J!
En nu ook samen
281 zeeland
nog niet in Van schetsje nummer drie tot
schema HAL
Het juiste moment voor een
nieuwe keuken of badkamer
ARNESTEIN Afstudeerproject beloond met prijs brancheorganisatie
SieMatic
koken baden
www.i-twee.ni
zaterdag 27 november 2010
door Theo Ciele
VLISSINGEN - Holland America Li
ne heeft Vlissingen nog niet opge
nomen in haar vaarschema's. De
cruisereder wil eerst zeker weten
dat haar schepen kunnen afmeren
aan een degelijke kade.
Die intentie heeft de gemeente
Vlissingen weliswaar uitgespro
ken, maar nog niet op schrift ge
steld. En juist dat papiertje geeft
de doorslag, zegt Alex Nelis van
Zeeland Cruise Port. „Ik wil nie
mand opjagen, maar een reder
neemt een aanlooptijd van twee
jaar voor boekingen. Als ik nu een
A4'tje krijg met, heel simpel, de
toezegging dat de gemeente de Bui
tenhaven en daarmee ook de crui
sekade gaat ontwikkelen, dan ha
len wij boekingen binnen voor
2013." Voor 2012 gaat dat niet meer
lukken, alle reizen liggen inmid
dels vast. Maar er is evenmin iets
in Vlissingen geannuleerd, dus alle
opties liggen nog open. Nelis: „Wij
doen heel erg ons best, grijpen el
ke kans aan om rederijen tot Vlis
singen te verleiden, maar een beet
je hulp van officiële zijde zou niet
gek zijn."
Onlangs kreeg Vlissingen vijf mil
joen van het Rijk om de Buitenha
ven te 'revitaliseren'. Zelf had de
gemeente daar vier miljoen voor
opzij gezet en ook de provincie
pompt ruim een miljoen in het
project. De tien miljoen euro wor
den de komende tien tot vijftien
jaar besteed. De cruisekade, die bij
het station komt te liggen, krijgt
voorrang. Het is de bedoeling dat
die er binnen drie jaar ligt.
MIDDELBURG - Linh Pham wijst op
een grote luchtfoto van Middel
burg de plek aan. Daar naast de in
gang van de tunnel onder het Ka
naal door Walcheren is de plek
waar het 'watergebonden bedrij
venterrein' kan komen.
Met twee medestudenten civiele
techniek aan de Hogeschool Rot
terdam, Jeroen van Schagen en
Alex Ruiter, werkte Pham als afstu
deerproject het plan tot in detail
uit. Kenners konden het waarde
ren, want branchorganisatie Bouw
end Rijnmond, onderdeel van
Bouwend Nederland, koos het
'Middelburgse' project uit als de
beste afstudeerscriptie 2010.
Pham werkt bij Jeras Project Mana
"ïtg.Wr J5
C—-
Of
- usr - -
'chbng Gucj/V/tuinjfn 3
\1
k t
gement in Middelburg, een bureau
dat nauw betrokken is bij de aan
leg van de N57. Buiten zijn werk
volgt hij in deeltijd de hbo-oplei-
ding civiele techniek in Rotter
dam.
De gemeente Middelburg wil het
noordelijk deel van bedrijventer
rein Arnestein, tussen het Kanaal
door Walcheren en de Kleverskerk-
seweg, omvormen tot een gebied
waar watersport en watergebon
den bedrijven een belangrijke rol
spelen. Nu wordt het terrein nog
grotendeels in beslag genomen
door huizenhandel Herstaco - ook
afhankelijk van aanvoer per schip
- maar met dit bedrijf wordt ge
sproken over verplaatsing naar
Vlissingen.
Door zijn werk aan de N57 kende
Pham het gebied. Toen hij vorig
jaar over de plannen over de bin-
nenvaartkade en de watersport las,
zag hij er een mooi onderzoek in
voor zijn afstudeerproject.
Uitgangspunt was de wens van de
gemeente. „We streefden ernaar
een realistisch, uitvoerbaar plan
voor een watergebonden bedrij
venterrein te maken", vertelt
Pham.
Het ontwerp van de drie studen
ten bevat enkele hoofdelementen.
