io oplichting ouderen Pakketbezorger' is soms dief Landelijke cijfers zijn er niet, maar ie dere dag zijn oude ren slachtoffer van oplichters die zich naar binnen praten met een babbeltruc aan de deur. Vooral in de donkere win terse dagen slaan oplichters toe. „Het klonk redelijk, dus liet ik ze binnen." donderdag 2 december 2010 door Marthe Damman Het was deze tijd van het jaar, twee jaar geleden. In de schemering bel den twee dames aan. „Dames tus sen aanhalingstekens dan", zegt Anna Holt (94). „Ze waren van de thuiszorg en kwamen het functio neren van de thuiszorgmedewer kers in de flat controleren, zeiden ze. Ik liet ze boven. Naar mijn idee heb ik ze vóór mij uit de kamer binnen laten gaan." TWee weken later - met de komst van de bankafschriften - merkte Holt het pas: er was zo'n 10.000 euro van haar rekeningen verdwe nen. Haar eigen ING-rekening en de rekening van een goede vriend van wie ze een machtigingspasje in huis had, waren geplunderd. De avond van het 'bezoek' werd al 1000 euro opgenomen en de vol gende dag nog eens. En dat terwijl er toch een maximum gesteld was van 100 euro bij geldopname. Waarschijnlijk is de voordeur van haar appartement op een kiertje blijven staan, vermoedt ze achter af. Toen de thuiszorgdames aan ta fel de hygiëne van de keuken van mevrouw Holt bespraken, moet een derde oplichter binnengeslo pen zijn, naar het nachtkastje in de slaapkamer. „Niets van ge merkt, ik probeerde met mijn aan dacht bij het gesprek te blijven. Wat ze zeiden klonk redelijk. Uit eindelijk dankten de vrouwen me voor het gesprek. Giechelend en wel zijn ze vertrokken." In de be jaardenflat van Holt zijn de inwo ners keer op keer gewaarschuwd voor oplichtingspraktijken. En daar niet alleen. In heel Nederland worden - vooral in deze donkere winterse dagen waarin oplichters zich veiliger wanen - ouderen door politie, zorginstellingen en belangenorganisaties op de trucs gewezen. Deze week nog trok de Algemene Schoorsteenvegers Patroonsbond ASPB aan de bel. Er zijn volgens de bond zwendelaars actief die bij oudjes aanbellen en aanbieden voor 19 euro de schoorsteen te ve gen. Eenmaal op het dak maken ze de bewoner wijs dat het rookka naal er beroerd aan toe is. Uiter aard zijn ze bereid om de boel voor 1100 euro te 'repareren'. De politie ziet de schoorsteenve ger nog niet vaak terug in de aan giftes. Volgens Annelies van Voorn- veld, projectleider Senioren en Vei ligheid van de politie Amster- dam-Amstelland, staat de zoge naamde pakketbezorger op' 1. Een 'Als je weken geen bezoek hebt gehad, is het gezellig als iemand aanbelt' gedeelde tweede plek is voor de 'thuiszorgmedewerker' - voor wie de deur vaak blind wordt openge daan - en de nepmonteur ('het lekt bij de buren, ik moet even kij ken of er een leiding is geraakt'). Hoe kunnen oudere mensen hier nou intrappen, vragen haar colle ga's haar wel eens. Van Voornveld: „Ik zeg altijd: als je een mooi voor deeltje in het vooruitzicht wordt gesteld, geld terug van die hoge energierekening bijvoorbeeld, en je hoeft alleen maar één cent te pinnen, waarom zou je dat dan la ten? Bovendien speelt eenzaam heid vaak een rol. Wij zien en spre ken elke dag zo veel mensen, maar dat is voor sommige ouderen an ders. Als je al twee weken geen be zoek hebt gehad, is het wel gezellig als iemand van het nét geopende buurthuis met een slagroomtaart langskomt of dat een buurjongetje aanbelt dat een werkstuk schrijft over de Tweede Wereldoorlog." Als de babbeltruc is gelukt, scha men ouderen zich vaak. Toegeven aan zoon of dochterlief dat hun tachtigjarige moeder die nog steeds zelfstandig woont, slachtof fer is geworden van oplichting aan de deur; het staat vrijwel gelijk aan uit jezelf over het onderwerp 'be jaardentehuis' beginnen. Het alter natiefis dan, denken veel ouderen, onbeleefd door een kiertje praten met het nachtslot of de kierstand- houder op de deur en bot reage ren. Zo behandel je de nieuwe buurvrouw toch niet, die alleen even iets wil opmeten? „Dat hoeft ook niet", zegt Van Voornveld. „Wat je ook kunt zeggen: kom morgen terug, het schikt me nu niet. Dan vraag ik mijn zoon en de andere buurvrouw ook." Het is lastig om te bepalen hoe vaak ouderen slachtoffer worden van een babbeltruc. De aangiftes kunnen in de politiecomputers onT der verschillende trefwoorden wor den weggeschreven. 'Oplichting', 'inbraak', of'diefstal uit woning' bijvoorbeeld. De politie van Am sterdam houdt het op één per dag. Landelijke cijfers zijn er niet. Van Voornveld: „De politie kan het niet alleen. Bedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen. Thuiszorgorganisaties moeten zor gen voor een identificatiepas voor hun medewerkers. Zo'n kaartje is geen waterdicht systeem, maar het is tenminste iets." Bedrijven zijn er ook bij gebaat dat hun naam niet wordt misbruikt. Pakketten bezorgen wordt moei lijk als een miljoen mensen de deur niet meer openen omdat ook oplichters een TNT-jasje dragen. Tijdens voorlichtingsdagen pro beert onder meer de politie Am sterdam met rollenspelen ouderen alerter te maken. „Bang zijn voor babbeltrucs is niet nodig", zegt Van Voornveld.„We zeggen niet: ga achter de geraniums zitten, maar wel: gebruik de kierstand- houder of kijk door het raampje. Dat helpt tegen oplichters en voor komt uiteindelijk ook overvallen in huis." Mevrouw Holt kreeg van de bank het geld terug dat de thuiszorgme dewerkers stalen. Maar die goede afloop betekende niet het einde van de babbeltrucs aan de deur. Niet lang daarna werd er aange beld door een medewerker van TNT. „Mijn dochter ging naar be neden, ze was toevallig op bezoek. Ze diende 91 cent te pinnen met haar pinpas alvorens ze het pakke tje in ontvangst mocht nemen." „Contant geld mag ik niet aanne men, want we worden steeds be roofd", zei de man, keurig in uni form met een tas van TNT. Even later werd er 1000 euro afgeboekt. Waarschijnlijk is het pasje ge- skimd bij het intypen van de pin code op het moment dat de post bode 'discreet' zijn blik afwendde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10