Heerlijke kilometervreter
7
Alternatief: VW Passat 1.9 TDI BlueMotion
Alternatief: Alfa Romeo 1.9 JDTm
vrijdag 26 november 2010
OCCASION Audi A4 2.0 TDI Avant
Deze Audi is een heerlijke wagen om snelwegkilometers mee te vreten. foto Lucas Boot
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed
rijdt-ie nog? Wat zit er al
lemaal op en aan? En
wat is er voor ongeveer
hetzelfde bedrag nog te
koop? We zoeken het
voor u uit. Deze week
een Audi A4 Avant.
door Lucas Boot
Op het verlanglijstje dat
we deze week in onze
schoen achterlieten voor
de Sint stond een fraaie
stationwagon. De goedheiligman
vervulde onze wens en stopte een
cheque van 22.000 euro in ons
schoeisel. Daarmee gingen we op
zoek en vonden deze Audi A4
Avant 2.0 TDI bij Het Occasion
Center Zeeland (HOC) in Goes.
Hij mag weg voor 21.945 euro.
De Audi zit werkelijk tot de nok
toe gevuld met allerhande opties.
We zouden er een A4'tje mee kun
nen vullen, maar we beperken ons
tot de voornaamste wapenfeiten.
Komt-ie: lederen bekleding, ge
scheiden klimaatzones, elektrisch
bedienbaar schuifdak, navigatie,
cd-wisselaar, stoel ver warming, au-
diobediening op het stuur, cruise
control en parkeersensoren. Uiter
lijke verfraaiingen zijn onder meer
de vijfspaaks lichtmetalen velgen,
verchroomde raamlijsten en een
driespaaks sportstuur. De zijkan
ten van het stuur zijn iets afgeplat,
waardoor het lekker sportief oogt
en lekker beetpakt. Het nodigt uit
tot vlot rijden.
Daar leent de 140 pk sterke turbo
diesel in het vooronder zich dan
ook prima voor. Het blok levert
zijn maximale trekkracht van 320
Nm al vanaf 1750 toeren en is dus
vroeg bij de les. Na de 3500 toeren
is de pit er wel uit, zoals gebruike
lijk bij een turbodiesel van dit kali
ber. De krachten worden over de
twee voorwielen verdeeld via een
traploze multitronic-automaat met
zeven 'versnellingen'. Een gouden
combinatie. De bak doet zijn werk
zijdezacht en razendsnel. Zelf scha
kelen kan met de flippers achter
het stuur. Er zitten slechts millise
conden tussen het tikje tegen de
flipper en het wisselen van verzet.
Dat maakt het leuk om zelf de re
gie in handen te nemen. In de nor
male drive-modus maakt de kruk
as bij 120 km/u slechts tweedui
zend omwentelingen per minuut.
Zo kalm. We hebben dan ook de
neiging om gas bij te willen geven.
We overschrijden de maximum
snelheid zodoende geregeld zon
der er erg in te hebben. Gelukkig
maakt de boordcomputer er ons
door een eenmalig piepsignaal op
attent dat we gas moeten minde
ren. Deze functie kan ook worden
uitgeschakeld.
Deze Audi is al met al een heerlij
ke wagen om snelwegkilometers
mee te vreten. Het solide onder
stel doet daarbij ook een flinke
duit in de zak. De afstelling zit tus
sen sportiviteit en comfort in, en
Audi A4 Avant 2.0 TDI
Prijs: 21.945 euro
Nieuwprijs 2007: vanaf 53.950 euro
Bouwjaar: 1-2007
Km-stand: 142.740
Transmissie: traploze multitronic-auto
maat
Motor: 2,0 liter viercilinder turbo,die
sel
Vermogen: 140 pk, 320 Nm
0-100 km/u: 9,9 seconden*
Topsnelheid: 201 km/u*
Gemiddeld verbruik: 1 op 16,4*
Afleverkosten: meeneemprijs, beurt
kost 550 euro extra, 3 maanden garan
tie 950 euro
Bijzonderheden: lederen sportstoelen,
daarmee ook precies tussen de gro
te concurrenten BMW en Merce
des in. Enkele kleine kanttekenin
gen tot besluit. Het interieur en ex
terieur zijn smetteloos op wat be-
navigatie, cd-wisselaar
Verkooppunt: HOC Zeeland, Goes
Website: www.hoczeeland.nl
*fabrieksopgave
Historie: In 1994 introduceert Audi de
eerste generatie A4 als opvolger van de
welbekende Audi 80. De A4 moet gaan
concurreren met de BMW 3-serie en
de C-klasse van Mercedes-Benz.
