Meesterdeslgner Konstantin Grcic
Bloemstuk
met lange
levensduur
Designer
of the Year
Konstantin Grcic (1965) staat erom bekend dat hij ontwerp-opdrachten eerst vakkundig ontleedt en dan met een zeer gedetailleerd plan
komt. Maar de laatste tijd durft Grcic (spreek uit: 'gurrtsjiets') zich wat vrijer te bewegen. Het leidt soms tot poëtische hoogstandjes en dat
blijft niet onopgemerkt: hij is gekroond tot Designer of the Year wegens zijn veelzijdigheid. Grcic in vier sprekende voorbeelden.
Chair One
- van strak naar vloeiend
Myto
- de wereld verbeteren
Blow
- de poëtische kant van Grcic
PR
Konstantin Grcic staat bekend om zijn Gründlichkeit. De eerste tien
jaar van Konstantin Grcic Industrial Design noemen critici hem een
'rationalist', verwijzend naar de stijl die begin 1900 in Italië opkwam.
Net als de rationalisten hanteert Grcic in zijn werk vaak strakke,
geometrische vormen en gebruikt hij de meest hoogwaardige
materialen. Chair One, de stoel die Grcic in 2002 voor Magis
ontwerpt, lijkt het sleutelstuk naar een nieuwe fase in zijn werk. Met
ontwerpsoftware op de computer tekent Grcic de stoel uit gegoten
aluminium, geïnspireerd op een voetbal met zijn constructie van op
hoekpunten aan elkaar bevestigde vlakken. Chair One wordt een
klassieker en luidt de opmaat naar een fase waarin Grcic meer
'vloeiend' gaat werken.
Grcic, niet vies van een beetje zelfreflectie, mijmert wel eens over
zijn toekomst. Dan denkt hij na over de volgende stap in zijn
ontwikkeling en voor welk bedrijf hij nog graag eens zou
ontwerpen. Het vooruitstrevende Established Sons stond hoog op
zijn verlanglijstje. Gelukkig wilde het bedrijf ook met hem werken.
'Ik voel en vind dat ik moet experimenteren. Nu wilde ik graag het
materiaal laten spreken op een meer organische manier.'
Zo geschiedde. Het glazen tafeltje Blow, gemaakt in samenwerking
met het Italiaanse Venini, is een plaatje. Daarin is het hem gelukt
een even iconische vorm als bijzondere toepassing van het materiaal
glas te vinden in een ontwerp dat zeker binnen het oeuvre van Grcic
als poëtisch bestempeld kan worden.
Het prestigieuze designplatform Design
Miami, dat van 1 tot 5 december voor de
zesde keer wordt gehouden, kiest Konstantin
Grcic als Designer of the Year. Het is een
prestigieuze onderscheiding, waarmee een
bijzondere bijdrage aan het designvak in het
afgelopen jaar, maar tevens het hele oeuvre
wordt beloond. Eerder wonnen grootheden
als Zaha Hadid, Mare Newson en Maarten
Baas de prijs. Bijzonder is dat de 'nuchtere'
Grcic de prijs krijgt, en niet zoals gebruikelijk
een experimenteel of conceptueel ontwerper.
Dat past bij de beurs die zich vooral richt op
experimenteel (gelimiteerd) ontwerp dat zich
op het grensvlak tussen kunst en ontwerp
bevindt. Zoals elke ontwerper mag ook Grcic
een ontwerp maken, speciaal voor de beurs.
Hij creëerde Netscape, een nettenconstructie
met een soort hangstoelen, waarin 24 mensen
tegelijkertijd eventjes kunnen uitrusten.
Zie filmpje installatie Design
Miami: http://goo.gl/omTeZ
www.konstantin-grcic.com
Ijnji Reageren?
redactie.wonen@wegener.nl
Grcic is altijd gefascineerd geweest door de relatie tussen mens en
object. Zijn de spullen om ons heen handig, toegankelijk,
ondersteunend? Die insteek neemt de ontwerper dan ook mee bij de
ontwikkeling van nieuwe producten. Ook als de opdracht in eerste
instantie een heel ander uitgangspunt heeft. Zo werkte Grcic in 2006
en 2007 nauw samen met de Italiaanse meubelfabrikant Plank en
chemieconcern BASF. Het idee was om te experimenteren met een
nieuw soort snel en makkelijk vloeiend plastic: Ultradur High Speed.
Grcic ontwierp een stoel op een sledeframe uit één stuk, de Myto. De
stoel was een van de publiekstrekkers van de meubelbeurs in Milaan
in 2008 en geldt als een van de belangrijkste wapenfeiten in het
oeuvre van Konstantin Grcic.
door Renske Schriemer
Design is een serieuze zaak, vindt Grcic. Niet alleen maar fan. 'Het vereist concentratie en het gaat
over verantwoordelijkheid. Maar op hetzelfde moment is de harde realiteit vaak ook een beetje
komisch. Het gaat om ons leven en daarin worstelen we continu met van alles. Dat zorgt ook voor
grappige momenten.' Dat element brengt hij ook bewust in zijn werk. 'Niet omdat ik grappig wil
zijn of omdat ik het er heel erg bovenop leg. Maar als je de wereld accepteert met al zijn perfecties
en onvolkomen- heden, alle tragedie en grappige kanten, dan impliceert dat dat er iets van humor
inzit, op het snijvlak van die tegenpolen.' Een goed voorbeeld van die subtiele humor is te vinden
in een van Grcic's klassiekers: lamp Mayday voor de Italiaanse fabrikant Flos, een ontwerp uit
1999. De naam van de lamp verwijst naar de S.O.S.-roep 'Mayday'. Grcic ontwierp de lamp zo dat
hij als baken kan dienen op al die onverwachte momenten in een mensenleven: een handvat
zodat je het ding kunt meenemen in de kruipruimte of onder je auto. Met twee haken om het
lange snoer (handig als je ermee de tuin ingaat) om te winden. En met een haak, zodat de lamp
tijdens de bouw opgehangen kan worden of in de tuin als boomlamp kan dienen. Maar gewoon
naast je bed als nachtlampje kan natuurlijk ook, dankzij de matte kap die het licht verzacht.