261 zeeland Elkaar vliegen afvangen in krimpregk Politiek etiket op de WCT schept duidelijkheid 'Ozb wapen tegen verpaupering' -J vrijdag 3 december 2010 BEVOLKINGSKRIMP Met een conferentie en een dik rapport is gisteren in Den Haag aandacht gevraagd voor krimp. _J Sterke krimp (-10% of meer) j Krimp (-2,5 tot 10%) j j Redelijk stabiel (-2,5 tot 2,5%) - -Groei (2,5 tot 107.) Sterke groei (10% of meer) Aandeel 65-plussers in Zeeuwse gemeenten door Marcel Modde Een krimpende bevolking is niet louter een ver schijnsel waar uithoe ken zoals Zeeuws-Vlaan- deren mee te maken krij gen. Voor 2040 wordt een derde van alle Nederlandse gemeenten geconfronteerd met een afname van het inwonertal. Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor Leefomgeving (PBL) dat giste ren is gepresenteerd. Krimpgemeenten krijgen te ma ken met een afname van de poten tiële beroepsbevolking, het aantal huishoudens en daarmee ook de woningen die nodig zijn. Volgens het PBL zijn gemeenten zich ech ter nog onvoldoende bewust van die ontwikkeling. „De beste strate gie is de krimp te accepteren en te begeleiden en niet - zoals gemeen ten vaak geneigd zijn te doen - de krimp te bestrijden." In het rap port doet het planbureau een reeks aanbevelingen voor de huidi ge drie krimpregio's Zeeuws-Vlaan- deren, Parkstad Limburg, Noord en Oost-Groningen en veertien zo geheten anticipeerregio's die de ko mende twintig jaar ook moeten uitgaan van een afnemende bevol king Tot die categorie worden on der meer Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee gerekend. Zij moeten zich nu al voorbereiden en dan bij voorkeur in regionaal verband, stelt het PBL. „Zodat om liggende gemeenten niet met el kaar gaan concurreren om dezelf de bewoners en bedrijven." Het Rijk en provincies zijn nu nog te veel gericht op groei, constateert het planbureau evenzeer. Ze zou den krimpgebieden meer moeten ondersteunen en stimuleren. Het PBL is positief over de omslag in denken en beleid die de provincie Zeeland in 2008 op dit vlak heeft ingezet. In de rapportage wordt gewaar schuwd voor het ontstaan van een overaanbod aan voorzieningen, zo als winkels, kantoren en scholen door het slinken van de lokale afe- zetmarkt. Bedrijventerreinen ko men leeg te staan, maar herstructu rering zal lastig zijn. Aan extra woonwijken is immers geen be hoefte, signaleert het planbureau. Investeringen zouden vooral ge richt moeten zijn op behoud en versterking van de leefomgeving en door zich met name te richten op de reeds aanwezige bedrijvig heid en bevolking. Het PBL adviseert ook partijen als projectontwikkelaars, woningcor poraties, particuliere huiseigena ren, makelaars en beleggers bij op lossingen te betrekken. Dat gaat zelfs zo ver dat meer inzicht moet worden geboden in eikaars financi ën en belemmeringen. Nu over heerst vooral het onderling wan trouwen en gaan partijen er van uit dat 'de ander' meer reserves heeft dan in werkelijkheid. door Jeffrey Kutterink Nu de Haagse geldkraan is dichtgedraaid en provin cie en gemeenten geen cent te makken hebben, moet wor den gezocht naar andere bronnen om maatregelen tegen krimp te kunnen betalen. Gedeputeerde Harry van Waveren bekijkt of het mogelijk is de onroerendezaakbe- lasting (ozb) in Zeeuws-Vlaande- ren te verhogen. „Van iedereen mag een bijdrage worden ver wacht, ook van burgers." De vraag hoe gevolgen van bevol kingsdaling kunnen worden opge lost stond gisteren centraal op een conferentie in Den Haag. Aan crea tieve ideeën geen gebrek, aan geld wel. „De 1,5 miljoen euro die het Rijk aan Sluis geeft en waar provin cie en gemeente geld bijleggen, is slechts een eerste aanzet", zegt Van Waveren. Maar de gedeputeerde beseft ook dat er een creatiever idee moet ko men dan een handje ophouden in Den Haag. Hij lanceerde gisteren op het congres het idee de ozb in Zeeuws-Vlaanderen