OE SFEERBEPALEND BENTU? O ■AJ O G De dagen zijn kort. Buiten is het koud en donker. Binnen is het aange naam, knus en gezellig. De geur van dennengroen doordringt uw huis kamer. Er klinkt zachte muziek en de ruimte wordt gevuld door het zachte licht van brandende kaarsjes. U bent samen met de mensen die het meest belangrijk voor u zijn en met hen geniet u van een hapje en een drankje. Uw kinderen zingen kerstliedjes bij de kerstboom en verhogen de huiselijke sfeer. Aan de deur van de huiskamer hangen wenskaarten van uw dierbaren. Het jaar is bijna voorbij. Met knallend vuurwerk neemt u afscheid van het oude en maakt u plaats voor het nieuwe. U geniet van oliebollen en champagne. Met gezelschapsspelletjes verhoogt u de stemming. Het is de tijd om elkaar het allermooiste te wensen. Het is tijd voor goede voornemens. WAT ZEGT UW GEVOEL? Brengt het bovenstaande iets bijzonders bij u teweeg? Als dat zo is dan zijn de gevoelens die u er bij heeft waarschijnlijk nauwelijks te beredeneren. Het is de sfeervolle ambiance die uw stemming bepaalt. Het samenzijn, de muziek, het gedempte licht en de zachte geuren roe pen gevoelens van vroeger bij u op. Het herinnert u aan de tijd dat u met uw ouders aan het kerstontbijt zat en genoot van de sfeer van 'dat moment. Om deze warme gevoelens te herbeleven herhaalt u wat u toen al deed. U zorgt ervoor dat uw huiskamer gezellig is aan gekleed en doet moeite om de maaltijd tot een knus samenzijn te la ten worden. De sfeer die u creëert is bepalend voor ieders ervaring. Het gaat over het goede en vertrouwde gevoel dat mensen daar bij hebben. WAT ZEGT UW VERSTAND? A/s u slechts beredeneert wat u daarvoor moet ondernemen, komt het geheel u misschien onzinnig over. Het lijkt bijvoorbeeld een dwaas idee om vlak na Sinterklaas opeens een vers gekapte spar in uw wo ning te slepen en deze vol te hangen met lampjes en ballen. Anderen verklaren deze gewoonte misschien vanuit hun religie. Maar het opzet ten van een boom heeft in ieder geval niets met het christendom te maken. Traditioneel stamt dit gebruik af van het heidense lichtfeest waarin, vlak na de kortste dag, de terugkeer van het licht werd ge vierd. Mensen vierden het lengen der dagen met groenblijvende plan ten en kaarsen. Misschien plaatst u geen boom in uw huiskamer. Wellicht vindt u het onzinnig om een nieuwjaarswens toe te zenden aan een relatie die u de dag daarna weer ontmoet. Houd er dan wel rekening mee dat een ander dat verschil lend kan ervaren. Als u totaal ongevoelig zou zijn voor sfeer, zou u ook de muren van uw woning niet hoeven te behangen of te sauzen, want erg functioneel is dat ook niet. Met het laagje papier of verf dat u op de wand aanbrengt ca moufleert u alleen de grauwe muur waardoor uw huiskamer er aantrekkelijker uitziet. Dit zou u zo kunnen zien. Toch zorgt het behang niet alleen voor een net te afwerking. Het is ook bepa lend voor de stijl die uw huis heeft en de huiselijkheid die het biedt. De fijne nuances, zoals de wandbekleding, de vloerbedekking en de meubels die u kiest, bepalen de sfeer in uw woning: modern of klassiek. FRANKVAN MARWIJK LICHAAMSTAALEXPERT Frank van Marwijk (1960) is sociotherapeut en directeur van trainings- en adviesbureau Bodycom Lichaamscommu nicatie. Hij heeft zich gespecialiseerd in de (non-verbale) communicatie. Sinds 2001 verzorgt hij lezingen, in com pany workshops en presentaties op congressen. Frank van Marwijk schreef de boeken: Lichaamstaal bij baby's (Het Spectrum, 2006) Manipuleren kun jé leren (Haystack, 2008) Manipuleren