binnenland 15 in ProRail Strafblad PW'ers gesel in handen oppositie Verouderd spoornetwerk Zware kritiek op bonussen|||j§ Geen aanpassing systeem Kwaliteit niet verbeterd Teeven: huwelijkse voorwaarden duur Veehouders: fors minder antibiotica Balkenende docent Erasmus Universiteit Ron P. legde geen bekentenis af Spoorbeheerder zegt jubileumfeest af Hero Brinkman ontweek alcoholcontrole vrijdag 26 november 2010 DEN HAAG Staatssecretaris Fred Teeven van Justitie staat open voor het D66- plan om de huwelijkse voorwaar den als uitgangspunt te nemen voor het sluiten van een huwelijk, maar ziet ook nadelen. Dat zei hij gisteren in de Tweede Kamer. Tee ven vreest voor extra kosten en ad ministratie. Veel (jonge) mensen trouwen zonder dat ze veel te ver delen hebben, zei hij. DEN HAAG Veehouders willen het gebruik van antibiotica fors beperken. In 2013 moet het antibioticagebruik zijn ge halveerd in vergelijking met 2009. Dat hebben ondernemersorganisa ties uit de veesector bekendge maakt. De regering had aangedrongen op deze maatregelen. Door het ge bruik van antibiotica zijn dieren minder vatbaar voor ziektes, maar worden bacteriën resistent. Dat vormt een gevaar als de bacteriën infecties veroorzaken bij mensen. ROTTERDAM Jan Peter Balkenende wordt hoogle raar op de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De oud-premier is per 1 december benoemd tot hoogle raar Governance, Institutions and Internationalisation in de Erasmus School of Law en de Erasmus School of Economics. Balkenende was van 1993 tot 2002 als bijzonder hoogleraar al verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. ARNHEM Ron P. lijkt geen bekentenis te heb ben afgelegd over de Puttense moordzaak aan zijn medegedeti neerde. Dat bleek gisteren bij het gerechtshof in Arnhem, waar de medegevangene van P. als getuige optrad. De man suggereerde wel details van P. te hebben gehoord over de moord op Anneke van der Stap in 2005, waar P. ook van wordt ver dacht. De getuige moest zich ech ter beperken tot de moord op Christel Ambrosius in 1994. Het Franse spoornetwerk werd in 1995 verzelfstandigd en onderge bracht bij een onderneming waar de staat een meerderheidsbelang in heeft. Het spoorwegbedrijf zelf, de SNCF, wordt ook gecontroleerd door de staat. In eigen land heeft de SNCF een monopolie op natio naal passagiersvervoer. De meeste TGV-lijnen zijn winstgevend, maar het bedrijf gaat gebukt onder schul den en verliezen. De RFF, het Franse ProRail, kondig de deze week aan dat de SNCF meer moet gaan betalen voor het gebruik van het spoor. Het gewone spoorwegnet is zo verouderd dat RFF de komende tien jaar 15,3 mil jard euro in de modernisering er van moet investeren. zie onze website:binnenland Beelden van de chaos op station Utrecht Centraal van afgelopen week einde nadat brand uitbrak in het ver- keerscentrum nabij het station. Deutsche Bahn is een holding die volledig in handen is van de staat. Deutsche Bahn bestaat uit drie tak ken: personenverkeer, infrastruc tuur en transport en logistiek. Het onderdeel infrastructuur is op zijn beurt gesplitst in drie aparte maat schappijen: spoor, stations en stroomnet. De centrumrechtse regering van bondskanselier Angela Merkel heeft afgesproken de verzelfstandi ging van het spoornet te 'onderzoe ken', maar ziet 'momenteel' geen reden om het systeem fundamen teel te veranderen. In het concern profiteert het spoor net het meest van technologische vernieuwing, zo stelt Deutsche Bahn. ProRail ligt onder vuur na de grote storing die vorige week vrijdag en zater dag het treinverkeer rond Utrecht platlegde. foto Marcel Antonisse/ANP een rol en daar kan het bedrijf niets aan doen." Als de overheid de regie krijgt, is wel duidelijk wie er verantwoorde lijk is, stelt Henk ter Bogt, bijzon der hoogleraar overheidsmanage ment aan de Rijksuniversiteit Gro ningen. „Het zou een extra prikkel kunnen zijn om problemen eerder op te lossen." Net als vroeger. Was er zwaar weer op komst, dan injec teerde de verantwoordelijk minis ter extra geld om het probleem te verhelpen. „Daarmee voorkwam een minister dat hij in politieke problemen zou komen." UTRECHT - ProRail schrapt de vie ring van het vijfjarig bestaan, dat stond gepland voor de komende da gen. Op het programma stond on der meer een feest voor medewer kers. Volgens een woordvoerster is het niet 'het gepaste moment'. Ook de afgelopen dagen kampte ProRail met een storing, voor de tweede dag reden gisteren geen sneltrei nen tussen Heerlen en Maastricht. Network Rail (NR) beheert het Brit se spoornetwerk, inclusief sta tions, tunnels en