Strak geregisseerde puinhoop
Koor A58 brengt voorproefje van D.i.ikitira deelt
finale 'Beste koor van Nederland' Zl,n 1 mpas$,e
agenda DE WERELDBAND Zestal combineert feilloze instrumentbeheersing met dans en acrobatiek
Film De eetclub
in voorpremière
Internationale
choreografen bij
dansschool Goes
dinsdag 23 november 2010
Meer agendanieuws en de
volledige filmagenda staan
op de website van deze krant.
OP PAD
Ouwerkerk
Darttoernooi Lamstraalcup in dorpshuis
Ouwerkerk. Vanaf 19.30 uur.
Zierikzee
Schrijver Frank Westerman gaat tijdens
een literaire avond in gesprek met publi
cist Frans Meulenberg in filmtheater FiZi,
19.30 uur.
PODIUM
Vlissingen
Mooie Anna. Muziektheatervoorstelling
door theaterproductiehuis Zeelandia.
Arsenaaltheater, 20.00 uur.
VLISSINGEN - 'Film by the Sea door
het jaar' vertoont vanavond als
voorpremière De eetclub. Het is Ro
bert Jan Westdijks verfilming van
de gelijknamige bestseller van Sas-
kia Noort, met onder anderen
Bracha van Doesburgh, Mark van
Eeuwen en Halina Reijn.
De voorstelling in CineCity in Vlis
singen begint om 19.30 uur.
GOES - Dansschool Moves! Dance
Warehouse haalt de komende we
ken een aantal internationale top-
choreografen naar Goes. Zij verzor
gen workshops.
Vanavond komt Gus Bembery, die
heeft gewerkt met artiesten zoals
Shakira. De workshop begint om
20.45 uur. De komende weken vol
gen nog drie choreografen: zondag
28 november om 15.00 uur David
Moore, diezelfde dag om 17.00 uur
Bryan Tanaka en zondag 12 decem
ber om 17.00 en 19.00 uur Marty
Kudelka, hoofdchoreograaf van Jus
tin Timberlake en Janet Jackson.
Aanmelden voor de workshops via
goes@moves.nl of 0113-226481
door Mischa Beckers
De Wereldband herbergt
zes multi-instrumenta-
listen die feilloze instru
mentbeheersing combi
neren met dans en acrobatiek tot
een virtuoos spektakel. Keet heette
hun vorige programma dan ook.
Donderdag komt De Wereldband
naar het Arsenaaltheater in Vlissin
gen met hun nieuwe show Kop
mannen.
De programma's van De Wereld
band bevatten een duizelingwek
kende hoeveelheid muziekstijlen
en -instrumenten. Een keihard
Rammstein-achtige gitaargeluid
gaat over in een countryliedje en
Zuid-Amerikaanse volksmuziek in
klassiek. Een vastomlijnd proces
dat ideeën en concepten naar mu
ziek omzet, is er niet.
„Dat is per stuk verschillend'-', zegt
Rogier Bosman van De Wereld
band. „Soms ontstaat een stuk van
uit een instrument dat we vonden
op marktplaats.nl. Vervolgens
maakt een van ons een nummer
en baseert dat op de afkomst van
het instrument. Andere keren be
denken we een scène omdat we
iets zagen op tv, internet of in het
café op de hoek. De absurditeiten
die je tegenkomt zijn vaak muzi
kaal, zonder al te veel woorden, in
één keer neer te zetten."
Vervolgens bekijkt het zestal of
eenheid in de show gewenst is.
Naar eigen zeggen vaak niet. Wel
helpt een sfeer of thema het pu
bliek om een beeld te krijgen van
wat er komen gaat. „En een lijn in
de avond is ook fijn, zeker als je
zulke puinhoop trapt als De We
reldband."
De individuele Wereldband-muzi-
kanten lijken daadwerkelijk elk
van de aangekondigde 99 verschil
lende instrumenten te beheersen,
in iedere willekeurige stijl. Een sca
la aan akoestische en elektrische
snaarinstrumenten, strijkinstru
menten en slagwerk komt voorbij.
Net zo goed gebruikt het gezel
schap alledaagse materialen varië
rend van plastic bekertjes tot meta
len buizen. „Alles is mogelijk. Na
tuurlijk zijn orkestbezettingen van
zestig man of meer leuk. Maar de
uitdaging van verschil in klank,
met een relatief kleine bezetting,
biedt perspectief. Daardoor is het
De Wereldband: „Grootsheid kun je soms ook met een bandoneon, contrabas, Gibson-gitaar en zes ziekenhuisbed
den bereiken. Echt!" foto Rob Becker
voor zowel ons als de techniek een
behoorlijke kluif om elk stuk weer
de sfeer te geven die het nodig
heeft. Grootsheid kun je soms ook
met een bandonéon, contrabas,
Gibson-gitaar en zes ziekenhuis
bedden bereiken. Echt!"
