Haven
in zicht
zeeland
Ki seaports
o rekening houden met leefomgeving
o scaldiahaven
volop in bedrijf
o eerste klant vestigt zich aan tweede fase Autrichehaven
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling
waarin de Provincie Zeeland eri de gemeentes Borsele,
Terneuzen en Vlissingen participeren. Als havenbedrijf
is het verantwoordelijk voor de economische ontwik
keling. het beheer, onderhoud en de exploitatie van de
Zeeuwse havens Bij Zeeland Seaports werken circa
80 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond;
Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur;
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder
Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven
over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van
het havenbedrijf hierin.
Op 9 november 2010 opende Koningin Beatrix de
nieuwe Scaldiahaven in Vlissingen-Oost. Met een
feestelijk middagprogramma op het terrein van
Verbrugge Terminals heeft Zeeland Seaports deze
belangrijke uitbreiding van de haven gevierd. Tevens
was er aandacht voor het 40-jarige bestaan van de
havens. De nieuwe Scaldiahaven is voor het haven
schap met 60 miljoen euro de grootste investering
ooit. De Scaldiahaven is al volop in bedrijf.
Zo meerde hier onlangs voor het eerst ms Macuru Arrow
van rederij Gearbulk af. De Macuru Arrow is het
tweede zusterschip van de Tenca Arrow dat onlangs
ook haar eerste, zogenaamde maiden trip had, naar
Vlissingen-Oost. Deze stukgoedschepen zijn de grootste
in hun soort en worden vooral gebruikt voor het
vervoer van cellulose Dit is een grondstof voor de
productie van papier. Gearbulk is een rederij van
wereldformaat en levert al sinds jaar en dag cellulose
af in Vlissingen, voornamelijk uit Zuid-Amerika. De
kapitein van de Macuru Arrow was zeer tevreden over
de begeleiding van Zeeland Seaports, om het schip,
met grote diepgang van 14,35 meter, veilig af te meren.
Vlissingen-Oost is de grootste haven in Europa voor
de overslag van forest products zoals cellulose,
papier en hout
De zeehavens van Vlissingen en Terneuzen worden gezamenlijk beheerd door het Havenschap Zeeland Seaports. Door deze samenwerking
is het gebied rond de monding van de Westerschelde nu de derde zeehaven van Nederland. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan
de ontwikkeling, de exploitatie en de promotie van het havenbedrijf Zeeland Seaports. Maar waf doet nou bijvoorbeeld een havenmeester, een
kantonnier of een beleidsmedewerker milieuIn een serie portretten leest u meer over het dagelijks werk van medewerkers van het havenbedrijf.
De dynamiek in de Zeeuwse zeehaven neemt
toe. Zeeland Seaports stimuleert de duurzame
economische ontwikkelingen in het gebied.
Hierbij houdt het maximaal rekening met
de leefomgeving, zoals de leefbaarheid in
de woonkernen rondom het havengebied
en de aanwezige natuurwaarden. Dat lijkt
een moeilijke combinatie. Daarom heeft
Zeeland Seaports een beleidsmedewerker
ruimtelijke ordening en milieu in dienst. Die
bespreekt deze onderwerpen binnen en buiten
het havenbedrijf met als doel vertraging in
(uitbreidings-)plannen te voorkomen.
Zeeland Seaports is zich steeds meer bewust
van de gevolgen van de activiteiten voor de
omgeving. 'In het verleden schrokken we als
we hoorden dat er ergens een beschermde
rugstreeppad zat, of als er een exotische
orchidee groeide in een gebied waar een bedrijf
zich wilde vestigen', zegt beleidsmedewerker
ruimtelijke ordening en milieu Wijand Vette.
'Inmiddels monitoren we in Vlissingen de
flora en fauna al driejaar en in Terneuzen
doen we dat dit jaar voor het eerst. Zo heeft
Zeeland Seaports een steeds beter beeld van de
natuurwaarden in het havengebied. Ook over
de hoeveelheid geluid die de bedrijven mogen
produceren hebben we duidelijke afspraken met
de overheid en de omgeving gemaakt, zodat
we aan een bedrijf direct kunnen uitleggen
aan welke eisen moet worden voldaan. Zo
voorkomen we langdurige discussies en
tijdvretende procedures op het moment dat
er zich een nieuwe klant meldt.'
Dikwijls onderweg
Wijnand Vette (49) werkte al bij Zeeland Seaports
'toen.het bootje nog voer', zo'n zeven jaar
geleden. Na zijn studie bouwkunde in Vlissingen
werkte hij bij verschillende overheden en een
milieukundig adviesbureau. Hij specialiseerde
zich in milieu en ruimtelijke ordening. Wijnand
is dikwijls onderweg. Hij neemt, namens het
havenbedrijf of op verzoek van klanten, deel
aan overleggen bij verschillende instanties.
(Rijks)overheden, (natuur)organisaties en is
regelmatig in gesprek met omwonenden van het
havengebied. Met collega's van andere havens
wisselt hij kennis uit over onderwerpen zoals
(externe)veiligheid, luchtkwaliteit en duurzame
gebiedsontwikkeling. Bij Zeeland Seaports heeft
Wijnand een adviserende rol. Al bij de start
van allerlei plannen is hij actief betrokken.