spoorwegovergan gen. Het bedrijf werd opgezet in 2002 nadat de voorganger van Net work Rail, het particuliere bedrijf Railtrack, failliet was gegaan. NR ontvangt 60 procent van haar in komsten van de Britse overheid, 40 procent komt van treinaanbieders die moeten betalen om van het spoor gebruik te maken. NR ope reert als een commercieel bedrijf, maar heeft geen aandeelhouders. De winst wordt geïnvesteerd in verbetering van het spoor. NR kreeg in juni zware kritiek vanwe ge de 2,4 miljoen pond (2,8 miljoen euro) aan bonussen die het bedrijf onder het management verdeelde. Verouderd materiaal, veel achter stallig onderhoud, buiten de grote doorgangsroutes veel enkel en dus traag spoor, maar relatief lage prij zen. De Italiaanse spoorwegen zijn immer onderwerp van spot en hoon, ook nadat in 2001, conform de EU-richtlijnen, het spoor werd gescheiden van de reizigers. De RFI, een NV maar de facto nog steeds in handen van de staat, is sindsdien verantwoordelijk voor 24.000 kilometer spoor, 2700 sta tions en 1380 kilometer aan spoor- tunnels.Opmerkelijk genoeg is Ita lië voorop gegaan in het liberalise ren van personenvervoer. De kwali teit is er niet echt op vooruit ge gaan. De kritiek is dat veel aan dacht uitgaat naar lucratieve trajec ten, terwijl het gewone treinver keer een noodlijdend bestaan lijdt. Melanie Schuitz van Haegen, minister van Infrastructuur 'Andere partijen toelaten zorgt voor onzekerheid, je weet dan niet wat je krijgt' door Frank Hendrickx Formeel is er weinig aan de hand. Zeven Kamerle den biechtten woensdag hun strafblad op, maar dat staat een politieke loopbaan niet in de weg. „Het was een vrij lichte overtreding en ik heb mijn boete betaald", zo zegt bijvoorbeeld Jhim van Bemmel. De PW'er blijft ondanks zijn ver oordeling wegens valsheid in ge schrifte gewoon in de Kamer, al mag hij van fractieleider Wilders zes weken het woord niet voeren. Over tot de orde van de dag. Of toch niet? Hoogleraar beleidswe tenschap Hans van den Heuvel vindt dat de Kamer wel-erg makke lijk over de veroordelingen van par lementariërs heen stapt. „Ik geloof niet dat de samenleving dit op prijs stelt. Dit soort veroordelin gen is slecht voor het aanzien en het gezag van de Kamer. Ik vind dat er een ethische commissie moet komen die ervoor zorgt, dat het ambt van parlementariër niet uitgeoefend kan worden door ie mand met een strafblad." Binnen de Tweede Kamer is wei nig animo voor zo'n beroepscode, maar zonder complicaties zijn de veroordelingen van de parlementa riërs niet. Ze leveren spanning op met de dagelijkse inbreng van de Kamerleden. PW-leider Geert Wilders voelt zich in zijn hemd ge zet, nu blijkt dat ruim zo procent van zijn fractie een strafblad heeft. Vorig jaar vroeg Raymond de Roon nog opheldering aan het ka binet over twee rechters die onder invloed hadden gereden en toch in functie bleven. „Kan hun salaris alsnog worden te ruggevorderd", wilde de PW'er weten. Het zal voor De Roon moei lijker worden om hard op de trom te slaan nu hij zelf veroordeeld blijkt. Daarnaast zijn twee van zijn fractiegenoten, Joram van Klave ren en Jhim van Bemmel, recent bestraft wegens rijden onder in vloed. De jij-bak van politieke te genstanders ligt al klaar: waarom hoeven zij hun salaris niet terug te storten? Er zijn meer voorvallen die met te rugwerkende kracht vragen oproe pen. Zo hekelde Van Bemmel als Kamerlid het lakse optreden van curatoren. Niemand wist toen nog dat hij zelf betrokken is bij een zeer dubieus faillissement. De PVV heeft ook een probleem over het onderwerp 'straatterreur'. De woordvoerder, Eric Lucassen, bleek zelf een plaaggeest voor zijn buren in Haarlem. De vijf PW'ers met een strafblad hebben gezel schap van WD'er Elias en SP'er Ulenbelt, maar hun mis stappen zijn dertig jaar geleden. Toch is ook de WD kwetsbaar. De liberalen willen drankmisbruik bij jongeren aanpakken, maar on- derwijswoordvoerder Elias zat zelf ooit met te veel drank achter het stuur. DEN HAAG - PW'er Hero Brink man heeft in 2001 geprobeerd in Purmerend een alcoholcontrole van de politie te ontwijken door snel door te rijden en de lichten van zijn auto uit te doen. Hij werd later thuis aangehouden op verdenking van rijden onder in vloed. Brinkman, Kamerlid voor de PW, en justitie troffen een schikking van 200 euro. PW-lei der Geert Wilders was niet op de hoogte van het voorval. Brinkman was destijds politieagent. De zaak kwam niet voor de rechter. Brink man was de enige van de 150 Ka merleden die niet openbaar wilde maken of hij een strafblad heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 5