De Zephyr houdt mij jong' auto5 LA: opmars van stekkerhybride vrijdag 3 december 2010 KLASSIEKER Bob Postema en zijn Lincoln Zephyr uit 1937 door Lucas Boot Op het oog lijkt deze Lincoln Zephyr van Bob Postema uit Burgh-Haamstede een in en in Amerikaanse auto. En toch zitten er veel Nederlandse in vloeden in deze Lincoln verstopt. Een korte geschiedenisles. Con structeur John Tjaarda werkte voor vliegtuig- en autobouwer Spy- ker en emigreerde in de jaren twin tig naar de Verenigde Staten. Daar belandde hij uiteindelijk bij Briggs, een carrosseriebouwer die onder andere de body's maakte voor de duurdere auto's van Ford. Datzelfde Ford voerde ook het merk Lincoln. De verkoopcijfers van de Lincolns uit begin jaren der tig zakte in. Ze waren simpelweg te duur. Henry en zoon Edsel Ford ston den voor een dilemma. Zeker om dat concurrent Chrysler druk doende was met de ontwikkeling van een gestroomlijnd model. Ed sel zag in dat de vierkante Fords van weleer plaats moesten maken voor aërodynamische modellen. En daar kwam Tjaarda om de hoek kijken. Hij ontwierp voor de autobeurs van Chicago (1934) een gestroomlijnde concept-car mét een lichtgewicht zelfdragende car rosserie (monocoque) en een acht cilinder achterin. Tjaarda was zijn tijd ver vooruit. Dit model werd na een aantal aanpassingen in 1936 als Lincoln Zephyr gepresenteerd. De achtpitter maakte plaats voor een twaalfcilinder die voorin kwam te liggen. De Zephyr sloeg in als een bom. Hij woog ettelijke honderden kilo's minder dan de Chrysler - dus zuiniger - en de vormgeving sprak bij de Amerika nen tot de verbeelding. De Lincoln liep tot 1946 mee. Het exemplaar van Postema stamt uit 1937 en komt oorspronkelijk uit Californië. Daar heeft de Zephyr niets hoeven lijden. „De Zephyr verkeerde zelfs in zo'n goede staat dat hij ondanks zijn leeftijd in één keer door de RDW-keuring kwam. De auto is bovendien hele maal origineel. Zelfs de eerste lak zit er nog op." Postema, oud-inge nieur, heeft inmiddels de respecta bele leeftijd van 78 bereikt, maar houdt zijn Lincoln desondanks zelfbij. Niet zo lang terug verving hij bijvoorbeeld de complete druk- groep van de koppeling. „De Zep hyr houdt mij jong." Hebt u ook een bijzondere auto? Oud of nieuw? Laat het ons we ten via een e-mail. Bob Postema uit Burgh-Haamstede bij zijn Lincoln Zephyr. foto Lucas Boot AUTOSHOW Steeds meer merken bekeren zich tot alternatieve aandrijvingsvormen De jaarlijkse autoshow van Los Angeles in november stond natuurlijk in het teken van alternatieve aandrijvings vormen, waarbij ook hier steeds duidelijker wordt dat de toekomst echt aan de stekkerhybride is. Steeds meer merken bekeren zich daartoe. door Robbert Keegel Het was in LA (tot 28 november) vooral Ge neral Motors dat enorm tamtam maak te voor de Chevrolet Volt, die net als evenknie Opel Ampera pas volgend najaar onze markten zal bereiken. Niet toeval lig ongeveer synchroon met de her nieuwde beursgang van wat eens 's werelds grootste autobouwer was (dat is nu nog Toyota, maar Volkswagen is vastbesloten die top positie over te nemen) is in de VS een enorme campagne ontketend om die inderdaad toekomstwijzen de stekkerhybride Volt in de gees ten van de Amerikanen te etsen. Het gaat niet te ver om te stellen dat GM zijn ziel en zaligheid aan de Volt heeft geknoopt en volgens mij is dat een juiste beslissing. Hoe wel 41.000 dollar in de VS voor een vierpersoons middenklasser een erg hoog bedrag vormt, zijn er overtuigende argumenten om de Volt toch populair te maken. Het is een top-auto in alle opzichten en als de verkoop wat op gang komt zal GM de verdiensten uiter aard aanwenden om met zoveel mogelijk, natuurlijk ook goedkope re, stekkerhybrides op de markt te komen. Een ding alleen begrijp ik niet hele maal: ze hebben al laten weten dat de Opel Ampera hier volgend jaar in de basisversie 42.900 euro gaat kosten (de Chevrolet zal vast de zelfde prijs krijgen), terwijl de ken ners voorspellen dat Europa dé Ook Toyota heeft begrepen dat stekkerhybrides de toekomst hebben: ze beginnen in een Prius met die techniek. foto's GPD markt voor stekkerhybrides zal worden. Dan lijkt het me verstan dig in te zetten op een prijs die meer overeenkomt met de Ameri kaanse, die omgerekend nu 28.700 euro zou bedragen. Dat zou de po pulariteit echt ten goede komen (het belastingvoordeel is al verre kend). De grote voorvechters van de 'tra ditionele' full hybride auto's, de Ja panse reuzen Toyota en Honda, lie ten in LA nog wel zien dat ze nog meer auto's op het doodlopende pad van de full hybrids zetten - Toyota komt voor eind 2012 nog met liefst elf nieuwe hybrides - maar ze maken ook duidelijk dat ze in de stekkerhybride geloven. Toyota is weer de eerste, met een plug-in hybrid Prius, maar Honda is binnenskamers ook al bijna klaar, al laten ze in LA niet veel meer zien dan een bordkartonnen mock-up van een platform daar voor. Hoewel iedereen weet dat de markt voor volledig elektrische au to's altijd beperkt zal blijven (tot dat de droom van een echte door braak in accutechniek waarheid wordt) zetten toch beide reuzen in op zo'n BE-auto (batterij-elek trisch). Van de Honda Fix, die we hier kennen als Jazz, was de hybri de versie al aangekondigd, en ook dat die voorlopig de kleinste en goedkoopste full hybrid gaat wor den. Nu staat er in LA een snel te realiseren elektrisch prototype van. Toyota maakt een elektrische versie van de iQ^ die in 2012 ook op de Europese markt komt. Heeft de C-Zero er alvast weer twee concurrentjes bij. De elektrische versie van de Honda Fix, die hier Jazz heet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 69