Haven in zicht zeeland Ki seaports o rekening houden met leefomgeving o scaldiahaven volop in bedrijf o eerste klant vestigt zich aan tweede fase Autrichehaven De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling waarin de Provincie Zeeland eri de gemeentes Borsele, Terneuzen en Vlissingen participeren. Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwik keling. het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond; Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur; Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het havenbedrijf hierin. Op 9 november 2010 opende Koningin Beatrix de nieuwe Scaldiahaven in Vlissingen-Oost. Met een feestelijk middagprogramma op het terrein van Verbrugge Terminals heeft Zeeland Seaports deze belangrijke uitbreiding van de haven gevierd. Tevens was er aandacht voor het 40-jarige bestaan van de havens. De nieuwe Scaldiahaven is voor het haven schap met 60 miljoen euro de grootste investering ooit. De Scaldiahaven is al volop in bedrijf. Zo meerde hier onlangs voor het eerst ms Macuru Arrow van rederij Gearbulk af. De Macuru Arrow is het tweede zusterschip van de Tenca Arrow dat onlangs ook haar eerste, zogenaamde maiden trip had, naar Vlissingen-Oost. Deze stukgoedschepen zijn de grootste in hun soort en worden vooral gebruikt voor het vervoer van cellulose Dit is een grondstof voor de productie van papier. Gearbulk is een rederij van wereldformaat en levert al sinds jaar en dag cellulose af in Vlissingen, voornamelijk uit Zuid-Amerika. De kapitein van de Macuru Arrow was zeer tevreden over de begeleiding van Zeeland Seaports, om het schip, met grote diepgang van 14,35 meter, veilig af te meren. Vlissingen-Oost is de grootste haven in Europa voor de overslag van forest products zoals cellulose, papier en hout De zeehavens van Vlissingen en Terneuzen worden gezamenlijk beheerd door het Havenschap Zeeland Seaports. Door deze samenwerking is het gebied rond de monding van de Westerschelde nu de derde zeehaven van Nederland. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en de promotie van het havenbedrijf Zeeland Seaports. Maar waf doet nou bijvoorbeeld een havenmeester, een kantonnier of een beleidsmedewerker milieuIn een serie portretten leest u meer over het dagelijks werk van medewerkers van het havenbedrijf. De dynamiek in de Zeeuwse zeehaven neemt toe. Zeeland Seaports stimuleert de duurzame economische ontwikkelingen in het gebied. Hierbij houdt het maximaal rekening met de leefomgeving, zoals de leefbaarheid in de woonkernen rondom het havengebied en de aanwezige natuurwaarden. Dat lijkt een moeilijke combinatie. Daarom heeft Zeeland Seaports een beleidsmedewerker ruimtelijke ordening en milieu in dienst. Die bespreekt deze onderwerpen binnen en buiten het havenbedrijf met als doel vertraging in (uitbreidings-)plannen te voorkomen. Zeeland Seaports is zich steeds meer bewust van de gevolgen van de activiteiten voor de omgeving. 'In het verleden schrokken we als we hoorden dat er ergens een beschermde rugstreeppad zat, of als er een exotische orchidee groeide in een gebied waar een bedrijf zich wilde vestigen', zegt beleidsmedewerker ruimtelijke ordening en milieu Wijand Vette. 'Inmiddels monitoren we in Vlissingen de flora en fauna al driejaar en in Terneuzen doen we dat dit jaar voor het eerst. Zo heeft Zeeland Seaports een steeds beter beeld van de natuurwaarden in het havengebied. Ook over de hoeveelheid geluid die de bedrijven mogen produceren hebben we duidelijke afspraken met de overheid en de omgeving gemaakt, zodat we aan een bedrijf direct kunnen uitleggen aan welke eisen moet worden voldaan. Zo voorkomen we langdurige discussies en tijdvretende procedures op het moment dat er zich een nieuwe klant meldt.' Dikwijls onderweg Wijnand Vette (49) werkte al bij Zeeland Seaports 'toen.het bootje nog voer', zo'n zeven jaar geleden. Na zijn studie bouwkunde in Vlissingen werkte hij bij verschillende overheden en een milieukundig adviesbureau. Hij specialiseerde zich in milieu en ruimtelijke ordening. Wijnand is dikwijls onderweg. Hij neemt, namens het havenbedrijf of op verzoek van klanten, deel aan overleggen bij verschillende instanties. (Rijks)overheden, (natuur)organisaties en is regelmatig in gesprek met omwonenden van het havengebied. Met collega's van andere havens wisselt hij kennis uit over onderwerpen zoals (externe)veiligheid, luchtkwaliteit en duurzame gebiedsontwikkeling. Bij Zeeland Seaports heeft Wijnand een adviserende rol. Al bij de start van allerlei plannen is hij actief betrokken. 'Van de commerciële medewerkers hoor ik op een gegeven moment dat een bedrijf zich op een bepaalde locatie in het havengebied wil vestigen. Dan kijk ik of gronduitgifte voor dat bedrijf op juist die plek mogelijk is', licht hij toe. 