Lady Gaga en Andy Warhol vandaa uitgelicht zaterdag 27 november 2010 Lady Gaga zegt veel van haar inspiratie te vinden in het werk van Andy Warhol. Die voorspelde de weduwe van John Lennon, Yoko Ono, al dat er iets als Lady Gaga geboren zou worden. Kijk op zie: Uitgelicht op onze website als kunstwerk vaak wordt vergeleken: pop-disco, rolmodel, uitdagend imago. Maar eigenlijk zijn de verschillen groter. De overeenkomsten gaan over de vorm, de verschillen raken aan de inhoud. Madonna is een artieste uit een wezenlijk ander tijdperk. Een twintigste-eeuws fenomeen. Zij brak vijfentwintig jaar geleden door, toen televisie (lees: MTV) nog de belangrijkste etalage voor popartiesten was. De wijze waar op Madonna in haar liedjes en vi deoclips seks en religie inpast -van Like a Virgin tot Like a Prayer - was ronduit provocerend. Toen be stonden er nog taboes. Lady Gaga choqueert niemand meer. Ze kan en plein public de 'disco stick' van al haar dansers be rijden en iedereen wuift, klapt en zingt het refrein van Lovegame mee, van kleuters tot senioren. Gaga straalt immers uit dat het al lemaal spel is. Een interessante verklaring geeft de Amerikaanse schrijfster en cul tuurcriticus Camille Paglia. Het verschil met Madonna is dat zowel Lady Gaga zelf als haar fans kinde ren zijn van de digitale generatie, betoogde zij onlangs in The Sun day Times. Gaga heeft MTV niet eens meer nodig. Ze zet al haar clips rechtstreeks op haar eigen YouTube-kanaal en miljoenen kids kunnen het zien. Ongecensu reerd. Thuis aan de laptop, in de trein op hun smartphone.. Overal. Een van de eerste pr-zetten van La dy Gaga was het inpalmen van de immens populaire 'entertain- ment-blogger' Perez Hilton. Ver volgens bond ze miljoenen 'vrien den' en volgers aan zich via Face- book en Twitter. Zij is de eerste popster die de nieuwe, digitale me dia zo nadrukkelijk en grootscha lig naar haar hand wist te zetten. Zangeres Cyndi Lauper, een gene ratie ouder dan Gaga, zei het on omwonden: „De kunst van Lady Gaga is een perfecte afspiegeling van de tijd waarin we nu leven." Ze heeft gelijk. Het is het tijdperk zonder generatieconflict - Lady Ga- ga's vader is haar zakenpartner. Een tijd waarin de grens tussen privé en publiek vervaagt, zoals te zien aan de realityshows en het 'bellen in de trein'. Een tijd en ge neratie die zowel vervreemd is van grote idealen als van grote emoties. Concentratiekampen en massamoordenaars zijn thema's in computerspelletjes geworden. De show van Lady Gaga is een spektakel gespeend van iedere wer kelijke emotie of relatie met het echte leven van de fans. Gaga danst als non in een transparant la texjurkje met stukjes tape kruis lings over haar tepels geplakt over het podium. Ze rolt met nepbloed besmeurd over de vloer in het 'hor ror-nummer' Teeth. Haar dansers grijpen zichzelf en elkaar in het zwaar opbollende kruis. En in de finale Paparazzi laat Gaga haar va gina vuur spuwen. Het schokt niet meer. Het heeft geen andere betekenis dan enter tainment. Een familieuitje. Scholie ren kijken ernaar zoals hun ouders in de jaren '70 naar Penny de Jager bij Toppop. Onaangedaan. De we reld is bij Lady Gaga één groot drie dimensionaal beeldscherm gewor den, het leven een immens compu terspel. beeldbewerking studio centraal foto's ANP dy Gaga doet altijd stof opwaaien. Ze vloekt soms als een havenwerker, blowt er lustig op los of zingt over de moord op haar vriendje. Bij optredens schieten er vonken uit haar bh en soms rollebolt ze door bloed. Een keer droeg ze een vleesjurkje. In de videoclip Telephone draagt ze alleen een Renske: „Helemaal niet. Ze is juist superlief" Marita: „Ze zegt heel mooie dingen tegen ons." Frieke: „Er wordt zoveel verteld en het is vaak niet waar. Mensen zeggen soms dat ze eigenlijk een man is. Nou ja! Als je dat denkt is er echt iets mis met je ogen." Lady Gaga is twee jaar op wereldtournee met heel zenuwachtig. Maandag gaan we Gaga weer zien..." Frieke: „Deze keer ga ik minder filmen en fo to's maken. Dat gaat toch ten koste van de con centratie." Marita: „De vorige keer moest ik bij het num mer 'Speechless' huilen. Dat was het mooiste zonnebril van brandende sigaretten en tape. Gaga bedenkt elke keer iets nieuws - regelmatig tot ontzetting van brave borsten. Ondanks de relletjes is de kleine Lady Gaga wereldwijd bij miljoenen en nog eens miljoenen mensen ge liefd. Er wordt soms gezegd dat ze een slechte invloed heeft op de jeugd. The Monster Ball. De rode draad door de show is de zoektocht van Gaga naar het grootste feest op aarde. In mei stond ze al in het Gelre- dome en volgende week doet ze Nederland op nieuw aan. De Grouster Gaga-girls waren er in Arnhem ook bij. En ja, daarna wilden ze wéér. Kunnen jullie nog slapen? Renske: „Oh my god, als ik er aan denk word ik moment. Iedereen zong mee." Linie monster zijn heeft heus ook grenzen, knik ken de vriendinnen. Op een fansite lazen ze een bericht van een bloedfanatiek meisje dat Gaga 'haar enige echte moeder' noemde. Dat gaat dus te ver. Marita: „Daar kan ik me aan storen. Je eigen moeder is er ook nog."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 13