Volvo gooit roer om met S60
BMW geeft Cabrio voorrang boven Coupé
a to 3
Alexander Snoodijk, Volvo Olov, Goes
vrijdag 26 november 2010
I AUTOTEST Model oogt zeer sportief dankzij Nederlandse ontwerpchef Fedde Talsma
Q BMW 3-serie, toch altijd nog stuk
je sportiever dan de Volvo. Ook als
coupé, cabrio, Touring, M3 en X3.
Wielbasis: 2,76 meter. Bagage:
460 liter. Gewicht: 1445 kilogram.
Benzine 1,2 tot 4,0 liter, 122-420
pk; diesel 2,0 tot 3,0 liter, 143-286
pk. Vanaf 33.425 euro, diesel
36.875 euro. Plus: rijgedrag, moto
ren, keuze. Min: geen idee.
Opel Insignia, terechte Auto van
het Jaar 2009. Als sedan, hatch
back of Sports Tourer. Wielbasis:
2,74 meter. Bagage: 520 - 1564 li
ter. Gewicht: 1528 kilogram. Benzi
ne 1,6 tot 2,8 liter, 115-260 pk;
diesel 2,0 liter, 110-162 pk. Vanaf
27.495 euro, diesel 31.295 euro.
Plus: uiterlijk, motorkeuze, prijs.
Min: positie Opel.
Volkswagen Passat, zojuist ver
nieuwd en luxueuzer geworden.
Ook als CC en - vooral - Variant.
Wielbasis: 4,77 meter. Bagage:
565 liter. Gewicht: 1493 kilogram.
Benzine 1,4 tot 3,2 liter, 122-300
pk; diesel 1,6 tot 2,0 liter, 105-170
pk. Vanaf 28.450 euro, diesel
30.600 euro. Plus: populair, dege
lijk, inruil. Min: prijsdaling in 2011.
Concurrenten
Toen Ford in 1999 Volvo overnam, delegeerden ze al
snel designer Peter Horbury om de Zweedse producten
wat op te vrolijken. Tot vervelens toe liet die Brit vervol
gens weten 'dat ze het doosje hadden weggegooid' en
met rondere vormen op de proppen kwamen.
door Robbert Keegel
De nieuwe S6o heeft geen
enkele rechte lijn of hoek
meer en is de sportiefst
ogende Volvo ooit.
Designer Peter Horbury heeft al
lang niets meer in de melk te brok
ken en Ford heeft Volvo uit finan
ciële overwegingen overgedaan
aan het Chinese Geely. Voor 1,26
miljard euro, een koopje als even
buiten beschouwing wordt gelaten
dat tegen Volvo's wil ook de ont
wikkelingsbanden met Ford zijn
geslecht en er juist een boel ge
daan moet worden om de vereiste
regelmatige stroom aan nieuwe
modellen gaande te houden.
Dat kost enorm veel geld. Geely is
bepaald niet armlastig, maar na
zich aanvankelijk weinig met de
Zweedse bedrijfsvoering te heb
ben bemoeid, laten ze nu weten
dat Volvo maar weer eens flink gro
te auto's op touw moet gaan zet
ten. Want daar vraagt de Chinese
markt om, waar naar bekend de ge
zinnen klein gehouden moeten
worden, maar de families gigan
tisch zijn. De inmiddels stevig op
de Chinese markten verankerde
westerse merken bouwen ook alle
maal verlengde versies van juist
hun grootste modellen.
Volvo daarentegen was, geheel
overeenkomstig de hier heersende
trend, aan het downsizen. De nieu
we S60 - en de zojuist gelanceerde
stationcarversie V60, die naar ver
wachting de sedan qua verkopen
snel in zal halen - is in de exacte
maatvoering echt niet kleiner dan
z'n voorganger (wielbasis 2,77 me
ter, was 2,72), maar oogt een stuk
compacter - en vooral sportiever.
Dat is de pure verdienste van de
huidige ontwerpchef, de Nederlan
der Fedde Talsma, aan wie Volvo -
en wij - ook al de schitterende
coupé-cabrio C70 en de erg leuke,
maar commercieel nogal tegenval
lende C30 te danken heeft.
Het leuke is dat de S60 dat sportie
ve uiterlijk helemaal waar maakt.
Zeker sinds de onderstelspecialis
ten van Ford de toch al niet be
roerd sturende Zweedse bakken
onderhanden hadden genomen,
behoort de wegligging van deze
voorwielaandrijvers tot de top en
de S60/V60 is daar dan weer verre
weg de beste van. Bij de introduc
tie van de V60 in Toscane heb ik
er werkelijk tot grote vreugde mee
rondgestuurd en nu we de S60 ge
woon hier voor de gebruikelijke
'Verkenningsrit' hadden, werd die
positieve indruk alleen maar beves
tigd.
