Scheepswrak in Schelphoek wacht
18
Gesteggel rond garage
in Schouws buitengebied
dinsdag 23 november 2010
wmmssm.
door Melita Lanting
Nog slechts een paar we
ken zal het scheeps
wrak in de Schelphoek
bij laag water te zien
zijn. Daarna wordt het verscheept
naar het Grevelingenmeer en ver
dwijnt het definitief onder water
om een nieuw 'leven' te beginnen.
"Het is waarschijnlijk de laatste
keer dat we het wrak op deze ma
nier kunnen zien", zegt Bastian
Mathijsen van duikcentrum De
Kabbelaar in Scharendijke.
Hij staat met een klein groepje dui
kers en sponsors op de trailerhel
ling bij de Schelphoek in Seroos-
kerke. Zeven mannen en vrouwen
gaan het wrak onder water bewon
deren, de rest zal alleen de boven-
Een kleine groep duikers (zeven mannen en vrouwen) duiken op in de misti
ge omgeving bij de Schelphoek in Serooskerke om - waarschijnlijk voor de
laatste keer - bij laag water het scheepswrak te bekijken, voordat het naar
Scharendijke wordt verscheept. De duikers bekijken hier het interieur van
het stuurhuis. foto Melita Lanting
kant kunnen zien. Als de rubber
boot richting het wrak vaart is het
laag water. Vanuit de haven nauwe
lijks zichtbaar ligt het betonnen
casco vlak tegen het caisson in het
midden van de haven. Pas als de
boot vlakbij is, zijn de contouren
van een schip goed zichtbaar. Het
is best groot en helemaal begroeid
met de Japanse oester.
„Die moeten er allemaal af', zegt
Mathijsen. Dat lijkt heel ingewik
keld, maar het valt mee. De oes
ters zijn dood en na een klein tikje
vallen ze van het beton. Eenmaal
aan boord is helemaal goed te zien
hoe groot het oude binnenvaart
schip eigenlijk is. Er is - behalve
het betonnen casco - weinig meer
van over. Zestig jaar zee en wind
hebben alle sporen weggevaagd en
het schip ligt diep verzonken in
het slik. Het is ook best oppassen.
Hier en daar zijn diepe gaten, die
Mathijsen voor de gelegenheid
heeft gemarkeerd met rood-witte
linten.
Bij de boeg is een- stuk beton weg
geslagen. De gangboorden zijn ver
anderd in oesterbanken en de laar
zen zakken diep weg in de laag zui
gend slik op het dek. Het is niet
moeilijk voor te stellen dat dit
wrak straks een paradijs voor dui
kers moet worden. Op het beton
groeien - naast de oesters - alle
maal plantjes en de duikers vertel
len dat in de ruimen (waar altijd
water blijft staan) een prachtig on
derwater leven is te zien.
Zo moet het er straks ook uit gaan
zien als het wrak eenmaal in het
Grevelingenmeer ligt. Een be
groeid casco, met ruimen en stuur
huis waar je als duiker in kunt
zwemmen. Een ontdekkingstocht
op slechts twaalf meter diepte en
dus voor een hele grote groep dui
kers bereikbaar. Ook wie geen bre
vet heeft kan het wrak straks zien.
Via de webcam of zwemmend
met een snorkel. De verwachting
is dat het wrak een impuls bete
kent voor de duiksport. Nergens
in Nederland is een vergelijkbaar
De buitenkant van de stuurhut (gezien vanaf de achter
zijde) van het scheepswrak in De Schelphoek. De Japan
se oesters op de wand moeten er allemaal af. volgens
Bastian Mathijsen van duikcentrum De Kabbelaar valt
dat karwei overigens wel mee. foto Melita Lanting
Een van de duikers in een ruim van het scheepswrak
dat nu nog bij De Schelphoek ligt. Het wrak is daar al
leen bij laag water te zien. Het gaat om een oud binnen
vaartschip waarvan, behalve het betonnen casco, weinig
meer over is.
foto Melita Lanting Het betonnen wrak van het oude binnenvaartschip. Achterop de stuurhut.
OUWERKERK - Hij heeft er geen
goed woord voor over. Hubert van
Damme uit Ouwerkerk vindt dat
de gemeente Schouwen-Duive-
land volstrekt onterecht een streep
haalt door het op zijn terrein ge
vestigde autobedrijf van Rubik
Alakbarov.
De gemeente stelt dat er sprake is
van een autohandel en een derge
lijk bedrijf acht zij ongewenst in
het buitengebied. Daarom werd
aan Van Damme een dwangsom
opgelegd. Het bezwaarschrift daar
tegen werd gisteren voorgelegd
aan de commissie bezwaarschrif
ten. Van Damme greep de gelegen
heid aanom fors uit te halen rich
ting gemeente. Die wist volgens
Van Damme al sinds 2003 van de
activiteiten van Alakbarov, dwong
deze tot verbeteringen aan het be
drijf om vervolgens datzelfde be
drijf enkele jaren later illegaal te
verklaren. De reactie van Julius Ok-
ma van de afdeling recreatie en bij
zondere wetten van de gemeente
dat een autohandel in de polder
bij Ouwerkerk niet kan maar een
autoreparatiebedrijf mogelijk wel
wordt toegestaan maakte weinig
indruk. „Dat is economisch niet
haalbaar. De gemeente noemt het
een Nieuwe Economische Drager.
Ik noem het een economisch ge
drocht."
"HP CB436A C 50,95
HP Q75S3A 58,95
HP Q5949A €51,95
HP CE25ÖA 87,95
HP CE251A- 172,50
252A-253A
HP CB540A €51,50
HP CB541A- 46,95
542A-543A
HP Q6000A 55,25
HP Q6001A- 59,95
6002A-6003A
EER INFO MEER ACTIES?
Ga snel naar www.weststrate.nl/actie en DOE MEE!
KUNST ZINLOOS?
Is kunst het waard om voor te
schreeuwen met z'n allen op een
plein?: www.pzc.nl/cultuurdichtbij
BUUTE KIEKE
Melita Lanting beschrijft planten en
dieren en de natuur in deze regio:
www.pzc.nl/buutekieke
TIPS NAAR schouwen-duiveland@pzc.nl
Voor meer regionieuws zie:
www.pzc.nl/schouwen-duiveland