op school II vandaag uitgelicht 4 Trainen voor de Cito-toets De Tweede Kamer wil aan het einde van de basisschool een verplichte toets. De vrijwillige Cito-toets is nu al een heet hangijzer, waarvoor kinderen speciale trai ningen kunnen volgen, zie: Uitgelicht op onze website woensdag 8 december 2010 omgaan met geld, moet maar weer gewoon thuis gebeuren. Maar de vraag is of de ouders van tegen woordig daar nog wel tijd voor hebben, dan wel nemen, zegt leer linge Susanne Schilderman (18) uit 6 atheneum. „Zo is de maat schappij nu eenmaal geworden." Over de door de minister beoogde rehabilitatie van de kernvakken is ze sceptisch. „Waarom moet een timmerman Engels kunnen?", vraagt Susanne zich af De docenten worden moe van alle hervormingen in het onderwijs, de laatste tien, vijftien jaar. Saskia van Boven (41), docente wiskunde kan ze zo opdreunen: „De basis vorming, de tweede fase, de ver nieuwde tweede fase, het gaat maar door." Op zich heeft Van Bo ven niets tegen verandering, als die dan ook maar de kans krijgt. „Nu voert de ene minister een her vorming door, terwijl zijn of haar opvolger weer met een nieuw plan komt. Zonder dat is gekeken of het voorgaande beleid nut had of niet. Dat geeft ook op de werkvloer groot ongenoegen." Verstegen zet zijn vraagtekens bij het jaarlijkse PISA-onderzoek van de OESO, waaruit blijkt dat het Nederlands onderwijs op rekengebied naar de elfde plek is gezakt. „Hoe wordt dat precies gemeten? Kijken ze naar contextrijk rekenen (waarbij de som in een verhaaltje wordt vervat, red.) of naar het simpelweg tafels stampen? Wat zegt het nou helemaal over een leerling dat hij goed kan hoofdrekenen?", vraagt Verstegen zich af Hij wijst erop dat Zuid-Korea tweede staat op de PISA-lijst. „De scholen daar heb ben een keiharde selectie, met har de drilmethoden. Maar het aantal zelfmoorden onder scholieren is heel hoog." Tako Marks (17), 6 atheneum hoort zijn docent aan ■0 en voegt eraan toe: „En als die Ko reaanse leerlingen straks in het be drijfsleven komen, kunnen zij geen enkele creativiteit opbren gen." Het stoort de docenten en de leer lingen van het SGN dat dit kabinet alleen maar bezuinigt (170 miljoen 'Als je iets goed wilt kunnen, moet je ook creatief zijn' per jaar in het voortgezet onder wijs), maar tegelijkertijd een stij ging beoogt naar de onderwijs top vijf van de wereld. „Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zit ten", stelt docente aardrijkskunde Louise Winkelmolen (50). Maar is het dan alleen een kwestie van geld? Wiskundedocente Winkel- frian: „Iedere minister denkt dat hij of zij het weer goedkoper kan. En ja, daarnaast heb je ook te ma- De Mammoetwet werd in 1968 in gevoerd. De mulo, hbs en mms werden vervangen door mavo, ha vo en vwo. De basisvorming uit 1992: leerlin gen komen drie jaar in een brug klas mavo/havo of havo/vwo. Het idee is dat alle leerlingen op deze manier 'dezelfde basiskennis krij gen'. Het grote scala aan vakken is voor de meeste leerlingen niet te behappen. 7 De 'tweede fase' en het 'studie huis' uit 1998: in de bovenbouw havo/vwo moeten leerlingen kie zen tussen vier onderwijsprofielen. In het studiehuis worden leerlingen geacht zelfstandig te leren. 7 De bundeling van alle vormen van ken met profileringsdrang. Terwijl het uitgangspunt toch zou moeten zijn: goed onderwijs." Volgens te ken- en handwerkdocente Sophie Pouwels (33) zou een mix tussen het oude stampwerk en creativi teit het beste zijn. „Uit onderzoe ken is gebleken dat, als je iets goed wilt kunnen, je ook creatief moet zijn. Je moet een gulden midden weg zoeken." Susanne denkt dat de teloorgang van het rekenen en spellen een kwestie van mentaliteit is: er heerst een zesjescultuur. Maar ze vraagt zich af of dat erg is. „Er zijn zoveel dingen die mijn generatie boeien. En als je vroeger je diplo ma haalde, dan had je een baan. Die zekerheid is er niet meer. Zo'n papiertje brengt ons niet per se verder." Ze wil maar zeggen: waar om moeten jongeren dan nog zo nodig opstomen op de lijstjes van de OESO. „Hier op school heb ik de kans gekregen me ook maat schappelijk en politiek te ontwik kelen. Daar heb ik later meer aan dan aan Engels of wiskunde." lager beroepsonderwijs met de ma vo tot het vmbo in 1999. Critici noemen dit 'het afvalputje van het onderwijs'. Het 'nieuwe leren' uit 2005. In de ze onderwijsmethode ligt het ac cent op de praktijk. De methode ligt onder vuur, ook bij de leerlin gen, omdat er veel te weinig ken nis zou worden opgedaan. Het competentiegericht onder wijs werd op 1 augustus 2010 ver plicht voor alle mbo-studenten. Aan het eind van hun studie moe ten ze over bepaalde competenties beschikken: laten zien dat zij niet alleen weten wat bepaalde vaardig heden inhouden, maar deze ook beheersen. We verliezen iets terrein Gemiddelde puntenscore 15-jarige scholieren bij internationaal vergelij- kingsonderzoek PISA in 65 landen (top 15). Lezen score 2009 2006 1. China *BCS56 2. Zuid-Korea 539 (556) 3. Finland 536 (547) 4. Hong Kong 533 (536) 5. Singapore 526 6. Canada 524 (527) 7. N-Zeeland 521 (521) 8. Japan 520 (497) 9. Australië 515 (516) 10. 508 (507) 11. België 506 (503) 12. Noorwegen 503 (484) 13. Estland 501 (501) 14. Zwitserland 501 (500) 15. Polen 500 (508) PISA-gemiddelde: 494 Wiskunde score 2009 2006 f 1. China 600 2. Singapore 562 3. Hong Kong 555 (547) 4. Zuid-Korea 546 (547) 5. Taipei 543 (549) 6. Finland 541 (548) 7. Liechtenstein 536 (525) 8. Zwitserland 534 (530) 9. Japan 529 (524) 10. Canada 527 (527) NEDERLAND 526 12. Macao 525 (525) 13. N-Zeeland 519 (522) 14. België 515 (522) 15. Australië 514 (522) PISA-gemiddelde: 496 ituurwetenschappen 2009 2006 1. China 575 2. Finland/ '554 (563) 3. Hong Kong 549 (542) 4. Singapore 542 5. Japan 539 (530) 6. Zuid-Korea 538 (522) 7. N-Zeeland 532 (531) 8. Canada 529 (534) 9. Estland 528 (531) 10. Australië 527 (529) 11. NEDERLAND 522 (525) 12. Taipei 520 (532) 13. Duitsland 520 (516) 14. Liechtenstein 520 (523) 15. Zwitserland 517 (512) 'Si 1 Eerdere onderwijsvernieuwingen PISA-gemiddelde: 501 infographic ANP bron pisa.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11