J! En nu ook samen 281 zeeland nog niet in Van schetsje nummer drie tot schema HAL Het juiste moment voor een nieuwe keuken of badkamer ARNESTEIN Afstudeerproject beloond met prijs brancheorganisatie SieMatic koken baden www.i-twee.ni zaterdag 27 november 2010 door Theo Ciele VLISSINGEN - Holland America Li ne heeft Vlissingen nog niet opge nomen in haar vaarschema's. De cruisereder wil eerst zeker weten dat haar schepen kunnen afmeren aan een degelijke kade. Die intentie heeft de gemeente Vlissingen weliswaar uitgespro ken, maar nog niet op schrift ge steld. En juist dat papiertje geeft de doorslag, zegt Alex Nelis van Zeeland Cruise Port. „Ik wil nie mand opjagen, maar een reder neemt een aanlooptijd van twee jaar voor boekingen. Als ik nu een A4'tje krijg met, heel simpel, de toezegging dat de gemeente de Bui tenhaven en daarmee ook de crui sekade gaat ontwikkelen, dan ha len wij boekingen binnen voor 2013." Voor 2012 gaat dat niet meer lukken, alle reizen liggen inmid dels vast. Maar er is evenmin iets in Vlissingen geannuleerd, dus alle opties liggen nog open. Nelis: „Wij doen heel erg ons best, grijpen el ke kans aan om rederijen tot Vlis singen te verleiden, maar een beet je hulp van officiële zijde zou niet gek zijn." Onlangs kreeg Vlissingen vijf mil joen van het Rijk om de Buitenha ven te 'revitaliseren'. Zelf had de gemeente daar vier miljoen voor opzij gezet en ook de provincie pompt ruim een miljoen in het project. De tien miljoen euro wor den de komende tien tot vijftien jaar besteed. De cruisekade, die bij het station komt te liggen, krijgt voorrang. Het is de bedoeling dat die er binnen drie jaar ligt. MIDDELBURG - Linh Pham wijst op een grote luchtfoto van Middel burg de plek aan. Daar naast de in gang van de tunnel onder het Ka naal door Walcheren is de plek waar het 'watergebonden bedrij venterrein' kan komen. Met twee medestudenten civiele techniek aan de Hogeschool Rot terdam, Jeroen van Schagen en Alex Ruiter, werkte Pham als afstu deerproject het plan tot in detail uit. Kenners konden het waarde ren, want branchorganisatie Bouw end Rijnmond, onderdeel van Bouwend Nederland, koos het 'Middelburgse' project uit als de beste afstudeerscriptie 2010. Pham werkt bij Jeras Project Mana "ïtg.Wr J5 C—- Of - usr - - 'chbng Gucj/V/tuinjfn 3 \1 k t gement in Middelburg, een bureau dat nauw betrokken is bij de aan leg van de N57. Buiten zijn werk volgt hij in deeltijd de hbo-oplei- ding civiele techniek in Rotter dam. De gemeente Middelburg wil het noordelijk deel van bedrijventer rein Arnestein, tussen het Kanaal door Walcheren en de Kleverskerk- seweg, omvormen tot een gebied waar watersport en watergebon den bedrijven een belangrijke rol spelen. Nu wordt het terrein nog grotendeels in beslag genomen door huizenhandel Herstaco - ook afhankelijk van aanvoer per schip - maar met dit bedrijf wordt ge sproken over verplaatsing naar Vlissingen. Door zijn werk aan de N57 kende Pham het gebied. Toen hij vorig jaar over de plannen over de bin- nenvaartkade en de watersport las, zag hij er een mooi onderzoek in voor zijn afstudeerproject. Uitgangspunt was de wens van de gemeente. „We streefden ernaar een realistisch, uitvoerbaar plan voor een watergebonden bedrij venterrein te maken", vertelt Pham. Het ontwerp van de drie studen ten bevat enkele hoofdelementen. Het gebruik maken van de insteek- haven, waar zo'n dertig plezierbo ten kunnen liggen; een