'Kan het qua milieubelasting, of is een andere locatie beter. Ik neem daarbij de belangen van het bedrijf en de omgeving in overweging en kijk naar de kansen op het gebied van duurzaamheid.' Rugstreeppad ers broedvogels Ook projectleiders die een kade moeten bouwen of een spoorlijn moeten aanleggen, betrekken de beleidsmedewerker milieu vanaf het begin bij hun plannen. Wijnand bekijkt vraagstukken waar ze tegenaan kunnen lopen in de milieu wetgeving en wijst ze op het tijdig aanvragen van vergunningen, mocht dat nodig zijn. 'Als ik risico's zie voor de natuur, omdat ik verwacht dat er ergens een zeldzaam plantje of diertje zit, of ik verwacht 'weerstand' vanuit de omgeving omdat er overlast kan ontstaan dan wijs ik ze daarop. Ik probeer een oplossing te vinden, zodat een project geen vertraging oploopt.' Dat lijkt makkelijk. Toch komt er heel wat bij kijken voordat op een haventerrein kan worden gebouwd. Als voorbeeld noemt Wijnand de onlangs door koningin Beatrix geopende Scaldiahaven. 'Daar wilden we een kade aanleggen en het terrein verharden, maar in dat gebied is de rugstreeppad ontdekt en bleken er broedvogels aanwezig te zijn. Dus moesten we ontheffing aanvragen op de flora- en faunawet. We zijn de werkzaamheden ruimschoots voor het broedseizoen gestart en we hebben de padden gevangen en ze naar een specifiek voor deze diertjes aangepaste plek gebracht waar ze ongestoord hun gang kunnen gaan. Voordat de projectleider het bouwhek plaatste, waren dan ook alle andere benodigde vergunningen verkregen. Dat is mijn taak.' Haven Natuur Plan Zeeland Seaports werkt op basis van de uitgangs punten vastgelegd in het Haven Natuur Plan. Zo wil het havenbedrijf de terreinen optimaal benutten voor economische ontwikkeling, maar op nog braakliggende terreinen wordt de natuur zoveel mogelijk in stand gehouden. 'Het zou makkelijk zijn om alles zodanig te onderhouden dat er zich geen nieuwe natuur meer kan ontwikkelen. Toch kiezen we daar niet voor. We kiezen bewust voor natuurbehoud en het versterken ervan op die terreinen waar het ook kan, zoals slootkanten en rond het spoor. Daar is geen discussie over', stelt Wijnand. 'De ondergrens is voor ons niet de wetgeving. We streven ernaar om alle flora en fauna die verdwijnt ten behoeve van economische ontwikkeling in het havengebied te compenseren, ook als het om niet officieel beschermde planten en dieren gaat' Mammoet Benelux neemt op de Axelse Vlakte, nabij Westdorpe, acht hectare haventerrein aan de in aanleg zijnde Autrichehaven in gebruik. De specialist in zwaar hijswerk, transport en logistieke dienstverlening heeft de intentie om op het terrein een multi purpose terminal aan te leggen. Dat wil zeggen dat er diverse goederen kunnen worden overgeslagen evenals project lading en zware objecten. Daarnaast gaat het bedrijf er een nieuwe generatie kranen testen. De grootste ter wereld. De verschillende onder delen voor de kranen, die een hoogte van circa 240 meter krijgen, worden in de Autrichehaven bij elkaar gebracht, bij Mammoet tot één geheel gevoegd waarna ze vervolgens worden getest. Na de testperiode gaat er één kraan naar Brazilië. De andere twee zijn nodig voor de bouw van een grote elektriciteitscentrale in Amerika. Synergie Mammoet is geen onbekende in de Zeeuwse havens. Sinds 17 jaar levert het bedrijf onder andere diensten aan de Outokumpu Groep in Westdorpe. Het bedrijf krijgt nu een eigen kade van 300 meter lang aan de Autrichehaven en is daarmee de eerste partij die zich aan de tweede fase van de Autrichehaven gaat vestigen. Zeeland Seaports is uiteraard blij met de komst van Mammoet naar de Autrichehaven met deze nieuwe activiteit omdat het de positie van de haven in de regio versterkt en bovendien goed is voor de Zeeuwse economie en werkgelegenheid. Bovendien maakt de aanwezigheid van een bedrijf als Mammoet het voor andere bedrijven interes sant om zich op de achterliggende terreinen te vestigen. Zo ontstaat een samenwerking met een grote meerwaarde voor de haven. Aanleg Autrichehaven in afrondende fase Zeeland Seaports is in september gestart met het uitbaggeren van het laatste deel van de Autrichehaven om de haven geschikt te maken voorschepen met een diepgang van 12,5 meter. Het werk wordt uitgevoerd door een bagger molen van Baggerbedrijf de Boer uit Sliedrecht. Naar verwachting zullen de werkzaamheden eind maart 2011 gereed zijn en kan de haven dan definitief opgeleverd worden schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500 derde jaargang - nummer 9 ÏSBB^i^wilfiss "W.;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 68