io onderwijsvernieuwing .Mrtea1, Leve de creativiteit Meer tijd T i rekenen Minister Van Bijsterveldt wil terug naar de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Maar gaat dat niet ten koste van andere voor leerlingen belangrijke zaken? „Wat zegt het nou helemaal over een leerling dat hij goed kan hoofdrekenen?" woensdag 8 december 2010 DEN HAAG - Minister Marja van Bij- sterveldt (Onderwijs) gaat het mid delbaar onderwijs flink hervor men. Volgens de bewindsvrouw zijn Nederlandse scholieren nu niet goed genoeg in wiskunde, En gels en Nederlands. Op middelba re scholen moet daarom meer tijd en aandacht worden besteed aan deze vakken. Aan het eind van het derde schooljaar moeten de leerlin gen een toets maken zodat duide lijk wordt wie nog niet genoeg weet. Volgens Van Bijsterveldt moet het onderwijs zich meer richten op de basisvakken omdat kennis van het Nederlands, Engels en wiskunde mede bepaalt hoe goed de leerlin gen op een vervolgopleiding pres teren. Volgens de bewindsvrouw besteden scholen nu te veel tijd aan maatschappelijke taken en vak ken. De maatregelen moeten er daar naast voor zorgen dat Nederland beter meekomt op de internationa le ranglijst van schoolprestaties, PI- SA. Daarin wordt driejaarlijks de kennis van vijftienjarigen op ver schillende onderdelen met elkaar J vergeleken. Nederland staat weliswaar nog steeds hoog op die ranglijst maar de positie daalt. Het zijn de slecht ste leerlingen die het relatief goed doen en de Nederlandse score op halen. De slimste scholieren blij ven juist achter vergeleken met hun leeftijdgenoten in het buiten land, blijkt uit het onderzoek. Van Bijsterveldt maakt zich daar zor gen over en wil maatregelen ne men om die slimste scholieren te stimuleren. Hoe ze dat gaat doen is nog onduidelijk. Ook aan het einde van de middelbare school moeten leerlingen getoetst wor den op hun rekenvaardigheden, vindt Van Bijsterveldt. Daarnaast wordt het aantal profie len in de bovenbouw van havo en vwo teruggebracht van vier naar twee en krijgt ook het primair on derwijs extra geld voor taal en re kenen. De Algemene (AOb) noemt de maatregelen de oplossing voor het probleem. „Het onderwijsniveau gaat om hoog wanneer de leraar hoogopge leid is en als leerlingen veel indivi duele begeleiding krijgen. Dan moet je dus daarop inzetten en het lerarentekort oplossen", aldus een woordvoerder. door Joost Bosman Dat de Stedelijke Scholengemeen schap in Nijme gen (SGN) een creatieve school is, wordt al duide lijk uit een klein detail. De school is uit en buiten wordt het scheme rig. Maar binnen in een lokaal zit een groepje leerlingen te tromme len. Drums ontbreken, dus daalt het geroffel - met de blote handen - neer op de tafels, strak in de maat. Het is het verlies van die creativi teit waarvoor docenten van de SGN vrezen als de plannen van mi nister Marja van Bijsterveldt voor de onderwijshervormingen waar heid worden. Zij wil terug naar de basis, waarbij een straffe nadruk wordt gelegd op het erin stampen van de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. „Van Bijster veldt stelt de harde inhoud, het drillen van de leerlingen in de kernvakken weer centraal. Ik ben daar op zich niet tegen, maar ten koste waarvan gaat het. Wat doet het merde leerling en docent?", vraagt Gé Verstegen (55), docent Nederlands zich enigszins bezorgd af Zeker, hij heeft het taalniveau van zijn leerlingen achteruit zien gaan. „Ze presenteren beter, ze schrijven creatiever, maar hun spel ling is soms dramatisch", erkent Verstegen. Maar volgens hem ben je er niet door de nadruk op de kernvakken terug te brengen in het onderwijs. „Indien wij hetzelf de onderwijs zouden bieden als we twintig jaar geleden nog gaven, zouden er grote problemen ont staan. De maatschappij is zó veran derd. Er zijn veel meer gescheiden ouders, kinderen met een rugzak je. Daar moet een docent van te genwoordig ook aandacht voor hebben." Minister Van Bijsterveldt stelt nu juist dat buitenschoolse proble men niet langer tot de taken van het onderwijskorps moet worden gerekend. Plat gezegd: het voorko men van overgewicht en het leren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10