Opa's gouden auto Shooting Brake gaat door 5 vrijdag 26 november 2010 Jac van Alphen en zijn Opel Kadett C Coupe. foto Lucas Boot KLASSIEKS Jac van Alphen en zijn Opel Kadett C Coupe uit 1976 te danken aan de vorige eigenaar. Die heeft er tussen 1990 en 1996 slechts honderdvijftig kilometer mee gereden. „Een jufïfouwwagen- tje om boodschappen mee te doen, denk ik. Waarschijnlijk was het een binnenslaper. Niets gele den dus." Van Alphen had destijds niet spe ciaal een voorkeur voor het goud bruine Opeltje. Hij kon 'm ge woon voor een goede prijs overko- pen. Voor oude auto's an sich heeft de Rucphenaar daarentegen wel een voorliefde. „Altijd in de au to's gezeten namelijk. Begonnen als leerling-monteur en daarna bij een spuiterij en uitdeukerij." Door de jaren heen ontstond er een inni ge band tussen hem en de Kadett. „Hij gaat nooit meer weg. Als ik er niet meer in kan rijden, bewaar ik 'm voor mijn kleinkinderen. Opa's gouden auto, noemen ze hem. Ze zijn er helemaal weg van. Vooral m'n kleinzoon vindt het prachtig." En Van Alphen ook. Foto's, onder- houdsboekjes, clubbladen, taxa tierapporten... het wordt er alle maal bij gehaald. Met een glimlach van oor tot oor vertelt Van Alphen vervolgens over een onvergetelijke reis naar het zuiden van Duits land. „Ik reed door de bergen met het schuifdak en de ramen op. De wind ruiste door de auto en ik zat ongelofelijk te genieten. Het Opel tje kon de bergen makkelijk aan. Hij heeft me sowieso nog nooit la ten staan. Dat ding doet het echt altijd. Onvoorstelbaar." Heeft u ook een bijzondere au to? Oud of nieuw? Laat het ons weten en stuur een mail naar de redactie. door Lucas Boot Rekening houdend met de zeer gave en originele staat is er in deze sprake van een nog zeldzaam voorhandenzijnd origineel en gaaf exemplaar, zo staat in het taxatierapport van de Opel Kadett C Coupe van Jac van Alphen uit Rucphen. Hij is het met elke letter uit het rapport roe rend eens. „Ik heb al heel wat au to's gezien, maar nog nooit in de ze uitvoering (two-tone, auto maat, schuifdak, red.) en nog nooit in zo'n goede staat." Van Alphen gaat geregeld op pad met zijn Kadett C, volgens fanaten de laatste echte Kadett, omdat dit de laatste generatie met achterwie laandrijving is. Hij spaart 'm dus niet. Zuinig is-ie er natuurlijk wel op. Nee, die uitzonderlijke staat is SUPERSTATIONCAR Mercedes borduurt verder op E-Klasse Estate en CLS Van de drie Duitse prestige- merken Audi, BMW en Mer cedes-Benz, is het vooral de luxetak van Volkswagen (Au di dus) die ieder gaatje in zijn leveringsprogramma wil dichten. Maar Mercedes weet er óók wat van. Zie de volgende vulling, de Shoo ting Brake. door Robbert Keegel foto GPD benzinebroer, de 350 BlueEfficien- cy heeft een inhoud van 3498 cm3, levert 306 pk bij 6500 toeren en 370 Nm bij 3500-5250 omw/ min, kent een gemiddeld verbruik van 6,8 l/ioo km en een uitstoot van ook 159 g/km. De CLS sprint daarmee in 6,1 seconden naar de honderd en de top is eveneens op 250 km/u afgeregeld. Ondanks al deze geweldige prestaties valt hem een A-label ten deel. Later volgen, eveneens naar voor beeld van de CLS, nog een vierci- linder diesel 250 CDI BlueEfficien- cy met een inhoud van 2143 cc en 204 pk. Topper wordt de V8 benzi ne 500 BlueEfficiency. Hier heb ben we het over een cilinderin houd van 4663 cm3 en een maxi mumvermogen van 408 pk. De nieuweling wordt vanaf 2012 gebouwd in Stuttgart-Sindelfin- gen, de grootste fabriek van Merce des-Benz, op dezelfde productie lijn waar nu de E-Klasse en de CLS in elkaar worden gezet. Prij zen weten we nog niet, maar logi scherwijze moeten we rekenen op iets meer dan de CLS, die er nu vanaf 79.000 euro is. Deze fraaie superstationcar de Shooting Brake werd door het grote Stuttgarter merk in april al vertoond op de autoshow van Peking. Ten slotte is China hun belangrijkste groeimarkt - en binnen afzienbare tijd wellicht hun belangrijkste markt, punt. De Shooting Brake - de naam is een woordgrapje op Shooting Break, een Britse term voor een doorgaans erg luxe stationcar - kan niet alleen meer dan ruim schoots een Chinese familie her bergen, hij sprak kennelijk ook veel bezoekers van die Pekinese au Mercedes-Benz heeft besloten de machtige Shooting Brake in productie te nemen. totentoonstelling aan, want de Mercedes-top heeft inmiddels be sloten het concept daadwerkelijk in productie te nemen. Het is bo vendien een model dat stellig ook de nodige klanten elders aan zal spreken. De Shooting Brake is technisch verwant aan de nieuwste CLS en hoewel die op zijn beurt weer een elegante verschijningsvorm van de E-Klasse is, distantieert de Shoo ting Brake zich duidelijk van de 'gewone' E-Klasse Estate. Hij heeft Het interieur is precies zo weldadig als het uiterlijk belooft. foto GPD net als de CLS een coupé-achtige daklijn, hetgeen weliswaar de bela dingmogelijkheden niet bevordert, maar hem wel optisch hoogst aan trekkelijk maakt. Niettemin is er genoeg plaats voor een prettige va kantiebagage, al haalt de Shooting Break de maximaal 1950 liter van de E-Klasse Estate waarschijnlijk niet. Precieze cijfers zijn nog niet be kendgemaakt, maar gezien de ver wantschap met de CLS, zullen in eerste instantie twee direct inge spoten zescilinders de basismotori- sering vormen. Het gaat dan om de diesel 350 CDI BlueEfficiency die nu 265 pk vermogen biedt, dat is 41 pk meer dan in z'n voorgan ger, maar gemiddeld 6,0 liter per 100 kilometer verbruikt en dat is 21 procent minder dan zijn voor ganger. De cijfers: inhoud 2987 cm3, bij 3800 omw/min, 620 Nm bij 1600 tot 2400 omw/min en 159 g/km C02-uitstoot. In de CLS be tekent dat een honderdsprint in 6,2 seconden, topsnelheid (be grensd) 250 km/u. Deze versie krijgt in Nederland een B-label. Zijn eveneens direct ingespoten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 33