Stadsplezier in de C-Zero nfiniti vecht tegen de Duitse bierkaai auto 13 Bas van TroostCitroën Van Beek, Vlissingen vrijdag 3 december 2010 AUTOTEST Puur elektrische Citroën heeft geen uitlaat Dat hebben we gedaan. Veel bood schappen, onder meer, en terwijl het rijden verrukkelijk blijft zakt ons begrip voor de 'range anxiety' de actieradiusbenauwdheid, steeds verder. Op een vol accupakket kan je met de C-Zero 160 km rijden, ge middeld, want het stroomverbruik hangt net als bij een gewone auto sterk af van je rijstijl, en of je de echte airco aanzet. Bijna een hele dag door Amsterdam .cruisen gaf ons een eindstand (heel duidelijk op het dashboard te lezen) op van nog 42 km elektrisch te gaan. Aangezien de Europese forens da gelijks gemiddeld nog geen 40 km rijdt, hoeft ook dat geen bezwaar te zijn. Niettemin, voor normaal persoonlijk of zakelijk gebruik is de puur elektrische auto toch echt niet dé oplossing. Mag het bereik voor een dagje boodschappen of voor normaal woon/werk-verkeer doorgaans ruim voldoende zijn, je wilt toch ook 's avonds nog even de stad in kunnen, of naar oma, terwijl een weekeindje weg en een echte vakantie al helemaal uit den boze zijn. Daarvoor heb je echt een stekkerhybride nodig zoals de Chevrolet Volt/Opel Ampera, die zijn eigen stroomcentrale aan boord heeft. Voor stadsgebruik en forenzen kan je best af met een C-Zero en dan nog autodelen ook, want op zijn wielbasis van 2,55 kan je er met vier mensen een tijd je in zitten en dan is er nog een ba gageruimte achterin van 170 liter, die tot een onbekende ruimte kan worden vergroot door de achter bank neer te kappen. Het is daar Of kooldioxide nu wérkelijk een rol speelt bij de opwar ming van de Aarde valt nog altijd te bezien. Feit is dat C02 inmiddels algemeen is geaccepteerd in de belas tingwetgeving. Reden voor Citroën een elektrische, dus uitstootvrije auto op de markt te brengen, de C-Zero. Robbert Keegel Of kooldioxide, beter bekend als kool zuurgas (van de bubbeltjes in Spa, Cola of bier) en bekend als het 'broeikas- jas' CO2, nu wérkelijk een rol peelt bij de evenmin bewezen op- van onze eigen Aarde, nog altijd te bezien. Feit is dat inmiddels algemeen is geac- :epteerd in de belastingwetgeving, leden voor bijvoorbeeld Citroën elektrische, dus uitstootvrije op de markt te brengen, de ook in autoland de weg ran de minste weerstand de meest 'erkieslijke is, heeft Citroëns moe- Peugeot zich tot gewend, een merk dat tot een van die giganti- che keiretsu's behoort, die Japan- e conglomeraten die onder Euro- of Amerikaanse wetgeving olstrekt illegaal zouden zijn, maar elf in de autowereld een kleinere peler vormt. Zulke bedrijven zijn makkelijker te porren tot samen werking. was een van de pio- in de huidige tijden op het ebied van elektrische auto's. Hun -MiEV (Mi-tsubishi Electric Vehi- le) slepen ze al een paar jaar van utoshow naar autoshow en ruim twee jaar geleden hebben we er tij dens de Parijse autosalon al mee kunnen rijden. Tot genoegen, al wisten we toen nog niet dat het rij den in alle elektrische auto's altijd voornamelijk plezierig is. Het resultaat van de samenwer king kreeg voor Peugeot en Citroën vorm in twee aan de i-MiEV vrijwel identieke auto's, die zelf ook een tweeling lijken (maar dus twee uit een drieling zijn), de Peugeot iOn en de Citroën C-Zero, waarbij het 'zero', nul, slaat op de hoeveelheid viezig heid die het autootje uit z'n uitlaat braakt. Hij hééft geen uitlaat. Puur elektrisch, dus emissievrij, waarbij we nooit mogen vergeten dat de collectieve uitlaat van alle elektrische auto's op het dak van de stroomcentrale staat - of in Frankrijk voornamelijk wordt ge vormd door de koeltorens van kerncentrales. De discussie daarover gaan we hier maar niet aanzwengelen, al moet die wél worden gevoerd. Met de MiEV hadden wij (en u) dus al kennis gemaakt en ook met de C-Zero hadden we al een dagje gereden. In de Parijse banlieu en op wat landweggetjes, maar aange zien ook Citroën z'n elektriek na drukkelijk vermeldt in het kader van 'stadsmobiliteit' wilden we hem gewoon een dagje in Amster dam rijden. et combi-instrument van de C-Zero: centraal de digitale snelheidsmeter, omheen de laadtoestand van de accu\'s en rechts voor hoeveel kilome- er nog stroom is. De Citroën C-Zero, een Europese versie van de i-MiEV, rijdt puur elektrisch. foto's GPD „De C-Zero kun je thuis