Iets grandioos tussen
schmieren en schitteren
uit 5
selectie
donderdag 2 december 2010
Robbert Besselaar, Henk Poort en Bob Fosko (vlnr) in Omdat ik zoveel van je hou.
Volgende week vrijdag
speelt in De Mythe in
Goes de voorstelling
Omdat ik zoveel van je
hou, met onder anderen Carry
Tefsen en (Raggende Man) Bob
Fosko. Aangekondigd als 'een
spectaculaire terugblik op hart
verwarmende hoogtepunten uit
een eeuw uniek Nederlands
volkstoneel'.
Ha, denk je dan, volkstoneel, ook
nog iets om eens wat langer bij stil
te staan. En natuurlijk begint zo'n
onderneming tegenwoordig bij
Google. Hónderden hits, en bijna
allemaal gaat het dan om namen
van (veel) Vlaamse en (een paar)
Nederlandse amateurtoneelgezel
schappen. Maar verder is er merk
waardig genoeg bijna niets over
volkstoneel te vinden. Volgens
Van Dale gaat het om 'toneelstuk
ken voor het volk, handelend over
de problemen van het gewone
volk'. Dat zulk toneel liefst luchtig
en romantisch moet zijn, met nu
en dan zelfs een liedje of een dans
je erbij, is er nog gemakkelijk bij te
bedenken.
De eerste 'volkstheaters' duiken
op aan het einde van de 19e eeuw
(bv. Wenen 1889). Ze willen een
tegenwicht bieden aan het 'hof
theater' en de burgers in aanraking
brengen met grote klassiekers van
eigen bodem (kennelijk als reactie
op Engelse en Franse modes). In
Nederland was het )an Nooij
(1888-1962), die in 1910 het Amster
dams Volkstoneel oprichtte. Hij
schreef zijn stukken meestal zelf
(geen klassiekers dus) en voorzag
ze van vaak aanstekelijke liedjes.
Grote successen waren Rooie Sien
(van Marius Spree), De jantjes en
Hadjememaar. Sinds zijn ziekte (in
De Nachtzusters
In de cabaretvoorstelling Brokken
nemen de Nachtzusters Kaat en
Anna Schalkens de geschiedenis
van de vrouw grondig door, in 20
hoogtepunten. Maar wat zijn die
hoogtepunten? De Nachtzusters
doen een beroep op alle zintuigen.
Er wordt gebruikt gemaakt van
geur, smaak, beeld en geluid.
Donderdag 2 december, Arsenaal
theater, Vlissingen, 20.15 uur.
1952) zette eerst zijn echtgenote
Beppie Nooij sr. en later dochter
Beppie Nooij jr. zijn werk voort.
En nu is dat dus allemaal precies
honderd jaar geleden.
Rooie Sien is een schitterend voor
beeld van het volkse karakter van
dit soort verhalen. (Beppie Nooij
jr. speelde de rol van Rooie Sien
op het toneel maar liefst bijna
1500 keer.) Sien, de dochter van
wat vroeger een animeermeisje
heette (maar eigenlijk een prosti
tuee was), raakt ondanks een keu
rige opvoeding bij haar grootou
ders in de ban van een straatar
tiest. Ze heeft succes als zangeres
en danseres in een bedenkelijk eta
blissement. 'De goot' ligt met
open kaken op de loer, maar na tal
van verwikkelingen komt ze nog
net op tijd tot inkeer.
Uiteraard is Carry Tefsen van de
partij. Zij is geen onbekende bij
Grant Forsyth
Het bekende country-echtpaar
Grant Forsyth heeft een nieuwe
cd opgenomen met diverse coun-
try coryfeeën, in de studio van
Johnny Cash. Dit album is het uit
gangspunt van een theatertour. Ze
brengen songs zoals The Gambler,
Stand By Your Man, Louisiana Man
en Rocky Mountain High.
