O udejaarsconference: oer-Hollands fenomeen 5 selectie donderdag 25 november 2010 Streetparade Jazzband The Original Zealand Streetparade Jazzband was jarenlang een vaste waarde op evenementen zoals Jazz by the Sea en het Jazzfestival Mid delburg, maar ook elders in en bui ten Zeeland. Na zestien jaar heeft de groep besloten er een punt ach ter te zetten. Met een groot con cert neemt zij afscheid. Zaterdag 2 7 november, De Halve Maan, Oostkapelle, 20.00 uur. Robbert Jan Proos De oorspronkelijk uit Zeeland af komstige cabaretier Robbert Jan Proos presenteert zijn nieuwe pro gramma: Solo, 'een survivaltocht door de jungle van het vrijgezellen bestaan'. Hij schakelt als vanouds snel heen en weer tussen liefde en leedvermaak, tussen hilariteit en hartverscheurendheid. Zaterdag 27 november, De Wegwijzer, Nieuw- en Sint Joosland, 20.30 uur. Bettie Serveert Begin dit jaar moest Bettie Ser veert haar optreden in 't Beest af zeggen, maar nu komt de band als nog. Het trio heeft inmiddels een uitgebreide tour door Amerika ach ter de rug, om haar jongste album Pharmacy of Love te promoten. In het voorprogramma speelt de Haagse indieband The Bohemes. Zaterdag 27 november, 't Beest, Goes, 21.00 uur. Knijn De Iers, Schots en Scheve theater folkgroep Knijn zet na dertig jaar een punt achter haar bestaan. Ge zien haar grote reputatie in Zee land geeft de groep met haar bizar re muziekapparaten twee af scheidsconcerten in de provincie. Zaterdag 27 november, Luctor et Emergo, Rilland, 20.00 uur. Zondag 28 november, Arsenaaltheater, Vlissingen, 15.00 uur. Coldplace Op uitnodiging van Stichting Sur- vivorsland komt Coldplace op nieuw naar Zeeland. Het is de be kendste Coldplay-tributeband van dit moment, die streeft naar per fectie. Niet alleen de muziek wordt geïmiteerd, maar ook de looks en bewegingen, met Shane Crofts in de rol van Chris Martin. Zondag 28 november, Schuttershof, Middelburg, 18.00 uur. Deze week maakt Freek de Jonge een mi ni-tournee door Zee land met de try-out van zijn nieuwste Verlossende Woord. Dat verlossende woord wordt gesproken over het voor bije jaar en zal uiteraard politiek ingekleurd worden. Wederom een onvervalste oudejaarsconfe rence, dus. We kennen allemaal Freek, we we ten dus allemaal hoe hij ineens on gemeen fel uit de hoek zal komen. Maar meer dan een vermoeden dat hij - tot 'frontman' van de 'schreeuwbeweging' uitgegroeid - het zeker gaat hebben over de cul tuurpolitiek van onze gedoogrege- ring, heb ik hier en nu niet. In plaats daarvan wil ik graag eens stilstaan bij dat typische feno meen: de oudejaarsconference. In 2010 hadden we er maar liefst zes. Van Erik van Muiswinkel, Freek de Jonge, Guido Weijers, Arie Koomen, Wilko Terwijn en Menno Stam, Vincent Bijlo en Dolf Jansen. Voor 2011 heb ik weet van Freek, van Youp en van Sjaak Bral. Maar zij zullen zeker de eni gen niet zijn. Dat was in 1954 wel anders. Toen - en nog lang daarna - was Wim Kan wel degelijk de enige. Hij is de oervader van dit 'komische' ver schijnsel. Op 31 december van dat jaar kondigde de presentator van de VARA hem aan op de radio. Om 9 uur 's avonds. „Om samen het kleinkunstjaar uit te leiden, luisteren we vanavond naar Wim Kan die het uur zal vullen met ei gen liedjes en conferences."" En opmerkelijk: terwijl de VARA nog niet verder dan die éne be schaafde