te verhogen. Dat levert geld op om de proble men op de woningmarkt op te los sen. Want die zijn niet alleen groot, maar zorgen voor nog meer sores. „Als je de huizen die niet 'Als je de ozb verhoogt, heb je geld om te slopen en om betere huizen te bouwen' meer worden verkocht leeg laat staan, verpaupert een buurt en uit eindelijk een hele stad en regio. Daardoor dalen huizenprijzen en kom je terecht in een negatieve spi raal." De woningen die leeg ko men te staan, zijn vaak huizen die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd of in slechte staat zijn. Die moeten worden gesloopt, opgeknapt, of vervangen. „Stel: je hebt een huis van 100.000 euro en na tien jaar is het bij verkoop 90.000 euro waard, dan heb je een verlies van 10.000 euro. Als je de ozb met 500 euro per jaar ver hoogt en provincies, gemeenten passen ook bij, heb je geld om hui zen te slopen en om nieuwe, bete re woningen te bouwen. Het kost iedereen geld. Maar daarmee wordt een buurt, stad en regio ver beterd en voorkom je dat de waar de van huizen daalt en keer je de negatieve spiraal." Tijdens het congres hebben Hoge school Zeeland, Hogeschool Zuyd en de Hanzehogeschool Gronin gen de intentie uitgesproken on derzoek en kennis te bundelen. Ze willen het voortouw nemen bij de opstelling en uitvoering van de na tionale kennisagenda. In krimpregio's ontstaat een overschot aan woningen. Om leegstand te reau voor Leefomgeving gemeenten daar vroegtijdig op te anticiperen. De Statencommissie ruimte, ecologie en water bespreekt vandaag de poging van ha venschap Zeeland Seaports een andere exploitant voor de WCT te vinden. Het goede nieuws was de ze week dat de Wester- schelde Container Ter minal (WCT) in Euro pese en Aziatische verladerskrin gen nog steeds als kansrijk wordt gezien. En het slechte: niemand door Ben Jansen wil die mening onderstrepen in zelfs maar een intentieverklaring om ooit de kade te exploiteren. Havenschap Zeeland Seaports had van Provinciale Staten tot 1 decem ber de tijd gekregen een exploitant te vinden voor de WCT nadat overslagbedrijf PSA uit Antwerpen was afgehaakt. Dat is dus niet ge lukt. De consequentie is dat de eco nomische uitvoerbaarheid niet kan worden onderbouwd en dat betekent, zo heeft het dagelijks pro vinciebestuur uit de doeken ge daan, dat een planologische proce dure voor de WCT niet met succes kan worden afgerond. Als het al tot zo'n procedure komt, is er trouwens nog een horde te ne men. Voor de aanleg van de WCT moet 100 hectare strand en slik worden ingepolderd. Dat dient vol gens Europese natuurbescher- mingsregels te worden gecompen seerd. Het is de vraag of de manier waarop het havenschap dat wil doen de goedkeuring van de Raad van State kan wegdragen. Terwijl het havenschap reikhal zend uit blijft kijken naar de prins op het witte paard voor de exploi tatie van de WCT, moet worden vastgesteld dat het Zeeland na twaalfeneenhalf jaar ijveren nog steeds niet is gelukt een positie te verwerven in de containermarkt. Dit koperen jubileum van onver mogen is opmerkelijk gezien de veelgeprezen mogelijkheden die Vlissingen-Oost op dit gebied heeft. De mislukte poging om een alter natieve uitbater voor de WCT te vinden, beklemtoont de wenselijk heid het over een andere boeg te gooien. Als Zeeland enige rol van betekenis in de overslag van stalen laadkisten wil spelen, ligt absolute steun, ook van Zeeland Seaports, voor dat andere containerproject voor de hand: de Verbrugge Con tainer Terminal (VCT). Die is mis schien vooral geschikt voor contai nerschepen die een maatje kleiner zijn dan de reuzen die bij een WCT terechtkunnen, maar de VCT heeft het niet te negeren voordeel dat hij over twee jaar in bedrijf kan zijn. Vaak is gezegd dat andere contai nerinitiatieven lastig uit te voeren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 51