TV bepaalt succes van boek media rrf 31 De verkoop van boeken wordt steeds meer gedirigeerd door tv. Mediatrainingen maken de meest schuwe auteur rijp voor de buis, maar de boekenbranche verlangt in stilte terug naar de tijd van Hier is... Adriaan van Dis. door Monique Brandt TERUGGESPOELD Antonia media@wegener.nl IS1 024-3650570 Zaterdag 27 november 2010 De online-boekhan- dels Libris en Bol weten het: als er 's avonds een schrij ver op tv is, schie ten diens verkoop grafieken meteen omhoog. „Wij houden auteurs die optreden bij Pauw Witteman en bij De wereld draait door goed in de gaten. Boe ken die in de journaals besproken worden, doen het ook goed", zegt Ilona de Bok van Bol. Net als Bol heeft Libris op de web site een pagina waarop de op tv be handelde boeken zijn te vinden. „We willen de klant wegwijs ma ken", vertelt Carolien Damwijk, di visiemanager van Libris. „Vroeger kreeg de boekhandel een klant die zei: 'Ik zag gisteren een rood boek op tv, het ging over paarden'. Nu vinden klanten dat boek zélf" Ook zij noemt Pauw Witteman en DWDD 'factoren van belang'. „Men koopt een boek om lekker in weg te duiken en gaat af op wat op tv wordt besproken, om teleur stelling te voorkomen." Uitgever Wanda Gloude van Am bo Anthos: „Tegenwoordig willen mensen altijd een mening hebben. Uit een soort gemeenschapsgevoel wil men kunnen meepraten. Dus moet je allemaal hetzelfde boek le zen. Mensen willen houvast bij de keuze voor een boek omdat het verkooptechnisch een eigenaardig product is. Als je parfum koopt, ruik je eerst en een cd beluister je in de winkel. Van een boek weet je niet hoe je leeservaring uitpakt. Kopers gaan af op de mening van mensen die ze vertrouwen, zoals presentatoren." Damwijk: „Recen sies en literaire bijlagen in kranten en tijdschriften nemen af of ver dwijnen, maar de behoefte aan duiding is er nog steeds." De invloed van tv op boekverkoop is niet nieuw. Auteurs die vroeger bij Sonja Barend zaten, waren ze ker van grote belangstelling. De boekenbranche denkt met wee beeld Mark Reijntjens moed terug aan Hier is... Adriaan van Dis. In literaire, maar losse ge sprekken werd de ziel van bezoe kende schrijvers blootgelegd. „Als een auteur 's avonds bij Van Dis zat, kon je als uitgever de volgende ochtend beginnen met herdruk ken", weet auteur en literair agent Paul Sebes nog. „Neem Emmanuel Le Roy Ladurie, auteur van Mon- taillou, een ketters dorp in de Pyre neeën 1294-1324. Zat die stoffige Franse professor aan tafel met een boek over een dorp in de Pyrenee ën in de middeleeuwen. Niet op windend. Maar door Van Dis werd het een absolute hit!" Het Boekblad becijferde ooit dat negen seizoenen Van Dis op tv de boekenbranche 50 miljoen gulden omzet opleverde. Concrete cijfers over de huidige invloed van tv op boekverkoop zijn er niet. Eén blik op de bestsellerlijsten toont wel aan daf boeken van mediapersoon lijkheden vaak extreem goed gaan. De bestsellercultuur lijkt in elk ge val versterkt te worden door de te levisie. Marc van Biezen, auteur van vier dichtbundels en publiciteitsmede werker bij uitgeverij Meulenhoff/ Boekerij, begon dit jaar voorzich tig met het geven van mediatrai ningen aan auteurs, speciaal met het oog op televisie-optredens. Die trainingen zijn zo succesvol ge bleken, dat hij het aantal komend jaar wil verdubbelen. „Met name fictieschrijvers leven behoorlijk so litair. Ze zijn zo bezig met de bin nenwereld, dat het moeite kost zich in de buitenwereld te manifes teren. Ik help ze beter uit de verf te komen, zonder dat ze zich an ders voordoen. Van Biezen is blij dat schrijvers te genwoordig in allerlei soorten pro gramma's aantreden. Het geeft de verkoop een duw. Paul Sebes ziet juist minder mogelijkheden voor zijn auteurs. „Op tv is vooral ruim te voor non-fictie. Met een roman hoefje niet aan te komen." Hij ver telt hoe hij een jaar bezig