op je werk (Haystack, 2009) zie ook: www.lichaamstaal.nl Het bepaalt uw ervaring. Het zorgt ervoor dat u zich thuis voelt of niet. Het vuurwerk met Oud en Nieuw werd ooit afgestoken om kwade geesten te verjagen. Deze betekenis is voor ons ook verdwenen. Het opzetten van de kerstboom en het afsteken van vuurwerk zijn alleen nog tradities die de sfeer van Kerst en Oud en Nieuw bepalen. Ze zor gen voor de vertrouwde ambiance die ons nostalgische herinneringen biedt waar we-ons goed bij voelen. In onze beleving hoort dit alles er gewoon bij; niet meer en niet minder. OPROEPEN VAN POSITIEVE GEVOELENS Kerstmis en Oud en Nieuw zijn feesten die bij de meeste mensen een positief gevoel van sfeer oproepen. De media en de commercie spelen daar graag op in. In deze tijd is de televisieprogrammering gevuld met romantische kerstfilms en sfeervolle lifestyle- en culinaire pro gramma's. Winkelketens adverteren met cadeautips. De kredietcrisis heeft zijn weerslag op het koopgedrag van consumenten, maar nog niet met Sinterklaas en Kerst. De sfeervolle traditie heeft blijkbaar zo'n hoge gevoelswaarde dat mensen daar nog niet op willen bezuini gen. Ook anderen commerciële bedrijven trachten de sfeer van kerst over te brengen op hun relaties. Als het een bedrijf lukt om een goed gevoel op te roepen bij klan- ten, zullen deze ook positieve associaties bij het bedrijf krijgen. De gevoelens van klanten wor- den beïnvloed door de sfeer die een bedrijf uit- O straalt. En ook op de medewerkers van het bedrijf zelf heeft de sfeer effect. BENT U SFEERGEVOELIG? Sfeer kan te maken hebben met de entourage in het gebouw en met de manier waarop de mensen met elkaar omgaan. Als de sfeer veran dert, kan dat zijn weerslag hebben op het welzijn van de mensen. Toch blijkt niet iedereen daar even gevoelig voor. Ik heb eens een ver gadering bijgewoond waar het team met hun leidinggevenden de sfeer in de organisatie besprak. De medewerkers verweten hun leiding gevenden dat zij weinig gevoel toonden. Zij verstonden volgens hen niet de kunst om zich goed in te leven in hun medewerkers. De leidinggevenden op hun beurt beschreven de bijeenkomst als over matig emotioneel. Ze weerlegden alles met inhoudelijke argumenten en gaven te kennen niet te snappen waar het nu eigenlijk over ging. Sfeer heeft te maken met gevoelsmatige associaties, ledereen heeft de ze niet in even grote mate. Dit kan leiden tot wederzijds onbegrip. Voor managers is het belangrijk dat ze zich enigszins leren te verplaat sen in de gevoelens van de medewerkers, ook als ze deze gevoelens zelf niet zo beleven. Irreële ideeën en verwachtingen hoeven helemaal niet zo irreëel te zijn als u zelf denkt. De gevoelens die mensen heb ben bij sommige gedragingen zijn niet altijd zo goed te beredeneren. Denk maar weer terug aan de kerstboom die u in uw huiskamer plaatst. Functioneel is dat feitelijk niet. Het is dan ook niet de boom in huis waar u warme gevoelens krijgt, maar de sfeer die aan deze traditie gekoppeld zit. Wat de sfeer in een organisatie is, is las tig beet te pakken. Het gaat om subjec tieve ervaringen en gevoelens die ook nog per persoon kunnen verschillen (zelf associeer ik de sfeer van Kerst bijvoor beeld eerder met Duitstali- ge engelenkoren en min der met Jingle Bells of Rudolph the Red-Nosed Reindeer). Toch laat de heersende sfeer zich vaak kennen door het gedrag en de uitspraken van mensen. Probeer zelf eens te ontdek ken wie of wat de sfeer bepaalt. Tekst Frank van Marwijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 81