Voorstellingen 8 luit donderdag 25 november 2010 Pascalle Mansvelders: Drop Dead Gorgeous Deze week bezocht ik de expositie 'Tempta tion Contemplat ion' van Juul Korte- kaas en Lys Vosselman in de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg en de tentoonstelling 'Choose your weapon/your wea pon is choice' van Pascalle Mans velders in DeWillem 3 in Vlis- singen. In het werk van Juul Kortekaas (1950) staat de natuur centraal en dan met name de bloem, als-knop en in bloei. In grote en kleine schil derijen toont zij tulpen, irissen en aronskelken, steeds één soort per compositie. Soms is bet hele beeld vlak gevuld met ritmisch georden de bloemvormen, soms zoomt Kortekaas in op een detail. Haar schildertrant is vlot en raak. Met stevige kwaststreken geeft zij de vormen kleurig en plastisch weer. Het zijn prettig ogende voorstellin gen die een ruimte sfeer geven. Naast deze decoratieve kwaliteiten draagt haar werk ook andere lagen in zich. Elke bloemsoort heeft een eigen karakter, en spiegelt zo de mens. Daarnaast spelen afhanke lijk van de vorm van de bloem as pecten mee als open en gesloten zijn, ingetogen of expansief, man nelijk of vrouwelijk. Zo verbindt Kortekaas de natuur buiten ons met de natuur in ons, fysiek en mentaal. Haar roestvrij stalen ob jecten met streng gestileerde blade ren weerspiegelen de omgeving en kunnen op groter formaat ook als fontein functioneren. Hoewel roestvrij staal een materiaal is dat ver af staat van blad en bloem past het wonderwel: staal vertegen woordigt de kracht en het eeuwige van de natuur en verwijst door zijn spiegeling ook naar de vluch tigheid van de verschijningsvorm en de steeds andere relatie met de omgeving. Lys Vosselman (1979) is de dochter van Juul Kortekaas. Haar werk is meer ingetogen en omvat een bre der beeldrepertoire. Vaak geïnspi reerd door dromen, sprookjes, sa gen, mythen en andere verhalen schildert zij uitgebalanceerde com posities met mensen en dieren, al leen of samen. Twee symmetrisch geplaatste zwanen in een winter landschap vormen een poort naar een andere wereld. Maar door de veelheid aan associaties kan die een diepere lading hebben: de zwaan is immers symbool van zui verheid, liefde en trouw, maar wordt ook wel gezien als balans van water en lucht, gevoel en ver stand. Een prachtig doek, 'Persep hone', verwijst naar de mythe die het ontstaan van de seizoenen ver klaart en verbeeldt door de combi natie van kraai en de jonge vrouw ook de cyclus van leven en dood. Een derde lijn door het werk zijn de doeken met eigentijds geklede mensen. Zo toont Vosselman in 'Julie en Romme' een jonge man, met een wit hemd die op zijn rug op een rode bank ligt. Hij wordt bij zijn hals naar beneden gedrukt door een in zwart mantelpak gesto ken vrouw. Omdat het doek als drieluik is opgezet is het verbon den met de traditie van de religieu ze kunst Zien we een ander, eigen tijds beeld van Jezus en Maria? Of gaat het om spanningen in een 'ge wone' (liefdes) realatie? Hoe dan ook, Vosselmans weet visueel te verleiden. De intrigerende voorstel lingen zijn sterk én subtiel geschil derd, zodat een perfecte balans ontstaat tussen vorm en inhoud. De schilderijen van Pascalle Mans velders (1963) tonen ook mensfigu ren, vaak kinderen. Hét zijn zorg vuldige en raak geschilderde voor stellingen. Maar vooral confronte rend: de kinderen hebben een mes, pistool of geweer in handen en richten dat soms naar buiten, richting toeschouwer. De tegenstel ling 'onschuld' - zo zie je kinderen toch graag - en 'geweld' - door de meeste mensen verafschuwd - is beladen. Ziet Mansvelders kinde ren als potentieel gewelddadig of worden zij juist door anderen - vol wassenen - belaagd en geeft zij hen symbolisch de middelen zich daartegen te verdedigen? Voor mij gelden beide opvattingen, geweld plegers waren immers