was om Robert Vuijsje op tv te krijgen. Diens debuut Alleen maar nette mensen (2008) gaat over de zoek tocht van een joodse jongen van goede komaf naar een 'intellectue le negerin' als vriendin. „Pas toen er een rel ontstond omdat enkele zwarte vrouwen zich gediscrimi neerd voelden, belden opeens alle programma's. Het gaat om reuring in plaats van inhoud, zoals bij Van Dis. Bij DWDD zit een auteur naast jenny en Danny de Munk die vertellen over hun verhuizing. Daar ga je met je hoge cultuur." Sebes betreurt het dat er geen echt toegankelijk boekenprogramma is voor een breed publiek. Hij klopte met eigen formats bij tv-producen- ten aan. „Een Idols voor schrijvers of een realitysoap: schrijvers lei den een bijzonder leven. Geen be langstelling." En Wanda Gloude: „Waar blijft de Nederlandse Oprah, die echt men sen aan het lezen krijgt? Er is op tv niemand met de status van Adriaan van Dis. Niet dat er lange gesprekken moeten komen, als er maar een charismatische persoon lijkheid is, die kijkers aanspreekt. Haal desnoods Sonja weer terug!" Reageren? redactie.media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Cowboyfilms, oorlogsfilms en thril lers: wie heeft er niet een of meer van bekeken? Na drie of vier had je ze allemaal wel gezien. Ondanks levensechte decors, indrukwekkende na- tuurshots en full colour camerawerk was het toch vaak allemaal zwart-wit werk dat je te zien kreeg. Good guys tegen bad boys. In de jaren tachtig van de vorige eeuw dook er ineens een nieuw genre op: de fe ministische film. Boef, roodhuid, spleetoog en mof van de feministische film was de man. Deugniet, geboren om het onderspit te delven tegen de good girls 'in the war door Ray Simoen between the sexes'. Een 'loser' met een te grove bek, een te groot ego en twee te losse handjes. In deze traditie staat het werk van Marleen Gorris. Na de controversiële film 'De stilte rond Christine M' (1982), het ex treme 'Gebroken spiegels' (1984) en het te leurstellende 'The last island' (1989), brak de cineaste in 1995 internationaal door met 'Antonia'. De film won in 1996 een Oscar als beste buitenlandse film. Antonia - indrukwekkende rol van Willeke van Ammelrooy - blikt op haar sterfbed te rug op haar leven. Dat speelt zich voorna melijk af in het dorp waarnaar ze met doch ter Daniëlle na de dood van haar moeder, vlak na de Tweede Wereldoorlog, terug keerde. Tegen de achtergrond van de ver strijkende seizoenen - prachtig melancho lisch gefilmd - voltrekt zich het leven van de oervrouw Antonia: moreel en fysiek mooi en sterk houdt ze zich staande in een dorp waar mannen de toon proberen te zet- Willeke van Ammelrooy schittert in de titelrol in de film Antonia. foto GPD ten. Haar dochter wil geen man, maar wel een kind. Daarvoor trekt ze naar de stad om zich te bedienen van een blonde, aardi ge dekhengst. Maar met een man weet je maar nooit. Reden waarom ze na de daad op haar handen gaat staan om zeker te we ten dat het zaad binnenblijft. Daniëlle krijgt een kind, uiteraard een dochter en hoogbegaafd. Wanneer deze dochter Theresa ook bevalt van een doch ter, Sara, die op de energieke en levens krachtige Antonia lijkt, is de cirkel rond en beslist Antonia dat het tijd is te sterven. Te vreden, want de vrouwen in haar leven zijn allen vrij en onafhankelijk: Daniëlle met haar schilderijen, Theresa met de we tenschap, Sara met haar kinderlijke on schuld, Antonia met haar liefde voor de na tuur. Veelzeggend beeld: Antonia, de 'leven gever' die zaaiend over het land gaat. Al deze vrouwen zijn zo prachtig, omdat ze omringd worden door zwakke mannen. Ge welddadig, geil, bezopen, geestelijk onvol wassen, onzelfstandig en kinderlijk simpel. Alleen een vrouwenhand maakt de man tot mens. Een anarchistisch sprookje noem de Marleen Gorris haar film dan ook.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 109