De Zephyr houdt mij jong'
auto5
LA: opmars van stekkerhybride
vrijdag 3 december 2010
KLASSIEKER Bob Postema en zijn Lincoln Zephyr uit 1937
door Lucas Boot
Op het oog lijkt deze Lincoln
Zephyr van Bob Postema
uit Burgh-Haamstede een
in en in Amerikaanse auto. En
toch zitten er veel Nederlandse in
vloeden in deze Lincoln verstopt.
Een korte geschiedenisles. Con
structeur John Tjaarda werkte
voor vliegtuig- en autobouwer Spy-
ker en emigreerde in de jaren twin
tig naar de Verenigde Staten. Daar
belandde hij uiteindelijk bij
Briggs, een carrosseriebouwer die
onder andere de body's maakte
voor de duurdere auto's van Ford.
Datzelfde Ford voerde ook het
merk Lincoln. De verkoopcijfers
van de Lincolns uit begin jaren der
tig zakte in. Ze waren simpelweg
te duur.
Henry en zoon Edsel Ford ston
den voor een dilemma. Zeker om
dat concurrent Chrysler druk
doende was met de ontwikkeling
van een gestroomlijnd model. Ed
sel zag in dat de vierkante Fords
van weleer plaats moesten maken
voor aërodynamische modellen.
En daar kwam Tjaarda om de
hoek kijken. Hij ontwierp voor de
autobeurs van Chicago (1934) een
gestroomlijnde concept-car mét
een lichtgewicht zelfdragende car
rosserie (monocoque) en een acht
cilinder achterin. Tjaarda was zijn
tijd ver vooruit. Dit model werd
na een aantal aanpassingen in 1936
als Lincoln Zephyr gepresenteerd.
De achtpitter maakte plaats voor
een twaalfcilinder die voorin
kwam te liggen. De Zephyr sloeg
in als een bom. Hij woog ettelijke
honderden kilo's minder dan de
Chrysler - dus zuiniger - en de
vormgeving sprak bij de Amerika
nen tot de verbeelding. De Lincoln
liep tot 1946 mee.
Het exemplaar van Postema stamt
uit 1937 en komt oorspronkelijk uit
Californië. Daar heeft de Zephyr
niets hoeven lijden. „De Zephyr
verkeerde zelfs in zo'n goede staat
dat hij ondanks zijn leeftijd in één
keer door de RDW-keuring
kwam. De auto is bovendien hele
maal origineel. Zelfs de eerste lak
zit er nog op." Postema, oud-inge
nieur, heeft inmiddels de respecta
bele leeftijd van 78 bereikt, maar
houdt zijn Lincoln desondanks
zelfbij. Niet zo lang terug verving
hij bijvoorbeeld de complete druk-
groep van de koppeling. „De Zep
hyr houdt mij jong."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Oud of nieuw? Laat het ons we
ten via een e-mail.
Bob Postema uit Burgh-Haamstede bij zijn Lincoln Zephyr. foto Lucas Boot
AUTOSHOW Steeds meer merken bekeren zich tot alternatieve aandrijvingsvormen
De jaarlijkse autoshow van
Los Angeles in november
stond natuurlijk in het teken
van alternatieve aandrijvings
vormen, waarbij ook hier
steeds duidelijker wordt dat
de toekomst echt aan de
stekkerhybride is. Steeds
meer merken bekeren zich
daartoe.
door Robbert Keegel
Het was in LA (tot 28
november) vooral Ge
neral Motors dat
enorm tamtam maak
te voor de Chevrolet
Volt, die net als evenknie Opel
Ampera pas volgend najaar onze
markten zal bereiken. Niet toeval
lig ongeveer synchroon met de her
nieuwde beursgang van wat eens
's werelds grootste autobouwer
was (dat is nu nog Toyota, maar
Volkswagen is vastbesloten die top
positie over te nemen) is in de VS
een enorme campagne ontketend
om die inderdaad toekomstwijzen
de stekkerhybride Volt in de gees
ten van de Amerikanen te etsen.
Het gaat niet te ver om te stellen
dat GM zijn ziel en zaligheid aan
de Volt heeft geknoopt en volgens
mij is dat een juiste beslissing. Hoe
wel 41.000 dollar in de VS voor
een vierpersoons middenklasser
een erg hoog bedrag vormt, zijn er
overtuigende argumenten om de
Volt toch populair te maken. Het
is een top-auto in alle opzichten
en als de verkoop wat op gang
komt zal GM de verdiensten uiter
aard aanwenden om met zoveel
mogelijk, natuurlijk ook goedkope
re, stekkerhybrides op de markt te
komen.
Een ding alleen begrijp ik niet hele
maal: ze hebben al laten weten dat
de Opel Ampera hier volgend jaar
in de basisversie 42.900 euro gaat
kosten (de Chevrolet zal vast de
zelfde prijs krijgen), terwijl de ken
ners voorspellen dat Europa dé
Ook Toyota heeft begrepen dat stekkerhybrides de toekomst hebben: ze beginnen in een Prius met die techniek.
foto's GPD
markt voor stekkerhybrides zal
worden. Dan lijkt het me verstan
dig in te zetten op een prijs die
meer overeenkomt met de Ameri
kaanse, die omgerekend nu 28.700
euro zou bedragen. Dat zou de po
pulariteit echt ten goede komen
(het belastingvoordeel is al verre
kend).
De grote voorvechters van de 'tra
ditionele' full hybride auto's, de Ja
panse reuzen Toyota en Honda, lie
ten in LA nog wel zien dat ze nog
meer auto's op het doodlopende
pad van de full hybrids zetten -
Toyota komt voor eind 2012 nog
met liefst elf nieuwe hybrides -
maar ze maken ook duidelijk dat
ze in de stekkerhybride geloven.
Toyota is weer de eerste, met een
plug-in hybrid Prius, maar Honda
is binnenskamers ook al bijna
klaar, al laten ze in LA niet veel
meer zien dan een bordkartonnen
mock-up van een platform daar
voor. Hoewel iedereen weet dat de
markt voor volledig elektrische au
to's altijd beperkt zal blijven (tot
dat de droom van een echte door
braak in accutechniek waarheid
wordt) zetten toch beide reuzen in
op zo'n BE-auto (batterij-elek
trisch). Van de Honda Fix, die we
hier kennen als Jazz, was de hybri
de versie al aangekondigd, en ook
dat die voorlopig de kleinste en
goedkoopste full hybrid gaat wor
den. Nu staat er in LA een snel te
realiseren elektrisch prototype
van. Toyota maakt een elektrische
versie van de iQ^ die in 2012 ook
op de Europese markt komt.
Heeft de C-Zero er alvast weer
twee concurrentjes bij.
De elektrische versie van de Honda Fix, die hier Jazz heet.