'Van de commerciële medewerkers hoor ik
op een gegeven moment dat een bedrijf zich
op een bepaalde locatie in het havengebied wil
vestigen. Dan kijk ik of gronduitgifte voor dat
bedrijf op juist die plek mogelijk is', licht hij
toe. 'Kan het qua milieubelasting, of is een
andere locatie beter. Ik neem daarbij de
belangen van het bedrijf en de omgeving
in overweging en kijk naar de kansen op het
gebied van duurzaamheid.'
Rugstreeppad ers broedvogels
Ook projectleiders die een kade moeten bouwen
of een spoorlijn moeten aanleggen, betrekken
de beleidsmedewerker milieu vanaf het begin
bij hun plannen. Wijnand bekijkt vraagstukken
waar ze tegenaan kunnen lopen in de milieu
wetgeving en wijst ze op het tijdig aanvragen
van vergunningen, mocht dat nodig zijn. 'Als ik
risico's zie voor de natuur, omdat ik verwacht
dat er ergens een zeldzaam plantje of diertje
zit, of ik verwacht 'weerstand' vanuit de
omgeving omdat er overlast kan ontstaan
dan wijs ik ze daarop. Ik probeer een oplossing
te vinden, zodat een project geen vertraging
oploopt.' Dat lijkt makkelijk. Toch komt er heel
wat bij kijken voordat op een haventerrein kan
worden gebouwd. Als voorbeeld noemt
Wijnand de onlangs door koningin Beatrix
geopende Scaldiahaven. 'Daar wilden we een
kade aanleggen en het terrein verharden,
maar in dat gebied is de rugstreeppad ontdekt
en bleken er broedvogels aanwezig te zijn.
Dus moesten we ontheffing aanvragen op de
flora- en faunawet. We zijn de werkzaamheden
ruimschoots voor het broedseizoen gestart en
we hebben de padden gevangen en ze naar een
specifiek voor deze diertjes aangepaste plek
gebracht waar ze ongestoord hun gang kunnen
gaan. Voordat de projectleider het bouwhek
plaatste, waren dan ook alle andere benodigde
vergunningen verkregen. Dat is mijn taak.'
Haven Natuur Plan
Zeeland Seaports werkt op basis van de uitgangs
punten vastgelegd in het Haven Natuur Plan.
Zo wil het havenbedrijf de terreinen optimaal
benutten voor economische ontwikkeling,
maar op nog braakliggende terreinen wordt
de natuur zoveel mogelijk in stand gehouden.
'Het zou makkelijk zijn om alles zodanig te
onderhouden dat er zich geen nieuwe natuur
meer kan ontwikkelen. Toch kiezen we daar
niet voor. We kiezen bewust voor natuurbehoud
en het versterken ervan op die terreinen waar
het ook kan, zoals slootkanten en rond het
spoor. Daar is geen discussie over', stelt
Wijnand. 'De ondergrens is voor ons niet de
wetgeving. We streven ernaar om alle flora
en fauna die verdwijnt ten behoeve van
economische ontwikkeling in het havengebied
te compenseren, ook als het om niet officieel
beschermde planten en dieren gaat'
Mammoet Benelux neemt op de Axelse Vlakte,
nabij Westdorpe, acht hectare haventerrein aan
de in aanleg zijnde Autrichehaven in gebruik.
De specialist in zwaar hijswerk, transport en
logistieke dienstverlening heeft de intentie om
op het terrein een multi purpose terminal aan te
leggen. Dat wil zeggen dat er diverse goederen
kunnen worden overgeslagen evenals project
lading en zware objecten. Daarnaast gaat het
bedrijf er een nieuwe generatie kranen testen.
De grootste ter wereld. De verschillende onder
delen voor de kranen, die een hoogte van circa
240 meter krijgen, worden in de Autrichehaven
bij elkaar gebracht, bij Mammoet tot één geheel
gevoegd waarna ze vervolgens worden getest. Na
de testperiode gaat er één kraan naar Brazilië.
De andere twee zijn nodig voor de bouw van een
grote elektriciteitscentrale in Amerika.
Synergie
Mammoet is geen onbekende in de Zeeuwse
havens. Sinds 17 jaar levert het bedrijf onder
andere diensten aan de Outokumpu Groep in
Westdorpe. Het bedrijf krijgt nu een eigen kade
van 300 meter lang aan de Autrichehaven en is
daarmee de eerste partij die zich aan de tweede
fase van de Autrichehaven gaat vestigen.
Zeeland Seaports is uiteraard blij met de komst
van Mammoet naar de Autrichehaven met deze
nieuwe activiteit omdat het de positie van de
haven in de regio versterkt en bovendien goed is
voor de Zeeuwse economie en werkgelegenheid.
Bovendien maakt de aanwezigheid van een bedrijf
als Mammoet het voor andere bedrijven interes
sant om zich op de achterliggende terreinen te
vestigen. Zo ontstaat een samenwerking met
een grote meerwaarde voor de haven.
Aanleg Autrichehaven in afrondende fase
Zeeland Seaports is in september gestart met
het uitbaggeren van het laatste deel van de
Autrichehaven om de haven geschikt te maken
voorschepen met een diepgang van 12,5 meter.
Het werk wordt uitgevoerd door een bagger
molen van Baggerbedrijf de Boer uit Sliedrecht.
Naar verwachting zullen de werkzaamheden
eind maart 2011 gereed zijn en kan de haven
dan definitief opgeleverd worden
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500
derde jaargang - nummer 9
ÏSBB^i^wilfiss "W.;