Stadsplezier in de C-Zero
nfiniti vecht tegen de Duitse bierkaai
auto 13
Bas van TroostCitroën Van Beek, Vlissingen
vrijdag 3 december 2010
AUTOTEST Puur elektrische Citroën heeft geen uitlaat
Dat hebben we gedaan. Veel bood
schappen, onder meer, en terwijl
het rijden verrukkelijk blijft zakt
ons begrip voor de 'range anxiety'
de actieradiusbenauwdheid, steeds
verder. Op een vol accupakket kan
je met de C-Zero 160 km rijden, ge
middeld, want het stroomverbruik
hangt net als bij een gewone auto
sterk af van je rijstijl, en of je de
echte airco aanzet. Bijna een hele
dag door Amsterdam .cruisen gaf
ons een eindstand (heel duidelijk
op het dashboard te lezen) op van
nog 42 km elektrisch te gaan.
Aangezien de Europese forens da
gelijks gemiddeld nog geen 40 km
rijdt, hoeft ook dat geen bezwaar
te zijn. Niettemin, voor normaal
persoonlijk of zakelijk gebruik is
de puur elektrische auto toch echt
niet dé oplossing. Mag het bereik
voor een dagje boodschappen of
voor normaal woon/werk-verkeer
doorgaans ruim voldoende zijn, je
wilt toch ook 's avonds nog even
de stad in kunnen, of naar oma,
terwijl een weekeindje weg en een
echte vakantie al helemaal uit den
boze zijn. Daarvoor heb je echt
een stekkerhybride nodig zoals de
Chevrolet Volt/Opel Ampera, die
zijn eigen stroomcentrale aan
boord heeft. Voor stadsgebruik en
forenzen kan je best af met een
C-Zero en dan nog autodelen ook,
want op zijn wielbasis van 2,55
kan je er met vier mensen een tijd
je in zitten en dan is er nog een ba
gageruimte achterin van 170 liter,
die tot een onbekende ruimte kan
worden vergroot door de achter
bank neer te kappen. Het is daar
Of kooldioxide nu wérkelijk een rol speelt bij de opwar
ming van de Aarde valt nog altijd te bezien. Feit is dat
C02 inmiddels algemeen is geaccepteerd in de belas
tingwetgeving. Reden voor Citroën een elektrische, dus
uitstootvrije auto op de markt te brengen, de C-Zero.
Robbert Keegel
Of kooldioxide, beter
bekend als kool
zuurgas (van de
bubbeltjes in Spa,
Cola of bier) en
bekend als het 'broeikas-
jas' CO2, nu wérkelijk een rol
peelt bij de evenmin bewezen op-
van onze eigen Aarde,
nog altijd te bezien. Feit is dat
inmiddels algemeen is geac-
:epteerd in de belastingwetgeving,
leden voor bijvoorbeeld Citroën
elektrische, dus uitstootvrije
op de markt te brengen, de
ook in autoland de weg
ran de minste weerstand de meest
'erkieslijke is, heeft Citroëns moe-
Peugeot zich tot
gewend, een merk dat
tot een van die giganti-
che keiretsu's behoort, die Japan-
e conglomeraten die onder Euro-
of Amerikaanse wetgeving
olstrekt illegaal zouden zijn, maar
elf in de autowereld een kleinere
peler vormt. Zulke bedrijven zijn
makkelijker te porren tot samen
werking.
was een van de pio-
in de huidige tijden op het
ebied van elektrische auto's. Hun
-MiEV (Mi-tsubishi Electric Vehi-
le) slepen ze al een paar jaar van
utoshow naar autoshow en ruim
twee jaar geleden hebben we er tij
dens de Parijse autosalon al mee
kunnen rijden. Tot genoegen, al
wisten we toen nog niet dat het rij
den in alle elektrische auto's altijd
voornamelijk plezierig is.
Het resultaat van de samenwer
king kreeg voor Peugeot en
Citroën vorm in twee aan de
i-MiEV vrijwel identieke auto's,
die zelf ook een tweeling lijken
(maar dus twee uit een drieling
zijn), de Peugeot iOn en de
Citroën C-Zero, waarbij het 'zero',
nul, slaat op de hoeveelheid viezig
heid die het autootje uit z'n uitlaat
braakt. Hij hééft geen uitlaat.
Puur elektrisch, dus emissievrij,
waarbij we nooit mogen vergeten
dat de collectieve uitlaat van alle
elektrische auto's op het dak van
de stroomcentrale staat - of in
Frankrijk voornamelijk wordt ge
vormd door de koeltorens van
kerncentrales. De discussie
daarover gaan we hier maar niet
aanzwengelen, al moet die wél
worden gevoerd.
Met de MiEV hadden wij (en u)
dus al kennis gemaakt en ook met
de C-Zero hadden we al een dagje
gereden. In de Parijse banlieu en
op wat landweggetjes, maar aange
zien ook Citroën z'n elektriek na
drukkelijk vermeldt in het kader
van 'stadsmobiliteit' wilden we
hem gewoon een dagje in Amster
dam rijden.
et combi-instrument van de C-Zero: centraal de digitale snelheidsmeter,
omheen de laadtoestand van de accu\'s en rechts voor hoeveel kilome-
er nog stroom is. De Citroën C-Zero, een Europese versie van de
i-MiEV, rijdt puur elektrisch. foto's GPD
„De C-Zero kun je thuis binnen zes uur aan het
stopcontact opladen of aan een snellaadpaal.
