Volvo gooit roer om met S60 BMW geeft Cabrio voorrang boven Coupé a to 3 Alexander Snoodijk, Volvo Olov, Goes vrijdag 26 november 2010 I AUTOTEST Model oogt zeer sportief dankzij Nederlandse ontwerpchef Fedde Talsma Q BMW 3-serie, toch altijd nog stuk je sportiever dan de Volvo. Ook als coupé, cabrio, Touring, M3 en X3. Wielbasis: 2,76 meter. Bagage: 460 liter. Gewicht: 1445 kilogram. Benzine 1,2 tot 4,0 liter, 122-420 pk; diesel 2,0 tot 3,0 liter, 143-286 pk. Vanaf 33.425 euro, diesel 36.875 euro. Plus: rijgedrag, moto ren, keuze. Min: geen idee. Opel Insignia, terechte Auto van het Jaar 2009. Als sedan, hatch back of Sports Tourer. Wielbasis: 2,74 meter. Bagage: 520 - 1564 li ter. Gewicht: 1528 kilogram. Benzi ne 1,6 tot 2,8 liter, 115-260 pk; diesel 2,0 liter, 110-162 pk. Vanaf 27.495 euro, diesel 31.295 euro. Plus: uiterlijk, motorkeuze, prijs. Min: positie Opel. Volkswagen Passat, zojuist ver nieuwd en luxueuzer geworden. Ook als CC en - vooral - Variant. Wielbasis: 4,77 meter. Bagage: 565 liter. Gewicht: 1493 kilogram. Benzine 1,4 tot 3,2 liter, 122-300 pk; diesel 1,6 tot 2,0 liter, 105-170 pk. Vanaf 28.450 euro, diesel 30.600 euro. Plus: populair, dege lijk, inruil. Min: prijsdaling in 2011. Concurrenten Toen Ford in 1999 Volvo overnam, delegeerden ze al snel designer Peter Horbury om de Zweedse producten wat op te vrolijken. Tot vervelens toe liet die Brit vervol gens weten 'dat ze het doosje hadden weggegooid' en met rondere vormen op de proppen kwamen. door Robbert Keegel De nieuwe S6o heeft geen enkele rechte lijn of hoek meer en is de sportiefst ogende Volvo ooit. Designer Peter Horbury heeft al lang niets meer in de melk te brok ken en Ford heeft Volvo uit finan ciële overwegingen overgedaan aan het Chinese Geely. Voor 1,26 miljard euro, een koopje als even buiten beschouwing wordt gelaten dat tegen Volvo's wil ook de ont wikkelingsbanden met Ford zijn geslecht en er juist een boel ge daan moet worden om de vereiste regelmatige stroom aan nieuwe modellen gaande te houden. Dat kost enorm veel geld. Geely is bepaald niet armlastig, maar na zich aanvankelijk weinig met de Zweedse bedrijfsvoering te heb ben bemoeid, laten ze nu weten dat Volvo maar weer eens flink gro te auto's op touw moet gaan zet ten. Want daar vraagt de Chinese markt om, waar naar bekend de ge zinnen klein gehouden moeten worden, maar de families gigan tisch zijn. De inmiddels stevig op de Chinese markten verankerde westerse merken bouwen ook alle maal verlengde versies van juist hun grootste modellen. Volvo daarentegen was, geheel overeenkomstig de hier heersende trend, aan het downsizen. De nieu we S60 - en de zojuist gelanceerde stationcarversie V60, die naar ver wachting de sedan qua verkopen snel in zal halen - is in de exacte maatvoering echt niet kleiner dan z'n voorganger (wielbasis 2,77 me ter, was 2,72), maar oogt een stuk compacter - en vooral sportiever. Dat is de pure verdienste van de huidige ontwerpchef, de Nederlan der Fedde Talsma, aan wie Volvo - en wij - ook al de schitterende coupé-cabrio C70 en de erg leuke, maar commercieel nogal tegenval lende C30 te danken heeft. Het leuke is dat de S60 dat sportie ve uiterlijk helemaal waar maakt. Zeker sinds de onderstelspecialis ten van Ford de toch al niet be roerd sturende Zweedse bakken onderhanden hadden genomen, behoort de wegligging van deze voorwielaandrijvers tot de top en de S60/V60 is daar dan weer verre weg de beste van. Bij de introduc tie van de V60 in Toscane heb ik er werkelijk tot grote vreugde mee rondgestuurd en nu we de S60 ge woon hier voor de gebruikelijke 'Verkenningsrit' hadden, werd die positieve indruk alleen maar beves tigd. Ginds hebben we verschillende motoren aan de tand kunnen voe len, ook tot tevredenheid, hier had den we een D5 tot onze beschik king, met zijn 205 pk de sterkste van de twee dieselmotoren. De an dere, met 163 paardenkrachten is trouwens ook niet misselijk en voor professionals de ideale kracht bron. Het koppel van de D5 bedraagt een verademende 420 Nm die via een boterzacht schakelende Gear- tronic (ook aan Ford te danken) zestrapsautomaat aan de voorwie len worden afgeleverd. 