binnenland 15
in ProRail
Strafblad PW'ers gesel in handen oppositie
Verouderd spoornetwerk
Zware kritiek op bonussen|||j§
Geen aanpassing systeem
Kwaliteit niet verbeterd
Teeven: huwelijkse
voorwaarden duur
Veehouders: fors
minder antibiotica
Balkenende docent
Erasmus Universiteit
Ron P. legde geen
bekentenis af
Spoorbeheerder zegt
jubileumfeest af
Hero Brinkman
ontweek
alcoholcontrole
vrijdag 26 november 2010
DEN HAAG
Staatssecretaris Fred Teeven van
Justitie staat open voor het D66-
plan om de huwelijkse voorwaar
den als uitgangspunt te nemen
voor het sluiten van een huwelijk,
maar ziet ook nadelen. Dat zei hij
gisteren in de Tweede Kamer. Tee
ven vreest voor extra kosten en ad
ministratie. Veel (jonge) mensen
trouwen zonder dat ze veel te ver
delen hebben, zei hij.
DEN HAAG
Veehouders willen het gebruik van
antibiotica fors beperken. In 2013
moet het antibioticagebruik zijn ge
halveerd in vergelijking met 2009.
Dat hebben ondernemersorganisa
ties uit de veesector bekendge
maakt.
De regering had aangedrongen op
deze maatregelen. Door het ge
bruik van antibiotica zijn dieren
minder vatbaar voor ziektes, maar
worden bacteriën resistent. Dat
vormt een gevaar als de bacteriën
infecties veroorzaken bij mensen.
ROTTERDAM
Jan Peter Balkenende wordt hoogle
raar op de Erasmus Universiteit in
Rotterdam. De oud-premier is per
1 december benoemd tot hoogle
raar Governance, Institutions and
Internationalisation in de Erasmus
School of Law en de Erasmus
School of Economics. Balkenende
was van 1993 tot 2002 als bijzonder
hoogleraar al verbonden aan de
Vrije Universiteit in Amsterdam.
ARNHEM
Ron P. lijkt geen bekentenis te heb
ben afgelegd over de Puttense
moordzaak aan zijn medegedeti
neerde. Dat bleek gisteren bij het
gerechtshof in Arnhem, waar de
medegevangene van P. als getuige
optrad.
De man suggereerde wel details
van P. te hebben gehoord over de
moord op Anneke van der Stap in
2005, waar P. ook van wordt ver
dacht. De getuige moest zich ech
ter beperken tot de moord op
Christel Ambrosius in 1994.
Het Franse spoornetwerk werd in
1995 verzelfstandigd en onderge
bracht bij een onderneming waar
de staat een meerderheidsbelang
in heeft. Het spoorwegbedrijf zelf,
de SNCF, wordt ook gecontroleerd
door de staat. In eigen land heeft
de SNCF een monopolie op natio
naal passagiersvervoer. De meeste
TGV-lijnen zijn winstgevend, maar
het bedrijf gaat gebukt onder schul
den en verliezen.
De RFF, het Franse ProRail, kondig
de deze week aan dat de SNCF
meer moet gaan betalen voor het
gebruik van het spoor. Het gewone
spoorwegnet is zo verouderd dat
RFF de komende tien jaar 15,3 mil
jard euro in de modernisering er
van moet investeren.
zie onze website:binnenland
Beelden van de chaos op station
Utrecht Centraal van afgelopen week
einde nadat brand uitbrak in het ver-
keerscentrum nabij het station.
Deutsche Bahn is een holding die
volledig in handen is van de staat.
Deutsche Bahn bestaat uit drie tak
ken: personenverkeer, infrastruc
tuur en transport en logistiek. Het
onderdeel infrastructuur is op zijn
beurt gesplitst in drie aparte maat
schappijen: spoor, stations en
stroomnet.
De centrumrechtse regering van
bondskanselier Angela Merkel
heeft afgesproken de verzelfstandi
ging van het spoornet te 'onderzoe
ken', maar ziet 'momenteel' geen
reden om het systeem fundamen
teel te veranderen.
In het concern profiteert het spoor
net het meest van technologische
vernieuwing, zo stelt Deutsche
Bahn.
ProRail ligt onder vuur na de grote storing die vorige week vrijdag en zater
dag het treinverkeer rond Utrecht platlegde. foto Marcel Antonisse/ANP
een rol en daar kan het bedrijf
niets aan doen."
Als de overheid de regie krijgt, is
wel duidelijk wie er verantwoorde
lijk is, stelt Henk ter Bogt, bijzon
der hoogleraar overheidsmanage
ment aan de Rijksuniversiteit Gro
ningen. „Het zou een extra prikkel
kunnen zijn om problemen eerder
op te lossen." Net als vroeger. Was
er zwaar weer op komst, dan injec
teerde de verantwoordelijk minis
ter extra geld om het probleem te
verhelpen. „Daarmee voorkwam
een minister dat hij in politieke
problemen zou komen."
UTRECHT - ProRail schrapt de vie
ring van het vijfjarig bestaan, dat
stond gepland voor de komende da
gen. Op het programma stond on
der meer een feest voor medewer
kers. Volgens een woordvoerster is
het niet 'het gepaste moment'. Ook
de afgelopen dagen kampte ProRail
met een storing, voor de tweede
dag reden gisteren geen sneltrei
nen tussen Heerlen en Maastricht.