In 1996 verschijnt de eerst station-va
riant van de A4, de Avant.
In het voorjaar van 2008 introduceert
Audi de vierde generatie van de station
wagon.
schadigingen op de achterbank en
de achterbumper na. Daarbij be
speurden we een ruis tijdens het
accelereren. Moeilijk te zeggen
waar dat geluid vandaan komt.
Audi Q5 hybride komt
eind volgend jaar
Ook Audi is de, heilloze, weg
ingeslagen van de full hybrid.
Maar voordat er voldoende stekker-
hybrides klaar zijn, willen vooral
klanten in de Verenigde Staten de
ze lichtelijk brandstofbesparende
techniek nu eenmaal. Elders ma
ken overheidssubsidies ze betaal
baar, maar de forse Q5 van Audi
zal nooit een koopje worden. De
hybride daarop kan hooguit drie
kilometer geheel elektrisch rijden,
dan komt onverbiddelijk de tweeli
ter turbo in actie. Het gemiddeld
verbruik is 7 liter per 100 kilome
ter. De koolstofdioxide-uitstoot be
draagt 160 gram per kilometer. De
hybride komt in het vierde kwar
taal van volgend jaar op de markt.
De prijs is nog niet bekend.
BMW stapt op
motorscooter
BMW presenteert voor het
eerst een (concept voor) een
motorscooter, dat het comfort van
zo'n 'raceplee' koppelt aan het
weggedrag van een echte
BMW-motorfiets. Het Concept C
(C voor commuter, forens) was de
ze maand te zien op de tweewie-
lerbeurs te Milaan, want Italië is
toch altijd nog hét land van de
scooter. BMW zal dit studiemodel
beslist in productie nemen, eerst
met een verbrandingsmotor, maar
er wordt zwaar gestudeerd op elek
trische tractie.
Renault Latitude
Renault Latitude nadert
Nederlandse grens
Renault had besloten de Latitu
de, een op de Samsung SM5
gebaseerde sedan in Passat-for-
maat (waar-ie ook meer op lijkt
dan op andere Renaults), niet in
Europa in te voeren. Dat is nu
deels teruggedraaid, want hij
wordt wel in de sedanlanden in
het zuiden en oosten van Europa
én in Frankrijk verkocht.
Het is zelfs de officiële auto van
het Cannes filmfestival 2011. Maar
Renault Nederland blijft bij het
eerder ingenomen standpunt: hier
geen Latitude. Er komt wél een
nieuwe Laguna.
Elektrische Golf pas
in 2014 geproduceerd
Volkswagen heeft een elektri
sche Golf, de Bleu-e-motion,
gepresenteerd die niet in 2013, zo
als eerder gemeld, maar in 2014 in
productie wordt genomen. Voor
de aandrijving zorgt een elektro
motor van 115 pk, die gevoed
wordt door een accupakket van
180 lithium-ion cellen met een ca
paciteit van 26,5 kilowattuur en
een gewicht van 315 kilogram.
Daarmee. heeft de Golf
Blue-e-motion een actieradius tot
150 kilometer. Maar dan moet niet
veel op de topsnelheid van 122 kilo
meter per uur worden gereden en
niet iedere sprint in de minimale
tijd van 11,5 seconden worden afge
legd. De oplaadtijden en de prijs
zijn nog niet bekend.
Prijs: 20.950 euro Bouwjaar: 4-2008 Km-stand: 65.478
Motor: 1,9 liter viercilinder, diesel Vermogen: 150 pk, 320 Nm
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Afleverkosten: 495 euro, inclusief onderhoudsbeurt en 6 maanden garantie
Bijzonderheden: lederen bekleding, 17-inch lichtmetalen wielen
Verkooppunt: Auto Mondo, Roosendaal
Website: www.automondo.nl foto Peter van Trijen
Prijs: 20.950 euro Bouwjaar: 7-2008 Km-stand: 87.671
Motor: 1,9 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 104 pk, 250 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Afleverkosten: 395 euro, inclusief onderhoudsbeurt
Bijzonderheden: parkeersensoren, navigatie
Verkooppunt: Autobedrijf Jan Bogert, Dinteloord
Website: www.janbogert.nl foto Lucas Boot