4x4 kan bij de 6o's ook, maar niet op deze die sel. Sterke punten zijn de City Safety en de voetgangersbescherming, die bij dreigende aanrijding met voorganger of domme oversteker de Volvo zelfs helemaal tot stil stand afremt. Met deze akoestisch nauwelijks als oliestoker te ontmaskeren motor krijgt je echt weer plezier in het autorijden, mede doordat het er van binnen zo lekker uitziet. Je zit „De nieuwe §60 heeft een zeer dynamisch design en is de strakst sturende Volvo tot nu toe. En hij is ook ontzettend veilig, met standaard CitySafety. Zoals het er nu uitziet komt er volgend jaar maart ook een S60 met 20 procent fiscale bijtelling." goed, ook achterin (kofferbak meet 435 - 840 liter) en het dash board is in één word prachtig. Het display klapt niet meer uit de bovenkant er van, maar is centraal geplaatst en beter afleesbaar. De bediening is er helaas niét op voor uit gegaan, want niet meer intuï tief via logische menu's ingericht. De heren Geely zouden eens met Apple moeten praten. Wat wel een verbetering is die leu ke vrijstaande middenconsole, waar je nu echt dingen slingervast achter kunt opbergen. Kortom, een hoogste begeerlijke Zweed, die trouwens met wel leuke televi siespotjes aan de man wordt ge bracht waarbij ik echter het woord 'brutaal' absoluut niet kan plaat sen. Marketinggekte, zullen we maar zeggen. Hij is er vanaf 34.995 euro, dieselen begint bij 38.395 eu ro. Voor de D5 moet 43.995 euro wor den neergeteld en daar komt dan 2500 euro bij voor de zeer aan te bevelen Geartronic. 6-SERiE Nieuw model is vóór de zomer leverbaar door Robbert Keegel Tot ieders verrassing heeft BMW besloten de beeldscho ne nieuwe 6-serie Coupé, die vorige maand zijn verpletterende debuut maakte op de autosalon van Parijs, wel degelijk in produc tie te nemen, maar voorrang te ver lenen aan de Cabrio. Die wordt nog vóór de zomer leverbaar. Net als de Coupé is de Cabrio offi cieel een 2+2, maar achterin kun nen twee volwassenen toch erg comfortabel plaatsnemen. De wiel basis bedraagt dan ook een aange name 2,85 meter, liefst zeven centi meter meer dan zijn ook niet zo onaantrekkelijke voorganger. Cabrio én Coupe komen er in eer ste instantie als 64oi met een drieli ter turbo-zescilinder van 320 pk, of als 650i met een 4,4-1 V8 van 407 pk. Beide versies hebben stan daard een achttraps automaat en ook een stop/start-functie. Het moet niet té leuk worden, toch? Hoewel BMW razendsnelle diesel motoren op de plank heeft liggen, zijn die althans voorlopig niet in de nieuwe 6-serie leverbaar. Afgezien van hun schoonheid, heb ben beide modellen van de nieu we 6-serie een uitbundig areaal van elektronische gadgets. Stan daard is BMW's Drive Dynamic Control, waarmee de bestuurder verschillende onderstel-afstellin gen kan kiezen. Adaptive Drive, waarmee de 6-se rie zelf de optimale afstelling kiest is een-optie. En het display voor de weer verder ontwikkelde iDrive zit voor het eerst in een vrijstaand paneel. De stoffen kap van de 6 Cabrio gaat volautomatisch open en dat neemt 19 seconden in beslag ter wijl het sluiten vijf tellen langer duurt. In verband met plotselinge stortbuiten zou het omgekeerde wellicht wenselijker zijn, maar bei de operaties kunnen rijdend wor den uitgevoerd - tot een snelheid van wel 40 kilometer per uur. Deze schoonheid krijgt in Neder land prijskaartjes die beginnen bij 102.500 euro en dat is dan de Exe- cutive-uitvoering met een 3-d head-up display standaard. Het interieur van de S60 is wat je noemt Scandinavisch design. foto's GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 31