Network Rail (NR) beheert het Brit
se spoornetwerk, inclusief sta
tions, tunnels en spoorwegovergan
gen. Het bedrijf werd opgezet in
2002 nadat de voorganger van Net
work Rail, het particuliere bedrijf
Railtrack, failliet was gegaan. NR
ontvangt 60 procent van haar in
komsten van de Britse overheid, 40
procent komt van treinaanbieders
die moeten betalen om van het
spoor gebruik te maken. NR ope
reert als een commercieel bedrijf,
maar heeft geen aandeelhouders.
De winst wordt geïnvesteerd in
verbetering van het spoor. NR
kreeg in juni zware kritiek vanwe
ge de 2,4 miljoen pond (2,8 miljoen
euro) aan bonussen die het bedrijf
onder het management verdeelde.
Verouderd materiaal, veel achter
stallig onderhoud, buiten de grote
doorgangsroutes veel enkel en dus
traag spoor, maar relatief lage prij
zen. De Italiaanse spoorwegen zijn
immer onderwerp van spot en
hoon, ook nadat in 2001, conform
de EU-richtlijnen, het spoor werd
gescheiden van de reizigers. De
RFI, een NV maar de facto nog
steeds in handen van de staat, is
sindsdien verantwoordelijk voor
24.000 kilometer spoor, 2700 sta
tions en 1380 kilometer aan spoor-
tunnels.Opmerkelijk genoeg is Ita
lië voorop gegaan in het liberalise
ren van personenvervoer. De kwali
teit is er niet echt op vooruit ge
gaan. De kritiek is dat veel aan
dacht uitgaat naar lucratieve trajec
ten, terwijl het gewone treinver
keer een noodlijdend bestaan lijdt.
Melanie Schuitz van Haegen, minister van Infrastructuur
'Andere partijen toelaten
zorgt voor onzekerheid, je
weet dan niet wat je krijgt'
door Frank Hendrickx
Formeel is er weinig aan
de hand. Zeven Kamerle
den biechtten woensdag
hun strafblad op, maar
dat staat een politieke
loopbaan niet in de weg. „Het was
een vrij lichte overtreding en ik
heb mijn boete betaald", zo zegt
bijvoorbeeld Jhim van Bemmel.
De PW'er blijft ondanks zijn ver
oordeling wegens valsheid in ge
schrifte gewoon in de Kamer, al
mag hij van fractieleider Wilders
zes weken het woord niet voeren.
Over tot de orde van de dag. Of
toch niet? Hoogleraar beleidswe
tenschap Hans van den Heuvel
vindt dat de Kamer wel-erg makke
lijk over de veroordelingen van par
lementariërs heen stapt. „Ik geloof
niet dat de samenleving dit op
prijs stelt. Dit soort veroordelin
gen is slecht voor het aanzien en
het gezag van de Kamer. Ik vind
dat er een ethische commissie
moet komen die ervoor zorgt, dat
het ambt van parlementariër niet
uitgeoefend kan worden door ie
mand met een strafblad."
Binnen de Tweede Kamer is wei
nig animo voor zo'n beroepscode,
maar zonder complicaties zijn de
veroordelingen van de parlementa
riërs niet. Ze leveren spanning op
met de dagelijkse inbreng van de
Kamerleden. PW-leider Geert
Wilders voelt zich in zijn hemd ge
zet, nu blijkt dat ruim zo procent
van zijn fractie een strafblad heeft.
Vorig jaar vroeg Raymond de
Roon nog opheldering aan het ka
binet over twee rechters die onder
invloed hadden gereden en toch
in functie bleven.
„Kan hun salaris alsnog worden te
ruggevorderd", wilde de PW'er
weten. Het zal voor De Roon moei
lijker worden om hard op de trom
te slaan nu hij zelf veroordeeld
blijkt. Daarnaast zijn twee van zijn
fractiegenoten, Joram van Klave
ren en Jhim van Bemmel, recent
bestraft wegens rijden onder in
vloed. De jij-bak van politieke te
genstanders ligt al klaar: waarom
hoeven zij hun salaris niet terug te
storten?
Er zijn meer voorvallen die met te
rugwerkende kracht vragen oproe
pen. Zo hekelde Van Bemmel als
Kamerlid het lakse optreden van
curatoren. Niemand wist toen nog
dat hij zelf betrokken is bij een
zeer dubieus faillissement.
De PVV heeft ook een probleem
over het onderwerp 'straatterreur'.
De woordvoerder, Eric Lucassen,
bleek zelf een plaaggeest voor zijn
buren in Haarlem.
De vijf PW'ers met een
strafblad hebben gezel
schap van WD'er Elias
en SP'er Ulenbelt, maar hun mis
stappen zijn dertig jaar geleden.
Toch is ook de WD kwetsbaar.
De liberalen willen drankmisbruik
bij jongeren aanpakken, maar on-
derwijswoordvoerder Elias zat zelf
ooit met te veel drank achter het
stuur.
DEN HAAG - PW'er Hero Brink
man heeft in 2001 geprobeerd in
Purmerend een alcoholcontrole
van de politie te ontwijken door
snel door te rijden en de lichten
van zijn auto uit te doen.
Hij werd later thuis aangehouden
op verdenking van rijden onder in
vloed. Brinkman, Kamerlid voor
de PW, en justitie troffen een
schikking van 200 euro. PW-lei
der Geert Wilders was niet op de
hoogte van het voorval. Brinkman
was destijds politieagent. De zaak
kwam niet voor de rechter. Brink
man was de enige van de 150 Ka
merleden die niet openbaar wilde
maken of hij een strafblad heeft.