boeken 117 Een antiek bureau op drift Te dikke schuimkraag Vertederende supervrienden boeken kort woensdag 1 december 2010 Vijfjaar na haar fantastische tweede roman, De geschiede nis van de liefde (2005), komt de Amerikaanse Nicole Krauss (1974) nu met een derde roman, die erop wijst dat ze een bijzonder en hecht oeuvre aan het opbouwen is. - door Dirk-Jan Arensman Het geheugen en de (on)macht van herinneringen, die in het debuut van Ni cole Krauss' Man walks into a room (2003), al cen traal stonden, spelen ook een belangrijke rol in het ambitieuze, voor de National Book Award genomineerde Het grote huis. En in thematiek en opbouw herinne ren talloze elementen aan haar hartveroverende doorbraakboek. Krauss verbindt opnieuw de verha len van diverse personages aan 'een mysterieus object', destijds een boek, nu een antiek bureau. Ze heeft nog steeds de stilistische gaven van een dichteres. En ook dit keer cirkelt ze elegant om de littekens heen die persoonlijke en historische drama's achterlaten. Bijna een wonder dat al die over eenkomsten zo'n totaal andere leeservaring opleveren. Eentje die misschien niet zo overrompelt als De geschiedenis van de liefde, maar die op zijn eigen manier zeker de moeite waard is. Vier vertellers komen in het eerste deel van de roman aan het woord, om in het tweede hun verhaal ook weer één voor één af te maken. Eerst maken we kennis met de schrijfster Nadia, die schijnbaar aan een rechter uit de doeken doet hoe zij ooit, jaren geleden, in het bezit kwam van dat geheimzinni ge meubelstuk, een gigantisch bu reau met negentien lades, waarvan er eentje tantaliserend op slot zit. Hoe ze het bureau in bruikleen kreeg van een Chileense dichter, Daniel Vasky, die er een onderkomen in New York voor zocht omdat hij tijdelijk terug ging naar zijn vaderland. Daar zou hij door het re gime van Pinochet wor den gemarteld en ver moord. Hoe ze zich daar na, treurend om haar minnaar voor één nacht, begroef in haar werk, talloze ro mans schreef maar vervreemdde van haar man en de wereld. En hoe ze het bureau op een dag kwijtraakte toen een meisje, dat beweerde Varsky's dochter te zijn, het opeiste. Later komt een eerdere eigenares van het bureau voorbij. Lotte Berg, de vrouw die het ooit aan Varsky schonk. Ook zij, vertelt haar echt genoot, was een schrijfster. Zij was in de oorlog uit Duitsland naar Londen gevlucht en, realiseerde haar weduwnaar zich aan het eind van haar gesloten leven, werd ge kweld door een afschuwelijk ge heim. In het tweede deel ontmoeten we tenslotte, via een Amerikaanse stu dente die hen in Oxford leerde kennen, de kinderen van een ob sessieve antiekhandelaar, Weisz, die sinds de Tweede Wereldoor log, al dan niet op bestelling, over de hele wereld jaagt naar objecten die van Joodse families zijn ge roofd door de nazi's. Stuk voor stuk zijn het mooie, tra gische geschiedenissen, die lang zaam en fragmentarisch worden ontrafeld. Waarbij de onthullin gen aan het eind (Waarom praat Nicole Krauss beschrijft mooie, tragische geschiedenissen, die langzaam en fragmentarisch worden ontrafeld. Nadia tegen een rechter? Wat is Lotte's geheim?) minder indruk wekkend zijn dan de weg er naar toe. Het zijn ontroerende en vreemde scènes, met onder andere een schijnbaar bezoekje aan de schuil plaats van Heinrich Himmler, een haai die nachtmerries absorbeert en fraaie overpeinzingen over rouw, verlies en de prijs van het schrijverschap. Als al iets op deze perfect gecon strueerde roman aan te merken valt, is het dat Krauss, die haar duistere thema's in De geschiedenis van de liefde nog verlichtte met hu mor, speelsheid en de charme van haar personages, hier een conse quent ernstige toon aanslaat. Alsof een zware rouwsluier over Het gro foto Joyce Ravid (AP) te huis ligt. Zo zwaar dat die haar vertellers dreigt te verstikken en hun stemmen wat eenvormig maakt. De enige die daaraan ontsnapt, is de Israëlische vader Aaron, die het woord richt tot zijn zoon, Dov, van wie hij vervreemd is geraakt, als hij hem al ooit echt bereikt heeft. Ook hij heeft veel te betreu ren. Maar hij praat erover met een felheid, woede en bijna cynische onverzettelijkheid die hem veruit het meest van de pagina's doen spatten. Nicole Krauss: Het grote huis (Ver taald door Rob van der Veer en Tjadine Stheeman). Anthos, 21,95 euro. Met de moeder van Kasper is niks mis. Nou ja, ze denkt dat ze de we dergeboorte van Marilyn Mon roe is. En zijn vader, een psy chiater, spreekt dat niet tegen. Net als de Amerikaanse film ster heeft zijn moeder een moeilijke jeugd gehad en kreeg ze een bijrolletje in een film dat er bij de montage uitgesne den werd. 