Scheepswrak in Schelphoek wacht 18 Gesteggel rond garage in Schouws buitengebied dinsdag 23 november 2010 wmmssm. door Melita Lanting Nog slechts een paar we ken zal het scheeps wrak in de Schelphoek bij laag water te zien zijn. Daarna wordt het verscheept naar het Grevelingenmeer en ver dwijnt het definitief onder water om een nieuw 'leven' te beginnen. "Het is waarschijnlijk de laatste keer dat we het wrak op deze ma nier kunnen zien", zegt Bastian Mathijsen van duikcentrum De Kabbelaar in Scharendijke. Hij staat met een klein groepje dui kers en sponsors op de trailerhel ling bij de Schelphoek in Seroos- kerke. Zeven mannen en vrouwen gaan het wrak onder water bewon deren, de rest zal alleen de boven- Een kleine groep duikers (zeven mannen en vrouwen) duiken op in de misti ge omgeving bij de Schelphoek in Serooskerke om - waarschijnlijk voor de laatste keer - bij laag water het scheepswrak te bekijken, voordat het naar Scharendijke wordt verscheept. De duikers bekijken hier het interieur van het stuurhuis. foto Melita Lanting kant kunnen zien. Als de rubber boot richting het wrak vaart is het laag water. Vanuit de haven nauwe lijks zichtbaar ligt het betonnen casco vlak tegen het caisson in het midden van de haven. Pas als de boot vlakbij is, zijn de contouren van een schip goed zichtbaar. Het is best groot en helemaal begroeid met de Japanse oester. „Die moeten er allemaal af', zegt Mathijsen. Dat lijkt heel ingewik keld, maar het valt mee. De oes ters zijn dood en na een klein tikje vallen ze van het beton. Eenmaal aan boord is helemaal goed te zien hoe groot het oude binnenvaart schip eigenlijk is. Er is - behalve het betonnen casco - weinig meer van over. Zestig jaar zee en wind hebben alle sporen weggevaagd en het schip ligt diep verzonken in het slik. Het is ook best oppassen. Hier en daar zijn diepe gaten, die Mathijsen voor de gelegenheid heeft gemarkeerd met rood-witte linten. Bij de boeg is een- stuk beton weg geslagen. De gangboorden zijn ver anderd in oesterbanken en de laar zen zakken diep weg in de laag zui gend slik op het dek. Het is niet moeilijk voor te stellen dat dit wrak straks een paradijs voor dui kers moet worden. Op het beton groeien - naast de oesters - alle maal plantjes en de duikers vertel len dat in de ruimen (waar altijd water blijft staan) een prachtig on derwater leven is te zien. Zo moet het er straks ook uit gaan zien als het wrak eenmaal in het Grevelingenmeer ligt. Een be groeid casco, met ruimen en stuur huis waar je als duiker in kunt zwemmen. Een ontdekkingstocht op slechts twaalf meter diepte en dus voor een hele grote groep dui kers bereikbaar. Ook wie geen bre vet heeft kan het wrak straks zien. Via de webcam of zwemmend met een snorkel. De verwachting is dat het wrak een impuls bete kent voor de duiksport. Nergens in Nederland is een vergelijkbaar De buitenkant van de stuurhut (gezien vanaf de achter zijde) van het scheepswrak in De Schelphoek. De Japan se oesters op de wand moeten er allemaal af. volgens Bastian Mathijsen van duikcentrum De Kabbelaar valt dat karwei overigens wel mee. foto Melita Lanting Een van de duikers in een ruim van het scheepswrak dat nu nog bij De Schelphoek ligt. Het wrak is daar al leen bij laag water te zien. Het gaat om een oud binnen vaartschip waarvan, behalve het betonnen casco, weinig meer over is. foto Melita Lanting Het betonnen wrak van het oude binnenvaartschip. Achterop de stuurhut. OUWERKERK - Hij heeft er geen goed woord voor over. Hubert van Damme uit Ouwerkerk vindt dat de gemeente Schouwen-Duive- land volstrekt onterecht een streep haalt door het op zijn terrein ge vestigde autobedrijf van Rubik Alakbarov. De gemeente stelt dat er sprake is van een autohandel en een derge lijk bedrijf acht zij ongewenst in het buitengebied. Daarom werd aan Van Damme een dwangsom opgelegd. Het bezwaarschrift daar tegen werd gisteren voorgelegd aan de commissie bezwaarschrif ten. Van Damme greep de gelegen heid aanom fors uit te halen rich ting gemeente. Die wist volgens Van Damme al sinds 2003 van de activiteiten van Alakbarov, dwong deze tot verbeteringen aan het be drijf om vervolgens datzelfde be drijf enkele jaren later illegaal te verklaren. De reactie van Julius Ok- ma van de afdeling recreatie en bij zondere wetten van de gemeente dat een autohandel in de polder bij Ouwerkerk niet kan maar een autoreparatiebedrijf mogelijk wel wordt toegestaan maakte weinig indruk. „Dat is economisch niet haalbaar. De gemeente noemt het een Nieuwe Economische Drager. Ik noem het een economisch ge drocht." "HP CB436A C 50,95 HP Q75S3A 58,95 HP Q5949A €51,95 HP CE25ÖA 87,95 HP CE251A- 172,50 252A-253A HP CB540A €51,50 HP CB541A- 46,95 542A-543A HP Q6000A 55,25 HP Q6001A- 59,95 6002A-6003A EER INFO MEER ACTIES? Ga snel naar www.weststrate.nl/actie en DOE MEE! KUNST ZINLOOS? Is kunst het waard om voor te schreeuwen met z'n allen op een plein?: www.pzc.nl/cultuurdichtbij BUUTE KIEKE Melita Lanting beschrijft planten en dieren en de natuur in deze regio: www.pzc.nl/buutekieke TIPS NAAR schouwen-duiveland@pzc.nl Voor meer regionieuws zie: www.pzc.nl/schouwen-duiveland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 58