261 zeeland Extra beveiliging havens door marine zakelijke nieuws Klacht arts ongegrond de lndernemerzwn.n| Voor al het uit Zuidwest Nederland HAVENBEVEILiCINC De marine houdt permanent twee duikpelotons paraat voor inspectie van Nederlandse havens en binnenlopende schepen. dinsdag 7 december 2010 Luitenant-ter-zee Wiebe Wester demonstreert de werking van de GPS-gestuurde navigator die duikers onder water de weg wijst. De Duik- en Demonteergroep van de Koninklijke Marine oefende afgelopen week haar havenbeveiligingstaak rond de SS Rotterdam. foto's Rolf de Feijter door Marcel Modde Ze doen het al veel lan ger, maar wat minder op de voorgrond. Met de wereldwijd toege nomen terreurdrei ging wordt de bewakingstaak van de Duik- en Demonteergroep (DDG) opgevoerd en over de mili taire grens heen getrokken. In het kader van een intensievere samen werking met civiele partners houdt de Koninklijke Marine van af 1 januari permanent twee duik pelotons paraat voor inspecties in de Nederlandse havens. Met een plons springt de duiker van de Nautilus het zes graden koude water in. Een rubberboot brengt hem naar de plek waar hij zijn zoektocht naar een mogelijk explosief op de havenbodem be gint. Met gestrekte armen houdt de marineman een soort laptop voor zich uit. De sonarbeelden en routekaart die op die navigator val len af te lezen, helpen hem op weg. De exacte positie staat er in geprogrammeerd, aan de hand van een eerste verkenning door de Remus, een zelfzoekende onder waterrobot. Iedere afwijking op de bodem, aan een kademuur of aan de romp van een schip loopt zo al snel in het oog, legt luite- nant-ter-zee Wiebe Wester uit. Hij leidt het specialistisch team aan boord van de Nautilus. De af gelopen jaren liep er al geen Ame rikaans marineschip een Neder landse haven binnen, voordat dui kers zich er van hadden vergewist dat de kust veilig was. Ook wordt de eenheid al langer ingezet op ver zoek van de politie en de brand weer, wanneer gezocht wordt naar een wapen of lichaam onder wa ter. Het werkgebied wordt vanaf volgende maand verder uitgebreid. Passagiers- en vrachtschepen die te boek staan als potentieel econo misch doelwit, kunnen de autori teiten om een veiligheidsinspectie vragen. De DDG zoekt dan niet al leen het gebied af naar verdachte objecten, het water rond het be zoekende schip wordt tevens met sonarapparatuur en patrouilles be veiligd tegen mogelijke bedreigin gen. Wester: „We kunnen natuur lijk niet hebben dat een duiker een bom plaats nadat wij de boel veilig hebben verklaard." Met het oog op de naderende in tensivering van de civiel-militaire samenwerking, oefende de DDG-eenheid afgelopen week rond het passagiersschip SS Rotter dam. De voormalige trots van de Hol- land-Amerika Lijn ligt permanent afgemeerd in de Maasstad. Het schip vormt 'een reëel oefenob ject'. De twee duikpelotons be slaan samen 64 man. De eenheid beschikt over eigen bomexperts die explosieven onschadelijk kun nen maken. Alles wat niet onder water thuis hoort, is per definitie verdacht. „Bijvoorbeeld auto's", schetst Wes ter een situatie die vaker voor komt. „Het kan zomaar gebeuren dat een auto vol met explosieven het water wordt ingereden. De dreiging is nu veel diverser dan de oude mijn met puntjes erop." Hij wijst op een vuilnisboot die langs zij komt van een groot schip. „Je weet nooit precies wat de bedoe ling is, dus moet je ook dat soort bootjes afzoeken om de klant te kunnen garanderen dat de haven veilig is." den HAAC - Het Regionaal tuchtcol lege voor de gezondheidszorg (RT) in Den Haag verklaart de klacht ongegrond, die een echtgenoot van een overleden patiënt begin vorig jaar indiende tegen een chi rurg van het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis. De chirurg had de vrouw juli 2007 geopereerd om tumoren te verwij deren, maar hij was volgens de echtgenoot te onervaren om derge lijke ingrepen te verrichten. Het tuchtcollege onderzocht de zaak en komt nu tot de conclusie dat dit uit niets blijkt. De patiënt kreeg op een zeker moment te ma ken met complicaties, maar die wa ren van tevoren niet te voorzien en zijn de arts dus niet aan te reke nen. Volgens de chirurg was mis communicatie ontstaan. Hij pro beerde uit te leggen dat nooit spra ke was van een standaard ingreep.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 46