io onderwijsvernieuwing
.Mrtea1, Leve de creativiteit
Meer tijd T i
rekenen
Minister Van Bijsterveldt wil
terug naar de kernvakken
Nederlands, Engels en
wiskunde. Maar gaat dat niet ten
koste van andere voor leerlingen
belangrijke zaken?
„Wat zegt het nou helemaal over
een leerling dat hij goed kan
hoofdrekenen?"
woensdag 8 december 2010
DEN HAAG - Minister Marja van Bij-
sterveldt (Onderwijs) gaat het mid
delbaar onderwijs flink hervor
men. Volgens de bewindsvrouw
zijn Nederlandse scholieren nu
niet goed genoeg in wiskunde, En
gels en Nederlands. Op middelba
re scholen moet daarom meer tijd
en aandacht worden besteed aan
deze vakken. Aan het eind van het
derde schooljaar moeten de leerlin
gen een toets maken zodat duide
lijk wordt wie nog niet genoeg
weet.
Volgens Van Bijsterveldt moet het
onderwijs zich meer richten op de
basisvakken omdat kennis van het
Nederlands, Engels en wiskunde
mede bepaalt hoe goed de leerlin
gen op een vervolgopleiding pres
teren. Volgens de bewindsvrouw
besteden scholen nu te veel tijd
aan maatschappelijke taken en vak
ken.
De maatregelen moeten er daar
naast voor zorgen dat Nederland
beter meekomt op de internationa
le ranglijst van schoolprestaties, PI-
SA. Daarin wordt driejaarlijks de
kennis van vijftienjarigen op ver
schillende onderdelen met elkaar
J vergeleken.
Nederland staat weliswaar nog
steeds hoog op die ranglijst maar
de positie daalt. Het zijn de slecht
ste leerlingen die het relatief goed
doen en de Nederlandse score op
halen. De slimste scholieren blij
ven juist achter vergeleken met
hun leeftijdgenoten in het buiten
land, blijkt uit het onderzoek. Van
Bijsterveldt maakt zich daar zor
gen over en wil maatregelen ne
men om die slimste scholieren te
stimuleren. Hoe ze dat gaat doen
is nog onduidelijk. Ook aan het
einde van de middelbare school
moeten leerlingen getoetst wor
den op hun rekenvaardigheden,
vindt Van Bijsterveldt.
Daarnaast wordt het aantal profie
len in de bovenbouw van havo en
vwo teruggebracht van vier naar
twee en krijgt ook het primair on
derwijs extra geld voor taal en re
kenen.
De Algemene
(AOb) noemt de maatregelen
de oplossing voor het probleem.
„Het onderwijsniveau gaat om
hoog wanneer de leraar hoogopge
leid is en als leerlingen veel indivi
duele begeleiding krijgen. Dan
moet je dus daarop inzetten en
het lerarentekort oplossen", aldus
een woordvoerder.
door Joost Bosman
Dat de Stedelijke
Scholengemeen
schap in Nijme
gen (SGN) een
creatieve school
is, wordt al duide
lijk uit een klein detail. De school
is uit en buiten wordt het scheme
rig. Maar binnen in een lokaal zit
een groepje leerlingen te tromme
len. Drums ontbreken, dus daalt
het geroffel - met de blote handen
- neer op de tafels, strak in de
maat.
Het is het verlies van die creativi
teit waarvoor docenten van de
SGN vrezen als de plannen van mi
nister Marja van Bijsterveldt voor
de onderwijshervormingen waar
heid worden. Zij wil terug naar de
basis, waarbij een straffe nadruk
wordt gelegd op het erin stampen
van de kernvakken Nederlands,
Engels en wiskunde. „Van Bijster
veldt stelt de harde inhoud, het
drillen van de leerlingen in de
kernvakken weer centraal. Ik ben
daar op zich niet tegen, maar ten
koste waarvan gaat het. Wat doet
het merde leerling en docent?",
vraagt Gé Verstegen (55), docent
Nederlands zich enigszins bezorgd
af Zeker, hij heeft het taalniveau
van zijn leerlingen achteruit zien
gaan. „Ze presenteren beter, ze
schrijven creatiever, maar hun spel
ling is soms dramatisch", erkent
Verstegen. Maar volgens hem ben
je er niet door de nadruk op de
kernvakken terug te brengen in
het onderwijs. „Indien wij hetzelf
de onderwijs zouden bieden als
we twintig jaar geleden nog gaven,
zouden er grote problemen ont
staan. De maatschappij is zó veran
derd. Er zijn veel meer gescheiden
ouders, kinderen met een rugzak
je. Daar moet een docent van te
genwoordig ook aandacht voor
hebben."
Minister Van Bijsterveldt stelt nu
juist dat buitenschoolse proble
men niet langer tot de taken van
het onderwijskorps moet worden
gerekend. Plat gezegd: het voorko
men van overgewicht en het leren