Iets grandioos tussen schmieren en schitteren uit 5 selectie donderdag 2 december 2010 Robbert Besselaar, Henk Poort en Bob Fosko (vlnr) in Omdat ik zoveel van je hou. Volgende week vrijdag speelt in De Mythe in Goes de voorstelling Omdat ik zoveel van je hou, met onder anderen Carry Tefsen en (Raggende Man) Bob Fosko. Aangekondigd als 'een spectaculaire terugblik op hart verwarmende hoogtepunten uit een eeuw uniek Nederlands volkstoneel'. Ha, denk je dan, volkstoneel, ook nog iets om eens wat langer bij stil te staan. En natuurlijk begint zo'n onderneming tegenwoordig bij Google. Hónderden hits, en bijna allemaal gaat het dan om namen van (veel) Vlaamse en (een paar) Nederlandse amateurtoneelgezel schappen. Maar verder is er merk waardig genoeg bijna niets over volkstoneel te vinden. Volgens Van Dale gaat het om 'toneelstuk ken voor het volk, handelend over de problemen van het gewone volk'. Dat zulk toneel liefst luchtig en romantisch moet zijn, met nu en dan zelfs een liedje of een dans je erbij, is er nog gemakkelijk bij te bedenken. De eerste 'volkstheaters' duiken op aan het einde van de 19e eeuw (bv. Wenen 1889). Ze willen een tegenwicht bieden aan het 'hof theater' en de burgers in aanraking brengen met grote klassiekers van eigen bodem (kennelijk als reactie op Engelse en Franse modes). In Nederland was het )an Nooij (1888-1962), die in 1910 het Amster dams Volkstoneel oprichtte. Hij schreef zijn stukken meestal zelf (geen klassiekers dus) en voorzag ze van vaak aanstekelijke liedjes. Grote successen waren Rooie Sien (van Marius Spree), De jantjes en Hadjememaar. Sinds zijn ziekte (in De Nachtzusters In de cabaretvoorstelling Brokken nemen de Nachtzusters Kaat en Anna Schalkens de geschiedenis van de vrouw grondig door, in 20 hoogtepunten. Maar wat zijn die hoogtepunten? De Nachtzusters doen een beroep op alle zintuigen. Er wordt gebruikt gemaakt van geur, smaak, beeld en geluid. Donderdag 2 december, Arsenaal theater, Vlissingen, 20.15 uur. 1952) zette eerst zijn echtgenote Beppie Nooij sr. en later dochter Beppie Nooij jr. zijn werk voort. En nu is dat dus allemaal precies honderd jaar geleden. Rooie Sien is een schitterend voor beeld van het volkse karakter van dit soort verhalen. (Beppie Nooij jr. speelde de rol van Rooie Sien op het toneel maar liefst bijna 1500 keer.) Sien, de dochter van wat vroeger een animeermeisje heette (maar eigenlijk een prosti tuee was), raakt ondanks een keu rige opvoeding bij haar grootou ders in de ban van een straatar tiest. Ze heeft succes als zangeres en danseres in een bedenkelijk eta blissement. 'De goot' ligt met open kaken op de loer, maar na tal van verwikkelingen komt ze nog net op tijd tot inkeer. Uiteraard is Carry Tefsen van de partij. Zij is geen onbekende bij Grant Forsyth Het bekende country-echtpaar Grant Forsyth heeft een nieuwe cd opgenomen met diverse coun- try coryfeeën, in de studio van Johnny Cash. Dit album is het uit gangspunt van een theatertour. Ze brengen songs zoals The Gambler, Stand By Your Man, Louisiana Man en Rocky Mountain High. Vrijdag 3 december, Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur. het Amsterdams Volkstoneel (zelfs een schoondochter van Beppie Nooy). Eerder is ze er de ambas sadrice van. In 1978 al speelde ze mee in de jubileumproductie van Rooie Sien. Toentertijd een versie die half toneel, half musical was ge worden. En volgens de recensies speelde Carry 'levendig en soms lekker fel'. Daarvóór had ze ook al een rol gehad in De Jantjes. Dat wordt 'herinneringen' ophalen, dat wordt vast weer iets grandioos tussen schmieren en schitteren. Grandioos, maar dan hele maal zonder schmieren, was de Hamlet van Oost- pool. Een Hamlet met een knip oog. Geen gewone, geen vette, geen 'schuine'. Laten we zeggen, een intellectuele. Speelse aanpas sing van de tekst, absoluut geen ac Wouter Deprez Cabaretier Wouter Deprez houdt zijn publiek een genadeloze spie gel voor. Met zijn voorstelling je zal alles worden probeert hij ieder een aan te sporen om zijn of haar ego eens goed te durven bekijken. Als voorbeeld zet hij zijn eigen bui tensporige ijdelheid en zelfover schatting schaamteloos te kijk. Vrijdag 3 december, Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur. tualisering, eerder een uitgewerkte interpretatie van wat toneelspelen kan betekenen. Beslist een thema binnen Hamlet, die toneelspelers inschakelt om de laaghartige moord op zijn vader te ontmaske ren. En die zich daarna afvraagt wat de tranen van een acteur ei genlijk voor waarde hebben. En wij kunnen daar nu aan toevoe gen: of zijn lach, of zijn knipoog. Een stuk vol frisse, tot nieuw le ven gewekte karakters. Hamlet zelf wellicht (opnieuw veel lof ge hoord over Sanne den Hartogh). Maar zeker ook de schurk Claudi us, de narrige kamerheer Polonius en de levensechte Ophelia. Even geloofwaardig als laat-puberale jon ge vrouw dan als te beklagen inge storte onnozele gekkin. Dat alles in een suggestief en effectief decor, even nep als aanvaardbaar, als zo veel dingen om ons heen. Dagoba De Franse industrial metal/groove band Dagoba komt naar Neder land. Geïnspireerd door bands als Machine Head, Strapping Young Lad, Pantera en Fear Factory weet Dagoba een eigen solide, heftige sound te creëren. Naast Frankrijk heeft het viertal Duitsland en Scan dinavië reeds veroverd. Vrijdag 3 december, De Spot, Middelburg, 21.00 uur (zaal 0pen). Nog niet zo grandioos, maar wel vol beloften, was de ruwbouw van Freek de Jonges 'jaarsconference'. Met tegen al mijn verwachtingen weinig over de ingrepen van onze Haagse cultuurbarbaren. Eén doel treffende sneer was al meer dan ge noeg. Hij heeft (altijd) gelijk, niet te veel woorden aan vuil maken. Een kort veelbelovende rood lijn tje rond zijn moeder, dat knap op gebouwd steeds snel ondergaat in beweeglijk-bizar-bits-bijtend-bela- chelijke invallen, maar dat er elke keer weer halsstarrig uit opduikt. Om de gevoelige het-alle- maal-ook-niet-wetende-gro- te-ogen Freek telkens even te zet ten naast de brutale luidruchtige betweter-met-zijn-ronde-brilletje. 'Omdat ik zoveel van je hou', vrijdag 10 december in De Mythe in Co es. Aanvang20.00 uur. Urinetown De musical Urinetown, bekroond met vier Musical Awards, vertelt het absurde verhaal van een grauw stadje waar water schaars is. Bob bie Goud (Jamai Loman) heeft er genoeg van en spoort het volk aan tot opstand. Ook met o.a. René van Kooten en Suzan Seegers. Zaterdag 4 en zondag 5 december, Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 63