Strak geregisseerde puinhoop Koor A58 brengt voorproefje van D.i.ikitira deelt finale 'Beste koor van Nederland' Zl,n 1 mpas$,e agenda DE WERELDBAND Zestal combineert feilloze instrumentbeheersing met dans en acrobatiek Film De eetclub in voorpremière Internationale choreografen bij dansschool Goes dinsdag 23 november 2010 Meer agendanieuws en de volledige filmagenda staan op de website van deze krant. OP PAD Ouwerkerk Darttoernooi Lamstraalcup in dorpshuis Ouwerkerk. Vanaf 19.30 uur. Zierikzee Schrijver Frank Westerman gaat tijdens een literaire avond in gesprek met publi cist Frans Meulenberg in filmtheater FiZi, 19.30 uur. PODIUM Vlissingen Mooie Anna. Muziektheatervoorstelling door theaterproductiehuis Zeelandia. Arsenaaltheater, 20.00 uur. VLISSINGEN - 'Film by the Sea door het jaar' vertoont vanavond als voorpremière De eetclub. Het is Ro bert Jan Westdijks verfilming van de gelijknamige bestseller van Sas- kia Noort, met onder anderen Bracha van Doesburgh, Mark van Eeuwen en Halina Reijn. De voorstelling in CineCity in Vlis singen begint om 19.30 uur. GOES - Dansschool Moves! Dance Warehouse haalt de komende we ken een aantal internationale top- choreografen naar Goes. Zij verzor gen workshops. Vanavond komt Gus Bembery, die heeft gewerkt met artiesten zoals Shakira. De workshop begint om 20.45 uur. De komende weken vol gen nog drie choreografen: zondag 28 november om 15.00 uur David Moore, diezelfde dag om 17.00 uur Bryan Tanaka en zondag 12 decem ber om 17.00 en 19.00 uur Marty Kudelka, hoofdchoreograaf van Jus tin Timberlake en Janet Jackson. Aanmelden voor de workshops via goes@moves.nl of 0113-226481 door Mischa Beckers De Wereldband herbergt zes multi-instrumenta- listen die feilloze instru mentbeheersing combi neren met dans en acrobatiek tot een virtuoos spektakel. Keet heette hun vorige programma dan ook. Donderdag komt De Wereldband naar het Arsenaaltheater in Vlissin gen met hun nieuwe show Kop mannen. De programma's van De Wereld band bevatten een duizelingwek kende hoeveelheid muziekstijlen en -instrumenten. Een keihard Rammstein-achtige gitaargeluid gaat over in een countryliedje en Zuid-Amerikaanse volksmuziek in klassiek. Een vastomlijnd proces dat ideeën en concepten naar mu ziek omzet, is er niet. „Dat is per stuk verschillend'-', zegt Rogier Bosman van De Wereld band. „Soms ontstaat een stuk van uit een instrument dat we vonden op marktplaats.nl. Vervolgens maakt een van ons een nummer en baseert dat op de afkomst van het instrument. Andere keren be denken we een scène omdat we iets zagen op tv, internet of in het café op de hoek. De absurditeiten die je tegenkomt zijn vaak muzi kaal, zonder al te veel woorden, in één keer neer te zetten." Vervolgens bekijkt het zestal of eenheid in de show gewenst is. Naar eigen zeggen vaak niet. Wel helpt een sfeer of thema het pu bliek om een beeld te krijgen van wat er komen gaat. „En een lijn in de avond is ook fijn, zeker als je zulke puinhoop trapt als De We reldband." De individuele Wereldband-muzi- kanten lijken daadwerkelijk elk van de aangekondigde 99 verschil lende instrumenten te beheersen, in iedere willekeurige stijl. Een sca la aan akoestische en elektrische snaarinstrumenten, strijkinstru menten en slagwerk komt voorbij. Net zo goed gebruikt het gezel schap alledaagse materialen varië rend van plastic bekertjes tot meta len buizen. „Alles is mogelijk. Na tuurlijk zijn orkestbezettingen van zestig man of meer leuk. Maar de uitdaging van verschil in klank, met een relatief kleine bezetting, biedt perspectief. Daardoor is het De Wereldband: „Grootsheid kun je soms ook met een bandoneon, contrabas, Gibson-gitaar en zes ziekenhuisbed den bereiken. Echt!" foto Rob Becker voor zowel ons als de techniek een