Heerlijke kilometervreter 7 Alternatief: VW Passat 1.9 TDI BlueMotion Alternatief: Alfa Romeo 1.9 JDTm vrijdag 26 november 2010 OCCASION Audi A4 2.0 TDI Avant Deze Audi is een heerlijke wagen om snelwegkilometers mee te vreten. foto Lucas Boot Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er al lemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde bedrag nog te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Audi A4 Avant. door Lucas Boot Op het verlanglijstje dat we deze week in onze schoen achterlieten voor de Sint stond een fraaie stationwagon. De goedheiligman vervulde onze wens en stopte een cheque van 22.000 euro in ons schoeisel. Daarmee gingen we op zoek en vonden deze Audi A4 Avant 2.0 TDI bij Het Occasion Center Zeeland (HOC) in Goes. Hij mag weg voor 21.945 euro. De Audi zit werkelijk tot de nok toe gevuld met allerhande opties. We zouden er een A4'tje mee kun nen vullen, maar we beperken ons tot de voornaamste wapenfeiten. Komt-ie: lederen bekleding, ge scheiden klimaatzones, elektrisch bedienbaar schuifdak, navigatie, cd-wisselaar, stoel ver warming, au- diobediening op het stuur, cruise control en parkeersensoren. Uiter lijke verfraaiingen zijn onder meer de vijfspaaks lichtmetalen velgen, verchroomde raamlijsten en een driespaaks sportstuur. De zijkan ten van het stuur zijn iets afgeplat, waardoor het lekker sportief oogt en lekker beetpakt. Het nodigt uit tot vlot rijden. Daar leent de 140 pk sterke turbo diesel in het vooronder zich dan ook prima voor. Het blok levert zijn maximale trekkracht van 320 Nm al vanaf 1750 toeren en is dus vroeg bij de les. Na de 3500 toeren is de pit er wel uit, zoals gebruike lijk bij een turbodiesel van dit kali ber. De krachten worden over de twee voorwielen verdeeld via een traploze multitronic-automaat met zeven 'versnellingen'. Een gouden combinatie. De bak doet zijn werk zijdezacht en razendsnel. Zelf scha kelen kan met de flippers achter het stuur. Er zitten slechts millise conden tussen het tikje tegen de flipper en het wisselen van verzet. Dat maakt het leuk om zelf de re gie in handen te nemen. In de nor male drive-modus maakt de kruk as bij 120 km/u slechts tweedui zend omwentelingen per minuut. Zo kalm. We hebben dan ook de neiging om gas bij te willen geven. We overschrijden de maximum snelheid zodoende geregeld zon der er erg in te hebben. Gelukkig maakt de boordcomputer er ons door een eenmalig piepsignaal op attent dat we gas moeten minde ren. Deze functie kan ook worden uitgeschakeld. Deze Audi is al met al een heerlij ke wagen om snelwegkilometers mee te vreten. Het solide onder stel doet daarbij ook een flinke duit in de zak. De afstelling zit tus sen sportiviteit en comfort in, en Audi A4 Avant 2.0 TDI Prijs: 21.945 euro Nieuwprijs 2007: vanaf 53.950 euro Bouwjaar: 1-2007 Km-stand: 142.740 Transmissie: traploze multitronic-auto maat Motor: 2,0 liter viercilinder turbo,die sel Vermogen: 140 pk, 320 Nm 0-100 km/u: 9,9 seconden* Topsnelheid: 201 km/u* Gemiddeld verbruik: 1 op 16,4* Afleverkosten: meeneemprijs, beurt kost 550 euro extra, 3 maanden garan tie 950 euro Bijzonderheden: lederen sportstoelen, daarmee ook precies tussen de gro te concurrenten BMW en Merce des in. Enkele kleine kanttekenin gen tot besluit. Het interieur en ex terieur zijn smetteloos op wat be- navigatie, cd-wisselaar Verkooppunt: HOC Zeeland, Goes Website: www.hoczeeland.nl *fabrieksopgave Historie: In 1994 introduceert Audi de eerste generatie A4 als opvolger van de welbekende Audi 80. De A4 moet gaan concurreren