ook kinde ren? Waarbij aangetekend de vraag hoe kinderen dan zo worden? Mansvelders snijdt dus morele di lemma's aan. Doet zij dat ook in haar schilderijen met engelen? Zij liggen, vallen of hangen, en lijken op popsterren, zoals Bruce Spring steen. Vervreemdend zijn ze, voor al door hun zwarte vleugels. Bood schappers van God of van gene zij de zien er in de overlevering wat anders uit. Mansvelders meldt in een toelichting: „Waarom denken we bij engelen altijd aan de kleur wit? Wit is pas écht wit, en licht pas écht licht als je het in relatie tot het zwart kunt zien. Het is de donkerte in onze wereld die het lichte pas echt kan laten voelen. En is dat niet wat we hopen te vin den in de engelen?" Ik vind dat een zwak argument, want zet een witgevleugelde stralende engel in een donkere omgeving en je hebt dat licht in optima forma. De om kering is in mijn ogen een gekun stelde. Wat niet wegneemt dat ik er op een andere manier wel mee uit de voeten kan. Het goddelijke, voor de niet-gelovigen: de schoon heid van het leven, kan zich mani festeren op onverwachte momen ten in onverwachte gedaanten. En daarin kun je steun vinden, zoals katholieken eeuwenlang deden bij Maria, die door Mansvelders ook meer dan levensgroot als kunststof beeld - 'Zetel der Wijsheid' - wordt opgevoerd. Je kunt op haar schoot plaatsnemen en zo deel hebben aan haar zegeningen. Zou het zo eenvoudig zijn? Temptation Contemplation': Juul Kortekaas en Lys Vosselman, Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk 7, Middelburg. T/m 4/12. Di t/m vr. 10.00 - 21.00 uur; za. 10.00 - 16.00 uur. 'Choose your weapon/your weapon is choice': Pascalle Mansvelders, DeWillem 3, Oranjestraat 4, Vlissingen. T/m 9/1 2011. Wo. t/m zo. 11.00- 17.00 uur. Werk van Juul Kortekaas Ryosuke Cohen Ryosuke Cohen is een Japanse kunstenaar die collages maakt op A3-formaat. Hij stelt ze samen uit stempelafdrukken, stickers en art- stamps die hem worden toegezon den. De speelse en prikkelende 'Brain cells' weerspiegelen de dyna miek van de door het westen gedo mineerde cultuur. T/m 25/11: Galerie 'Galerij', Pontes Pieter Zeeman, Hatfieldpark 2, Zierikzee. Werkdagen 8.00-17.00 uur. Ineke Otte Ineke Otte schept een eigen we reld met kleurige en speelse objec ten en sieraden, geïnspireerd door banale en verheven symbolen, door wat dichtbij is, maar ook door verre vreemde culturen. In haar werk verbindt zij haar fysieke en mentale reizen met wat haar da gelijks omringt. T/m 26/11: Atelierexpositie, 's-Heer Elsdorpweg 39, Goes. Vr. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Katinka Lampe Katinka Lampe schildert 'portret ten' van kinderen waarin de ogen opvallen. De kinderen kijken je niet aan: je ziet hen maar je kent hen niet. De beelden van Ingrid van der Hoeven zijn zelfportretten waarin het ontbreken van de ogen erop wijst dat identiteit wordt be paald door de blik van de ander. T/m 4/12: Galerie Van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. Eva Bonneur Eva Bonneur creëert eigenzinnige schilderijen met figuratie en vaak ook tekst. Het zijn verkenningen die de alledaagse wekelijkheid af tasten. Het kan gaan om waarne mingen, ideeën of emoties. Haar schilderijen raken aan wat onbe grijpelijk en ongrijpbaar is, won derlijk of gewoon mooi. T/m 5/1 2011: Groepsexpo Kunstuitleen De Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13-17 uur. Olaf Nicolai presenteert in De Vleeshal 'Innere Stimme', geba seerd op een compositie van Ro bert Schumann. In plaats van met beelden wordt de ruimte gevuld met meerstemmige zang. Rustig en continue klinken variaties op een thema. Je wordt in je eigen we reld binnengeleid en komt in con tact met die van anderen. T/m 12/12: Vleeshal, Markt, Middelburg. Di. t/m zo. 13-17 uur. Olaf Nicolai Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 68