Meesterdeslgner Konstantin Grcic Bloemstuk met lange levensduur Designer of the Year Konstantin Grcic (1965) staat erom bekend dat hij ontwerp-opdrachten eerst vakkundig ontleedt en dan met een zeer gedetailleerd plan komt. Maar de laatste tijd durft Grcic (spreek uit: 'gurrtsjiets') zich wat vrijer te bewegen. Het leidt soms tot poëtische hoogstandjes en dat blijft niet onopgemerkt: hij is gekroond tot Designer of the Year wegens zijn veelzijdigheid. Grcic in vier sprekende voorbeelden. Chair One - van strak naar vloeiend Myto - de wereld verbeteren Blow - de poëtische kant van Grcic PR Konstantin Grcic staat bekend om zijn Gründlichkeit. De eerste tien jaar van Konstantin Grcic Industrial Design noemen critici hem een 'rationalist', verwijzend naar de stijl die begin 1900 in Italië opkwam. Net als de rationalisten hanteert Grcic in zijn werk vaak strakke, geometrische vormen en gebruikt hij de meest hoogwaardige materialen. Chair One, de stoel die Grcic in 2002 voor Magis ontwerpt, lijkt het sleutelstuk naar een nieuwe fase in zijn werk. Met ontwerpsoftware op de computer tekent Grcic de stoel uit gegoten aluminium, geïnspireerd op een voetbal met zijn constructie van op hoekpunten aan elkaar bevestigde vlakken. Chair One wordt een klassieker en luidt de opmaat naar een fase waarin Grcic meer 'vloeiend' gaat werken. Grcic, niet vies van een beetje zelfreflectie, mijmert wel eens over zijn toekomst. Dan denkt hij na over de volgende stap in zijn ontwikkeling en voor welk bedrijf hij nog graag eens zou ontwerpen. Het vooruitstrevende Established Sons stond hoog op zijn verlanglijstje. Gelukkig wilde het bedrijf ook met hem werken. 'Ik voel en vind dat ik moet experimenteren. Nu wilde ik graag het materiaal laten spreken op een meer organische manier.' Zo geschiedde. Het glazen tafeltje Blow, gemaakt in samenwerking met het Italiaanse Venini, is een plaatje. Daarin is het hem gelukt een even iconische vorm als bijzondere toepassing van het materiaal glas te vinden in een ontwerp dat zeker binnen het oeuvre van Grcic als poëtisch bestempeld kan worden. Het prestigieuze designplatform Design Miami, dat van 1 tot 5 december voor de zesde keer wordt gehouden, kiest Konstantin Grcic als Designer of the Year. Het is een prestigieuze onderscheiding, waarmee een bijzondere bijdrage aan het designvak in het afgelopen jaar, maar tevens het hele oeuvre wordt beloond. Eerder wonnen grootheden als Zaha Hadid, Mare Newson en Maarten Baas de prijs. Bijzonder is dat de 'nuchtere' Grcic de prijs krijgt, en niet zoals gebruikelijk een experimenteel of conceptueel ontwerper. Dat past bij de beurs die zich vooral richt op experimenteel (gelimiteerd) ontwerp dat zich op het grensvlak tussen kunst en ontwerp bevindt. Zoals elke ontwerper mag ook Grcic een ontwerp maken, speciaal voor de beurs. Hij creëerde Netscape, een nettenconstructie met een soort hangstoelen, waarin 24 mensen tegelijkertijd eventjes kunnen uitrusten. Zie filmpje installatie Design Miami: http://goo.gl/omTeZ www.konstantin-grcic.com Ijnji Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Grcic is altijd gefascineerd geweest door de relatie tussen mens en object. Zijn de spullen om ons heen handig, toegankelijk, ondersteunend? Die insteek neemt de ontwerper dan ook mee bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Ook als de opdracht in eerste instantie een heel ander uitgangspunt heeft. Zo werkte Grcic in 2006 en 2007 nauw samen met de Italiaanse meubelfabrikant Plank en chemieconcern BASF. Het idee was om te experimenteren met een nieuw soort snel en makkelijk vloeiend plastic: Ultradur High Speed. Grcic ontwierp een stoel op een sledeframe uit één stuk, de Myto. De stoel was een van de publiekstrekkers van de meubelbeurs in Milaan in 2008 en geldt als een van de belangrijkste wapenfeiten in het oeuvre van Konstantin Grcic. door Renske Schriemer Design is een serieuze zaak, vindt Grcic. Niet alleen maar fan. 'Het vereist concentratie en het gaat over verantwoordelijkheid. Maar op hetzelfde moment is de harde realiteit vaak ook een beetje komisch. Het gaat om ons leven en daarin worstelen we continu met van alles. Dat zorgt ook voor grappige momenten.' Dat element brengt hij ook bewust in zijn werk. 'Niet omdat ik grappig wil zijn of omdat ik het er heel erg bovenop leg. Maar als je de wereld accepteert met al zijn perfecties en onvolkomen- heden, alle tragedie en grappige kanten, dan impliceert dat dat er iets van humor inzit, op het snijvlak van die tegenpolen.' Een goed voorbeeld van die subtiele humor is te vinden in een van Grcic's klassiekers: lamp Mayday voor de Italiaanse fabrikant Flos, een ontwerp uit 1999. De naam van de lamp verwijst naar de S.O.S.-roep 'Mayday'. Grcic ontwierp de lamp zo dat hij als baken kan dienen op al die onverwachte momenten in een mensenleven: een handvat zodat je het ding kunt meenemen in de kruipruimte of onder je auto. Met twee haken om het lange snoer (handig als je ermee de tuin ingaat) om te winden. En met een haak, zodat de lamp tijdens de bouw opgehangen kan worden of in de tuin als boomlamp kan dienen. Maar gewoon naast je bed als nachtlampje kan natuurlijk ook, dankzij de matte kap die het licht verzacht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 103