laad- en loskade voor de binnenvaart, be doeld voor de bedrijven in het hart van het terrein. Aan de rand komt ruimte voor on dernemingen op het gebied van watersport. Die zijn goed te zien vanaf de Kleverskerkseweg en de haven en omzomen als het ware het binnenste terrein. „We hebben er een half jaar aan gewerkt. Ik denk gemiddeld twin tig uur in de week. Ieder nam een aspect voor zijn rekening. Doordat we alledrie in de buurt van Bergen op Zoom wonen, konden we in de weekeinde gemakkelijk overleggen over het project." Het plan van de drie studenten is meer dan een indeling van het ter rein. Praktisch alle aspecten zijn meegenomen in de afstudeerscrip tie. Dat moest ook want uitvoer baarheid is een van de criteria waarop het project getoetst is. „De gemeente kan er zo mee aan de slag", zegt Pham, Maar dan zal er eerst ruimte gemaakt moeten worden door de bedrijven die er nu gevestigd zijn. Het eerste schetsje van variant 3. Bedrijvigheid aan het water Insteekhaven m Watersportbedrijven i Overige watergebonden bedrijven I Laad-loskade Wat kunt u van Jtwee verwachten vertrouwde merken Baderie en' SieMatic kwaliteit en design vóór ieder budget montage en installatie door eigen mensen 1 de mooiste showroom van Zeeland! <D Jtwee koken baden Grenadierweg 17 I Middelburg T 0118 - 641 386 info@j-twee.nl Jijdelijk 'ajr6%BT w a"e bouw en "stallatie- Zaa<nhecien Vlissingen en AW zijn tot elkaar veroordeeld. Samen trekken ze het Scheldekwar- tier uit het slop. Nu moeten ze de koppigheid voorbij in hun geschil over Britannia. Hoe ironisch: het Schelde- kwartier is gered door de vastgoedvijand van de gemeente Vlissin gen. De stad kan opgelucht adem halen en de wethouder, die dankt er misschien wel zijn politieke car rière aan. Het was zo tekenend, die opgewek te persconferentie donderdagmid dag in het Vlissingse stadhuis. Ein- délijk werden de handtekeningen gezet onder het koopcontract van het eerste bouwblok Bestevaer. Wethouder Piet Polderman kon zogezegd niet wachten tot de champagne zou worden ontkurkt en Jan Sips van AM maar bleef zeg gen hoe mooi het leven toch is. Gretig glimlachten beide heren in de lenzen van de klikkende came ra's. Aan de andere kant van de tafel zat Arnold van Velzen, wiens naam de initialen vormt van AW Beheer. Armen over elkaar. Nu en dan een knipoog. Nee, hij hoefde niet zo nodig in de krant. Tuurlijk, hij zal heus wel weten ANALYSE door Wendy van den Hurk dat er wat te verdienen valt. Maar als hij niet zo gek was geweest om het risico van het Scheldekwartier te dragen, waren er helemaal geen handtekeningen gezet. Sterker nog: dan had die champagne nog heel lang koud gestaan. Tot dusver zijn namelijk alle pro jectontwikkelaars afgehaakt. Nie mand die zijn vingers eraan durf de te branden. Met zo'n crisis ste ken investeerders hun miljoenen liever niet in een armlastig provin ciestadje dat zit opgescheept met een gigantisch terrein, waar ze ook nog eens veel te veel voor heeft be taald. Hoe mooi de mogelijkheden er ook zijn, met die dokhaven en die prachtige fabriekspanden. Hoe hard de wethouder ook al die tijd riep hoe uniek het wel niet is. Met tot voor kort slechts een paar opties, niet eens verkopen, begon het hele project zijn geloofwaardig heid te verliezen. Evenals de wet houder. Hij mag in zijn handjes knijpen met zo'n makke gemeenteraad, die tot nu toe accepteerde dat het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 50