Het gebruik maken van de insteek-
haven, waar zo'n dertig plezierbo
ten kunnen liggen; een laad- en
loskade voor de binnenvaart, be
doeld voor de bedrijven in het
hart van het terrein.
Aan de rand komt ruimte voor on
dernemingen op het gebied van
watersport. Die zijn goed te zien
vanaf de Kleverskerkseweg en de
haven en omzomen als het ware
het binnenste terrein.
„We hebben er een half jaar aan
gewerkt. Ik denk gemiddeld twin
tig uur in de week. Ieder nam een
aspect voor zijn rekening. Doordat
we alledrie in de buurt van Bergen
op Zoom wonen, konden we in de
weekeinde gemakkelijk overleggen
over het project."
Het plan van de drie studenten is
meer dan een indeling van het ter
rein. Praktisch alle aspecten zijn
meegenomen in de afstudeerscrip
tie. Dat moest ook want uitvoer
baarheid is een van de criteria
waarop het project getoetst is.
„De gemeente kan er zo mee aan
de slag", zegt Pham, Maar dan zal
er eerst ruimte gemaakt moeten
worden door de bedrijven die er
nu gevestigd zijn.
Het eerste schetsje van variant 3.
Bedrijvigheid aan het water
Insteekhaven
m Watersportbedrijven
i Overige watergebonden bedrijven
I Laad-loskade
Wat kunt u van Jtwee verwachten
vertrouwde merken Baderie en' SieMatic
kwaliteit en design vóór ieder budget
montage en installatie door eigen mensen
1 de mooiste showroom van Zeeland!
<D
Jtwee koken baden
Grenadierweg 17 I Middelburg
T 0118 - 641 386 info@j-twee.nl
Jijdelijk
'ajr6%BT w
a"e bouw en
"stallatie-
Zaa<nhecien
Vlissingen en AW zijn tot
elkaar veroordeeld. Samen
trekken ze het Scheldekwar-
tier uit het slop. Nu moeten
ze de koppigheid voorbij in
hun geschil over Britannia.
Hoe ironisch: het Schelde-
kwartier is gered door
de vastgoedvijand van
de gemeente Vlissin
gen. De stad kan opgelucht adem
halen en de wethouder, die dankt
er misschien wel zijn politieke car
rière aan.
Het was zo tekenend, die opgewek
te persconferentie donderdagmid
dag in het Vlissingse stadhuis. Ein-
délijk werden de handtekeningen
gezet onder het koopcontract van
het eerste bouwblok Bestevaer.
Wethouder Piet Polderman kon
zogezegd niet wachten tot de
champagne zou worden ontkurkt
en Jan Sips van AM maar bleef zeg
gen hoe mooi het leven toch is.
Gretig glimlachten beide heren in
de lenzen van de klikkende came
ra's.
Aan de andere kant van de tafel
zat Arnold van Velzen, wiens
naam de initialen vormt van AW
Beheer. Armen over elkaar. Nu en
dan een knipoog. Nee, hij hoefde
niet zo nodig in de krant.
Tuurlijk, hij zal heus wel weten
ANALYSE
door Wendy van den Hurk
dat er wat te verdienen valt. Maar
als hij niet zo gek was geweest om
het risico van het Scheldekwartier
te dragen, waren er helemaal geen
handtekeningen gezet. Sterker
nog: dan had die champagne nog
heel lang koud gestaan.
Tot dusver zijn namelijk alle pro
jectontwikkelaars afgehaakt. Nie
mand die zijn vingers eraan durf
de te branden. Met zo'n crisis ste
ken investeerders hun miljoenen
liever niet in een armlastig provin
ciestadje dat zit opgescheept met
een gigantisch terrein, waar ze ook
nog eens veel te veel voor heeft be
taald.
Hoe mooi de mogelijkheden er
ook zijn, met die dokhaven en die
prachtige fabriekspanden. Hoe
hard de wethouder ook al die tijd
riep hoe uniek het wel niet is.
Met tot voor kort slechts een paar
opties, niet eens verkopen, begon
het hele project zijn geloofwaardig
heid te verliezen. Evenals de wet
houder.
Hij mag in zijn handjes knijpen
met zo'n makke gemeenteraad,
die tot nu toe accepteerde dat het