op school
II
vandaag
uitgelicht
4
Trainen voor de Cito-toets
De Tweede Kamer wil aan het einde van de basisschool een verplichte toets. De
vrijwillige Cito-toets is nu al een heet hangijzer, waarvoor kinderen speciale trai
ningen kunnen volgen, zie: Uitgelicht op onze website
woensdag 8 december 2010
omgaan met geld, moet maar weer
gewoon thuis gebeuren. Maar de
vraag is of de ouders van tegen
woordig daar nog wel tijd voor
hebben, dan wel nemen, zegt leer
linge Susanne Schilderman (18)
uit 6 atheneum. „Zo is de maat
schappij nu eenmaal geworden."
Over de door de minister beoogde
rehabilitatie van de kernvakken is
ze sceptisch. „Waarom moet een
timmerman Engels kunnen?",
vraagt Susanne zich af
De docenten worden moe van alle
hervormingen in het onderwijs,
de laatste tien, vijftien jaar. Saskia
van Boven (41), docente wiskunde
kan ze zo opdreunen: „De basis
vorming, de tweede fase, de ver
nieuwde tweede fase, het gaat
maar door." Op zich heeft Van Bo
ven niets tegen verandering, als
die dan ook maar de kans krijgt.
„Nu voert de ene minister een her
vorming door, terwijl zijn of haar
opvolger weer met een nieuw plan
komt. Zonder dat is gekeken of het
voorgaande beleid nut had of niet.
Dat geeft ook op de werkvloer
groot ongenoegen." Verstegen zet
zijn vraagtekens bij het jaarlijkse
PISA-onderzoek van de OESO,
waaruit blijkt dat het Nederlands
onderwijs op rekengebied naar de
elfde plek is gezakt. „Hoe wordt
dat precies gemeten? Kijken ze
naar contextrijk rekenen (waarbij
de som in een verhaaltje wordt
vervat, red.) of naar het simpelweg
tafels stampen? Wat zegt het nou
helemaal over een leerling dat hij
goed kan hoofdrekenen?", vraagt
Verstegen zich af Hij wijst erop
dat Zuid-Korea tweede staat op de
PISA-lijst. „De scholen daar heb
ben een keiharde selectie, met har
de drilmethoden. Maar het aantal
zelfmoorden onder scholieren is
heel hoog." Tako Marks (17), 6
atheneum hoort zijn docent aan
■0
en voegt eraan toe: „En als die Ko
reaanse leerlingen straks in het be
drijfsleven komen, kunnen zij
geen enkele creativiteit opbren
gen."
Het stoort de docenten en de leer
lingen van het SGN dat dit kabinet
alleen maar bezuinigt (170 miljoen
'Als je iets goed
wilt kunnen, moet
je ook creatief zijn'
per jaar in het voortgezet onder
wijs), maar tegelijkertijd een stij
ging beoogt naar de onderwijs top
vijf van de wereld. „Ze willen voor
een dubbeltje op de eerste rang zit
ten", stelt docente aardrijkskunde
Louise Winkelmolen (50). Maar is
het dan alleen een kwestie van
geld? Wiskundedocente Winkel-
frian: „Iedere minister denkt dat
hij of zij het weer goedkoper kan.
En ja, daarnaast heb je ook te ma-
De Mammoetwet werd in 1968 in
gevoerd. De mulo, hbs en mms
werden vervangen door mavo, ha
vo en vwo.
De basisvorming uit 1992: leerlin
gen komen drie jaar in een brug
klas mavo/havo of havo/vwo. Het
idee is dat alle leerlingen op deze
manier 'dezelfde basiskennis krij
gen'. Het grote scala aan vakken is
voor de meeste leerlingen niet te
behappen.
7 De 'tweede fase' en het 'studie
huis' uit 1998: in de bovenbouw
havo/vwo moeten leerlingen kie
zen tussen vier onderwijsprofielen.
In het studiehuis worden leerlingen
geacht zelfstandig te leren.