Ginds hebben we verschillende
motoren aan de tand kunnen voe
len, ook tot tevredenheid, hier had
den we een D5 tot onze beschik
king, met zijn 205 pk de sterkste
van de twee dieselmotoren. De an
dere, met 163 paardenkrachten is
trouwens ook niet misselijk en
voor professionals de ideale kracht
bron.
Het koppel van de D5 bedraagt
een verademende 420 Nm die via
een boterzacht schakelende Gear-
tronic (ook aan Ford te danken)
zestrapsautomaat aan de voorwie
len worden afgeleverd. 4x4 kan bij
de 6o's ook, maar niet op deze die
sel.
Sterke punten zijn de City Safety
en de voetgangersbescherming,
die bij dreigende aanrijding met
voorganger of domme oversteker
de Volvo zelfs helemaal tot stil
stand afremt.
Met deze akoestisch nauwelijks als
oliestoker te ontmaskeren motor
krijgt je echt weer plezier in het
autorijden, mede doordat het er
van binnen zo lekker uitziet. Je zit
„De nieuwe §60 heeft een zeer dynamisch
design en is de strakst sturende Volvo tot
nu toe. En hij is ook ontzettend veilig, met
standaard CitySafety. Zoals het er nu
uitziet komt er volgend jaar maart ook
een S60 met 20 procent fiscale bijtelling."
goed, ook achterin (kofferbak
meet 435 - 840 liter) en het dash
board is in één word prachtig.
Het display klapt niet meer uit de
bovenkant er van, maar is centraal
geplaatst en beter afleesbaar. De
bediening is er helaas niét op voor
uit gegaan, want niet meer intuï
tief via logische menu's ingericht.
De heren Geely zouden eens met
Apple moeten praten.
Wat wel een verbetering is die leu
ke vrijstaande middenconsole,
waar je nu echt dingen slingervast
achter kunt opbergen. Kortom,
een hoogste begeerlijke Zweed, die
trouwens met wel leuke televi
siespotjes aan de man wordt ge
bracht waarbij ik echter het woord
'brutaal' absoluut niet kan plaat
sen. Marketinggekte, zullen we
maar zeggen. Hij is er vanaf 34.995
euro, dieselen begint bij 38.395 eu
ro.
Voor de D5 moet 43.995 euro wor
den neergeteld en daar komt dan
2500 euro bij voor de zeer aan te
bevelen Geartronic.
6-SERiE Nieuw model is vóór de zomer leverbaar
door Robbert Keegel
Tot ieders verrassing heeft
BMW besloten de beeldscho
ne nieuwe 6-serie Coupé, die
vorige maand zijn verpletterende
debuut maakte op de autosalon
van Parijs, wel degelijk in produc
tie te nemen, maar voorrang te ver
lenen aan de Cabrio. Die wordt
nog vóór de zomer leverbaar.
Net als de Coupé is de Cabrio offi
cieel een 2+2, maar achterin kun
nen twee volwassenen toch erg
comfortabel plaatsnemen. De wiel
basis bedraagt dan ook een aange
name 2,85 meter, liefst zeven centi
meter meer dan zijn ook niet zo
onaantrekkelijke voorganger.
Cabrio én Coupe komen er in eer
ste instantie als 64oi met een drieli
ter turbo-zescilinder van 320 pk,
of als 650i met een 4,4-1 V8 van
407 pk. Beide versies hebben stan
daard een achttraps automaat en
ook een stop/start-functie. Het
moet niet té leuk worden, toch?
Hoewel BMW razendsnelle diesel
motoren op de plank heeft liggen,
zijn die althans voorlopig niet in
de nieuwe 6-serie leverbaar.
Afgezien van hun schoonheid, heb
ben beide modellen van de nieu
we 6-serie een uitbundig areaal
van elektronische gadgets. Stan
daard is BMW's Drive Dynamic
Control, waarmee de bestuurder
verschillende onderstel-afstellin
gen kan kiezen.
Adaptive Drive, waarmee de 6-se
rie zelf de optimale afstelling kiest
is een-optie. En het display voor
de weer verder ontwikkelde iDrive
zit voor het eerst in een vrijstaand
paneel.
De stoffen kap van de 6 Cabrio
gaat volautomatisch open en dat
neemt 19 seconden in beslag ter
wijl het sluiten vijf tellen langer
duurt. In verband met plotselinge
stortbuiten zou het omgekeerde
wellicht wenselijker zijn, maar bei
de operaties kunnen rijdend wor
den uitgevoerd - tot een snelheid
van wel 40 kilometer per uur.
Deze schoonheid krijgt in Neder
land prijskaartjes die beginnen bij
102.500 euro en dat is dan de Exe-
cutive-uitvoering met een 3-d
head-up display standaard.
Het interieur van de S60 is wat je noemt Scandinavisch design. foto's GPD