Vrijdag 3 december, Stadsschouwburg,
Middelburg, 20.00 uur.
het Amsterdams Volkstoneel (zelfs
een schoondochter van Beppie
Nooy). Eerder is ze er de ambas
sadrice van. In 1978 al speelde ze
mee in de jubileumproductie van
Rooie Sien. Toentertijd een versie
die half toneel, half musical was ge
worden. En volgens de recensies
speelde Carry 'levendig en soms
lekker fel'. Daarvóór had ze ook al
een rol gehad in De Jantjes. Dat
wordt 'herinneringen' ophalen,
dat wordt vast weer iets grandioos
tussen schmieren en schitteren.
Grandioos, maar dan hele
maal zonder schmieren,
was de Hamlet van Oost-
pool. Een Hamlet met een knip
oog. Geen gewone, geen vette,
geen 'schuine'. Laten we zeggen,
een intellectuele. Speelse aanpas
sing van de tekst, absoluut geen ac
Wouter Deprez
Cabaretier Wouter Deprez houdt
zijn publiek een genadeloze spie
gel voor. Met zijn voorstelling je
zal alles worden probeert hij ieder
een aan te sporen om zijn of haar
ego eens goed te durven bekijken.
Als voorbeeld zet hij zijn eigen bui
tensporige ijdelheid en zelfover
schatting schaamteloos te kijk.
Vrijdag 3 december, Scheldetheater,
Terneuzen, 20.00 uur.
tualisering, eerder een uitgewerkte
interpretatie van wat toneelspelen
kan betekenen. Beslist een thema
binnen Hamlet, die toneelspelers
inschakelt om de laaghartige
moord op zijn vader te ontmaske
ren. En die zich daarna afvraagt
wat de tranen van een acteur ei
genlijk voor waarde hebben. En
wij kunnen daar nu aan toevoe
gen: of zijn lach, of zijn knipoog.
Een stuk vol frisse, tot nieuw le
ven gewekte karakters. Hamlet zelf
wellicht (opnieuw veel lof ge
hoord over Sanne den Hartogh).
Maar zeker ook de schurk Claudi
us, de narrige kamerheer Polonius
en de levensechte Ophelia. Even
geloofwaardig als laat-puberale jon
ge vrouw dan als te beklagen inge
storte onnozele gekkin. Dat alles
in een suggestief en effectief decor,
even nep als aanvaardbaar, als zo
veel dingen om ons heen.
Dagoba
De Franse industrial metal/groove
band Dagoba komt naar Neder
land. Geïnspireerd door bands als
Machine Head, Strapping Young
Lad, Pantera en Fear Factory weet
Dagoba een eigen solide, heftige
sound te creëren. Naast Frankrijk
heeft het viertal Duitsland en Scan
dinavië reeds veroverd.
Vrijdag 3 december, De Spot,
Middelburg, 21.00 uur (zaal 0pen).
Nog niet zo grandioos, maar wel
vol beloften, was de ruwbouw van
Freek de Jonges 'jaarsconference'.
Met tegen al mijn verwachtingen
weinig over de ingrepen van onze
Haagse cultuurbarbaren. Eén doel
treffende sneer was al meer dan ge
noeg. Hij heeft (altijd) gelijk, niet
te veel woorden aan vuil maken.
Een kort veelbelovende rood lijn
tje rond zijn moeder, dat knap op
gebouwd steeds snel ondergaat in
beweeglijk-bizar-bits-bijtend-bela-
chelijke invallen, maar dat er elke
keer weer halsstarrig uit opduikt.
Om de gevoelige het-alle-
maal-ook-niet-wetende-gro-
te-ogen Freek telkens even te zet
ten naast de brutale luidruchtige
betweter-met-zijn-ronde-brilletje.
'Omdat ik zoveel van je hou', vrijdag
10 december in De Mythe in Co es.
Aanvang20.00 uur.
Urinetown
De musical Urinetown, bekroond
met vier Musical Awards, vertelt
het absurde verhaal van een grauw
stadje waar water schaars is. Bob
bie Goud (Jamai Loman) heeft er
genoeg van en spoort het volk aan
tot opstand. Ook met o.a. René
van Kooten en Suzan Seegers.
Zaterdag 4 en zondag 5 december,
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00
uur.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.