krijtstreeppak-humorist, Geert Hoste) Een fenomeen, dat volgens mij recht doet aan de 'roots' van het cabaret, de onvrede over mankende bedenksels van ho ge heren. En daarom zie en hoor ik ze graag. Al zijn het er tien! De voorbije week. Ik had het eerst niet opgemerkt. Freudiaans? En dan plots, als door een wesp gestoken, zag ik hem aangekondigd staan. Je Anne. Een musical over Anne Frank. Het zal toch niet waar zijn? De naam van de makers - hitmusical.nl - boezemde in dat verband bijzon der weinig vertrouwen in. Er zou den toch grenzen moeten zijn. Al lemaal te begrijpen wellicht, maar geheel ten onrechte gedacht. Je Anne is al eerder als musical op de planken geweest, oorspronke lijk in Amerika (1985), later in Vlaanderen (1994) en deze versie is écht ingetogen en zorgvuldig. Natuurlijk zweer ik, als ervaren le zer, bij het boek. Maar als een an der, jonger en minder leeslustig pu bliek het verhaal op deze manier moet horen, heb ik daar volledig vrede mee. Een sober en indringend decor, een enorme davidsster als speel vlak, daarop tussen wat koffers en kisten claustrofobisch weinig ruim te voor de spelers. Een verhaal dat 'weegt', maar nooit zwaar of senti menteel wordt. De beklemmende momenten goed uitgelicht, letter lijk en figuurlijk. De muziek (van Michael Cohen) treffend in zijn schrille akkoorden en bijna rou wende melodie. Meestal alleen een piano, soms ook een klarinet (hét klezmer-instrument). En gave stemmen. Try-out Freek de Jonge, vanavond in De Stenge in Heinkenszand (20.00 uur), morgen in Luctor et Emergo, Rilland (20.00 uur), zaterdag in Nieuwe Haestinge, Sint-Maartensdijk (20.15 uur, uitverkocht) en zondag in Porgy en Bess, Terneuzen (gewijzigde tijd: 13.00 uur, uitverkocht). toen bijna synoniem was met de PvdA, kreeg juist die partij er flink van langs. De toon was al direct ge zet, er diende niets en niemand ge spaard te worden. Dat bleek nu eenmaal de pret van de immer in het voorbije jaar teleurgestelde va derlander. Pas in 1969 bereikte de kleinkunst ook tv-status. Seth Gaaikema was de eerste die op de buis verscheen. Zijn niet speciaal op oudjaar mik kende conference Heer, Ik Kom Hier Om Te Twijfelen werd toeval lig wél op de laatste avond van dat jaar uitgezonden. In 1971 stond hij scherper, en was de eerste echte oudejaarsconference op tv een feit. Kan wilde niet achterblijven en vanaf 1973 tot 1982 was hij om de drie jaar weer de onbetwiste en enige kampioen. Op tv. Maar dan dienen jonge, brutale knapen zich aan: Neerlands Hoop (Freek de Jonge en Bram Vermeu len). Al vanaf 1968 actief, en sinds jaren de stem van alles wat links en intellectueel was. Scherper dan ooit tevoren, en niet bang van wil de improvisatie als het moest. Freek de Jonge foto Merlijn Doomernik (Seth Gaaikema probeert het nog een paar jaar met zijn veel be schaafdere humor, maar delft in 1990 definitief het onderspit.) Het rijk is aan een nieuwe, jongere, kri tischer generatie. Terwijl in steeds meer huiskamers steeds meer tv-schermen opflikkeren, die ook op oudjaar mogen blijven flikke ren, ten koste van oliebollen en ge zelschapsspelletjes. Het is inderdaad een oer-Hollands fenomeen, de oudejaarsconferen ce. (België doet de geschiedenis on dertussen over, op dit moment Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in h Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 65