'Marilyn' - Pat Don- nez' prozadebuut - beschrijft hoe de 14-jarige puber probeert volwassen te worden. Een ko misch en tragisch relaas over een jongen die zijn weg zoekt tussen waanzin en wereld. Q) Pat Donnez - Marilyn. Arbeiders pers, 17,95 euro Felix Thijssen (1933) stelt in elk boek een nieuw meisje aan de lezers voor. Maar zijn vaste held is Max Winter. Gewone mensen die verzeild raken in misdaad en moord, is het handelsmerk van Thijssen. Ooit beging Lydia een jeugdzonde, waar ze liever niet meer aan denkt. Maar het verleden grijpt haar opnieuw bij de keel als haar zoon een on geluk krijgt, ze een rouwkaart ontvangt en een reeks vreemde gebeurtenissen volgt. Ze zoekt hulp bij Max, die ooit haar va der uit de rotzooi haalde. Q) Felix Thijssen - Lydia. Sijthoff, 17,95 euro Wraak is het thema van de Duitse Sabine Thiesler. Ze schreef er huiveringwekken de romans als 'Huis van stilte', 'De kinderverzamelaar' en 'Do denakker' over. In 'De mensen rover' wordt Giselle door een dronken automobilist doodgere den. Haar vader kan niet over haar dood heen komen, raakt aan de drank en verwaarloost zichzelf. Tot hij in Toscane een vrouw tegenkomt die als twee druppels water op zijn dochter lijkt Ze trouwen en zetten een vakantiepark op. Als hij een van zijn gasten herkent, wor den oude wonden opengereten. (j) Sabine Thiesler - De mensenrover (Vert. Peter de Rijk). Karakter, 19,95 euro door Mteske van Eek 1 Harry Kramp - De commercial Luitingh, 18,95 euro. Geen detail blijft de le zer bespaard in De commercial, de debuut thriller van Harry Kramp. Dat is jammer, want met too tot 150 pagina's minder had het boek veel meer vaart ge kregen. Hoofdpersoon is Paul Hollack, creative director in de reclamewereld. Hollack is met 35 jaar nog net jong ge noeg om rebels te zijn. En net oud genoeg om niet meteen zijn eigen glazen in te gooien. Een op het eerste oog niet on sympathieke lefgozer, die de mond vol heeft van vrouwe lijk schoon, maar toch het meest van al van zijn moeder houdt. Uitgerekend deze Hollack loopt tegen een vrouw op die haar ziel en za ligheid op het spel lijkt te zet ten in de strijd tegen de inter nationale vrouwenhandel. Hollack bewondert haar. Maar haar heupgedraai en wulpse blik ontgaan hem evenmin. Ie wordt een beetje moe van zoveel rusteloze hor monen. Het wringt ook een beetje met de schrijnende in houd van het verhaal: de mee dogenloze uitbuiting van vrouwen. Harry Kramp (1949) is gepokt en gemazeld in de reclamewereld. Hij schonk ons de kreten 'Melk, de witte motor' en 'Op een dag drink je geen bier meer...' Hij heeft maar weinig woor den nodig om een sfeer te scheppen. Misschien is dat wat mis is met De commercial. Kramp krijgt geen genoeg van zijn eigen getaptheid. De schuimkraag op zijn biertje is te dik. Daar komt bij dat Hollack net iets te gemakke lijk weg komt met zijn onbe zonnen gedrag. Een beetje minder overmoed zou hem overtuigender en het boek spannender hebben gemaakt. 1 Fiona Rempt en Noëlle Smit, Supervrienden, Verhalen uit het Elzen-Eikenbos (vanaf 4 jaar), Uitgeverij Van Goor, 14,99 euro. door Sonja de Jong Eend, Bever, Slak, Mier, Kikker, Eekhoorn en Mol zijn vrienden, Su pervrienden zelfs. Ze wonen met z'n allen op een mooi plekje bij een meer, aan de rand van het bos, en beleven allerlei avonturen. Kleine bele venissen waar elke kleuter zich in zal herkennen: een verjaardagsfeestje, uit logeren gaan of verstoppertje spelen. Fiona Rempt en Noëlle Smit gaven hun Supervrienden voor het eerst gestalte in 2006, in het kader van het toenmalige thema van de Kinderboeken week. Wat als eenmalig was bedoeld, belooft nu een hele reeks te worden, met als eer ste deze Verhalen uit het El- zen-eikenbos. In maart 2011 volgen vier kleinere Super vrienden-boekjes, met tel kens één dier centraal. De charme van Supervrienden zit vooral in hun herkenbaar heid. Niet alleen de belevenis sen, maar ook hun karakters zijn voor jonge lezertjes heel helder. Wie is er nou niet eens een keer zomaar boos, net als Mol. Of een beetje bang, net als Slak. En wie wil nou niet gevaarlijke kunstjes uithalen, zoals Eekhoorn. Sinds het eerste Supervrien den-boek, heeft de tekenstijl van Noëlle Smit zich vereen voudigd en versterkt. Wat bleef, was haar schitterende kleurgebruik. De grote, vrolij ke platen spatten van de pagi na's af en vervullen minstens zo'n belangrijke rol als de ver halen van Fiona Rempt. Die verhalen zijn vertederend, soms een klein beetje ondeu gend (bijvoorbeeld als Bever onbedoeld met zijn scheetjes de altijd ernstige Mier aan het lachen maakt) en geven een mooi beeld van de kracht van vriendschap.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 17