binnen zes uur aan het stopcontact opladen of aan een snellaadpaal. Dan is de accu binnen dertig minuten voor tachtig procent vol. Met de C-Zero richten we ons voornamelijk op bedrijven en overheden met een duurzame agenda." krap want de accu's zitten onder de stoelen (mooi laag zwaarte punt) en de elektromotor van 64 pk zit achterin waar hij de achter wielen aandrijft. Dat laatste draagt ook aan het rijplezier bij, want met z'n enorme lineaire accelera tie rijdt hij als een skelter. De smalle bandjes zijn in voor een gecontroleerd glijpartijtje, dus ook hier geeft elektrisch rijden veel lol. Het instrumentarium is ook niet zo infantiel als bij de Japanners, maar gewoon een goed combi-in strument dat digitaal de snelheid aangeeft (vanwege de stilte ga je makkelijk te had) en verder aan geeft hoe je stroomverbruik (bijla den bij afremmen) is en hoeveel ki lometers je nog kunt. Daarna moet je aan de lader, ofwel een uur of zes aan de 220, of een half uurtje aan een snellader om de bat terijen (330 V, 16 kWh, 330 kg) weer voor 80% te vullen. Dat geeft dan weer zo'n 128 km rijplezier. De Citroën C-Zero gaat 35.165 euro kosten (C29.555 zonder BTW, van belang voor ondernemers die sub sidie kunnen krijgen) en dat is wél een boel geld, subsidie of niet. De middenklasser Nissan Leaf is goed koper. Concurrenten Chevrolet Volt, stekkerhybride, nu in de VS te koop, eind volgend jaar bij ons, ook als Opel Ampera. Wielbasis 2,69 meter, bagage 300 1. Gewicht 1.715 kg. EI. motorvermo gen 226 pk. El. Actieradius 60 km. Topsnelheid 160 km/h, 0-100 in 8,5 sec. Vanaf €42.900. Plus: stek kerhybride, weggedrag, comfort. Min: prijs, pas eind 2011 te koop. Nissan Leaf, batterij-elektrische auto in middenklasse, begin 2011 leverbaar. Wielbasis 2,70 meter, ba gage 330-680 1. Gewicht 1.595 kg. El. motorvermogen 110 pk. El. ac tieradius 160 km. Topsnelheid 144 km/h, 0-100 in 7,0 sec. Vanaf 32.839. Plus: rijgedrag, nul emis sies, steun lokale overheden. Min: prijs, actieradius. Smart ForTwo Electric Drive, elektrische uitvoering van beken de tweepersoons stadsauto. Wiel basis 1,87 meter, bagage 150 1. Ge wicht 890 kg. El. motorvermogen 41 pk. El. actieradius 135 km. Top snelheid 110 km/h, 0-60 in 6,5 sec. Leaseprijs nog onbekend, waar schijnlijk 900 euro per maand. Plus: milieuvriendelijk, steun loka le overheden. Min: tweepersoons, rijgedrag. Luxemerk van Nissan doet poging om Europese markt te veroveren )or Robbert Keegel Om in de hogere mid denklasse de zakelijke markt te bedienen moét je als autofabri- int een diesel in de aanbieding ;bben. Met de nieuwe M3od reft Infiniti dan nu ook voor el- lar. ifiniti is de luxetak van Nissan, it er tot voor kort geen heil in zag die, in de VS wel zeer succes volle, divisie ook in Europa te la ten knokken. Waarschijnlijk was de redenering dat, geheel anders dan in Amerika, klanten voor de luxeklasse hier weinig op hebben met die Japanse gold cards en niet uit hun Mercedessen, BMW's Au di's en wat Jaguars te branden zijn. Tenslotte is het Lexus, ook al zo'n succesnummer in de States, na twintig jaar op de Europese mark ten ook niet écht gelukt. Maar sinds een jaar of twee probeert In finiti het toch. De M3od, waarmee we gelijk met de benzineversie M37 (vanwege zijn 3,7-liter V6 van 320 pk) kennis hebben gemaakt, is een voortreffelijke auto, boordevol gadgets, voortreffelijke automaat standaard en nog met een vriende lijk prijskaartje ook: €58.500 voor de V6 en 63.000 euro voor de die sel. Bij de presentatie in Rome werd de Infiniti M geflankeerd door vermeende concurrenten als een BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse en Jaguar XF, die inder daad op hetzelfde uitrustingsni veau aanzienlijk hogere prijskaart jes hebben. Hoe goed de M's ook rijden, hoe weldadig het comfort is en hoe uitgebreid de uitvoerings mogelijkheden, hoe voortreffelijk de veiligheidssystemen die we op het veiligheidscentrum bij het cir cuit van Vallelunga aan de tand konden voelen, ik moet vrezen dat de M3od weliswaar de Infiniti-ver- kopen aardig op kan stuwen, mis- schién zelfs wel zou kunnen ver dubbelen, maar dat we dan nog niet van een echt succes kunnen spreken. Lexus heeft tot eind okto ber ook maar 656 auto's verkocht. Goed, Jaguar kwam tot slechts 396 stuks, maar de Duitse bierkaai ver kocht er 37.349.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 67