Umami-oesters veroveren het hord 16 vrnrmmmm donderdag 25 november 2010 Wat zijn de culinaire hits waarmee restaurants goede sier zullen maken tijdens de feestdagen? In elk geval de Zeeuwse umami-oester. Maar er is meer, vertelt commercieel directeur John Braspenning van Hanos/ISPC Breda. door Rosé Lokhoff Umami is Japans voor 'heerlijkheid' of'har tig'; het is een van de vijf basissmaken naast zout, zoet, zuur en bitter. Umami zit bijvoorbeeld in toma ten, Parmezaanse kaas, ansjovis, serrano-ham en gedroogde shii-take. De umami-oester is hartig, zoet, romig en zilt. Hij zit vol met pit en finesse. Iets technischer gezegd: het uma- mi-effect uit algen, zeewiersoor ten, natuurlijke fermentatie en de combinatie met de aminozu ren in de eiwitrijke oester ma ken deze sensationeel. In gecontroleerde bassins, onder andere in het Veerse Meer, wordt de oester met zorg en precisie op een uitgekiend algendieet getrak teerd. Dit alles bij elkaar zorgt er voor dat de oester de hit van deze tijd is, zegt commercieel directeur van Hanos/ISPC Breda John Bras penning. Als geen ander weet hij wat de trends zijn richting de tra ditionele feestdagen. En ook waar het nu uitgerekend het seizoen voor is. Zoals voor de herfsttruffel, de Tu ber Uncinatum. Het juiste weer zorgde voor een goede oogst. Maar het jaar was ook voor de nog exclusievere witte truffel, de Tu ber Magnatum, fantastisch mooi. Ook gunstig voor de prijs overi gens, rond 1850 euro per kilo. „En nu we het toch over de prijs hebben, de kaviaar is ook iets toe gankelijker gemaakt. We hebben tegenwoordig verpakkingen van tien gram, terwijl we altijd pas be gonnen met dertig gram. Op het gebied van vis staat zoals altijd tar bot, zeebaars en kreeft op het me nu. En griet, niet te vergeten. Ka beljauw is in opkomst. Deze vis werd lang als zeer goedkoop be schouwd, maar dat is over, hoor. Er wordt ook geen kibbeling meer van gemaakt. Er is veel goedkope re witvis. Makreel daarentegen loopt minder. Er zijn jaren ge weest dat je er niet bij hoorde als je die niet op de kaart had staan, maar dat is niet meer", zegt Bras penning. Op het gebied van wild is volgens hem het hert 'honderd procent' te rug. „Dat was vorig jaar erg duur, zo'n 27 euro de kilo. Dat is nu net onder de twintig. Bijna alles komt van enorme farms uit Nieuw-Zee- land. Voordeel hiervan is dat het van constante kwaliteit is. Gescho ten hert heeft wel zijn charme, maar dit is wel zo enorm mals. Mousserende sake (srpeek uit: saké) gaat het helemaal maken tijdens de komende feestdagen. Dat weet commercieel manager lohn Braspenning van Hanos-ISPC Breda (foto) zeker. De Japanse rijstwijn doet het volgens hem 'geweldig' bij bijvoor beeld de umami-oester. „Prosecco is over z'n top en cava blijft het goed doen, maar sake is heel verrassend", aldus Braspen ning. Ook ziet hij belangstelling groeien voor Portugese wijnen. „Die zijn sterk in opkomst. Frankrijk staat zwaar onder druk, want daar betaal je momenteel de hoofdprijs. Duitsland en Oosten rijk komen zeer serieus terug. En waar je vroeger met een ver grootglas moest zoeken naar flessen wijn onder de 5 euro, zijn die er nu volop. Dat lijkt ook wel een trend." Pastinaak, opperdoezen (aard appelsoort) en schorseneren, zogeheten vergeten groenten, zijn helemaal terug. Er is zelfs een Genootschap der Verge ten Groenten dat er alles aan doet om ons culturele erfgoed te bewaren. De term Vergeten groenten staat voor een verzameling groenten die hooguit nog bij de oudste generatie vertrouwd in-de oren klinkt. Onze grootouders wisten vroe ger wel raad met wortelgroen ten en knolgewassen, maar die zijn niet meer zo bekend bij het grote publiek. John Braspenning: „De gemid delde consument was een beetje het spoor bijster. Ikzelf word ook niet zo blij van bij voorbeeld rode witlof en der gelijke. En dat hele schuimge- beuren, dat vind ik ook achter haald. Gelukkig komt de basis altijd terug." We hebben nu al zo'n vierdui zend kilo weggeduwd, dat zijn nogal wat dozen." Wat ook helemaal in is: varkens vlees. „Maar dan in het bijzonder de wangetjes en dat soort dingen. Ook heel leuk: gans. Een pracht- product om mee te werken. Er zijn andere bereidingsmethoden. Supersmaakvol." En elk jaar ver baast Braspenning zich erover dat de kalkoen nog steeds op de kaart staat. Daar heeft hij geen moeite mee. „De feestdagen zijn en blij ven nu eenmaal toch erg traditio neel. Maar dat mag." foto's Ron Magielse/het fotoburo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 76