Ook Kopmannen bevat weer acro
batiek. Een ander ingrediënt dat
de groep veel gebruikt is de instru
mentwisselingen, niet alleen ach
ter het podium maar ook tijdens
het spelen, op het podium. Dat
suggereert dat zo'n show heel
strak geregisseerd is en weinig im-
provisatie toestaat. „De improvisa
tie zit in de kleine momenten. Ie
der van ons mag best hier en daar
een andere solo geven, of een noot
meer of minder spelen. Maar de
changementen zijn in de theater
show superstrak. Iedere seconde
verschil daarin zorgt voor een zak
in de voorstelling of een kapot in
strument. Dat hebben we beiden
al meermalen meegemaakt tijdens
try-outs. Daar laten we het bij."
Tegelijkertijd schept De Wereld
band er lol in elkaar op het toneel
uit te dagen tot onverwacht hilari
sche momenten en zoekt die mo
gelijkheden bewust op.
De Wereldband, donderdag in
het Arsenaaltheater in Vlissingen.
Aanvang: 20.15 uur.
De nieuwe deelnemers aan band-
coachingsproject Popaanzee stellen
zich voor op pzc.nl/popaanzee
Het weblog Cultura Zeelandica be
richt over kunst en cultuur in Zee
land. Te bekijken via pzc.nl/blog
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
door Ali Pankow
RILLAND - „Ieder optreden is be
langrijk, maar dit is natuurlijk heel
speciaal om in de top van de Ne
derlandse korenwereld om de
hoogste eer te mogen strijden",
zegt artistiek leider Rob van der
Meule van Koor A58.
Dit Zeeuws/Brabantse koor staat
zaterdag voor de tweede keer in de
grote finale van het Nederlands
Koor Festival. De winnaar krijgt
de titel 'Beste koor van Neder
land'. Die finale wordt gehouden
in Arnhem, maar dichter bij huis
geeft Koor A58 morgenavond een
try-out optreden in dorpshuis Luc-
tor et Emergo in Rilland. Het the
ma van het programma is 'Zee en
Water'. Koor A58 heeft daar een
gevarieerd repertoire op gebaseerd.
Dat omvat een bewerking van
What shall we do with the drunken
sailor en verder De Zee van Trijn
tje Oosterhuis, Hoort gij de zee van
de Zeeuwse componist Leon
Bours en Kokomoeen van de hits
van The Beach Boys.
Met het winnen van de voorron
den in de eigen categorie - Ge
mengd Groot Koor Lichte Muziek
- in 2009 en van de halve finale in
2010 plaatste het koor zich in de fi
nale. Daar moet A58 het opnemen
tegen acht andere koren, de win
naars van de overige categorieën.
„Dat hoeft geen kwestie van ap
pels en peren vergelijken te zijn",
zegt Van der Meule. Volgens hem
draait het in elk genre om goed
zingen, muzikaliteit en vocaliteit.
Koor A58 stond in 2008 ook in de
finale van deze tweejaarlijkse wed
strijd. „Toen zijn we niet in de top
drie geëindigd, maar nu heb ik
daar toch wel enige hoop op. We
zijn ook echt gegroeid. Klassiek re
pertoire wordt vaak hoger gewaar
deerd, maar het zou mooi zijn als
we ons met licht repertoire ook in
die top drie kunnen vestigen."
Woensdag 24 november, Dorpshuis
Luctor et Emergo, Rilland, 20.00 uur.
VLISSINGEN - Ter gelegenheid van
zijn afscheid als burgemeester van
Vlissingen deelt Wim Dijkstra
maandag 29 november zijn passie
voor film. Dat gebeurt op uitnodi
ging van Film by the Sea, vanaf
19.00 uur in bioscoop CineCity in
Vlissingen.
De avond verloopt volgens de for
mule van het bekende tv-program-
ma Zomergasten. Eerst gaat PZC-
journalist Ernst Jan Rozendaal in
gesprek met Dijkstra, aan de hand
van diverse fragmenten van diens
favoriete films. Na een korte pauze
wordt een van Dijkstra's lievelings-
films vertoond: Aanrijding in Mos-
cou (2007), het regiedebuut van
Christophe van Rompaey.
www.filmbythesea.nl