Calvijn College Goes kreeg tot nu toe de helft van de 1100 stemmen. Hij ligt flink voor op de andere finalisten: Johan Dhont (De Rede Terneuzen), Jacqueline Lupker (Nehalennia Middelburg), Jurgen Vos (Ostrea Lyceum Goes) en Ralph Zegers (Zelden- rust-Steelant College Terneuzen). Stemmen kan tot 16 december 12.00 uur. Stuur een e-mail met je keuze naar leraar@pzc.nl, voorzien van postcode en huisnummer, of sms je keuze naar telefoonnum mer 2121: PZCLERAAR (spatie) de achternaam van je favoriete leraar (spatie) jouw postcode (spatie) jouw huisnummer. Onder de in zenders wordt een iPod touch 32 GB verloot! Kijk op www.pzc.nl/besteleraar door René Schrier De titel Fietsprovincie van het jaar is in Ne derland een felbe geerde titel onder provinciebestuur ders. De laatste keer, in 2009, ging de provincie Gelderland met die eer lopen. Zeeland komt niet in de rijtjes van de populairste vijf fietsprovincies voor. En dat is onder anderen com missaris van de koningin Karla Pe- ijs een doorn in het oog. Juist Zee land. Daarom besloot deze provin cie dit jaar eens flink in de bus te blazen op fietsgebied. Een nadere beschouwing van be richten over die titel Fietsprovin cie van het jaar, leert dat steeds de website fietsen.123.nl als bron ge noemd wordt. Dat is de organisa tor van de verkiezing Fietsprovin cie van het jaar. En iedereen die iets meldt over fietsprovincies neemt die bron vrolijk over. De website fietsen.123.nl is eigendom van Senior Publications Neder land te Baarn. SPN is uitgever van onder meer Plus Magazine en an dere commerciële sites. Daarnaast is de uitgeverij actief op de markt van gesponsorde tijdschriften. De fietssite heeft een eigen redactie. Die is dit jaar nog niet overgegaan tot de verkiezing van een fietspro vincie van het jaar, bevestigt redac teur Thomas Perik. Hij legt uit dat bezoekers van de site hun stem uit kunnen brengen. Verder gelden cri teria als welke zoekresultaten het meest ingetikt worden en wat de populairste fietsroutes zijn. Dat is het wel zo'n beetje blijkt uit de woorden van Perik. Naar zaken als fietsvoorzieningen, fietsveilig- heid of bijvoorbeeld fietsenstallin gen wordt niet gekeken, al vindt hij het wel een suggestie. Trou wens het is goed dat we bellen, want dat is waar ook, fiets.123.nl zou die verkiezing eigenlijk dit jaar nog wel moeten organiseren. Toch maar eens met de laatste win naar, Gelderland, gebeld. Wat die hebben gedaan om op de eerste plek te komen Beleidsmedewerker Minke Pron ker legt uit dat de provincie wel heeft meebetaald aan het fiets- knooppuntennetwerk. Maar ver der is vooral vanuit de toeristische hoek veel aandacht op Gelderland als mooie fietsprovincie gevestigd. „We hebben geen campagne ge voerd. Vooral de toeristenbureaus hebben er sterk op ingezet dat het hier leuk is om te fietsen. Specifie ke middelen heeft de provincie niet beschikbaar gesteld, was het maar waar", geeft de beleidsmede werkster aan. Dus Gelderland heeft die titel als het ware in de schoot geworpen gekre gen? „Ik moet eerlijk bekennen dat het wel zo is." En Gelderland heeft de smaak te pakken. Want gedeputeerde Marij ke van Haaren, die ook voorzitter is van de Fietsersbond, wil weer dat haar provincie op de eerste plaats komt. Dat de verkiezing door de fietssi- te.123.nl wordt georganiseerd was niet bekend bij de provincie Zee land, al kwam er af en toen wel eens een verwijzing naar die site voorbij. Het kwam als een duveltje uit een doosje: de Tweede Kamer wilde 4 miljard ste ken in aanleg van regionale (spoor)wegen. Maar in een flits was het geld weer weg. Voor investeringen in aan leg van nieuwe (spoor)wegen is tot 2028 nog ruim 20 miljard eu ro beschikbaar. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil het geld uitgeven aan die projec ten die de ergste knelpunten in Ne derland oplossen. Een meerder- door Jeffrey Kutterink heid van de Tweede Kamer vrees de dat het Rijk alleen nog oog heeft voor de Randstad. Want op lossen van files rond Goes is niet van nationaal belang. Het oplos sen van files in de Randstad wel. Om te voorkomen dat de regio het aflegt bij de verdeling van het geld - komend voorjaar - diende CDA-Kamerlid Sander de Rouwe vorige week een wensenlijstje in met 17 projecten. Daarin stonden twee Zeeuwse: de goederenspoor lijn Vlissingen-Antwerpen (Veza) en de N57/N59 op Schouwen-Dui- veland. Het CDA droeg het kabi net bovendien op om vier miljard euro te reserveren voor die projec ten. Door steun van WD en PW had de motie steun van een meer derheid van de Kamer. Geregeld, dacht het CDA. Maar de motie viel totaal verkeerd bij Christenunie, D66, Groen- Links en PvdA. De oppositiepar tijen weigerden deze week deel te nemen aan een Kamerdebat zo lang de motie niet van tafel werd gehaald. De onderlinge sfeer was verziekt. Belangrijk in een tijd dat niet elk kabinetsvoorstel automa tisch kan rekenen op een Kamer meerderheid. Ook de minister was niet blij met de miljardenclaim op een toch al niet ruim bemeten budget. Het CDA zag zich gedwongen de motie aan te passen. Hoewel de ge wijzigde versie dinsdag door de Ka mer is aangenomen, is het nu niet meer dan een holle frase. De Ka mer vraagt de regering om de aan leg van goederenspoorlijn Veza en N57/N59 op te nemen in het meer jarenprogramma infrastructuur. Maar de reservering van 4 miljard euro staat er niet meer in. Dat heeft grote consequenties voor Zeeland. Minister Schultz van Haegen wil in het voorjaar van de provincies weten welke pro jecten zij het liefst aangelegd zien. Met de prioriteitenlijsten van alle provincies in de hand weegt ze af welke projecten knelpunten van belang oplossen. Ook bepaalt ze hoeveel geld het Rijk in die projec ten gaat steken. Op het wensenlijstje van de pro vincie Zeeland staan 18 projecten: van een afslag bij Goes, de aanleg van Veza en de N57/N59, het be strijden van de zandhonger in de Oosterschelde tot aan de uitbrei ding van de zeesluis bij Terneu zen. Er is geen geld voor alle pro jecten, zei Schultz deze week in de Tweede Kamer. Zeeland staat voor een lastige keuze. I op tmifni op de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 42