Met klanken 2 uit selectie donderdag 2 december 2010 Op transparant papier gedrukte partituren staan voor de lichtheid en de kwetsbaarheid van de muziek. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Wie de Vleeshal in Middelburg regel matig bezoekt weet dat je daar verrassende kunst kunt zien, vaak met een ontregelend karak ter. Nu stap je er (gratis) binnen en ziet eerst geen expositie. Tot de eerste klanken klinken. Het zoeken naar wat beeldende kunst in onze tijd kan zijn is een belangrijk motief voor de keuze van de exposanten. Wie de ont wikkelingen in de hedendaagse kunst volgt, weet dat bij dat zoe ken nieuwe vormen worden ge vonden en grenzen worden ver legd. Eén van die grenzen heeft te maken met de vraag of beeldende kunst zichtbaar en tastbaar moet zijn of dat de sobere communica tie van een idee dat zich in het hoofd van de 'toeschouwer' pas echt vormt, voldoende is voor een waardevolle artistieke ervaring. Je hebt het dan over conceptuele kunst. Lawrence Weiner is daar een bekende vertegenwoordiger van. In plaats van het tonen van een schilderij of beeld plakt hij in grote letters een korte uitspraak Nicolai laat in de Vleeshal niets zien dat op beeldende kunst lijkt. Of het moet een in een lijstje ge vatte partituur zijn waarvan het grootste deel is afgeplakt. En ik zie ook een stapel van dezelfde op transparant papier gedrukte parti turen op de vloer liggen. Ik ben niet alleen in de hal, zie wat men sen lopen, tegen de wand aan han gen of in een nis zitten. En ik hoor gezang. Een mooie meerstemmige melodie in mineur. Het klinkt als iets tussen gregoriaans en een ma drigaal, licht melancholisch, maar minder voorspelbaar. Het is de 'In- nere Stimme' die de componist Robert Schumann in 1839 verwerk te in het pianostuk 'Humoresque', opus 20, dat overigens niet erg vro lijk is, maar wel afwisselend en speels. Aan de notenbalken voor de linker en de rechterhand voeg de hij er één toe, de innerlijke stem. De pianist ziet die wel, kan hem niet spelen, maar wel in zijn hoofd laten klinken. Van daaruit kan hij wat hij speelt interprete ren. Schumann schreef dus mu ziek die je wel leest en dus ziet, maar die je niet 'hoort'. Nicolai echter laat hem horen in de Vlees hal. Ik zoek naar luidsprekers, kan die niet vinden en ontdek dat vijf van de mensen die met mij in de hal zijn de melodie zingen. Ze zet op de wand. Die uitspraak is dan een soort partituur voor de gedach te van de toeschouwer. In die tradi tie staat Innere Stimme van de Duit se kunstenaar Olaf Nicolai (1962). Maar zijn werk is vind ik veel boeiender dan dat van Weiner. ten elk op een eigen moment in, hun stemmen zijn verschillend, licht, zwaar, hoog, laag en ook hun klank is anders. Er is geen tekst. De een neuriet, iemand an ders gaat voluit met een open o-klank, anderen zingen meer in gehouden een u of een a-klank. Het ritme en de toonsoort waarin de zangers zich laten horen kan ook verschillen. Het zingen klinkt dus steeds anders, ook omdat ik door de ruimte wandel en soms dichter bij een ook zelf bewegende zanger kom. Het interesseert me niet meer of dit beeldende kunst is of niet. Ik word meegenomen door de klan ken die zich in de ruimte ontvou wen, een ruimte die ik ondertus sen wel 'anders' zie en ervaar. De sacrale sfeer van de gotische archi tectuur wordt benadrukt door het breekbare kristal van de klanken die me raken en ontroeren. Het ru moer van de markt buiten is ver dwenen, ik ben in een andere we reld. Daarop reflecterend ontstaan er extra betekenislagen, waarin het samenspel tussen klank en ruimte essentieel is en je dus toch kunt spreken van beeldende kunst. Ik zie de beelden van de graven en gravinnen boven de bezoekers uit steken, alsof ze versteend op hen neerkijken als relikwieën