Dan is de accu binnen dertig minuten voor
tachtig procent vol. Met de C-Zero richten we
ons voornamelijk op bedrijven en overheden
met een duurzame agenda."
krap want de accu's zitten onder
de stoelen (mooi laag zwaarte
punt) en de elektromotor van 64
pk zit achterin waar hij de achter
wielen aandrijft. Dat laatste draagt
ook aan het rijplezier bij, want
met z'n enorme lineaire accelera
tie rijdt hij als een skelter.
De smalle bandjes zijn in voor een
gecontroleerd glijpartijtje, dus ook
hier geeft elektrisch rijden veel lol.
Het instrumentarium is ook niet
zo infantiel als bij de Japanners,
maar gewoon een goed combi-in
strument dat digitaal de snelheid
aangeeft (vanwege de stilte ga je
makkelijk te had) en verder aan
geeft hoe je stroomverbruik (bijla
den bij afremmen) is en hoeveel ki
lometers je nog kunt. Daarna
moet je aan de lader, ofwel een
uur of zes aan de 220, of een half
uurtje aan een snellader om de bat
terijen (330 V, 16 kWh, 330 kg)
weer voor 80% te vullen. Dat geeft
dan weer zo'n 128 km rijplezier.
De Citroën C-Zero gaat 35.165 euro
kosten (C29.555 zonder BTW, van
belang voor ondernemers die sub
sidie kunnen krijgen) en dat is wél
een boel geld, subsidie of niet. De
middenklasser Nissan Leaf is goed
koper.
Concurrenten
Chevrolet Volt, stekkerhybride,
nu in de VS te koop, eind volgend
jaar bij ons, ook als Opel Ampera.
Wielbasis 2,69 meter, bagage 300 1.
Gewicht 1.715 kg. EI. motorvermo
gen 226 pk. El. Actieradius 60 km.
Topsnelheid 160 km/h, 0-100 in
8,5 sec. Vanaf €42.900. Plus: stek
kerhybride, weggedrag, comfort.
Min: prijs, pas eind 2011 te koop.
Nissan Leaf, batterij-elektrische
auto in middenklasse, begin 2011
leverbaar. Wielbasis 2,70 meter, ba
gage 330-680 1. Gewicht 1.595 kg.
El. motorvermogen 110 pk. El. ac
tieradius 160 km. Topsnelheid 144
km/h, 0-100 in 7,0 sec. Vanaf
32.839. Plus: rijgedrag, nul emis
sies, steun lokale overheden. Min:
prijs, actieradius.
Smart ForTwo Electric Drive,
elektrische uitvoering van beken
de tweepersoons stadsauto. Wiel
basis 1,87 meter, bagage 150 1. Ge
wicht 890 kg. El. motorvermogen
41 pk. El. actieradius 135 km. Top
snelheid 110 km/h, 0-60 in 6,5 sec.
Leaseprijs nog onbekend, waar
schijnlijk 900 euro per maand.
Plus: milieuvriendelijk, steun loka
le overheden. Min: tweepersoons,
rijgedrag.
Luxemerk van Nissan doet poging om Europese markt te veroveren
)or Robbert Keegel
Om in de hogere mid
denklasse de zakelijke
markt te bedienen
moét je als autofabri-
int een diesel in de aanbieding
;bben. Met de nieuwe M3od
reft Infiniti dan nu ook voor el-
lar.
ifiniti is de luxetak van Nissan,
it er tot voor kort geen heil in
zag die, in de VS wel zeer succes
volle, divisie ook in Europa te la
ten knokken. Waarschijnlijk was
de redenering dat, geheel anders
dan in Amerika, klanten voor de
luxeklasse hier weinig op hebben
met die Japanse gold cards en niet
uit hun Mercedessen, BMW's Au
di's en wat Jaguars te branden zijn.
Tenslotte is het Lexus, ook al zo'n
succesnummer in de States, na
twintig jaar op de Europese mark
ten ook niet écht gelukt. Maar
sinds een jaar of twee probeert In
finiti het toch. De M3od, waarmee
we gelijk met de benzineversie
M37 (vanwege zijn 3,7-liter V6 van
320 pk) kennis hebben gemaakt, is
een voortreffelijke auto, boordevol
gadgets, voortreffelijke automaat
standaard en nog met een vriende
lijk prijskaartje ook: €58.500 voor
de V6 en 63.000 euro voor de die
sel. Bij de presentatie in Rome
werd de Infiniti M geflankeerd
door vermeende concurrenten als
een BMW 5-serie, Mercedes
E-Klasse en Jaguar XF, die inder
daad op hetzelfde uitrustingsni
veau aanzienlijk hogere prijskaart
jes hebben. Hoe goed de M's ook
rijden, hoe weldadig het comfort
is en hoe uitgebreid de uitvoerings
mogelijkheden, hoe voortreffelijk
de veiligheidssystemen die we op
het veiligheidscentrum bij het cir
cuit van Vallelunga aan de tand
konden voelen, ik moet vrezen dat
de M3od weliswaar de Infiniti-ver-
kopen aardig op kan stuwen, mis-
schién zelfs wel zou kunnen ver
dubbelen, maar dat we dan nog
niet van een echt succes kunnen
spreken. Lexus heeft tot eind okto
ber ook maar 656 auto's verkocht.
Goed, Jaguar kwam tot slechts 396
stuks, maar de Duitse bierkaai ver
kocht er 37.349.