met de BMW 3-serie en de C-klasse van Mercedes-Benz. In 1996 verschijnt de eerst station-va riant van de A4, de Avant. In het voorjaar van 2008 introduceert Audi de vierde generatie van de station wagon. schadigingen op de achterbank en de achterbumper na. Daarbij be speurden we een ruis tijdens het accelereren. Moeilijk te zeggen waar dat geluid vandaan komt. Audi Q5 hybride komt eind volgend jaar Ook Audi is de, heilloze, weg ingeslagen van de full hybrid. Maar voordat er voldoende stekker- hybrides klaar zijn, willen vooral klanten in de Verenigde Staten de ze lichtelijk brandstofbesparende techniek nu eenmaal. Elders ma ken overheidssubsidies ze betaal baar, maar de forse Q5 van Audi zal nooit een koopje worden. De hybride daarop kan hooguit drie kilometer geheel elektrisch rijden, dan komt onverbiddelijk de tweeli ter turbo in actie. Het gemiddeld verbruik is 7 liter per 100 kilome ter. De koolstofdioxide-uitstoot be draagt 160 gram per kilometer. De hybride komt in het vierde kwar taal van volgend jaar op de markt. De prijs is nog niet bekend. BMW stapt op motorscooter BMW presenteert voor het eerst een (concept voor) een motorscooter, dat het comfort van zo'n 'raceplee' koppelt aan het weggedrag van een echte BMW-motorfiets. Het Concept C (C voor commuter, forens) was de ze maand te zien op de tweewie- lerbeurs te Milaan, want Italië is toch altijd nog hét land van de scooter. BMW zal dit studiemodel beslist in productie nemen, eerst met een verbrandingsmotor, maar er wordt zwaar gestudeerd op elek trische tractie. Renault Latitude Renault Latitude nadert Nederlandse grens Renault had besloten de Latitu de, een op de Samsung SM5 gebaseerde sedan in Passat-for- maat (waar-ie ook meer op lijkt dan op andere Renaults), niet in Europa in te voeren. Dat is nu deels teruggedraaid, want hij wordt wel in de sedanlanden in het zuiden en oosten van Europa én in Frankrijk verkocht. Het is zelfs de officiële auto van het Cannes filmfestival 2011. Maar Renault Nederland blijft bij het eerder ingenomen standpunt: hier geen Latitude. Er komt wél een nieuwe Laguna. Elektrische Golf pas in 2014 geproduceerd Volkswagen heeft een elektri sche Golf, de Bleu-e-motion, gepresenteerd die niet in 2013, zo als eerder gemeld, maar in 2014 in productie wordt genomen. Voor de aandrijving zorgt een elektro motor van 115 pk, die gevoed wordt door een accupakket van 180 lithium-ion cellen met een ca paciteit van 26,5 kilowattuur en een gewicht van 315 kilogram. Daarmee. heeft de Golf Blue-e-motion een actieradius tot 150 kilometer. Maar dan moet niet veel op de topsnelheid van 122 kilo meter per uur worden gereden en niet iedere sprint in de minimale tijd van 11,5 seconden worden afge legd. De oplaadtijden en de prijs zijn nog niet bekend. Prijs: 20.950 euro Bouwjaar: 4-2008 Km-stand: 65.478 Motor: 1,9 liter viercilinder, diesel Vermogen: 150 pk, 320 Nm Transmissie: handgeschakelde zesbak Afleverkosten: 495 euro, inclusief onderhoudsbeurt en 6 maanden garantie Bijzonderheden: lederen bekleding, 17-inch lichtmetalen wielen Verkooppunt: Auto Mondo, Roosendaal Website: www.automondo.nl foto Peter van Trijen Prijs: 20.950 euro Bouwjaar: 7-2008 Km-stand: 87.671 Motor: 1,9 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 104 pk, 250 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, inclusief onderhoudsbeurt Bijzonderheden: parkeersensoren, navigatie Verkooppunt: Autobedrijf Jan Bogert, Dinteloord Website: www.janbogert.nl foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 35