van macht, waarvan het belang er niet meer toe doet. Zoals ook het mate riële van de vleeshal als markt plaats oplost in de muziek. Het eni ge wat telt is dat web van klanken - mede geweven door de nagalm van de akoestiek - dat hier en nu klinkt via de stemmen die ik hoor. Wat raakt me? Dat is de essentie van muziek, de geluidstrillingen die voor de oude Grieken een af spiegeling waren van de structuur en de schoonheid van het univer sum. Curieus dat de vrijheid van interpretatie die Nicolai 'zijn' zan gers meegaf verwant is met de vrij heid die Griekse zangers hadden bij het zingen van composities uit hun tijd. Maar ook de gedachte dat het werk op het moment dat ik hier ben pas ontstaat in de vorm die ik ervaar is prachtig, evenals de idee dat iedereen een eigen inner lijke stem heeft en de vraag hoe die met elkaar verbonden zijn? Het verhaal gaat dat Schumann zijn innerlijke stem schreef als on De sacrale sfeer van de gotische ar derdeel van zijn streven naar ver bondenheid met Clara Wieck, de vrouw van wie hij hield en met wie hij ondanks veel tegenwerking van haar vader trouwde. De innerlijke stem is in dat licht geen gewone stem maar de stem van de liefde, een van de grote raadsels van ons zijn. Want waar komt de liefde van daan? Voor de romanticus Schu mann kan die wel eens besloten liggen in de 'natuur', in het wezen der dingen. Ook dat is een mooie gedachte die 'Innere Stimme' op kan roepen. De combinatie van muziek, ruimte en gedachte die Ni colai presenteert is geniaal en mag wat mij betreft eeuwig blijven klin ken. Expositie Innere Stimme: t/m 12 december in de Vleeshal in Middelburg, di. t/m zo. 13-17 uur. Jeltje Ratsma leitje Ratsma is na jarenlange stilte terug met kleine tekeningen die be trekking hebben op vormen van geweld waarmee mensen elkaar naar het leven staan. Door hun plek in de kunstmachine van Jo- han de Koning zijn het indringen de visioenen die je als mens altijd en overal achtervolgen. T/m 4/12: Presentatieruimte Caesuur, Lange Noordstraat 67, Middelburg. Vr. en za. 14 - 17 uur. Piet Dieleman Piet Dieleman maakt de sobere tentoonstellingsruimte tot een in tieme moderne kathedraal voor de waarneming. Daar zijn is een erva ring die je meeneemt in een schil derkunstige wereld waarin schoon heid door kleur, vorm en verhou ding je losmaakt uit het dagelijkse en vervult van stille vreugde. T/m 5/12: StichtinglK, Vlissingsestraat 239a, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00-17.00 en op afspraak. Kris Vertommen Kris Vertommen neemt foto's van mensen en verwerkt ze tot grote etsen. Door zich te concentreren op de ogen en zijn modellen losjes te karakteriseren overstijgen ze de afbeelding. Vertommen roept men sen op die in hun diversiteit alle maal een eigen kijk op zichzelf en de wereld hebben. T/m 19/12: Terra Croda, Dorpsstraat 44, Craauw. Za. 15.00 - 18.00 uur, zo. 14.00 - 18.00 uur en op afspraak. Armeen Casparian Armeen Gasparian combineert rea listische personages en beelden met symbolische sferen en situa ties. Zo ontstaan dromerige voor stellingen, waarin parallelle werke lijkheden elkaar ontmoeten. Er waart magie door zijn werk, dat zich op persoonlijke wijze verstaat met de kunst van oudheid en re- naisance. T/m 2/1: Duingalerie, Badhuis weg 2, Domburg. Vr. t/m zo. 12 -17 uur. Wil Lof Wil Lof is oorspronkelijk dessin ontwerpster. Dat sluit aan bij de kleurschakeringen die in haar schil derijen met vrouwengestalten sfe ren oproepen van vreugde, ver driet, liefde, eenzaamheid. Door haar schilderdoek te beplakken met Japans papier en laag over laag aan te brengen, weet Lof haar composities levendig te houden. T/m 6/1: Post Art, 's Gravenhofplein 21, Hulst. Vr. t/m zo. 13-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 60