7 De bundeling van alle vormen van
ken met profileringsdrang. Terwijl
het uitgangspunt toch zou moeten
zijn: goed onderwijs." Volgens te
ken- en handwerkdocente Sophie
Pouwels (33) zou een mix tussen
het oude stampwerk en creativi
teit het beste zijn. „Uit onderzoe
ken is gebleken dat, als je iets goed
wilt kunnen, je ook creatief moet
zijn. Je moet een gulden midden
weg zoeken."
Susanne denkt dat de teloorgang
van het rekenen en spellen een
kwestie van mentaliteit is: er
heerst een zesjescultuur. Maar ze
vraagt zich af of dat erg is. „Er zijn
zoveel dingen die mijn generatie
boeien. En als je vroeger je diplo
ma haalde, dan had je een baan.
Die zekerheid is er niet meer. Zo'n
papiertje brengt ons niet per se
verder." Ze wil maar zeggen: waar
om moeten jongeren dan nog zo
nodig opstomen op de lijstjes van
de OESO. „Hier op school heb ik
de kans gekregen me ook maat
schappelijk en politiek te ontwik
kelen. Daar heb ik later meer aan
dan aan Engels of wiskunde."
lager beroepsonderwijs met de ma
vo tot het vmbo in 1999. Critici
noemen dit 'het afvalputje van het
onderwijs'.
Het 'nieuwe leren' uit 2005. In de
ze onderwijsmethode ligt het ac
cent op de praktijk. De methode
ligt onder vuur, ook bij de leerlin
gen, omdat er veel te weinig ken
nis zou worden opgedaan.
Het competentiegericht onder
wijs werd op 1 augustus 2010 ver
plicht voor alle mbo-studenten.
Aan het eind van hun studie moe
ten ze over bepaalde competenties
beschikken: laten zien dat zij niet
alleen weten wat bepaalde vaardig
heden inhouden, maar deze ook
beheersen.
We verliezen iets terrein
Gemiddelde puntenscore 15-jarige
scholieren bij internationaal vergelij-
kingsonderzoek PISA in 65 landen
(top 15).
Lezen score 2009 2006
1. China *BCS56
2.
Zuid-Korea
539
(556)
3.
Finland
536
(547)
4.
Hong Kong
533
(536)
5.
Singapore
526
6.
Canada
524
(527)
7.
N-Zeeland
521
(521)
8.
Japan
520
(497)
9.
Australië
515
(516)
10.
508
(507)
11.
België
506
(503)
12.
Noorwegen
503
(484)
13.
Estland
501
(501)
14.
Zwitserland
501
(500)
15.
Polen
500
(508)
PISA-gemiddelde:
494
Wiskunde score
2009
2006
f
1.
China
600
2.
Singapore
562
3.
Hong Kong
555
(547)
4.
Zuid-Korea
546
(547)
5.
Taipei
543
(549)
6.
Finland
541
(548)
7.
Liechtenstein
536
(525)
8.
Zwitserland
534
(530)
9.
Japan
529
(524)
10.
Canada
527
(527)
NEDERLAND
526
12.
Macao
525
(525)
13.
N-Zeeland
519
(522)
14.
België
515
(522)
15.
Australië
514
(522)
PISA-gemiddelde:
496
ituurwetenschappen 2009 2006
1.
China
575
2.
Finland/
'554 (563)
3.
Hong Kong
549 (542)
4.
Singapore
542
5.
Japan
539 (530)
6.
Zuid-Korea
538 (522)
7.
N-Zeeland
532
(531)
8.
Canada
529 (534)
9.
Estland
528
(531)
10.
Australië
527
(529)
11.
NEDERLAND
522
(525)
12.
Taipei
520
(532)
13.
Duitsland
520
(516)
14.
Liechtenstein
520
(523)
15. Zwitserland 517 (512)
'Si 1
Eerdere onderwijsvernieuwingen
PISA-gemiddelde: 501
infographic ANP bron pisa.nl