behoorlijke kluif om elk stuk weer de sfeer te geven die het nodig heeft. Grootsheid kun je soms ook met een bandonéon, contrabas, Gibson-gitaar en zes ziekenhuis bedden bereiken. Echt!" Ook Kopmannen bevat weer acro batiek. Een ander ingrediënt dat de groep veel gebruikt is de instru mentwisselingen, niet alleen ach ter het podium maar ook tijdens het spelen, op het podium. Dat suggereert dat zo'n show heel strak geregisseerd is en weinig im- provisatie toestaat. „De improvisa tie zit in de kleine momenten. Ie der van ons mag best hier en daar een andere solo geven, of een noot meer of minder spelen. Maar de changementen zijn in de theater show superstrak. Iedere seconde verschil daarin zorgt voor een zak in de voorstelling of een kapot in strument. Dat hebben we beiden al meermalen meegemaakt tijdens try-outs. Daar laten we het bij." Tegelijkertijd schept De Wereld band er lol in elkaar op het toneel uit te dagen tot onverwacht hilari sche momenten en zoekt die mo gelijkheden bewust op. De Wereldband, donderdag in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Aanvang: 20.15 uur. De nieuwe deelnemers aan band- coachingsproject Popaanzee stellen zich voor op pzc.nl/popaanzee Het weblog Cultura Zeelandica be richt over kunst en cultuur in Zee land. Te bekijken via pzc.nl/blog STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl door Ali Pankow RILLAND - „Ieder optreden is be langrijk, maar dit is natuurlijk heel speciaal om in de top van de Ne derlandse korenwereld om de hoogste eer te mogen strijden", zegt artistiek leider Rob van der Meule van Koor A58. Dit Zeeuws/Brabantse koor staat zaterdag voor de tweede keer in de grote finale van het Nederlands Koor Festival. De winnaar krijgt de titel 'Beste koor van Neder land'. Die finale wordt gehouden in Arnhem, maar dichter bij huis geeft Koor A58 morgenavond een try-out optreden in dorpshuis Luc- tor et Emergo in Rilland. Het the ma van het programma is 'Zee en Water'. Koor A58 heeft daar een gevarieerd repertoire op gebaseerd. Dat omvat een bewerking van What shall we do with the drunken sailor en verder De Zee van Trijn tje Oosterhuis, Hoort gij de zee van de Zeeuwse componist Leon Bours en Kokomoeen van de hits van The Beach Boys. Met het winnen van de voorron den in de eigen categorie - Ge mengd Groot Koor Lichte Muziek - in 2009 en van de halve finale in 2010 plaatste het koor zich in de fi nale. Daar moet A58 het opnemen tegen acht andere koren, de win naars van de overige categorieën. „Dat hoeft geen kwestie van ap pels en peren vergelijken te zijn", zegt Van der Meule. Volgens hem draait het in elk genre om goed zingen, muzikaliteit en vocaliteit. Koor A58 stond in 2008 ook in de finale van deze tweejaarlijkse wed strijd. „Toen zijn we niet in de top drie geëindigd, maar nu heb ik daar toch wel enige hoop op. We zijn ook echt gegroeid. Klassiek re pertoire wordt vaak hoger gewaar deerd, maar het zou mooi zijn als we ons met licht repertoire ook in die top drie kunnen vestigen." Woensdag 24 november, Dorpshuis Luctor et Emergo, Rilland, 20.00 uur. VLISSINGEN - Ter gelegenheid van zijn afscheid als burgemeester van Vlissingen deelt Wim Dijkstra maandag 29 november zijn passie voor film. Dat gebeurt op uitnodi ging van Film by the Sea, vanaf 19.00 uur in bioscoop CineCity in Vlissingen. De avond verloopt volgens de for mule van het bekende tv-program- ma Zomergasten. Eerst gaat PZC- journalist Ernst Jan Rozendaal in gesprek met Dijkstra, aan de hand van diverse fragmenten van diens favoriete films. Na een korte pauze wordt een van Dijkstra's lievelings- films vertoond: Aanrijding in Mos- cou (2007), het regiedebuut van Christophe van Rompaey. www.filmbythesea.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 13